Trump er gået i krig mod Assad styret i Syrien!

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Trump er gået i krig mod Assad styret i Syrien!

Indlægaf vibbsen » 8. apr 2017, 12:58

Jasmin skrev:Drab på civile er svineri uanset hvilket våben som bliver brugt. Masser af civile er slået ihjel af konventionelle våben. Forskellen består i at CBRN-våben giver ukontrollerbare tab.

Men skal jeg være helt ærlig, så tror ikke en skid på at Trump har foretaget dette angreb for de grunde han påstår. Jeg tror mere på at gasangrebet var en appelsin i turbanen for ham. Det gav ham chancen for at fremstå som leder og booste sin faldende popularitet på hjemmefronten.


Jeg er faktisk ret ligeglad med hans dybere motiver. Respekt for at han sætter handling bag ordene.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Trump er gået i krig mod Assad styret i Syrien!

Indlægaf Conway » 8. apr 2017, 21:17

Det er ret tankevækkende at ikke en eneste overvejer muligheden om det overhovedet var Assad. Hvorfor skulle Assad sætte sin vinderposition over styr ved at bruge giftgas ?
Al Nusra / Quaida og IS m.fl, har betydeligt mere at vinde ved et sådan angreb hvilket reaktionerne tydeligt beviser.
Trump greb chancen for at vise handlekraft der jo var et løfte i valgkampen, men desværre på baggrund af oplysninger fra en efterretningstjeneste der er i lommen på våbenlobbyen (min egen teori) som ikke ønsker krigen stoppet.
Utrolig naivt at Trump sender missiler afsted uden beviser og hvis der er beviser mangler verden at se dem...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Trump er gået i krig mod Assad styret i Syrien!

Indlægaf Nicolait » 8. apr 2017, 21:21

dgd2007 skrev:
Nicolait skrev:Det kunne være sjovt at se om USA kommer med et juridisk grundlag at hænge bombningen op på, om det så er humanitær intervention eller r2p, som de vil bruge eller mere floskelagtigt. Vi er verdenspolitiet, og vi gør, hvad vi vil.

Der skal nogle gode argumenter på bordet, særligt hvis man også tænker på nicaragua-sagen fra ICJ.

Hmm ... giftgas er jo forbudt efter krigskonventionerne (et forbud som alle parter faktisk respekterede under hele WWII).
Så mon ikke det bare er deres argument?

PS: hvad er "nicaragua-sagen fra ICJ"? :gruble:


Det med giftgasser har du helt ret i.

Sagen handlede om den nedre grænse for magtanvendelse i henhold til FN pagtens art. 2(4) (forbuddet mod magtanvendelse).
Domstolen "International Court of Justice", som nu vist er nedlagt, skulle tage stilling til en sag anlagt af Nicaragua mod USA. Sagen handlede om, at USA støttede de såkaldte "kontraer" mod Sandiniststyret (den den kender du sikkert). Men USA lagde bl.a. miner ud i Nicaraguas interne farvande og territorielfarvande, angreb havne, olieinstallationer og en flådebase.

USA blev dømt for at overtræde magtanvendelsesforbuddet i FN pagten, og efterfølgende blev de så sure, at de meldte sig ud af domstolens jurisdiktion. :-D

Men hvis det kan tælle for magtanvendelse i strid med FN pagtens art. 2(4), så vil jeg mene, at man kan overføre principperne fra dommen til den nuværende situation.

Dog har jeg ikke lige taget stilling til retten til selvforsvar eller retten til kollektivt selvforsvar, humanitær intervention eller r2p. Men jeg mener, at der burde have været tid nok til at tage sagen op i sikkerhedsrådet.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Trump er gået i krig mod Assad styret i Syrien!

Indlægaf HerErJeg » 9. apr 2017, 05:20

Nu er det her 1. gang Trump gør noget aktivt ude i marken. Vi mangler at se en sammenhæng i forhold til næste gang der bliver noget.
F. eks at han lige nu sejler krigsskibe mod Nordkorea. Hvad skal han så med dem? Er det næste gang han bliver sur på den lille fedes 'hyggeaffyringer', så får han også en stak missiler i røven? Hvad nu hvis han når at sende et atommissil mod Sydkorea, som en sidste krampetrækning inden landet lægges i ruiner, hvis skyld er det så egentlig at der dræbes mange tusind når atombomben rammer?
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Trump er gået i krig mod Assad styret i Syrien!

Indlægaf FruitFly » 9. apr 2017, 08:20

Conway skrev:Hvorfor skulle Assad sætte sin vinderposition over styr ved at bruge giftgas ?

Nu ved jeg ikke lige om Assad sidder i en "vinderposition", men derudover er det et piv-godt spørgsmål, og der vokser utallige mere eller mindre dubiøse svar frem på det spørgsmål.

Russerne kan heller ikke være glade for det - hvis det er Assad (og der er ikke meget troværdig information der peger på at det IKKE skulle være Assad) det viser jo tydeligt at russerne ikke har kunne fjerne de kemiske våben som aftalt, og hvorfor ville Rusland være cool med at dét kom ud? For at "tvinge" Trump til at lave dette angreb, som INGEN - baseret på alt hvad Trump har sagt om Syrien indtil nu - regnede med at han ville gøre? Fordi de havde AFTALT det hele med Trump for at få Trump til at se "barsk" ud, tough on Russia og/eller lave en massiv distraktion i Washington og fjerne fokus fra Russia-Trump collosion? I den samme uge, hvor den mand, der kunne udtænke noget så diabolsk (Bannon) fjernes fra sikkerhedsrådet og erstattes af en traditionel og sober type som McMaster - men måske det OGSÅ bare var røgslør?

Spørgsmålene hober sig op.

Jeg tror personligt ikke (men hvad fanden ved jeg?) at Trump (eller dem, der hvisker ham i øret) er så diabolsk snedige og vil tage en sådan risiko mht samarbejde med Rusland. Men jeg tror at Assad godt kunne finde på at teste om udenrigsministerens udmelding I SIDSTE UGE om at US ikke vil blande sig i Syrien mere ("det må være op til det syriske folk" (wtf?)) virkelig havde noget på sig med et lille bitte airstrike ...

Det er interessant og uhyggeligt med en US præsident der ikke har en klar udenrigsdoktrin og agerer fuldstændigt uforudsigeligt... det kan også godt skræmme andre lande og kan være en virkningsfuld strategi - hvis bare man har en bagvedliggende rigtig strategi. Og det tror jeg ikke Trump og hans folk har.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Trump er gået i krig mod Assad styret i Syrien!

Indlægaf FruitFly » 9. apr 2017, 08:42

Det er jo også mind-boggling at Trump konstant har været fuldstændig bandsat på at USA ikke skal hjælpe de syriske børn ved at give dem opholdstilladelse, men når nogen fotos af - undskyld - nogen "tilfældige" børn, der er dræbt i et gasangreb, som langt fra er det største eller det første i Syrien, SÅ er det pludseligt frygteligt og der skal bombes? Vil han stadig sige at børn som disse ikke skal have lov til at flygte? Hvordan kan det overhovedet hænge sammen?

Hvad var det, som lige præcist den her gang triggede Trump til at støtte et angreb på Syrien? Der har været billeder af blødende og døde børn før. Det er sgu' så underligt! Hvad var den bagvedliggende tanke? Frem for at tænke diabolske sammensværgelsesteorier sammen ("Trump gjorde det Frank Underwood style for at få credit derhjemme", "Rusland (eller ISIS - sic) planlagde det hele og Trump er bare så nem at narre"), så hælder jeg mere til at der ingen tanke var med det - at det bare var endnu et tegn på Trumps totale inkompetance som præsident og commander-in-chief, at han reagerer impulsivt og drevet af følelser.

Men hvad skete der? Hvad var det, der triggede Trump til denne gang at angribe Syrien i FULD MODSTRID med alle hans tidligere udmeldinger om sagen? Dét er spørgsmålet.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Trump er gået i krig mod Assad styret i Syrien!

Indlægaf paint » 9. apr 2017, 08:51

FruitFly skrev:Det er interessant og uhyggeligt med en US præsident der ikke har en klar udenrigsdoktrin og agerer fuldstændigt uforudsigeligt... det kan også godt skræmme andre lande og kan være en virkningsfuld strategi - hvis bare man har en bagvedliggende rigtig strategi. Og det tror jeg ikke Trump og hans folk har.


Uforudsigelighed, er Trumps varemærke som forretningsmand, og har altid været det – siger dem der kender ham. Hele sit liv som forretningsmand, har han brugt dén strategi. Pludselig, midt i nogle forhandlinger, smider han alt op i luften og reagerer i øst og vest, og ingen aner hvad hans næste skridt vil være.
Det gør han helt bevidst, fordi han mener (ifølge diverse kilder) at når der er kaos og vild forvirring, så kan han pludselig slå til og ramme modparten uforberedt (og dermed mest virkningsfuldt). Det virker i forretningsverden, men vil være ekstremt farligt som udenrigspolitisk redskab.

Men Trump er ikke politiker, han er forretningsmand og er sikkert overbevist om, at det der virker i forretningsverden også virker på alle andre områder. Dét har han sikkert ret i. Det er bare ikke sikkert (langtfra sikkert) at den virkning det har, er én han kan bruge til noget – måske endda tværtimod.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"