Wizzze skrev:Jeg kunne godt tænke mig at høre Novella´s syn på sagen?
Jamen jeg skal da gerne komme med mit take Jeg ved lidt om emnet, i al beskedenhed.
Mit svar er fuldstændig og indiskutabelt: Nej. Njet. Nein. No fucking way.
1) Det er absurd at begynde at diskutere, hvorvidt vi i nutiden har arvet skylden for et eller andet, som vores forfædre har begået mod nogle andre forfædre.
Jeg er eksempelvis ikke adelig, så jeg vil da aldeles ikke tage ansvaret for noget, som en lille adelig klike tættest på kongen har begået mod andre menneskers forfædre for 200 år siden. Adelen kan lige så godt skulle sige undskyld til mine forfædre, som trællede for dem, var stavnbundne, sultede og blev udsat for uhyrligheder. Der findes cirka 30 adelige familier, som har været i Danmark før 1660, og så må skyldsspørgsmålet vel som udgangspunkt koncentreres dér.
Cirka 8 procent af den nuværende befolkning på de amerikanske jomfruøer er efterkommere efter slaver, der har været under dansk herre. Resten er indvandret fra andre øer (som har været spanske, franske, britiske kolonier), fra det amerikanske fastland, fra forskellige hispanic områder osv.
2) Der er ganske enkelt ikke behov for en undskyldning på de amerikanske jomfruøer.
A: Dansk Vestindien er ikke = US Virgin Islands. I Danmark anser vi øerne for at være én enhed, men det er de ikke. USVI består af tre øer, som sandelig ikke opfatter sig som hinanden. St. Thomas er turist- og krydstogtsø med masser af taxfree-shopping og trafik, St. John er den lille søvnige sejlerbumse-ø, og St. Croix er den rimelig provinsielle og efter min erfaring tilnærmelsesvis underudviklede ø, som tilmed udgør to enheder Christiansted og Frederiksted, som er i indbyrdes kamp på samme måde som Marstal og Ærøskøbing.
Det er KUN på St. Croix, at en' lille hardcore gruppe vræler op - og de bliver betragtet med overbærenhed og en vis irritation af deres naboer. De to andre øer har stort set aldrig hørt om diskussionen. Det er kun på St. Croix, at Shelley Moorhead fået samlet en gruppe på omkring 30 personer om sig. Han er en smuk mand, som er meget vred, højtråbende og god til at komme i medierne og se vrede og 'ødelagt' ud. Det labber de danske medier i sig, som om han er talsmand for nogen. Det er han ikke, skulle jeg hilse og sige fra gode venner på St. Croix.
På St. John har jeg ikke hørt et eneste menneske ytre sig om et behov for en undskyldning. Hvis man kan få lov at være i fred og ellers bare slappe af, så er man glade.
På St. Thomas vil man muligvis kunne finde 1-2 sjæle, som gerne vil have en undskyldning. Resten af de lidt mere end 50.000 sjæle vil opfatte en undskyldning som ganske unødvendig eller snarere etnocentrisk og decideret fornærmende over for arbejdsomme mennesker, hvoraf størsteparten ikke er efterkommere af den danske kolonitid. De vil snarere opfatte en undskyldning som dansk national masochisme og ikke tjene noget godt for nogen.
3) St. Croix-vrælerne kræver kun en undskyldning, for de ikke gider lette sig
Det er ikke mine ord. Det er vurderingen om Shelley Moorhead fra den' tidligere formand for 'St. Croix' Friends of Denmark': "He should get of his ass and get a job!'. Det er jeg sikker på, at hun gerne gentager på tv, hvis nogen gad spørge hende.
Muligvis vil man kunne tælle til 100 personer på St. Croix, hvis de blev stillet en stor pose penge i udsigt. Ellers er befolkningen ret ligeglade og vil bare gerne have at vi kommer og bruger vores penge. Og det er så også et problem:
Hvor St Thomas og St. John er befolket af arbejdsomme mennesker, er St. Croix simpelthen som at vade i mudder, når det handler om iværksætteri. Jeg har personligt været involveret i at prøve at etablere et projekt, der skulle formidle levende historie til danske turister - a la et Frilandsmuseum, et arbejdende museum, hvor man ville kunne se og forstå slaveforholdene, sukkerkogerierne osv. Men *gisp!*.. ville jeg da glorificere slaveriet, måske? Det ville jeg sandelig ikke kunne få nogen til at udføre, sådan et reenactment-arbejde. Nejnejnej...
4) Hverken de amerikanske jomfruøer som helhed eller St. Croix ville få en brik ud af en undskyldning.
Det vil penge derimod - og det er penge, Shelley Moorhead vil have, tag ikke et sekund fejl af det.
Det han siger til danske medier, er simpelthen løgn. Shelley Moorhead er repræsentant for 'Reparations'-bevægelsen. De kræver en undskyldning med det klare sigte at anlægge sag vedrørende en klækkelig erstatning. Det siger han naturligvis ikke til kamera, men vi har mere end én gang høre ham sige det, når kameraet var slukket.
Desuden plejer han stor omgang med CARICOM-folk, der er i gang med at lægge sag an mod bl.a. England og Holland. De forlanger, at den gamle kolonimagt betaler en erstatning svarende til, at kolonien samfundsmæssigt, uddannelsesmæssigt og strukturelt kommer op på niveau med kolonimagten.
St. Croix er fattig og tilbagestående, og det er grunden til, at Shelley og hans medløbere ønsker sig en undskyldning. Nogen må gøre noget. Der må komme nogle penge. Den amerikanske stat må gøre noget. FN må gøre noget. Danmark må gøre noget. En undskyldning givet på foranledning af hans ønske ikke adskilles fra et langt juridisk tovtrækkeri.
St. Croix er samtidig helt afgjort for korrupt, for underuddannet, for doven og især regeringsmæssigt for uduelig til at få gavn af såvel undskyldning som penge. Vi taler om et samfund, hvor kobberledningerne systematisk bliver klippet ned og solgt, og hvor et statstilskud for nogle år siden på 100 mio dollars til at forbedre el- og vandinfrastrukturen bare... smuldrede... og forsvandt... *puf*
Jeg betaler ikke en rød reje til Shelley Moorhead og hans vrælende medløbere, det ligger helt fast.
5) St. Croix har ALLE forudsætninger for at løfte sig selv på turismen
Jfr ovenfor burde St. Croix etablere et arbejdende museum og en komplet turistindustri bygget op om den danske historie og kolonitid. De burde blanke de danske turister af Auschwitz-style, vise rundt i horrible slavekvarterer, fortælle bloddryppende om øksen på væggen af sukkermøllen (den blev til orientering brugt til at hugge armen af den skrigende slave, der havde fået armen ind i de rullende valser, når han proppede sukkerrør ind...), formidle plantageejernes fantastiske og smukke villaer til sammenligning, vise sukkerkogernes håndværk osv.
De burde plante sukkerrør og sælge merchandise, hjemmedyrket rom og ægte rørsukker til danskerne. De burde lave plantage-wellness med sukker-scrub, romdrinks og balsale. De burde etablere arbejdende højskoler, hvor danske skoleelever kom på ophold og lærte hands on, hvordan vores fortid har været, lærte at blæse i konkylier, prøvede at arbejde bare én dag med kapmessere og hakker i sukkermarkerne, prøvede at sidde i lænker i et bur ude i den stegende sol, prøvede at løbe gennem en sukkermark med et halsjern med kroge.
Dét burde vi bidrage til. Dét ville være fuldstændig og aldeles rimeligt, at vi på Danmarks regning sendte kulturformidlere og historikere over for at etablere sådan et museum - inklusiv alle Rigsarkivets dokumenter, som vi kunne bidrage med at få oversat til engelsk. De her stakkels mennesker er prisgivet i deres egen historie, fordi alting er på dansk. Hele deres fortid er på et sprog, de ikke kan tyde. Med gotisk håndskrift.
Men en undskyldning? No way. Njet. Nein.