Reaktionen efter et terrorangreb?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Reaktionen efter et terrorangreb?

Indlægaf HerErJeg » 9. apr 2017, 14:38

Et meget typisk forløb er at der lægges et meget stort antal blomster på gerningsstedet. Tit så gås der også fakkeltog for at vise man ikke er bange og der afholdes minde sammenkomster i kirkerne.
Det korte spørgsmål er så, ville du deltage i det hvis det ramte Danmark, også selv om du overhovedet ingen tilknytning havde til de døde eller sårede personer?
Jeg ville ikke, det kan godt være det er at gå mod strømmen, men jeg kan ikke se hvad forskel jeg gør, og når der er tale om vildt fremmede mennesker i forhold til mig selv, så virker det overflødigt.
Den der med at gå på gaden med fakler for at vise man ikke er bange, det forstår jeg ikke rigtig. En eventuel terrorist vil da være hamrende ligeglad, og vil endda måske nærmere se et fakkeloptog som et tegn på, at folk ER blevet bange, og at bomben eller lastbilen har haft den effekt der ønskedes.

Dengang i Frankrig med Charlie Hebdo, hvor rigtig mange Facebook profiler fik påstemplet sympatierklæringer, Je suis Charlie, det synes jeg er pjattet, måske nærmere et tegn på at være korrekt og ikke stå tilbage for andre?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Reaktionen efter et terrorangreb?

Indlægaf Slettet bruger » 9. apr 2017, 14:58

Jeg er frisk på blomster, men ikke fakkeltog rigtigt.

Det er nok en smagssag, ingen af tingene betyder noget andet end hvis man synes det er rart at gøre det.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Reaktionen efter et terrorangreb?

Indlægaf annella » 9. apr 2017, 15:10

HerErJeg skrev:Et meget typisk forløb er at der lægges et meget stort antal blomster på gerningsstedet. Tit så gås der også fakkeltog for at vise man ikke er bange og der afholdes minde sammenkomster i kirkerne.
Det korte spørgsmål er så, ville du deltage i det hvis det ramte Danmark, også selv om du overhovedet ingen tilknytning havde til de døde eller sårede personer?
Jeg ville ikke, det kan godt være det er at gå mod strømmen, men jeg kan ikke se hvad forskel jeg gør, og når der er tale om vildt fremmede mennesker i forhold til mig selv, så virker det overflødigt.
Den der med at gå på gaden med fakler for at vise man ikke er bange, det forstår jeg ikke rigtig. En eventuel terrorist vil da være hamrende ligeglad, og vil endda måske nærmere se et fakkeloptog som et tegn på, at folk ER blevet bange, og at bomben eller lastbilen har haft den effekt der ønskedes.

Dengang i Frankrig med Charlie Hebdo, hvor rigtig mange Facebook profiler fik påstemplet sympatierklæringer, Je suis Charlie, det synes jeg er pjattet, måske nærmere et tegn på at være korrekt og ikke stå tilbage for andre?



Nej jeg ville hverken lægge blomster på et gerningssted (med undtagelse hvis familiemedlem/mer venner eller bekendt var under ofrene) og slet ikke deltag i et fakkeltog heller ikke for familiemedlem/mer etc.

Jeg er også enig med dig i din mening i tilfældet Charlie Hebdo.

Ligeledes undrer det mig altid, når der er sket en katastrofe eller som nu i Stokholm et terrorangreb, at alverdens statshoveder som i omtalte tilfælde bl.a. den svenske konge, kommer med deres udtalelser: "Vores tanker gælder ofrene og vi føler med de pårørende", hvordan i alverden kan man føle med mennesker, man slet ikke kender? Jeg kan ikke - jeg kan fordømme, hvad der er sket, og synes det er synd for de ramte og deres pårørende, længere rækker mine følelser ikke for mig for ukendte mennesker.
0
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Reaktionen efter et terrorangreb?

Indlægaf Forhedehulehelvede » 9. apr 2017, 15:31

Jeg ville i stedet samle blomsterne og stikke op i røven på vores politikere, indtil de tager sig sammen og gør noget ved problemet.
1
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Reaktionen efter et terrorangreb?

Indlægaf Seladon » 9. apr 2017, 16:12

Disse små ritualer er ment som beroligendemiddel til de mange angste efter et blodigt angreb. Det giver en fornemmelse af " closure"...

Men så længe der er flere utilpassede IS tilhængere kan tragedien meget godt gentage sig inden den sidste blomst er visnet...
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Reaktionen efter et terrorangreb?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 9. apr 2017, 16:25

Tvivler på, jeg ville deltage. Jeg ændrer heller ikke mit Facebook-profilbillede til et flag, når der sker et eller andet, og det er ikke fordi det ikke rører mig, men fordi jeg synes, det er en vanvittigt tom gestus... Lidt ala "Like hvis du er enig"... Gør dog noget i stedet!

Hvis det skete i Danmark, ville jeg være rystet, og jeg ville snakke med mine nærmeste om det, men jeg ville ikke have behov for at skilte med det offentligt, og min rystelse ville nok fortage sig rimelig hurtigt, hvis ikke jeg kendte nogle af de involverede personligt... Der sker så meget lort i verden lige nu at jeg er nødt til at udvikle en god, fed distance og det absolutte nulpunkt i bagdelen, ellers bliver jeg sindssyg..
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Reaktionen efter et terrorangreb?

Indlægaf Zorglup » 10. apr 2017, 08:51

Nu må vi stå sammen og indrette vores liv efter terror. Slut med åbne gågader og torve. Øget overvågning og så lader vi som om, vi har 'vundet'.
Vi lader terroristerne vinde. Suk.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Reaktionen efter et terrorangreb?

Indlægaf Zorglup » 10. apr 2017, 11:49

Mistermor skrev:
Zorglup skrev:Nu må vi stå sammen og indrette vores liv efter terror. Slut med åbne gågader og torve. Øget overvågning og så lader vi som om, vi har 'vundet'.
Vi lader terroristerne vinde. Suk.

Hvis vi skal reagere sådan, skal vi også lade være med at køre bil eller bus og mange andre ting.

I Sverige kørte en skolebus galt 2/4 Der var 3, der døde, 23 blev sårede heraf 2 kritisk.
I angrebet med lastbilen, var der 4, der døde, og 15 blev sårede.

Vi reagerer bare forskelligt på de to begivenheder.

Det er ikke for på nogen måde at forsvare handlingen, - jeg synes bare, vi er nødt til at lade være med at skrue hysteriet op.


Øhh ?
Det sker. Det er jo netop det eneste svar politikerne har.
Kampesten rundt om bløde mål. Tjek
Øget overvågning. Tjek
Stå sammen og agere normalt. Tjek
Hvad syntes du, vi skulle ?
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Reaktionen efter et terrorangreb?

Indlægaf Zorglup » 10. apr 2017, 12:01

Jeg ville starte med, at erklære undtagelsestilstand, for at give myndighederne lidt friere tøjler, til at efterforske og eliminere evt trusler. Så ville jeg stresse det miljø, der stod bag angrebet. Eksempelvis ville jeg i Sverige sætte hæren ind i de 55 registrerede no-go zoner og tage magten tilbage.
Nok militær og gummikugler / tåregas skal nok løse op. Bliver de mødt med skud / molotovcocktails, skiftes til rigtig ammo. Det bliver grimt, men det er prisen for at lade stå til.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Reaktionen efter et terrorangreb?

Indlægaf Zorglup » 10. apr 2017, 19:04

Mistermor skrev:
Zorglup skrev:
Øhh ?
Det sker. Det er jo netop det eneste svar politikerne har.
Kampesten rundt om bløde mål. Tjek
Øget overvågning. Tjek
Stå sammen og agere normalt. Tjek
Hvad syntes du, vi skulle ?


Jeg synes, vi skal lade myndighederne finde ud af, hvad der foregår, og så skal vi lade være med at skrue hysteriet op. - Jeg går ud fra, at tråden handler om "almindelige menneskers" reaktion.


Ohh soz.
Så ville jeg ikke stille mig i en planlagt stor forsamling.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"