Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal vi officielt undskylde for de Vestindiske Øers slaveri?

Ja. Naturligvis skal vi det. Det var grumt gjort
5
11%
Nej. Vi har ikke noget at gøre med, hvad nogle andre gjorde for 100 år siden
40
89%
 
Afgivne stemmer: 45
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Jasmin » 23. mar 2017, 07:26

Hunkat skrev:Jeg synes sagtens at vi både kan og skal anerkende og stå ved at Danmark som nation tog del i nogle ting i fortiden som man dengang synes var a-okay men som vi kan se i dag har skadet folk, både på kort og lang sigt. Præcis som f.eks. Italien både kan og bør anerkende at de var en del af aksemagterne under 2. verdenskrig. Tingene går jo ikke væk, jeg synes sagtens vi kunne bruge vores fortid meget mere til debat i skolerne og i kunsten og generelt bare stå mere ved det der er sket.

Men at jeg som privatperson skulle undskylde, det er så anakronistisk en tankegang at jeg bliver virkelig tvær. Derfor har jeg det svært med debatten om en undskyldning, for det hviler på en anakronistisk præmis om at 1) folk i fortiden burde have kunne se de moralske standarder vi lever efter i dag og 2) at skyld kan få karakter af arvesynd og bruges mod fremtidige generationer fuldstændig ukritisk. Det sidste er noget som høre til i diktaturstater hvor folk kommer i 'generations-fængel', ikke i den civiliserede verden.

Jeg synes personligt vi skulle købe øerne tilbage igen (men jeg synes også kalmarunionen trænger til en re-boot).
Jeg syntes faktisk at Hunkat siger det rigtigt godt. Og har da også selv tænkt tanken.
Og jeg tænker lidt, skal det officielle Danmark så også give en undskyldning til sig selv?
De første slaver dernede var alle danskere. Kriminelle, fattiglemmer og andre asociale elementer som vi så kunne komme af med.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf paint » 23. mar 2017, 09:23

Når man snakker om Danmarks salg af øerne, skal man lige tage med i betragtningerne, at vi (Danmark) ikke bare solgte øerne, fordi vi gerne ville af med dem, men fordi USA ville have øerne. De kunne ikke leve med at en lille nation som Danmark, som ikke kunne forsvare øerne, ejede landområder i deres egen baghave. Denne situation var delvist aktuel pga. 1 Verdenskrig (1917)

Danmark, fik et tilbud af dén type hvor nej, ikke er er en svarmulighed. Havde Danmark ikke solgt dem, havde amerikanerne bare taget øerne og vi havde ikke fået én øre.

Jeg har selv været på Skt. Thomas, Skt. Croix etc. og min oplevelse var, at folk generelt ikke var særligt interesserede i deres forfædres danske fortid.
Det er selvfølgeligt lidt pudsigt, at man kan vandre rundt i den ældste del af byen Charlotte Amalie, og gadenavnene er Kongens gade, Dronningens gade, General Gade etc. Men min oplevelse af det er, at det primært er et turist stunt. Folk er fint tilfredse med at være amerikanske statsborgere. De er utilfredse med at de ikke har nogen rettigheder som amerikanske borgere (stemmeret og andre rettigheder) Til gengæld er de glade for de penge som den amerikanske stat giver øerne (en slags bloktilskud), uden hvilke de ville være ret dårligt stillede (dårligere end de allerede er). De er også ret glade for den beskyttelse det giver at være amerikansk territorium.

Levestandarden på øerne, er mere eller minde den samme som på de andre caribiske øer.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Slettet bruger » 23. mar 2017, 18:21

Wizzze skrev:
Hunkat skrev:Jeg synes sagtens at vi både kan og skal anerkende og stå ved at Danmark som nation tog del i nogle ting i fortiden som man dengang synes var a-okay men som vi kan se i dag har skadet folk, både på kort og lang sigt. Præcis som f.eks. Italien både kan og bør anerkende at de var en del af aksemagterne under 2. verdenskrig. Tingene går jo ikke væk, jeg synes sagtens vi kunne bruge vores fortid meget mere til debat i skolerne og i kunsten og generelt bare stå mere ved det der er sket.

Men at jeg som privatperson skulle undskylde, det er så anakronistisk en tankegang at jeg bliver virkelig tvær. Derfor har jeg det svært med debatten om en undskyldning, for det hviler på en anakronistisk præmis om at 1) folk i fortiden burde have kunne se de moralske standarder vi lever efter i dag og 2) at skyld kan få karakter af arvesynd og bruges mod fremtidige generationer fuldstændig ukritisk. Det sidste er noget som høre til i diktaturstater hvor folk kommer i 'generations-fængel', ikke i den civiliserede verden.

Jeg synes personligt vi skulle købe øerne tilbage igen (men jeg synes også kalmarunionen trænger til en re-boot).


De 25 mio. $ i guld vi fik dengang, svarer til ca. 1½ milliard i dag, og det er jo et greb i lommen :D så lad os bare få det køb i stand, især hvis vi kan flyve derover til indenrigspriser bagefter :klap: :-D


Sweet ide, og det er om at få sendt tilbuddet af sted NU mens det er mr super deal der er præsident :)

"We will PAY you to get rid of some Mexicans for you!"
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Wizzze » 23. mar 2017, 18:31

eks-Maupassant skrev:
Wizzze skrev:
Hunkat skrev:Jeg synes sagtens at vi både kan og skal anerkende og stå ved at Danmark som nation tog del i nogle ting i fortiden som man dengang synes var a-okay men som vi kan se i dag har skadet folk, både på kort og lang sigt. Præcis som f.eks. Italien både kan og bør anerkende at de var en del af aksemagterne under 2. verdenskrig. Tingene går jo ikke væk, jeg synes sagtens vi kunne bruge vores fortid meget mere til debat i skolerne og i kunsten og generelt bare stå mere ved det der er sket.

Men at jeg som privatperson skulle undskylde, det er så anakronistisk en tankegang at jeg bliver virkelig tvær. Derfor har jeg det svært med debatten om en undskyldning, for det hviler på en anakronistisk præmis om at 1) folk i fortiden burde have kunne se de moralske standarder vi lever efter i dag og 2) at skyld kan få karakter af arvesynd og bruges mod fremtidige generationer fuldstændig ukritisk. Det sidste er noget som høre til i diktaturstater hvor folk kommer i 'generations-fængel', ikke i den civiliserede verden.

Jeg synes personligt vi skulle købe øerne tilbage igen (men jeg synes også kalmarunionen trænger til en re-boot).


De 25 mio. $ i guld vi fik dengang, svarer til ca. 1½ milliard i dag, og det er jo et greb i lommen :D så lad os bare få det køb i stand, især hvis vi kan flyve derover til indenrigspriser bagefter :klap: :-D


Sweet ide, og det er om at få sendt tilbuddet af sted NU mens det er mr super deal der er præsident :)

"We will PAY you to get rid of some Mexicans for you!"


Løkke har lige meddelt at ham og Trump skal mødes i næste uge, måske han for en gangs skyld er fremme i skoene? :gruble:
:-D
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf dgd2007 » 23. mar 2017, 20:00

paint skrev:Når man snakker om Danmarks salg af øerne, skal man lige tage med i betragtningerne, at vi (Danmark) ikke bare solgte øerne, fordi vi gerne ville af med dem, men fordi USA ville have øerne. De kunne ikke leve med at en lille nation som Danmark, som ikke kunne forsvare øerne, ejede landområder i deres egen baghave. Denne situation var delvist aktuel pga. 1 Verdenskrig (1917) [...]

Ja, de ville vist ikke risikere at tyskerne snup-snappede dem og fik en base så tæt på den nye Panama-kanal,.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Nicolait » 23. mar 2017, 20:15

Der var en på mit arbejde som nævnte noget om at den oprindelige købskontrakt gav Danmark mulighed for at købe øerne tilbage til samme pris, som vi oprindeligt fik, men at tilbuddet ifølge kontrakten udløb ved årsskiftet ved det hundrede år for det oprindelige salg, hvorefter det bare var synd for os.

Hvis det er sandt, så synes jeg vi skal slå til.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Wizzze » 23. mar 2017, 20:30

paint skrev:Når man snakker om Danmarks salg af øerne, skal man lige tage med i betragtningerne, at vi (Danmark) ikke bare solgte øerne, fordi vi gerne ville af med dem, men fordi USA ville have øerne. De kunne ikke leve med at en lille nation som Danmark, som ikke kunne forsvare øerne, ejede landområder i deres egen baghave. Denne situation var delvist aktuel pga. 1 Verdenskrig (1917)

Danmark, fik et tilbud af dén type hvor nej, ikke er er en svarmulighed. Havde Danmark ikke solgt dem, havde amerikanerne bare taget øerne og vi havde ikke fået én øre.

Jeg har selv været på Skt. Thomas, Skt. Croix etc. og min oplevelse var, at folk generelt ikke var særligt interesserede i deres forfædres danske fortid.
Det er selvfølgeligt lidt pudsigt, at man kan vandre rundt i den ældste del af byen Charlotte Amalie, og gadenavnene er Kongens gade, Dronningens gade, General Gade etc. Men min oplevelse af det er, at det primært er et turist stunt. Folk er fint tilfredse med at være amerikanske statsborgere. De er utilfredse med at de ikke har nogen rettigheder som amerikanske borgere (stemmeret og andre rettigheder) Til gengæld er de glade for de penge som den amerikanske stat giver øerne (en slags bloktilskud), uden hvilke de ville være ret dårligt stillede (dårligere end de allerede er). De er også ret glade for den beskyttelse det giver at være amerikansk territorium.

Levestandarden på øerne, er mere eller minde den samme som på de andre caribiske øer.


Det var faktisk ikke så meget USA som Danskerne var bange for! Det er rigtigt at USA var meget interesseret i 1860´erne (hvor DK i øvrigt også prøvede at bytte øerne med Bismarck og prøjserne efter vores nederlag i 1864 mod at få nordslesvig tilbage) og igen i 1890´erne. Men efter USAs krig med Spanien i 1898 fik de jo både Cuba og Puerto Rico som "kolonier" og PR ligger jo lige ved siden af de vestindiske øer, så de behøvede dem slet ikke i samme grad. Det var danskerne og Scavenius (den skiderik :evil: ) der tog til USA og foreslog et salg, for at den danske neutralitet i første verdenskrig, ikke skulle blive sat på prøve, og give tyskerne en undskyldning for at tage resten af DK.
Så vi ofrede faktisk de vestindiske øer for at redde vores røv, overfor en evt. tysk invasion.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf paint » 23. mar 2017, 20:43

Wizzze skrev:
paint skrev:Når man snakker om Danmarks salg af øerne, skal man lige tage med i betragtningerne, at vi (Danmark) ikke bare solgte øerne, fordi vi gerne ville af med dem, men fordi USA ville have øerne. De kunne ikke leve med at en lille nation som Danmark, som ikke kunne forsvare øerne, ejede landområder i deres egen baghave. Denne situation var delvist aktuel pga. 1 Verdenskrig (1917)

Danmark, fik et tilbud af dén type hvor nej, ikke er er en svarmulighed. Havde Danmark ikke solgt dem, havde amerikanerne bare taget øerne og vi havde ikke fået én øre.

Jeg har selv været på Skt. Thomas, Skt. Croix etc. og min oplevelse var, at folk generelt ikke var særligt interesserede i deres forfædres danske fortid.
Det er selvfølgeligt lidt pudsigt, at man kan vandre rundt i den ældste del af byen Charlotte Amalie, og gadenavnene er Kongens gade, Dronningens gade, General Gade etc. Men min oplevelse af det er, at det primært er et turist stunt. Folk er fint tilfredse med at være amerikanske statsborgere. De er utilfredse med at de ikke har nogen rettigheder som amerikanske borgere (stemmeret og andre rettigheder) Til gengæld er de glade for de penge som den amerikanske stat giver øerne (en slags bloktilskud), uden hvilke de ville være ret dårligt stillede (dårligere end de allerede er). De er også ret glade for den beskyttelse det giver at være amerikansk territorium.

Levestandarden på øerne, er mere eller minde den samme som på de andre caribiske øer.


Det var faktisk ikke så meget USA som Danskerne var bange for! Det er rigtigt at USA var meget interesseret i 1860´erne (hvor DK i øvrigt også prøvede at bytte øerne med Bismarck og prøjserne efter vores nederlag i 1864 mod at få nordslesvig tilbage) og igen i 1890´erne. Men efter USAs krig med Spanien i 1898 fik de jo både Cuba og Puerto Rico som "kolonier" og PR ligger jo lige ved siden af de vestindiske øer, så de behøvede dem slet ikke i samme grad. Det var danskerne og Scavenius (den skiderik :evil: ) der tog til USA og foreslog et salg, for at den danske neutralitet i første verdenskrig, ikke skulle blive sat på prøve, og give tyskerne en undskyldning for at tage resten af DK.
Så vi ofrede faktisk de vestindiske øer for at redde vores røv, overfor en evt. tysk invasion.


Der er vist flere (og divergerende) versioner af dén historie. At vi ikke ville rodes ind i 1 Verdenskrig, er i hvert fald sikkert, samt at det kunne true vores status som neutral. Men nogle år før, var der et forslag fremme i det daværende Landsting om at sælge øerne, og det blev nedstemt med et brag. Dén version jeg har hørt var at amerikanerne kom med et såkaldt 'Siciliansk tilbud' (sig ja, eller vi tager dem bare) og det sagde man så ja til. Vores daværende neutralitet har sikkert også indgået i overvejelserne.

Men uanset hvad, så solgte de dem (vores forfædre). Ellers kunne vi have set frem til at nyde vores otium, i en dansk kommune i det caribiske hav, med billig rom og dejlige damer på stranden :dåne:
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 23. mar 2017, 21:28

Der går sq nok ikke nogle skår af nogen, at systemet Danmark går ud og undskylder for at have deltaget i det svineri....
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Thomas31 » 24. mar 2017, 02:14

Wizzze skrev:
paint skrev:Når man snakker om Danmarks salg af øerne, skal man lige tage med i betragtningerne, at vi (Danmark) ikke bare solgte øerne, fordi vi gerne ville af med dem, men fordi USA ville have øerne. De kunne ikke leve med at en lille nation som Danmark, som ikke kunne forsvare øerne, ejede landområder i deres egen baghave. Denne situation var delvist aktuel pga. 1 Verdenskrig (1917)

Danmark, fik et tilbud af dén type hvor nej, ikke er er en svarmulighed. Havde Danmark ikke solgt dem, havde amerikanerne bare taget øerne og vi havde ikke fået én øre.

Jeg har selv været på Skt. Thomas, Skt. Croix etc. og min oplevelse var, at folk generelt ikke var særligt interesserede i deres forfædres danske fortid.
Det er selvfølgeligt lidt pudsigt, at man kan vandre rundt i den ældste del af byen Charlotte Amalie, og gadenavnene er Kongens gade, Dronningens gade, General Gade etc. Men min oplevelse af det er, at det primært er et turist stunt. Folk er fint tilfredse med at være amerikanske statsborgere. De er utilfredse med at de ikke har nogen rettigheder som amerikanske borgere (stemmeret og andre rettigheder) Til gengæld er de glade for de penge som den amerikanske stat giver øerne (en slags bloktilskud), uden hvilke de ville være ret dårligt stillede (dårligere end de allerede er). De er også ret glade for den beskyttelse det giver at være amerikansk territorium.

Levestandarden på øerne, er mere eller minde den samme som på de andre caribiske øer.


Det var faktisk ikke så meget USA som Danskerne var bange for! Det er rigtigt at USA var meget interesseret i 1860´erne (hvor DK i øvrigt også prøvede at bytte øerne med Bismarck og prøjserne efter vores nederlag i 1864 mod at få nordslesvig tilbage) og igen i 1890´erne. Men efter USAs krig med Spanien i 1898 fik de jo både Cuba og Puerto Rico som "kolonier" og PR ligger jo lige ved siden af de vestindiske øer, så de behøvede dem slet ikke i samme grad. Det var danskerne og Scavenius (den skiderik :evil: ) der tog til USA og foreslog et salg, for at den danske neutralitet i første verdenskrig, ikke skulle blive sat på prøve, og give tyskerne en undskyldning for at tage resten af DK.
Så vi ofrede faktisk de vestindiske øer for at redde vores røv, overfor en evt. tysk invasion.


Jeg tvivlrr stærkt på alt det her wiki-vrøvl. De her strategiske hensyn har været yderst sekundære alene fordi USA ikke umiddelbart var involveret i ww1, og i øvrigt var en sekundær magt. Det er svært at forestille sig at en tysk magtbase i caribien skulle afhænge af sådanne trivialiteter på samme tid som tyskland og england udkæmpede det største søslag i verdenshistorien lige ud for jylland.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Thomas31 » 24. mar 2017, 02:16

Thitida-No-Chey skrev:Der går sq nok ikke nogle skår af nogen, at systemet Danmark går ud og undskylder for at have deltaget i det svineri....

Jeg kræver en undskyldning for dit forbrug af fossile brændstoffer.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Thomas31 » 24. mar 2017, 02:28

Hunkat skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg ved godt, at det bare er for sjov, men et sted, man kunne starte, hvis man gerne vil komme fortiden i hu, var ved at droppe tilbagekøbs-morsomhederne.

Jeg kan personligt godt forstå de indbyggere på øerne, der har givet udtryk for, at sådanne bemærkninger er trælse at skulle lægge ører til.


Jeg vil lige understrege at jeg ikke synes vi skal købe det tilbage for sjov. Det er gravalvor. Historisk set var det en fejl at sælge.

Der er flere ting i det. En af klagerne er f.eks. at de er ligeså meget slaver nu som før fordi de er optaget i de amerikanske territorier som er sådan en slags ingenmandsland. Masser af navn, intet af gavn. Derfor står man reelt med to muligheder: Fuldstændig selvstændighed som nation eller tilhørsforhold til en anden nation som ønsker at poste en del mere energi i samarbejdet end USA. Her vil jeg vove den påstand at Danmark, selv med minimal politisk engagement har en del mere at byde på en USA allerede har demonstreret at de ønsker. Medlemskab af rigsfællesskabet ville f.eks. betyde adgang til EU's indre markedet, hvilket kunne booste handel for VIØ, muligvis også turisme. Adgang til Danmarks sundheds og skolesystem. Og som vi kan se med Grønland så er det jo både muligt og lovligt på et tidspunkt, når tiden er moden at have debatten om at løsrive sig som selvstændig nation.

Lige nu er mellemvejen så at man ønsker at Danmark skal gøre bod ved at betale penge til at opbygge det samfund der blev overladt (og forladt) til amerikanerne. Hvis vi ser bort fra Marshallhjælpen så gør enkeltbetalinger (som bod eller generelt) sjældent nogen forskel i at stabilisere et helt samfund. Det er lange seje træk og dem kan man tage hvis man har en fælles politik, så vi tildels har i Rigsfællesskabet. For ikke at nævne at de ville opnå repræsentation i det danske parlament og dermed være med til at påvirke den politik der bliver ført, både i Danmark og på VIØ.


Det har umiddelbart ikke så meget med debatten om undskyldningen at gøre men jeg synes alligevel at det er relevant. Hvorfor snakker vi om at sige undskyld når det så åbenbart er det eneste debat vi kan svinge os op til? Der er jo ikke debat om at de handlinger siden at blevet dømt ude, af det historiske perspektiv. Der er ingen debat om hvad vores fremtidige forhold skal være, om man kunne knytte tættere bånd på andre måder. Den undskyldning er blevet et fuldstændig blindt fokuspunkt hvor det død og pine handler om at vinde eller tabe ved at sige undskyld eller ej. Det er ukonstruktivt og unuanceret og i min optik er det fuldstændig forfejlet og et udtryk for manglende perspektiv i begge ender.

Hvis vi nu et sekund lader som om Dronningen gik ud og undskyldte, på vegne af alle danskere...... hvad så? Så ryger det tilbage i glemmebogen og verden går videre uden at det har gjort nogen forskel noget sted. For dem som måske føler de har brug for det vil det sandsynligvis ikke være nok alligevel, de vil tvivle på oprigtigheden.
Så lad os da i det mindste få en ordentlig debat som kan virke som springbræt for senere tankevirksomhed hos danskerne.


Man køber ikke længere lande,

Og hvad skulle vi få ud af det? Er du klar over, hvor små de øer er? Britisk vestindien var mindst 387 gange større, og hvad får de ud af det? Og de har endda et kulturelt fællesskab gennem sprog, politik, kultur osv, som fx cricket, hvor englændere i ti-tusindvis gerne rejser til store kampe i caribien. . Hvad har vi til fælles med st.croix? Dansk? Håndbold? Det er noget pjat. Det er slemt nok med færøerne/grønland, hvir vi nærmest bare venter på den krise, der følger, når de afgør et valg som de næsten gjorde i 2015.
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 24. mar 2017, 10:49

Thomas31 skrev:
Thitida-No-Chey skrev:Der går sq nok ikke nogle skår af nogen, at systemet Danmark går ud og undskylder for at have deltaget i det svineri....

Jeg kræver en undskyldning for dit forbrug af fossile brændstoffer.

Ja, det gør du vel... :ae:
1
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Slettet bruger » 24. mar 2017, 14:11

Thitida-No-Chey skrev:Der går sq nok ikke nogle skår af nogen, at systemet Danmark går ud og undskylder for at have deltaget i det svineri....


Der går det "skår" af det, at vores politikere ville rykke til trin ned på ranglisten, over at de ting de siger giver mening.

For at en undskyldning giver mening skal den der siger den være den, der har gjort den slemme ting der undskyldes over, og den der undskyldes til, skal være den det gik ud over.

Ingen af de ting er opfyldt her. Det svarer til at DSB siger undskyld til PostNord fordi fodboldlandsholdet taber. Eller at Finland siger undskyld til Brasilien, fordi Japan besatte Kina i anden verdenskrig.

Jeg synes det er trist at marketing har vænnet os til, at ting ikke behøver at give mening mere. At random ævl med følelsesmæssigt indhold er så normalt.
3
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Aspargsen » 24. mar 2017, 15:47

eks-Maupassant skrev:
Thitida-No-Chey skrev:Der går sq nok ikke nogle skår af nogen, at systemet Danmark går ud og undskylder for at have deltaget i det svineri....


Der går det "skår" af det, at vores politikere ville rykke til trin ned på ranglisten, over at de ting de siger giver mening.

For at en undskyldning giver mening skal den der siger den være den, der har gjort den slemme ting der undskyldes over, og den der undskyldes til, skal være den det gik ud over.

Ingen af de ting er opfyldt her. Det svarer til at DSB siger undskyld til PostNord fordi fodboldlandsholdet taber. Eller at Finland siger undskyld til Brasilien, fordi Japan besatte Kina i anden verdenskrig.

Jeg synes det er trist at marketing har vænnet os til, at ting ikke behøver at give mening mere. At random ævl med følelsesmæssigt indhold er så normalt.

DSB kunne sig undskyld fordi landsholdet aldrig nåede frem til stadion

Postnord fordi de aldrig modtog brevet om af skulle spille kampen

men, det scorer ikke særligt på følelsesmæssigt indhold... øv
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"