Bidt ihjel af egen hund!?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
ussenterprise
Permanent bortvist
Indlæg: 133
Tilmeldt: 15. jan 2017, 08:52
Kort karma: 1
Likede indlæg: 11

Bidt ihjel af egen hund!?

Indlægaf ussenterprise » 30. mar 2017, 07:18

Bidt ihjel af egen hund!?

https://www.mx.dk/nyheder/global/story/20792596

”En britisk mand blev angrebet og bidt ihjel af sin egen hund, mens han var ved at blive interviewet af BBC til en dokumentar.

Der er ifølge politiet tale om en Staffordshire Bull Terrier, og racen står ikke på den engelske liste med forbudte hunde.”

Denne kamphund er heller ikke forbudt i Danmark, men er ifølge hundeloven kun med på en såkaldt observationsliste!

Der er nogen der mener, at denne og disse kamphunde ikke er farlige i sig selv, heller ikke de forbudte!

De mener at det kun drejer sig om en træning og opdagelse af ejerens kamphund og ikke andet?

Jeg vil nu nok mene, at disse kamphunde er opdrættet til kamp, og at det ligger i deres gener!

Din mening?
0
Jo mere uenig du er med din meddebattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende*S*! :D
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Bidt ihjel af egen hund!?

Indlægaf Sophies-mor » 30. mar 2017, 07:25

Alle hunde, med mindre de har en psykisk brist fra "skabelsen" eller senere, kan være søde, rare, trygge familiehunde.
Jeg tror ikke, at man decideret kan sige, at en staff generelt er mega-aggressiv, men det kræver i den grad en erfaren hundeejer.
Rottweiler, staff og andre "kamphunde" er generelt ikke for førstegangs hundejere.
Det kræver en dygtig, "førerhund" som leder hunden.
Man skal generelt behandle sin hund som en hund, man skal kontrollere, og samtidig elske højt, men ikke som et "familiemedlem" uden / med minimal mængde opdragelse.
Selv en chihuahua kan være aggressiv. Bare se på Szhirleys "rottehund" i det hundeprogram på TV2, hvor den var totalt ustyrlig.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Bidt ihjel af egen hund!?

Indlægaf LadyFox » 30. mar 2017, 07:33

Alle hunde er potientielt farlige. Nogle racer er farligere end andre, jeg ser dog ingen grund til at frygte SBT mere end så mange andre racer.
Udfra de få informationer der er i artiklen er det dog svært at vurderer hvad der gik galt.
1
...
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Bidt ihjel af egen hund!?

Indlægaf Studsgaard » 30. mar 2017, 07:53

Sophies-mor skrev:Alle hunde, med mindre de har en psykisk brist fra "skabelsen" eller senere, kan være søde, rare, trygge familiehunde.
Jeg tror ikke, at man decideret kan sige, at en staff generelt er mega-aggressiv, men det kræver i den grad en erfaren hundeejer.
Rottweiler, staff og andre "kamphunde" er generelt ikke for førstegangs hundejere.
Det kræver en dygtig, "førerhund" som leder hunden.
Man skal generelt behandle sin hund som en hund, man skal kontrollere, og samtidig elske højt, men ikke som et "familiemedlem" uden / med minimal mængde opdragelse.
Selv en chihuahua kan være aggressiv. Bare se på Szhirleys "rottehund" i det hundeprogram på TV2, hvor den var totalt ustyrlig.

En rotweiler er ikke en kamp hund, det var fra starten en hyrdehund, men desværre er der blevet avlet på dens stærke krop og en gren af dem er blevet avlet mere agressiv. Det er også en hund der meget spejler sin ejer, så er man en agressiv person med kort temperament så er der risiko for hunden også bliver det og modsat kan det være en virkelig rolig og kærlig hund.

Jeg tror det er det samme med mange andre af de racer. Der fondens grene hvor de har avlet på de aggressive gener og der findes grene hvor det er de mest fantastiske familiehunde. Men når man jøber sådan en hund skal man sørge for at sætte sig godt ind i hvad de har brug for, hvilken form for lederskab og hvilken måde der er bedst at træne dem på. Ellers så er det det går galt.
Det samme gælder jo også for de små hunde, som du også nævner, de skal også opdrages, eller bliver de nogle små sataner, og bare fordi de er små og ikke laver så stor skade hvis de bidder, så er det sku ikke i orden
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Bidt ihjel af egen hund!?

Indlægaf Sophies-mor » 30. mar 2017, 07:56

Studsgaard skrev:
Sophies-mor skrev:Alle hunde, med mindre de har en psykisk brist fra "skabelsen" eller senere, kan være søde, rare, trygge familiehunde.
Jeg tror ikke, at man decideret kan sige, at en staff generelt er mega-aggressiv, men det kræver i den grad en erfaren hundeejer.
Rottweiler, staff og andre "kamphunde" er generelt ikke for førstegangs hundejere.
Det kræver en dygtig, "førerhund" som leder hunden.
Man skal generelt behandle sin hund som en hund, man skal kontrollere, og samtidig elske højt, men ikke som et "familiemedlem" uden / med minimal mængde opdragelse.
Selv en chihuahua kan være aggressiv. Bare se på Szhirleys "rottehund" i det hundeprogram på TV2, hvor den var totalt ustyrlig.

En rotweiler er ikke en kamp hund, det var fra starten en hyrdehund, men desværre er der blevet avlet på dens stærke krop og en gren af dem er blevet avlet mere agressiv. Det er også en hund der meget spejler sin ejer, så er man en agressiv person med kort temperament så er der risiko for hunden også bliver det og modsat kan det være en virkelig rolig og kærlig hund.

Jeg tror det er det samme med mange andre af de racer. Der fondens grene hvor de har avlet på de aggressive gener og der findes grene hvor det er de mest fantastiske familiehunde. Men når man jøber sådan en hund skal man sørge for at sætte sig godt ind i hvad de har brug for, hvilken form for lederskab og hvilken måde der er bedst at træne dem på. Ellers så er det det går galt.

Netop min pointe med rottweileren.
Og derfor skal man heller ikke som førstegangskøber have rottweiler, uden at sætte sig ind i om det er den rolige eller knap så rolige gren, og det er jo ikke sikkert, at det er så nemt at finde ud af.
Og ja, helt enig i resten.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Bidt ihjel af egen hund!?

Indlægaf LadyFox » 30. mar 2017, 08:02

MaybeBaby skrev:
LadyFox skrev:Alle hunde er potientielt farlige. Nogle racer er farligere end andre, jeg ser dog ingen grund til at frygte SBT mere end så mange andre racer.
Udfra de få informationer der er i artiklen er det dog svært at vurderer hvad der gik galt.


Enig.

Derudover har hunden en forhistorie med angreb på ejeren, af det kan man så tænke en hel masse, men der er mig bekendt ingen reel offentlig viden om ret meget i den sag.

Det har jeg overset, at den har bidt før.
Så er det jo ris til egen røv så, hunden burde sandsynligvis var aflivet første gang, hvis ikke allerede før det.
Man skal altid tage det alvorligt når en hund viser aggressiv adfærd overfor mennesker, men jeg mener især det skal tages alvorligt når en terrier er det. Jeg elsker terrierne, men det er nogle specielle hunde med noget røv i bukserne.

Mit gæt er enten den ikke er blevet behandlet skide godt igennem livet, eller den er et resultat af skod avl, hvilket der findes meget af blandt SBT og andre moderacer - eller en blandning af begge de ting.
1
...
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Bidt ihjel af egen hund!?

Indlægaf Lover-Moses » 30. mar 2017, 08:41

Problemet med disse hunde er bare, at når først det går galt, så sker der seriøse skader på dem hunden vælger at angribe, om det er mennesker eller andre dyr.

Dem der mener at det ene og alene handler om opdragelse, har ikke rigtig forstået hvad gener betyder for en hunds adfærd. Det samme gælder jo for mennesker og ja selv små katte.

Jeg kunne personligt godt tænke mig at for at anskaffe sig en hund, så skulle man have en eller anden form for basal træning/uddannelse i hvordan man bærer sig ad med opdragelse og generelt hvordan man behandler sin hund. Men også en lektion i god etik og moral. Altså at man samler op efter sin hund, og ikke bare lader den løbe frit over til andre mennesker. En sætning jeg hører tit, når jeg kommer ud til folks privat adresser i arbejds regi, er gerne denne: "Bare rolig, den gør ikke noget...". Jo den gør, den springer op af mig, mit køretøj og slikker mig tit og ofte også på hænder, arme, og ansigt/nakke når jeg bukker/sætter mig ned. Nogle mener så også at de skal bestemme over mig, og siger at jeg ikke skal være bange for hunden. Lidt en sjov antagelse, at man bare "slukker" for sin frygt fordi en eller anden ukendt person har sagt at noget ikke er farligt, uden den pågældende person kender ens baggrund og de eventuelle traumer man har.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Bidt ihjel af egen hund!?

Indlægaf LadyFox » 30. mar 2017, 08:56

Lover-Moses skrev:Problemet med disse hunde er bare, at når først det går galt, så sker der seriøse skader på dem hunden vælger at angribe, om det er mennesker eller andre dyr.

Dem der mener at det ene og alene handler om opdragelse, har ikke rigtig forstået hvad gener betyder for en hunds adfærd. Det samme gælder jo for mennesker og ja selv små katte.

Jeg kunne personligt godt tænke mig at for at anskaffe sig en hund, så skulle man have en eller anden form for basal træning/uddannelse i hvordan man bærer sig ad med opdragelse og generelt hvordan man behandler sin hund. Men også en lektion i god etik og moral. Altså at man samler op efter sin hund, og ikke bare lader den løbe frit over til andre mennesker. En sætning jeg hører tit, når jeg kommer ud til folks privat adresser i arbejds regi, er gerne denne: "Bare rolig, den gør ikke noget...". Jo den gør, den springer op af mig, mit køretøj og slikker mig tit og ofte også på hænder, arme, og ansigt/nakke når jeg bukker/sætter mig ned. Nogle mener så også at de skal bestemme over mig, og siger at jeg ikke skal være bange for hunden. Lidt en sjov antagelse, at man bare "slukker" for sin frygt fordi en eller anden ukendt person har sagt at noget ikke er farligt, uden den pågældende person kender ens baggrund og de eventuelle traumer man har.

Jeg er enig langt hen af vejen.
Men hvordan skal man opdrage/træne og behandle sin hund? Det er jo lidt en religion indenfor hundeverden, som skiller vandende en hel del. Ikke engang adfærds "eksperterne" er enige i det spørgsmål. Så jeg tænker det skal defineres før man laver regler på området.
1
...
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Bidt ihjel af egen hund!?

Indlægaf Lover-Moses » 30. mar 2017, 09:54

LadyFox skrev:
Lover-Moses skrev:Problemet med disse hunde er bare, at når først det går galt, så sker der seriøse skader på dem hunden vælger at angribe, om det er mennesker eller andre dyr.

Dem der mener at det ene og alene handler om opdragelse, har ikke rigtig forstået hvad gener betyder for en hunds adfærd. Det samme gælder jo for mennesker og ja selv små katte.

Jeg kunne personligt godt tænke mig at for at anskaffe sig en hund, så skulle man have en eller anden form for basal træning/uddannelse i hvordan man bærer sig ad med opdragelse og generelt hvordan man behandler sin hund. Men også en lektion i god etik og moral. Altså at man samler op efter sin hund, og ikke bare lader den løbe frit over til andre mennesker. En sætning jeg hører tit, når jeg kommer ud til folks privat adresser i arbejds regi, er gerne denne: "Bare rolig, den gør ikke noget...". Jo den gør, den springer op af mig, mit køretøj og slikker mig tit og ofte også på hænder, arme, og ansigt/nakke når jeg bukker/sætter mig ned. Nogle mener så også at de skal bestemme over mig, og siger at jeg ikke skal være bange for hunden. Lidt en sjov antagelse, at man bare "slukker" for sin frygt fordi en eller anden ukendt person har sagt at noget ikke er farligt, uden den pågældende person kender ens baggrund og de eventuelle traumer man har.

Jeg er enig langt hen af vejen.
Men hvordan skal man opdrage/træne og behandle sin hund? Det er jo lidt en religion indenfor hundeverden, som skiller vandende en hel del. Ikke engang adfærds "eksperterne" er enige i det spørgsmål. Så jeg tænker det skal defineres før man laver regler på området.


Det er jeg meget enig i, og jeg ser da også problemer med folk der alligevel bare er ligeglade og bare fortsætter som de altid har gjort. Men så er der da blevet gjort noget for at forbedre situationen, og jeg tror måske at mange bare ikke er klar over, at der faktisk findes en del mennesker der ikke synes at deres lille/store fido er det dejligste på denne jord.

Men mht. opdragelse af hunde, så tror jeg langt de fleste ville være lydhøre over for en hundetræners råd og fif.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Bidt ihjel af egen hund!?

Indlægaf LadyFox » 30. mar 2017, 10:05

Lover-Moses skrev:
LadyFox skrev:
Lover-Moses skrev:Problemet med disse hunde er bare, at når først det går galt, så sker der seriøse skader på dem hunden vælger at angribe, om det er mennesker eller andre dyr.

Dem der mener at det ene og alene handler om opdragelse, har ikke rigtig forstået hvad gener betyder for en hunds adfærd. Det samme gælder jo for mennesker og ja selv små katte.

Jeg kunne personligt godt tænke mig at for at anskaffe sig en hund, så skulle man have en eller anden form for basal træning/uddannelse i hvordan man bærer sig ad med opdragelse og generelt hvordan man behandler sin hund. Men også en lektion i god etik og moral. Altså at man samler op efter sin hund, og ikke bare lader den løbe frit over til andre mennesker. En sætning jeg hører tit, når jeg kommer ud til folks privat adresser i arbejds regi, er gerne denne: "Bare rolig, den gør ikke noget...". Jo den gør, den springer op af mig, mit køretøj og slikker mig tit og ofte også på hænder, arme, og ansigt/nakke når jeg bukker/sætter mig ned. Nogle mener så også at de skal bestemme over mig, og siger at jeg ikke skal være bange for hunden. Lidt en sjov antagelse, at man bare "slukker" for sin frygt fordi en eller anden ukendt person har sagt at noget ikke er farligt, uden den pågældende person kender ens baggrund og de eventuelle traumer man har.

Jeg er enig langt hen af vejen.
Men hvordan skal man opdrage/træne og behandle sin hund? Det er jo lidt en religion indenfor hundeverden, som skiller vandende en hel del. Ikke engang adfærds "eksperterne" er enige i det spørgsmål. Så jeg tænker det skal defineres før man laver regler på området.


Det er jeg meget enig i, og jeg ser da også problemer med folk der alligevel bare er ligeglade og bare fortsætter som de altid har gjort. Men så er der da blevet gjort noget for at forbedre situationen, og jeg tror måske at mange bare ikke er klar over, at der faktisk findes en del mennesker der ikke synes at deres lille/store fido er det dejligste på denne jord.

Men mht. opdragelse af hunde, så tror jeg langt de fleste ville være lydhøre over for en hundetræners råd og fif.

Det tvivler jeg på, afhængig af om den pågældende hundetræners filosofi stemmer overens med ens egen.
Jeg ville i hvert fald ikke være lydhør overfor en hundetræner der går ind for hårdere metoder end jeg selv gør, omvendt tror jeg at folk der tror på at de man får de bedste hunde af nogle lidt hårdere metoder ville rulle øjne af de metoder jeg går ind for.
Så hellere undvære at have hund.

Vi skal huske på at hundetræner ikke er en beskyttet titel, så alle kan sådan set starte op som hundetræner.
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Bidt ihjel af egen hund!?

Indlægaf LadyFox » 30. mar 2017, 10:39

Mistermor skrev:
Lover-Moses skrev:.

Men mht. opdragelse af hunde, så tror jeg langt de fleste ville være lydhøre over for en hundetræners råd og fif.


Det tror jeg desværre ikke. Jeg har mødt alt for mange mennesker, - og vi ser dem da også her på debatter, - der ikke respekterer viden, uddannelse, forskning osv. De er overbevist om, at de ved bedre end alle andre.

Som pædagog møder man også forældre, der ikke er til at nå i forhold til specifikke emner omkring deres børn.

Men jeg synes, at man kan forlange en slags kørekort med en test eller noget i retning af en jagtprøve, så folk i det mindste skulle deltage og lægge øre til noget oplysning.

Udover det kunne jeg ønske mig, at der var en lov, hvor hund og lejlighed skulle proportion. I mit område ser jeg en del store hunde, og jeg forstår simpelthen ikke, at folk nænner at proppe dem ind i små lejligheder.

Jeg synes ikke om hundeloven. Det er menneskene, det er galt med.

Men det kræver ingen uddannelse eller bestemt viden at være hundetræner, eller adfærds-dims.
Så det er ikke nødvendigvis fordi man får mere kyndig rådgivning af en der arbejder med hunde en af en tilfældig hundeejer man møder i hundeskoven.

Dernæst ser jeg heller ikke det store problem (alt efter race) med store hunde i små lejligheder. Og jeg ville heller ikke selv have kvaler med at have en stor hund i min skotøjsæske af en lejlighed, for som jeg holder hund er indendørs et sted man sover og spiser - alt aktivitet forgår udendørs, uanset hundens størrelse.
Og min erfaring er at de fleste hunde fylder utrolig lidt boligmæssigt. Mine hunde har alligevel altid været hvor jeg er.
2
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Bidt ihjel af egen hund!?

Indlægaf LadyFox » 30. mar 2017, 11:04

Mistermor skrev:
LadyFox skrev:Men det kræver ingen uddannelse eller bestemt viden at være hundetræner, eller adfærds-dims.
Så det er ikke nødvendigvis fordi man får mere kyndig rådgivning af en der arbejder med hunde en af en tilfældig hundeejer man møder i hundeskoven.

Dernæst ser jeg heller ikke det store problem (alt efter race) med store hunde i små lejligheder. Og jeg ville heller ikke selv have kvaler med at have en stor hund i min skotøjsæske af en lejlighed, for som jeg holder hund er indendørs et sted man sover og spiser - alt aktivitet forgår udendørs, uanset hundens størrelse.
Og min erfaring er at de fleste hunde fylder utrolig lidt boligmæssigt. Mine hunde har alligevel altid været hvor jeg er.


Problemet med de store hunde er jo, hvis deres ejere ikke kommer nok ud med dem. I mine øjne er en eller to ture ikke meget, hvis man er på størrelse med en lille kalv og bor på 70 m2 . (men jeg har ikke selv hund)


Men det synes jeg da også er problematisk hvis man bor med en lille hund i et kæmpe hus.
1
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Bidt ihjel af egen hund!?

Indlægaf LadyFox » 30. mar 2017, 11:19

Mistermor skrev:
LadyFox skrev:
Men det synes jeg da også er problematisk hvis man bor med en lille hund i et kæmpe hus.


Ja jeg synes selvfølgelig også, at hunden gerne skal aktiveres mere. Men jeg tænker, at en mindre hund i det mindste kan rende lidt rundt i huset?? Min kat spæner da rundt i min lejlighed en gang imellem. Det ville en lille hund også kunne.

Hunde burde have nogle rettigheder. :)
Min overbo har en kæmpehund, og den kan simpelthen ikke lege ret meget, sådan som lejligheden er bygget op med mange små rum, men jeg kan godt se, at den ikke har det værre, end min nabos hund, som er en lille gravhund, der åbenbart ikke kan lide at være alene hjemme, for den "græder"/hyler nærmest hver eneste dag, og den er ofte og længe alene hjemme.

Jeg ser nok bare ikke det som at rende rundt i huset som en aktivitet. Og jeg slet overhovedet ikke gider hunde løbende rundt på gulvet, og på mine egne glatte trægulve ser jeg det også som direkte farligt for hunden. Men det er jo smag og behag.

Min pointe var mest at jeg godt forstår store hunde (enkelte racer undtaget) i små lejligheder, så længe man sørger for at opfylde hundens behov.
Men altså, hvis man ikke formår at give hunden et aktivt og indholdsrigt liv så er jeg da enig. :)

Du fik det bare til at lyde som om at det i alle tilfælde ville være synd at have en stor hund i et lille hjem.
2
...
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Bidt ihjel af egen hund!?

Indlægaf Zorglup » 30. mar 2017, 11:32

Jeg tror ikke på 'farlige' hunde. Der er åndsvage hundeejere.
2
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Bidt ihjel af egen hund!?

Indlægaf Lover-Moses » 30. mar 2017, 11:42

Zorglup skrev:Jeg tror ikke på 'farlige' hunde. Der er åndsvage hundeejere.


http://hundeejere.dk/hunderace/fila-brasileiro
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"