Har du hamstret gær?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Har du hamstret gær?

Indlægaf HerErJeg » 13. apr 2017, 11:06

Min kone er SOSU og i den kommunale plekesektor er der aldrig penge til nogen ting. Det er svært at få vagtplaner til at nå sammen, og den luksus at tilkalde en vikar er kun i yderste nødstilfælde.
Der kan det blive en beklagelig løsning at tvinge noget igennem, men det skal jo være med forsigtighed, ellers opstår der jo bare store huller når afspadseringen skal afvikles, og så kan arbejdsplanen alligevel ikke nå sammen.
Den der frygt med at arbejdsgiveren vil udnytte muligheden til sidste blodsdråbe mener jeg er skudt over mål, for før eller siden skal afspadseringen afholdes, og hvor mange arbejdsgivere har sæsonarbejde i så voldsom grad at store dele af arbejdsstyrken kan undværes?
I øvrigt mener jeg at det er et sygdomstegn at man ikke tager udfordringen op, og istedet øger graden af sygemelding for at straffe arbejdsgiver på den måde.
2
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Har du hamstret gær?

Indlægaf fisken80 » 13. apr 2017, 11:17

HerErJeg skrev:Min kone er SOSU og i den kommunale plekesektor er der aldrig penge til nogen ting. Det er svært at få vagtplaner til at nå sammen, og den luksus at tilkalde en vikar er kun i yderste nødstilfælde.
Der kan det blive en beklagelig løsning at tvinge noget igennem, men det skal jo være med forsigtighed, ellers opstår der jo bare store huller når afspadseringen skal afvikles, og så kan arbejdsplanen alligevel ikke nå sammen.
Den der frygt med at arbejdsgiveren vil udnytte muligheden til sidste blodsdråbe mener jeg er skudt over mål, for før eller siden skal afspadseringen afholdes, og hvor mange arbejdsgivere har sæsonarbejde i så voldsom grad at store dele af arbejdsstyrken kan undværes?
I øvrigt mener jeg at det er et sygdomstegn at man ikke tager udfordringen op, og istedet øger graden af sygemelding for at straffe arbejdsgiver på den måde.


Rigtig mange brancher indenfor byggefagene har sæsonudsving i meget høj grad. I vinters blev langt langt over halvdelen på min kærestes arbejdsplads fyret og sådan er det altså de fleste steder i vintermånederne. Så det er i den grad en fordel for arbejdsgiver at de kan udskyde afspadseringen til det passer i deres kram, men det er rimelig trælst for arbejdstager at være tvunget til ekstra arbejde i sommerperioden og så ikke få en skid for det.
Og din sammenligning mellem offentlige og private arbejdspladser holder ikke, det er to forskellige ting.

Hvis en arbejdsgiver ønsker at hans folk arbejder over så må han give et ordentligt incitament for at gøre det, og det er typisk udbetaling af overarbejde.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Har du hamstret gær?

Indlægaf Tux » 13. apr 2017, 12:08

HerErJeg skrev:Min kone er SOSU og i den kommunale plekesektor er der aldrig penge til nogen ting. Det er svært at få vagtplaner til at nå sammen, og den luksus at tilkalde en vikar er kun i yderste nødstilfælde.
Der kan det blive en beklagelig løsning at tvinge noget igennem, men det skal jo være med forsigtighed, ellers opstår der jo bare store huller når afspadseringen skal afvikles, og så kan arbejdsplanen alligevel ikke nå sammen.
Den der frygt med at arbejdsgiveren vil udnytte muligheden til sidste blodsdråbe mener jeg er skudt over mål, for før eller siden skal afspadseringen afholdes, og hvor mange arbejdsgivere har sæsonarbejde i så voldsom grad at store dele af arbejdsstyrken kan undværes?
I øvrigt mener jeg at det er et sygdomstegn at man ikke tager udfordringen op, og istedet øger graden af sygemelding for at straffe arbejdsgiver på den måde.

Jeg går ud fra at du har noget dokumentation, når du slynger den slags beskyldninger ud.. At påstå folk melder sig syg for at '' straffe '' arbejdsgiver er i mine øjne langt ude..
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Har du hamstret gær?

Indlægaf fisken80 » 13. apr 2017, 12:25

Smiling_Goat skrev:
fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:Min kone er SOSU og i den kommunale plekesektor er der aldrig penge til nogen ting. Det er svært at få vagtplaner til at nå sammen, og den luksus at tilkalde en vikar er kun i yderste nødstilfælde.
Der kan det blive en beklagelig løsning at tvinge noget igennem, men det skal jo være med forsigtighed, ellers opstår der jo bare store huller når afspadseringen skal afvikles, og så kan arbejdsplanen alligevel ikke nå sammen.
Den der frygt med at arbejdsgiveren vil udnytte muligheden til sidste blodsdråbe mener jeg er skudt over mål, for før eller siden skal afspadseringen afholdes, og hvor mange arbejdsgivere har sæsonarbejde i så voldsom grad at store dele af arbejdsstyrken kan undværes?
I øvrigt mener jeg at det er et sygdomstegn at man ikke tager udfordringen op, og istedet øger graden af sygemelding for at straffe arbejdsgiver på den måde.


Rigtig mange brancher indenfor byggefagene har sæsonudsving i meget høj grad. I vinters blev langt langt over halvdelen på min kærestes arbejdsplads fyret og sådan er det altså de fleste steder i vintermånederne. Så det er i den grad en fordel for arbejdsgiver at de kan udskyde afspadseringen til det passer i deres kram, men det er rimelig trælst for arbejdstager at være tvunget til ekstra arbejde i sommerperioden og så ikke få en skid for det.
Og din sammenligning mellem offentlige og private arbejdspladser holder ikke, det er to forskellige ting.

Hvis en arbejdsgiver ønsker at hans folk arbejder over så må han give et ordentligt incitament for at gøre det, og det er typisk udbetaling af overarbejde.


Men hvis man så kan tage afspadsering i vinterhalvåret, ville man så ikke kunne undgå en fyring måske? Det er klart, at arbejdsgiveren godt vil kunne udnytte sine medarbejdere i de perioder, hvor der er arbejde til dem (sommeren,) det forstår jeg godt, men jeg kan naturligvis også godt forstå, at medarbejderen godt vil have medindflydelse på sit timetal og kompenseres for sit arbejde. Men det kan måske forsvares, hvis man kan se det som en øget sikkerhed for ikke at gå arbejdsløs i vinterhalvåret.

Jeg ved det ikke. Jeg kan bare godt forstå begge sider.


Nej, det kan man overhovedet ikke undgå. For hvis vi siger, at en medarbejder arbejder fem timer om ugen over i de tre travleste sommermåneder så giver det et timeoverskud på cirka 80 timer, og det er højt sat, det er mere realistisk at det ender med omkring 60 timer, hvilket ikke engang svarer til to ugers arbejde. Og ofte er man fyret to til tre måneder om vinteren.
Så der er ingen som helst sikkerhed i det i forhold til vinterfyring.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Har du hamstret gær?

Indlægaf Lover-Moses » 13. apr 2017, 20:29

Tux skrev:
Lover-Moses skrev:Yes, det er rigtigt at det KAN blive sådan. Men hvem siger at det bliver sådan? Som LO formand Lizette Risgaard sagde i en video omkring overenskomsten, så er der allerede mange der arbejder over i forvejen, men nu kommer der så bare klare regler på området. Og der er allerede mange der har lokalaftaler omkring overarbejde. Ja det er nok ikke optimalt, men det er langt fra så slemt som der bliver lagt op til. Hvis nu en virksomhed benytter sig af det her, hvor længe tror du selv at virksomheden så har de samme medarbejdere ansat? Og mon ikke at produktiviteten også falder, både igennem faldende motivation, men også flere sygedage.

I øvrigt kan min arbejdsgiver sætte min gennemsnitlige ugentlige arbejdstid op, fra 37 til 44 timer i 6 måneder i træk. Og det har jeg faktisk ikke hørt nogle af mine kolleger brokke sig over.

Men nu kan man også spørge sig selv, hvorfor dette tiltag er nødvendigt ifølge arbejdsgiverne? Handler det måske om, at folk generelt ikke gider yde en ekstra indsats i spidsbelastninger? Der er ikke arbejde nok til at ansætte ekstra personale, og når ikke de ansatte gider/vil arbejde over, bliver man nødt til at hyre vikarer ind, men dette er også noget der bliver kritiseret og set ned på, så hvad skal virksomhederne så gøre?

Det lyder som om du argumenterer for en nedlæggelse af overenskomster og fagbevægelsen, når du siger at virksomhederne ikke beholder medarbejderne hvis de ikke behandler dem ordentligt. Men der skal du selvfølgelig have lov til..

Hvis arbejdsgiverne har brug for en mere fleksibel arbejdskraft, må de jo give et incitament til at medarbejderne giver den en ekstra skalle når det er behøvet. I oplægget giver det ikke ekstra frihed når medarbejderen ønsker det, eller mere i lønningsposen - den del af aftalen er udelukkende til arbejdsgivers fordel.

Jeg havde også stemt nej hvis jeg var en del af den overenskomst..


Nej jeg argumenterer ikke for at fagbevægelsen og overenskomsterne skal nedlægges, det har jeg sådan set aldrig sagt eller hentydet til.

Jeg mener at hvis en virksomhed, lad os tage et eksempel her, f.eks. Bjarnes færdigretter ApS beslutter sig for, at produktionen op til jul skal sættes i vejret, så han meddeler sine ansatte, at fra og med første oktober og frem til jul, skal alle arbejde de hersens 5 timer over om ugen. Afspadseringen vil så blive fordelt ud på resten af året, men ingen får flere sammenhængende fridage, og det vil ALTID være om onsdagen, og dette står ikke til forhandling. Jeg ville være utilfreds, og det ville de fleste andre også. Nu leger vi så, at produktionen af færdigretter er forholdsvis avanceret og kræver en del oplæring, så det at ansætte en ny medarbejder er dyrt og tidskrævende. Hvis nu hveranden medarbejder i løbet af det efterfølgende år, vælger at skride fordi arbejdspladsen i forvejen ikke var helt den bedste, og den måde overarbejdet blev håndteret på var så dråben der fik bægeret til at flyde over, så står virksomheden nu med et alvorligt problem.

Nu kan man så sige at det tænkte eksempel er worst-case, og det vil med al sandsynlighed være de færreste virksomheder der vil håndtere situationen på denne måde. Det er også det LO formanden påpeger, nemlig at der allerede ligger en masse lokalaftaler ude ved virksomhederne omkring overarbejde, hvor folk har mulighed for at deltage i planlægningen, så i stedet for at arbejde en time over, så vil nogle måske foretrække at møde en time før og gå en time senere mandag og tirsdag, eller møde ind i weekenden osv. osv. Og nogle vil måske hellere have pengene udbetalt istedet for afspadsering (dem er jeg blandt), hvilket jvf. lokalaftalen er muligt. Dem der så hellere vil afspadsere på et senere tidspunkt, kan måske få lavet det sådan, at de får dem sammenhængende som en ferie.

Jeg kan så godt forstå at det virker underligt, at man fra arbejdsgivernes side ønsker denne mulighed for tvang når der nu netop er alle disse lokalaftaler. Men uanset hvad, så synes jeg at det her punkt i overenskomsten er blæst helt ud af proportioner.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Har du hamstret gær?

Indlægaf Lover-Moses » 13. apr 2017, 20:36

fisken80 skrev:
Lover-Moses skrev:
fisken80 skrev:
Lover-Moses skrev:Det fører vel ikke til strejke, bare fordi overenskomsten bliver forkastet af medlemmerne. I første omgang skal parterne vel tilbage til forhandlingsbordet og se, om der er noget man kan gøre bedre/anderledes.

I øvrigt forstår jeg slet ikke modstanden mod det der systematisk overarbejde. Generelt set har folk fuldstændigt misforstået hvad det handler om, og det ses tydeligt i div. facebook opslag og i artiklen fra BT. Jeg synes det er langt mere problematisk at man ikke kan stemme om lokalaftalerne.


Og hvad er det du mener de har misforstået? Med forslaget bliver det sådan, at en virksomhed kan pålægge folk op til fem timers overarbejde om ugen. Uden at spørge om det passer i folks hverdag. Og timerne skal ikke udbetales men kan hensættes til afspadsering om vinteren. Jeg kan ærlig talt godt forstå modstanden.


Yes, det er rigtigt at det KAN blive sådan. Men hvem siger at det bliver sådan? Som LO formand Lizette Risgaard sagde i en video omkring overenskomsten, så er der allerede mange der arbejder over i forvejen, men nu kommer der så bare klare regler på området. Og der er allerede mange der har lokalaftaler omkring overarbejde. Ja det er nok ikke optimalt, men det er langt fra så slemt som der bliver lagt op til. Hvis nu en virksomhed benytter sig af det her, hvor længe tror du selv at virksomheden så har de samme medarbejdere ansat? Og mon ikke at produktiviteten også falder, både igennem faldende motivation, men også flere sygedage.

I øvrigt kan min arbejdsgiver sætte min gennemsnitlige ugentlige arbejdstid op, fra 37 til 44 timer i 6 måneder i træk. Og det har jeg faktisk ikke hørt nogle af mine kolleger brokke sig over.

Men nu kan man også spørge sig selv, hvorfor dette tiltag er nødvendigt ifølge arbejdsgiverne? Handler det måske om, at folk generelt ikke gider yde en ekstra indsats i spidsbelastninger? Der er ikke arbejde nok til at ansætte ekstra personale, og når ikke de ansatte gider/vil arbejde over, bliver man nødt til at hyre vikarer ind, men dette er også noget der bliver kritiseret og set ned på, så hvad skal virksomhederne så gøre?


Men hvis det alligevel ikke vil fungere fordi folk så siger op eller melder sog syge, hvorfor så indføre det?

Hvis folk ikke gider yde en ekstra indsat skulle arbejdsgiveren måske vende blikket indad og overvej hvorfor de ikke gider det... måske det kunne skyldes dårlige forhold.
På min kærestes arbejdsplads arbejder folk gerne over, men så vil de også have pengene udbetalt, de vil dælme da ikke vente og så afspadsere det i de mørkeste vintermåneder. Og de vil have muligheden for at sige nej, hvis det ikke passer med deres øvrige planer. Den mulighed mister de med forslaget. Det kan jeg godt forstå man stejler over.


Jeg ved nu ikke om det ikke vil komme til at fungere, men som jeg skrev i det andet indlæg, så tvivler jeg på at ret mange virksomheder, hvis nogen overhovedet, vil benytte sig fuldt ud af denne mulighed. Hvorfor de så vil indføre muligheden, har jeg ingen ide om.

På min arbejdsplads er der tit brug for overtid, men det er meget forskelligt om folk er villige eller ej. Det er gerne dem der har været der 10-15 år eller mere, der siger nej. Altså dem der er blevet træt af det hele og egentlig burde skride ud og finde sig noget andet at rive i, men fordi de er dovne, så gør de det ikke. Heller ikke selvom det handler om 20-30 min. Og man kan selv bestemme om man vil have det udbetalt, eller fraskrevet sin års normen.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Har du hamstret gær?

Indlægaf Anilara » 13. apr 2017, 22:27

Nah, tror ikke 50% får stemt nej.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Har du hamstret gær?

Indlægaf Myresluger » 14. apr 2017, 07:53

Jeg kan godt forstå hvis de stemmer nej. På min mands job, hvor de arbejder hver anden weekend. Var der for et par år siden snak om, at de i sommerhalvåret skulle arbejde en søndag mere og så have kortere dage om vinteren. Det var der ikke nogen af dem der syntes var en god idé - det vil de stort set kunne gøre med overenskomsten i hånden. Og at arbejde 3 ud af 4 søndage og 2 ud af 4 lørdage i sommerhalvåret er ikke særlig attraktivt - og nej det er ikke i butik.
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Har du hamstret gær?

Indlægaf Olaf » 14. apr 2017, 08:02

Myresluger skrev:Jeg kan godt forstå hvis de stemmer nej. På min mands job, hvor de arbejder hver anden weekend. Var der for et par år siden snak om, at de i sommerhalvåret skulle arbejde en søndag mere og så have kortere dage om vinteren. Det var der ikke nogen af dem der syntes var en god idé - det vil de stort set kunne gøre med overenskomsten i hånden. Og at arbejde 3 ud af 4 søndage og 2 ud af 4 lørdage i sommerhalvåret er ikke særlig attraktivt - og nej det er ikke i butik.


Nu har jeg ikke været alle overenskomsterne igennem men kun den for byggeri og der er det op til en times overarbejde om dagen max. fem hverdage om ugen. Det skal desuden lægge i forlængelse af normal arbejdstid. Så de kan ikke bare tage en ekstra dag i brug og det gælder ikke weekender.
1
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Har du hamstret gær?

Indlægaf Lover-Moses » 14. apr 2017, 08:19

Olaf skrev:
Myresluger skrev:Jeg kan godt forstå hvis de stemmer nej. På min mands job, hvor de arbejder hver anden weekend. Var der for et par år siden snak om, at de i sommerhalvåret skulle arbejde en søndag mere og så have kortere dage om vinteren. Det var der ikke nogen af dem der syntes var en god idé - det vil de stort set kunne gøre med overenskomsten i hånden. Og at arbejde 3 ud af 4 søndage og 2 ud af 4 lørdage i sommerhalvåret er ikke særlig attraktivt - og nej det er ikke i butik.


Nu har jeg ikke været alle overenskomsterne igennem men kun den for byggeri og der er det op til en times overarbejde om dagen max. fem hverdage om ugen. Det skal desuden lægge i forlængelse af normal arbejdstid. Så de kan ikke bare tage en ekstra dag i brug og det gælder ikke weekender.


Præcis. Dog kan der være skrevet noget andet ind i lokalaftalen, der gør det muligt. Og det er netop det jeg finder problematisk at man ikke kan stemme om.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Har du hamstret gær?

Indlægaf Tux » 14. apr 2017, 08:36

Lover-Moses skrev:Nej jeg argumenterer ikke for at fagbevægelsen og overenskomsterne skal nedlægges, det har jeg sådan set aldrig sagt eller hentydet til.

Jeg mener at hvis en virksomhed, lad os tage et eksempel her, f.eks. Bjarnes færdigretter ApS beslutter sig for, at produktionen op til jul skal sættes i vejret, så han meddeler sine ansatte, at fra og med første oktober og frem til jul, skal alle arbejde de hersens 5 timer over om ugen. Afspadseringen vil så blive fordelt ud på resten af året, men ingen får flere sammenhængende fridage, og det vil ALTID være om onsdagen, og dette står ikke til forhandling. Jeg ville være utilfreds, og det ville de fleste andre også. Nu leger vi så, at produktionen af færdigretter er forholdsvis avanceret og kræver en del oplæring, så det at ansætte en ny medarbejder er dyrt og tidskrævende. Hvis nu hveranden medarbejder i løbet af det efterfølgende år, vælger at skride fordi arbejdspladsen i forvejen ikke var helt den bedste, og den måde overarbejdet blev håndteret på var så dråben der fik bægeret til at flyde over, så står virksomheden nu med et alvorligt problem.

Nu kan man så sige at det tænkte eksempel er worst-case, og det vil med al sandsynlighed være de færreste virksomheder der vil håndtere situationen på denne måde. Det er også det LO formanden påpeger, nemlig at der allerede ligger en masse lokalaftaler ude ved virksomhederne omkring overarbejde, hvor folk har mulighed for at deltage i planlægningen, så i stedet for at arbejde en time over, så vil nogle måske foretrække at møde en time før og gå en time senere mandag og tirsdag, eller møde ind i weekenden osv. osv. Og nogle vil måske hellere have pengene udbetalt istedet for afspadsering (dem er jeg blandt), hvilket jvf. lokalaftalen er muligt. Dem der så hellere vil afspadsere på et senere tidspunkt, kan måske få lavet det sådan, at de får dem sammenhængende som en ferie.

Jeg kan så godt forstå at det virker underligt, at man fra arbejdsgivernes side ønsker denne mulighed for tvang når der nu netop er alle disse lokalaftaler. Men uanset hvad, så synes jeg at det her punkt i overenskomsten er blæst helt ud af proportioner.

Det lyder ellers sådan, når du samtidig siger, at virksomhederne for at tage hensyn til de ansatte alligevel ikke rigtig vil benytte sig af det, eller har bedre vilkår i lokalaftalerne. Det er jo netop overenskomstens formål at det ikke skal være op til arbejdsgiverens vurdering hvad der er fair og hvad der ikke er.

Dit eksempel er noget søgt, for hvad hvis nu forestillede os, at der var nok arbejdsløse at tage af, så hvis man var utilfreds stod der en masse klar til at tage pladsen?

Der er masser af eksempler på arbejdsgivere der vejer kortsigtet profit og besparelser over deres medarbejderes arbejdsglæde.. Et eksempel er den snak om kotumefridage der har været i nogle ministerier - her snuppede ledelsen lige tre fridage som de ansatte altid havde haft, men fordi de ikke stod eksplicit nævnt i overenskomsten kunne de uden videre sløjfe dem..

Om det er blæst ud af proportioner ved jeg ikke, men jeg kan godt forstå hvis der er nogen der er utilfredse over udsigten til at skulle arbejde ekstra i nogle uger, uden at få noget til gengæld.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har du hamstret gær?

Indlægaf dgd2007 » 14. apr 2017, 09:50

Mærkeligt hvis apokalysen er så nært forestående, at jeg endnu ikke har hørt noget om det på News, som jeg ellers tjekker regelmæssigt :gruble:
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Har du hamstret gær?

Indlægaf Olaf » 14. apr 2017, 09:55

Tux skrev:Det lyder ellers sådan, når du samtidig siger, at virksomhederne for at tage hensyn til de ansatte alligevel ikke rigtig vil benytte sig af det, eller har bedre vilkår i lokalaftalerne. Det er jo netop overenskomstens formål at det ikke skal være op til arbejdsgiverens vurdering hvad der er fair og hvad der ikke er.

Dit eksempel er noget søgt, for hvad hvis nu forestillede os, at der var nok arbejdsløse at tage af, så hvis man var utilfreds stod der en masse klar til at tage pladsen?

Der er masser af eksempler på arbejdsgivere der vejer kortsigtet profit og besparelser over deres medarbejderes arbejdsglæde.. Et eksempel er den snak om kotumefridage der har været i nogle ministerier - her snuppede ledelsen lige tre fridage som de ansatte altid havde haft, men fordi de ikke stod eksplicit nævnt i overenskomsten kunne de uden videre sløjfe dem..

Om det er blæst ud af proportioner ved jeg ikke, men jeg kan godt forstå hvis der er nogen der er utilfredse over udsigten til at skulle arbejde ekstra i nogle uger, uden at få noget til gengæld.


Det sidste forstår jeg ikke. Jeg er med på at medarbejderen kan tvinges til at afholde overarbejdet som afspadsering hvor man i sidste ende kan risikere ikke at få medbestemmelse over hvornår men der er da stadig overtidsbetaling (og ikke 1:1)?
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Har du hamstret gær?

Indlægaf Tux » 14. apr 2017, 10:07

Olaf skrev:
Tux skrev:Det lyder ellers sådan, når du samtidig siger, at virksomhederne for at tage hensyn til de ansatte alligevel ikke rigtig vil benytte sig af det, eller har bedre vilkår i lokalaftalerne. Det er jo netop overenskomstens formål at det ikke skal være op til arbejdsgiverens vurdering hvad der er fair og hvad der ikke er.

Dit eksempel er noget søgt, for hvad hvis nu forestillede os, at der var nok arbejdsløse at tage af, så hvis man var utilfreds stod der en masse klar til at tage pladsen?

Der er masser af eksempler på arbejdsgivere der vejer kortsigtet profit og besparelser over deres medarbejderes arbejdsglæde.. Et eksempel er den snak om kotumefridage der har været i nogle ministerier - her snuppede ledelsen lige tre fridage som de ansatte altid havde haft, men fordi de ikke stod eksplicit nævnt i overenskomsten kunne de uden videre sløjfe dem..

Om det er blæst ud af proportioner ved jeg ikke, men jeg kan godt forstå hvis der er nogen der er utilfredse over udsigten til at skulle arbejde ekstra i nogle uger, uden at få noget til gengæld.


Det sidste forstår jeg ikke. Jeg er med på at medarbejderen kan tvinges til at afholde overarbejdet som afspadsering hvor man i sidste ende kan risikere ikke at få medbestemmelse over hvornår men der er da stadig overtidsbetaling (og ikke 1:1)?

Jeg antog at ser var 1:1, men jeg kan sagtens tage fejl?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21838

Re: Har du hamstret gær?

Indlægaf Purple Haze » 14. apr 2017, 10:09

Har altid undrede mig iver dem som købte 20+ pakker gær, men ingen ekstra mel mv.

Jeg mener til 20 pakker gær skal man vel bruge 15kg mel eller noget?
Har de så bare så meget mel derhjemme?

Og hvorfor køber de ikke tørgær der ikke bliver for gammelt?
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"