Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal vi officielt undskylde for de Vestindiske Øers slaveri?

Ja. Naturligvis skal vi det. Det var grumt gjort
5
11%
Nej. Vi har ikke noget at gøre med, hvad nogle andre gjorde for 100 år siden
40
89%
 
Afgivne stemmer: 45
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Delfin » 31. mar 2017, 22:46

DetSorteCirkus skrev:Det her er ikke en kommentar til Paint eller Novella, men en generel betragtning.

Jeg undrer mig oprigtigt over, at det åbenbart er en stor overraskelse for mange, at Guldalderen blev finansieret af slavepenge.
Det er tæt på en no-brainer, hvis man har et minimalt kendskab til, hvornår perioden med slaver sådan globalt fandt sted, og ved (eller kan rationalisere sig frem til), at Danmark ligesom alle andre sammenlignelige lande tillod systemet.
Til trods for historiske udglatninger og forvanskninger er det tilladt at tænke selv.


Jeg tror faktisk heller ikke, at det kommer bag på ret mange. Jeg køber ikke fortællingen om det kollektive hukommelsestab. Der skal da nok findes et par uvidende danskere hist og pist, men det passer jo simpelthen ikke, at danskerne generelt ikke kender til den fortid.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf paint » 31. mar 2017, 22:55

Falstria skrev:Mine forfædre trællede også, der skal ikke undskyldes overfor nogen på mine vegne.

Plantageejerne og deres afkom må selv stå for dén regning.


Arvesynden, er ellers ved at være lidt altmodisch. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Novella » 1. apr 2017, 04:32

DetSorteCirkus skrev:Det her er ikke en kommentar til Paint eller Novella, men en generel betragtning.

Jeg undrer mig oprigtigt over, at det åbenbart er en stor overraskelse for mange, at Guldalderen blev finansieret af slavepenge.
Det er tæt på en no-brainer, hvis man har et minimalt kendskab til, hvornår perioden med slaver sådan globalt fandt sted, og ved (eller kan rationalisere sig frem til), at Danmark ligesom alle andre sammenlignelige lande tillod systemet.
Til trods for historiske udglatninger og forvanskninger er det tilladt at tænke selv.


Se, her synes jeg, at der er en meget større problematik end alt det med undskyldning. Jo, det er en brainer, Cirkus. Folk ved det ikke. Vi underviser ikke vores børn i emnet i skolen - i hvert fald langt fra nok. Folk er helt væk fra koblingen mellem Dansk Vestindien og den økonomiske opbygning af samfundet. Jojo, vi havde slaver, men vi var søde ved dem, jo. Det var ikke Amistad, jo.

Hvis du anede, hvor mange gange, jeg har forklaret folk, at Danmark ikke var det første land der frigav slaverne. Nej, det var Danmark ikke. Vi var derimod det første land, der forbød slavetransporter over Atlanten - hvilket i øvrigt ikke forhindrede os i at købe slaver, der blev transporteret derover af fx Spanien og Portugal. Da Danmark frigav slaverne i 1848, havde slaveri været forbudt i hele det britiske imperium i 14 år.

[HER KOMMER EN KÆPHEST]

Hvorfor er der ikke en sukkermølle, et sukkerkogeri og et slavekvarter på Frilandsmuseet? Hvorfor er der skånske, bornholmske og midtjyske vind- og vandmøller, færøske fårehuse, schleswigske gårde osv - men INTET fra de dansk-vestindiske kolonier? (eller de ghanesiske og indiske)

Der har faktisk været projekter i gang i 1940'erne for at tage et sukkerkompleks hjem, men vi mener, at det strandede på bekymring for invasive tropiske arter, termitter osv. I dag ville man lægge den slags i karantæne og gasse det, så det er ikke problemet. Der er gået 70-80 år, og det er stadig ikke lykkedes - ikke engang at opføre replika. Hvordan skal folk så have noget at forholde sig til?

[/KÆPHEST]
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. apr 2017, 06:44

Novella skrev:
DetSorteCirkus skrev:Det her er ikke en kommentar til Paint eller Novella, men en generel betragtning.

Jeg undrer mig oprigtigt over, at det åbenbart er en stor overraskelse for mange, at Guldalderen blev finansieret af slavepenge.
Det er tæt på en no-brainer, hvis man har et minimalt kendskab til, hvornår perioden med slaver sådan globalt fandt sted, og ved (eller kan rationalisere sig frem til), at Danmark ligesom alle andre sammenlignelige lande tillod systemet.
Til trods for historiske udglatninger og forvanskninger er det tilladt at tænke selv.


Se, her synes jeg, at der er en meget større problematik end alt det med undskyldning. Jo, det er en brainer, Cirkus. Folk ved det ikke. Vi underviser ikke vores børn i emnet i skolen - i hvert fald langt fra nok. Folk er helt væk fra koblingen mellem Dansk Vestindien og den økonomiske opbygning af samfundet. Jojo, vi havde slaver, men vi var søde ved dem, jo. Det var ikke Amistad, jo.

Hvis du anede, hvor mange gange, jeg har forklaret folk, at Danmark ikke var det første land der frigav slaverne. Nej, det var Danmark ikke. Vi var derimod det første land, der forbød slavetransporter over Atlanten - hvilket i øvrigt ikke forhindrede os i at købe slaver, der blev transporteret derover af fx Spanien og Portugal. Da Danmark frigav slaverne i 1848, havde slaveri været forbudt i hele det britiske imperium i 14 år.

[HER KOMMER EN KÆPHEST]

Hvorfor er der ikke en sukkermølle, et sukkerkogeri og et slavekvarter på Frilandsmuseet? Hvorfor er der skånske, bornholmske og midtjyske vind- og vandmøller, færøske fårehuse, schleswigske gårde osv - men INTET fra de dansk-vestindiske kolonier? (eller de ghanesiske og indiske)

Der har faktisk været projekter i gang i 1940'erne for at tage et sukkerkompleks hjem, men vi mener, at det strandede på bekymring for invasive tropiske arter, termitter osv. I dag ville man lægge den slags i karantæne og gasse det, så det er ikke problemet. Der er gået 70-80 år, og det er stadig ikke lykkedes - ikke engang at opføre replika. Hvordan skal folk så have noget at forholde sig til?

[/KÆPHEST]


Jeg synes, at der er to ting i det. Hvis man ikke på egen hånd opsøger historisk viden, er det klart, at der kan opstå misforståelser eller rendyrket uvidenhed. Det er ikke det, jeg vender mig imod. Her er jeg helt enig i, at det er en sag for fagfolk at sikre adgang til meget mere info og formidling om Danmarks tid som slavenation.

Det er derimod de mange tilfælde, hvor folk rent faktisk ser historiske film, serier, dokumentarer og læser ditto bøger, magasiner, hjemmesider, rejser ud og ser historiske steder osv. Her undrer det mig, at man fx. kan kende til, at også danskere havde slaver, men, som du nævner, samtidig bilder sig ind, at der eksisterede en særlig human måde at gøre det på. Hvad skulle det da være for en? Eller at man hænger sig så meget i, hvornår hvem forbød slavereriet, at man ikke tænker så langt, at den oplysning i sig selv illustrerer, at det pågældende land netop, ligesom så mange andre lande, selvfølgelig må have haft en lang periode, hvor systemet var tilladt.

Jeg har det på samme måde med protestantismen. En del mennesker, og her mener jeg igen: en del blandt dem der faktisk interesserer sig for historie og/eller mener at have en vis klassisk dannelse, er fortsat af den overbevisning, at den lutherske kirke også i 1500-tallet var mere fri, åben og tolerant end den katolske, til trods for at de samtidig fx. har viden om, at heksebrændingerne først begyndte efter Reformationen, eller at munke og nonner blev fordrevet og dermed også fik deres velgørenhedsarbejde stoppet. Det kan godt være, at det ligesom er tre løsrevne "legoklodser", folk står med, men de er ikke svære at sætte sammen.

Og nej, jeg ønsker hverken, at man skal komme frem til, at Danmark var en ekstraordinær ulækker slavenation, eller at den katolske kirke var en forfulgt uskyldighed. Formålet er for mig at se, at man generelt bruger færre kræfter på at vurdere og dømme hele nationer og/eller befolkninger som "gode" "onde" "bedre end...", osv., når man beskæftiger sig med historie, da det skygger for udsynet og den logiske sans.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf paint » 1. apr 2017, 08:44

Mht. den manglende historiske bevidsthed, eller viden om fortidens noget (i dag) ret særprægede opfattelse af verden, og især sorte mennesker.

Ved Sommer-Ol i Barcelona i 1992, var der ude ved den flod/sø, hvor ro-konkurrencerne blev afholdt, et lille ret ukendt museum. Nogle af roerne, havde i ventetiden, mellem de forskellige konkurrencer, tilbragt noget af tiden med at gå lidt på opdagelse i lokalmiljøet, og havde bl.a besøgt det nævnte Museum.
Dét blev der noget en skandale ud af, for inde på museet havde man en legemsstor glasmontre, hvori der stod en udstoppet "neger". Det vakte en hel del forargelse, og man måtte skyndsomt fjerne montren - især de sorte deltagere, havde følt sig groft forulempet.

Det skal dog tilføjes at den havde stået der siden engang i starten af 1900-tallet. Men det bibragte i hvert fald de besøgende en noget hårdhændet historisk bevidsthed.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. apr 2017, 09:06

Jeg forudser desværre, at endnu en kunstig opdeling i stil med "den grumme måde at være slaveejer på og så den humane danske" er på vej, nemlig en skarp skelnen mellem det juridiske slaveri og tiden efter. Altså en forblommet opfattelse af, at alt blev fryd og gammen, da først slaveriet blev afskaffet.

En historie som denne er vigtig i denne sammenhæng: http://politiken.dk/kultur/art5896100/A ... -i-Danmark
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Slettet bruger » 1. apr 2017, 11:04

DetSorteCirkus skrev:Jeg forudser desværre, at endnu en kunstig opdeling i stil med "den grumme måde at være slaveejer på og så den humane danske" er på vej, nemlig en skarp skelnen mellem det juridiske slaveri og tiden efter. Altså en forblommet opfattelse af, at alt blev fryd og gammen, da først slaveriet blev afskaffet.

En historie som denne er vigtig i denne sammenhæng: http://politiken.dk/kultur/art5896100/A ... -i-Danmark


Jeg syns det er uhistorisk at komme med sådan en historie uden at komme med den historiske kontekst - at det (var normalt at skille børn fra deres forældre af den ene eller den anden grund (der er vel mange fattige folk der har mistet børn på den måde), at det var normalt at udstille eksotisk udseende mennesker (kvinde med skæg, dværg, pukkelrygget dreng osv) og dyr, a la "betal en daler og se gedden med to hoveder".

Endvidere var underholdningsteknologien jo ikke særligt udviklet, så folk gik til den slags ting hele tiden, fordi der ikke var andet at lave - tænker jeg.

Næste uge har der så måske været lige så mange for at på en udstillet italiener eller russer.

Så det dur ikke kun at snakke om en udstilling og slet ikke kigge på konteksten bag den slags arrangementer.

Pga når folk læser sådan en artikel tager de "standardsamfundet" fra i dag, og derfor kommer det til at se ud som om de 2 børn var de eneste der blev fjernet langt fra deres forældre og fik elendige forhold i år 1905 - hvor det vel nok snarere var flere 1000 der er tale om, og de 2 børn her kun er nummer 346 og 347 i rækken af ulykkelige skæbner.

Så IMo skulle hende Duane Howell melde sig ud af det Historiske selvskab og ind i Ahistorisk forening. Fordi man kan ikke meningsfuldt snakke om den slags ting uden at have konteksten med, de ting der nu en gang var anderledes standardværdier i samfundet dengang ift. nu.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf dgd2007 » 1. apr 2017, 11:22

Da jeg gik i skole (fra 1960 og frem), var den omfattende Danmarkshistorie, vi fik serveret, i hvert fald i høj grad sugar-coated.

Det var sejt, at danerne tog rundt om Østersøen og jagede folk ud i en flod for at døbe dem til kristendommen - eller at de ødelagde deres "afguds"-statuer. Man var heller ikke i tvivl om, hvem af Svend, Knud og Valdemar, man skulle holde med :)

Jeg mindes egentlig ikke, at vi lærte om vores kolonifortid :gruble:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Slettet bruger » 1. apr 2017, 11:30

dgd2007 skrev:Da jeg gik i skole (fra 1960 og frem), var den omfattende Danmarkshistorie, vi fik serveret, i hvert fald i høj grad sugar-coated.

Det var sejt, at danerne tog rundt om Østersøen og jagede folk ud i en flod for at døbe dem til kristendommen - eller at de ødelagde deres "afguds"-statuer. Man var heller ikke i tvivl om, hvem af Svend, Knud og Valdemar, man skulle holde med :)

Jeg mindes egentlig ikke, at vi lærte om vores kolonifortid :gruble:


Jeg kan heller ikke huske det blev nævnt i 1980erne, kan huske vi havde hele kolonialismen som sådan gymnasiet.

Historieundervisining på den tid var meget noget med at skulle sætte sig ind i en bondekones liv osv og man var lidt imod "nationale ting", og sådan noget med rige folk og konger og krige. Så de danske kolonier er måske røget på det, at det var for meget "adelige og krige"-agtigt.

Det er dog muligt det blev gennemgået mens jeg var mentalt fraværende.
1
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf fisken80 » 1. apr 2017, 11:38

dgd2007 skrev:Da jeg gik i skole (fra 1960 og frem), var den omfattende Danmarkshistorie, vi fik serveret, i hvert fald i høj grad sugar-coated.

Det var sejt, at danerne tog rundt om Østersøen og jagede folk ud i en flod for at døbe dem til kristendommen - eller at de ødelagde deres "afguds"-statuer. Man var heller ikke i tvivl om, hvem af Svend, Knud og Valdemar, man skulle holde med :)

Jeg mindes egentlig ikke, at vi lærte om vores kolonifortid :gruble:


I historie på gymnasiet er det heller ikke obligatorisk at lære om Danmarks fortid som koloni- og slavenation. Kolonialisering er et obligatorisk emne, men man vælger selv som lærer om det skal være den danske af slagsen.
Jeg lærte aldrig om det, hverken i folkeskolen eller på gymnasiet, og jeg må med skam tilstå, at min viden i mange år begrænsede sig til, at danskerne havde en flink mand på de vestindiske øer som gav slaverne deres frihed og at det var rigtig godt og vi gjorde det længe inden borgerkrigen i USA...

Først de seneste 5-7 år har jeg fået viden om, hvordan det reelt forholdt sig, og det er mest fordi jeg af nysgerrighed selv har opsøgt den.

Så jeg er ret enig med Novella, det her kapitel burde vi altså opprioritere i formidlingen af Danmarks historie. Det er spændende om det kommer med i DRs nye programserie om danmarkshistorien, der starter på søndag.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. apr 2017, 12:12

eks-Maupassant skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg forudser desværre, at endnu en kunstig opdeling i stil med "den grumme måde at være slaveejer på og så den humane danske" er på vej, nemlig en skarp skelnen mellem det juridiske slaveri og tiden efter. Altså en forblommet opfattelse af, at alt blev fryd og gammen, da først slaveriet blev afskaffet.

En historie som denne er vigtig i denne sammenhæng: http://politiken.dk/kultur/art5896100/A ... -i-Danmark


Jeg syns det er uhistorisk at komme med sådan en historie uden at komme med den historiske kontekst - at det (var normalt at skille børn fra deres forældre af den ene eller den anden grund (der er vel mange fattige folk der har mistet børn på den måde), at det var normalt at udstille eksotisk udseende mennesker (kvinde med skæg, dværg, pukkelrygget dreng osv) og dyr, a la "betal en daler og se gedden med to hoveder".

Endvidere var underholdningsteknologien jo ikke særligt udviklet, så folk gik til den slags ting hele tiden, fordi der ikke var andet at lave - tænker jeg.

Næste uge har der så måske været lige så mange for at på en udstillet italiener eller russer.

Så det dur ikke kun at snakke om en udstilling og slet ikke kigge på konteksten bag den slags arrangementer.

Pga når folk læser sådan en artikel tager de "standardsamfundet" fra i dag, og derfor kommer det til at se ud som om de 2 børn var de eneste der blev fjernet langt fra deres forældre og fik elendige forhold i år 1905 - hvor det vel nok snarere var flere 1000 der er tale om, og de 2 børn her kun er nummer 346 og 347 i rækken af ulykkelige skæbner.

Så IMo skulle hende Duane Howell melde sig ud af det Historiske selvskab og ind i Ahistorisk forening. Fordi man kan ikke meningsfuldt snakke om den slags ting uden at have konteksten med, de ting der nu en gang var anderledes standardværdier i samfundet dengang ift. nu.


Nu er Duane Howell ikke den eneste, der er inde over hverken artikel eller historie. Det er Rikke Andreassen også, og hun har som en af de eneste forsket i de danske menneskeudstillinger. Jeg har kendskab til hendes bog og resultater fra andre sammenhænge end artiklen her, og jeg har tiltro til det, hun er kommet frem til. Det er du velkommen til ikke at have.

I øvrigt var min pointe hverken, at nogen eller noget skal bedømmes efter nutidige standarder (det tager jeg ret kraftigt afstand fra i et tidligere indlæg i tråden), eller at kun sorte børn blev udsat for ting, som nogen ved simpel iagttagelse må have kunne se, at de led under; det, jeg kan bare frygte, er, at man ved isoleret at sætte fokus på perioden, hvor slaveriet var tilladt, kan komme til den fejlslutning, at den tilhørende mentalitet forsvandt med forbuddet. Det gjorde den ikke i USA, og det gjorde den selvfølgelig heller ikke i Danmark.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. apr 2017, 12:16

Falstria skrev:Mine forfædre trællede også, der skal ikke undskyldes overfor nogen på mine vegne.

Plantageejerne og deres afkom må selv stå for dén regning.


Tænker du her på stavnsbåndet?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf paint » 1. apr 2017, 12:24

Da jeg gik i en af de mindre klasser i folkeskolen (i starten af 80'erne), blev der på skolen vist filmen 'Rødder'. Der er åbenbart forskel på hvad og hvordan man har undervist i historien om slaverne.
Jeg kan også huske, at vi havde en slags tema om slaver - jeg husker ikke enkelthederne, men mine forældre havde set filmen i TV, og vi talte om det derhjemme.

"Rødder blev filmatiseret i 1970'erne, og vist som tv-serie, bl.a. på dansk tv. Serien beskriver historien om Alex Haley's søgen efter sin oprindelse i Afrika, fra Kunta Kinte der i 1700-tallet blev fanget af hvide slavehandlere, gennem hele sin familiehistorie frem til nyere tid. Dette med stort afsæt i de afro-amerikanske slavers vilkår op gennem historien. I serien følger man tre generationer af sorte i USA. Den første er Kunta Kinte, der tages til fange netop som han skal til at gennemgå manddomsritualerne i Gambia i 1765. Vi følger ham over havet til USA, hvor han ganske vist må arbejde som slave, men aldrig lader sig knægte. Den næste er hans datter Kizzy, som har sin fars stolthed, selvom hun må gå meget igennem, bl.a. at blive taget fra sine forældre og at måtte føde sin ejers barn. Den sidste er Kizzys søn, Chicken George, der når at opleve slaveriets ophævelse i 1865. Nok kendte man til slaveriet, men serien formåede at fremdrage en række aspekter, som få kendte til, som f.eks. at Afrika ikke var så vildt og uciviliseret i 1700-tallet, som det ofte er blevet fremstillet, at mange sorte faktisk hjalp de hvide ved at fange og videresælge andre sorte, at lykken ikke var gjort, da slaveriet endelig blev ophævet i 1865, for mange sorte var nødt til at nedsætte sig som fæstebønder, fordi de intet ejede osv."

https://da.wikipedia.org/wiki/Alex_Haley

ps. skulle nogen være interesseret, kan man faktisk købe hele serien/filmen stadigvæk for sølle 99 kr

http://cdon.dk/film/tv-serier/r%C3%B8dder/
Senest rettet af paint 1. apr 2017, 12:30, rettet i alt 3 gange.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Slettet bruger » 1. apr 2017, 12:25

DetSorteCirkus skrev:
eks-Maupassant skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg forudser desværre, at endnu en kunstig opdeling i stil med "den grumme måde at være slaveejer på og så den humane danske" er på vej, nemlig en skarp skelnen mellem det juridiske slaveri og tiden efter. Altså en forblommet opfattelse af, at alt blev fryd og gammen, da først slaveriet blev afskaffet.

En historie som denne er vigtig i denne sammenhæng: http://politiken.dk/kultur/art5896100/A ... -i-Danmark


Jeg syns det er uhistorisk at komme med sådan en historie uden at komme med den historiske kontekst - at det (var normalt at skille børn fra deres forældre af den ene eller den anden grund (der er vel mange fattige folk der har mistet børn på den måde), at det var normalt at udstille eksotisk udseende mennesker (kvinde med skæg, dværg, pukkelrygget dreng osv) og dyr, a la "betal en daler og se gedden med to hoveder".

Endvidere var underholdningsteknologien jo ikke særligt udviklet, så folk gik til den slags ting hele tiden, fordi der ikke var andet at lave - tænker jeg.

Næste uge har der så måske været lige så mange for at på en udstillet italiener eller russer.

Så det dur ikke kun at snakke om en udstilling og slet ikke kigge på konteksten bag den slags arrangementer.

Pga når folk læser sådan en artikel tager de "standardsamfundet" fra i dag, og derfor kommer det til at se ud som om de 2 børn var de eneste der blev fjernet langt fra deres forældre og fik elendige forhold i år 1905 - hvor det vel nok snarere var flere 1000 der er tale om, og de 2 børn her kun er nummer 346 og 347 i rækken af ulykkelige skæbner.

Så IMo skulle hende Duane Howell melde sig ud af det Historiske selvskab og ind i Ahistorisk forening. Fordi man kan ikke meningsfuldt snakke om den slags ting uden at have konteksten med, de ting der nu en gang var anderledes standardværdier i samfundet dengang ift. nu.


Nu er Duane Howell ikke den eneste, der er inde over hverken artikel eller historie. Det er Rikke Andreassen også, og hun har som en af de eneste forsket i de danske menneskeudstillinger. Jeg har kendskab til hendes bog og resultater fra andre sammenhænge end artiklen her, og jeg har tiltro til det, hun er kommet frem til. Det er du velkommen til ikke at have.

I øvrigt var min pointe hverken, at nogen eller noget skal bedømmes efter nutidige standarder (det tager jeg ret kraftigt afstand fra i et tidligere indlæg i tråden), eller at kun sorte børn blev udsat for ting, som nogen ved simpel iagttagelse må have kunne se, at de led under; det, jeg kan bare frygte, er, at man ved isoleret at sætte fokus på perioden, hvor slaveriet var tilladt, kan komme til den fejlslutning, at den tilhørende mentalitet forsvandt med forbuddet. Det gjorde den ikke i USA, og det gjorde den selvfølgelig heller ikke i Danmark.


Problemet med hendes metode er, så vidt jeg kan bedømme det, at kontekst mangler. Hun kigger på menneskeudstilling af eksotiske mennesker - uden at behandle udstilling generelt.

Det er så nemt at få det til at se ud om om samfundet dengang var sådan at alle hvide levede det fede liv og var søde og rare ved hinanden, mens man var lede ved de eksotiske. Det bliver sådan disney-historie.

F.eks. her

http://kvinfo.dk/webmagasinet/dengang-d ... -og-tivoli

Den useriøse variant citerer jeg her (godt nok fra en anmeldelse, men jeg tænker det illustrerer min point)

Fra 1870'erne til 1910'erne var der i Danmark mindst 50 udstillinger med såkaldt 'eksotiske mennesker', som blev betragtet som vilde, uciviliserede og laverestående.

Her den seriøse version, hvor kontekst er tiføjet med caps

Fra 1870'erne til 1910'erne var der i Danmark mindst 50 udstillinger med såkaldt 'eksotiske mennesker', OG 5000 UDSTILLINGER AF ANDRE TYPER MENNESKER, DE EKSOTISKE MENNESKER VAR EN AF DE MANGE GRUPPER, DER blev betragtet som vilde, uciviliserede og laverestående.

Deres version giver et forkert indtryk, min giver et mere korrekt.

Det er jo derfor man får langt over 100 år siden fandt ud af at kontekst kontekst kontekst var vigtigt i historie, men det har man åbenbart glemt igen nu.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Undskyldning til de Vestindiske Øer?

Indlægaf Delfin » 1. apr 2017, 12:34

eks-Maupassant skrev:
dgd2007 skrev:Da jeg gik i skole (fra 1960 og frem), var den omfattende Danmarkshistorie, vi fik serveret, i hvert fald i høj grad sugar-coated.

Det var sejt, at danerne tog rundt om Østersøen og jagede folk ud i en flod for at døbe dem til kristendommen - eller at de ødelagde deres "afguds"-statuer. Man var heller ikke i tvivl om, hvem af Svend, Knud og Valdemar, man skulle holde med :)

Jeg mindes egentlig ikke, at vi lærte om vores kolonifortid :gruble:


Jeg kan heller ikke huske det blev nævnt i 1980erne, kan huske vi havde hele kolonialismen som sådan gymnasiet.

Historieundervisining på den tid var meget noget med at skulle sætte sig ind i en bondekones liv osv og man var lidt imod "nationale ting", og sådan noget med rige folk og konger og krige. Så de danske kolonier er måske røget på det, at det var for meget "adelige og krige"-agtigt.

Det er dog muligt det blev gennemgået mens jeg var mentalt fraværende.


Hmm kolonitiden fik nu en temmelig stor plads i historieundervisningen i min folkeskoletid, og der blev bestemt ikke lagt fingre imellem i beskrivelsen af slavernes forhold og de hvides meget lidt glorværdige rolle i den historie (også Danmarks). Jeg mener det var i 7 klasse, så det var selvfølgelig ikke på meget højt niveau dog. Men måske havde jeg bare en lærer, der interesserede sig specielt for det emne :gruble:

Når vi taler udstilling af sorte, er det jo helt horribelt og uacceptabelt set med vore dages øjne, men hvis vi lige sætter det lidt i perspektiv, skal vi samtidig huske, at man dengang ikke havde samme viden og adgang til verden, som vi har i dag. De allerfleste mennesker have aldrig set andet end hvide mennesker og måske nogle grumsede sort/hvide billeder af andre folkeslag i en avis nede hos høkeren, eller en misinformerende skolebog hvis det gik højt.
Jeg behøver ikke gå længere væk end min far. Han gik 5 år i den stråtækte, og så blev han sendt ud at tjene hos bønderne, og han er født i 1924, altså kun ca. 20 år efter de sidste menneskeudstillinger i Danmark. Det siger vel en lille smule om, hvor menigmand befandt sig i forhold til verden omkring lille Danmark. (Han fik rådet bod på nogle af hullerne siden og blev faktisk ret vidende om mange ting, men det er en anden historie) For mit eget vedkommende skal vi helt frem til 1967, før jeg fik set den første afrikaner i levende live. Før det var det på billeder og på filmene fra missionsstationerne som blev vist i missionshuset.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"