Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf Oveditlevsen » 1. mar 2017, 06:33

abcd skrev:
Om man får 600.000,- foræret kontant eller igennem et aktiv er ligegyldigt, det er 600.000,-. Jeg synes ikke beskatning af gevinst ved boligsalg er en god idé, det er for svært at administrere, man skal jo fratrække værdien af forbedringer og inflation, og det bliver et større regnestykke. Det er både lettere og bedre at beskatte fast ejendom løbende.


Men igen, du har jo ikke de 600.000 kr før boligen er solgt, så hvordan vil du gøre beskatningen fair?
Hvis en person fx sælger boligen efter 7 år efter den blev arvet med et tab på 100.000..
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf Tux » 1. mar 2017, 06:59

abcd skrev:Om man får 600.000,- foræret kontant eller igennem et aktiv er ligegyldigt, det er 600.000,-. Jeg synes ikke beskatning af gevinst ved boligsalg er en god idé, det er for svært at administrere, man skal jo fratrække værdien af forbedringer og inflation, og det bliver et større regnestykke. Det er både lettere og bedre at beskatte fast ejendom løbende.

Hvorfor skulle man fratrække inflation? - mig bekendt skal jeg stadig betale skat af f.eks. renteindtægter, uagtet af hvad inflationen er..

Prøv lige at overvej forfatningen af boligskattesystemet og sig igen at det er lettere at beskatte løbende.. Lettere administrativt måske - men i hvert fald ikke mere fair..
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf Akehurst2 » 1. mar 2017, 09:58

Det er selvfølgelig meget interessant med en grundlæggende diskussion om ulighed, men i forhold til det med forældrekøb synes jeg det er mere interessant, hvordan dem, der gerne vil have det hindret, har forestillet sig, at det skal ske.

Der er jo dels nogle mekanismer, der gør det til en mulighed i forhold til brugsperioden, dels nogle mekanismer i forbindelse med salg. Begge steder er der ikke tale om mekanismer skabt til forældrekøb, men eksisterende regler, der udnyttes af forældrekøbere.

Min tilgang er, at regler gælder for alle - så man kan ikke bare tage reglerne og sige, at de ikke gælder for forældre, der vil købe lejlighed til at udleje til deres børn. At ændre reglerne vil derfor få konsekvens for andre end lige den gruppe.

Regler i brugsperioden er dels de generelle regler for at drive udlejningsvirksomhed, hvor der er nogle muligheder for at trække udgifter fra i skat og blive beskattet på en bestemt måde, dels muligheden for boligsikring.

At gøre det dyrere at drive udlejningsvirksomhed generelt skaber ikke flere boliger til leje, slet ikke til rimelig priser. Er det en acceptabel konsekvens? Det øger i hvert fald ikke ligheden, hvis det bliver sværere at få en lejebolig.

Fjerne muligheden for boligsikring? Det er der nok rigtig mange der bliver kede af - og det er jo også en ting, der udjævner og mindsker ulighed.

I forhold til salg, så kan jeg sådan set godt se at det kan virke urimeligt, at man kan overdrage værdier gennem generationerne, når det "bare" drejer sig om forældrekøbslejligheder. Men det rammer jo også familiesommerhuset, som man godt kan forstå, folk gerne vil have bliver i familien, også selvom det i mellemtiden er steget i værdi, og endnu mere vigtigt rammer det generationsskifter, herunder af landbrug. Vi har ingen interesse i, at virksomheder, der skaber vækst og arbejdspladser, skal lukke, fordi det er skattemæssigt for dyrt at generationsskifte dem, eller i at landbruget bliver yderligere udfordret som erhverv.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf Slettet bruger » 1. mar 2017, 10:00

Oveditlevsen skrev:
abcd skrev:
Om man får 600.000,- foræret kontant eller igennem et aktiv er ligegyldigt, det er 600.000,-. Jeg synes ikke beskatning af gevinst ved boligsalg er en god idé, det er for svært at administrere, man skal jo fratrække værdien af forbedringer og inflation, og det bliver et større regnestykke. Det er både lettere og bedre at beskatte fast ejendom løbende.


Men igen, du har jo ikke de 600.000 kr før boligen er solgt, så hvordan vil du gøre beskatningen fair?
Hvis en person fx sælger boligen efter 7 år efter den blev arvet med et tab på 100.000..


Det er lige meget hvad den er værd om 7 år, man skal beskattes af differencen på overdragelsestidspunktet hvis man får den under markedsprisen. Markedsprisen kan man give en ejendomsmægler et par tusinde for at vurdere hvis man er usikker på den.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf Tux » 1. mar 2017, 10:26

abcd skrev:
Oveditlevsen skrev:
abcd skrev:
Om man får 600.000,- foræret kontant eller igennem et aktiv er ligegyldigt, det er 600.000,-. Jeg synes ikke beskatning af gevinst ved boligsalg er en god idé, det er for svært at administrere, man skal jo fratrække værdien af forbedringer og inflation, og det bliver et større regnestykke. Det er både lettere og bedre at beskatte fast ejendom løbende.


Men igen, du har jo ikke de 600.000 kr før boligen er solgt, så hvordan vil du gøre beskatningen fair?
Hvis en person fx sælger boligen efter 7 år efter den blev arvet med et tab på 100.000..


Det er lige meget hvad den er værd om 7 år, man skal beskattes af differencen på overdragelsestidspunktet hvis man får den under markedsprisen. Markedsprisen kan man give en ejendomsmægler et par tusinde for at vurdere hvis man er usikker på den.

Ja det er vel ikke anerledes end hvis man arver en ejendom..
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf Oveditlevsen » 1. mar 2017, 11:37

abcd skrev:
Det er lige meget hvad den er værd om 7 år, man skal beskattes af differencen på overdragelsestidspunktet hvis man får den under markedsprisen. Markedsprisen kan man give en ejendomsmægler et par tusinde for at vurdere hvis man er usikker på den.


Der er jeg så, så liberal at penge der er allerede er blevet beskattet engang bør gå til den næste generation i videst muligt omfang, forstået på den måde at reglerne er fine som de er i dag.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf Slettet bruger » 1. mar 2017, 15:26

Oveditlevsen skrev:
abcd skrev:
Det er lige meget hvad den er værd om 7 år, man skal beskattes af differencen på overdragelsestidspunktet hvis man får den under markedsprisen. Markedsprisen kan man give en ejendomsmægler et par tusinde for at vurdere hvis man er usikker på den.


Der er jeg så, så liberal at penge der er allerede er blevet beskattet engang bør gå til den næste generation i videst muligt omfang, forstået på den måde at reglerne er fine som de er i dag.


Men hvorfor kan jeg give mit barn adskillige hundredetusinde skattefrit hvis jeg vælger at gøre det igennem en ejendom, imens jeg bliver beskattet af gaven hvis jeg giver den kontant? Burde den forskel ikke som minimum udlignes i den ene eller anden retning?
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf Slettet bruger » 1. mar 2017, 15:28

Falstria skrev:
Tux skrev:
abcd skrev:Om man får 600.000,- foræret kontant eller igennem et aktiv er ligegyldigt, det er 600.000,-. Jeg synes ikke beskatning af gevinst ved boligsalg er en god idé, det er for svært at administrere, man skal jo fratrække værdien af forbedringer og inflation, og det bliver et større regnestykke. Det er både lettere og bedre at beskatte fast ejendom løbende.

Hvorfor skulle man fratrække inflation? - mig bekendt skal jeg stadig betale skat af f.eks. renteindtægter, uagtet af hvad inflationen er..

Prøv lige at overvej forfatningen af boligskattesystemet og sig igen at det er lettere at beskatte løbende.. Lettere administrativt måske - men i hvert fald ikke mere fair..


Og KUN lettere administrativt, i fald at man forlader sig på at et regneark bare lige kan fremskrive ejendomspriser uden videre, hvilket har vist sig at være utopi.

Ellers skulle SKAT skaffe sig en ejendomsmæglers vurdering af hver bolig, hver eneste gang fanden har fødselsdag, før der er tale om løbende vurdering som grundlag for løbende beskatning.


Ejendomsbeskatning burde overgå til ren jordværdisbeskatning - dvs. ingen beskatning af værdien af huset der står på jorden. Det burde være ret let at administrere i et regneark. Man sætter en kvadratmeterpris for et område, evt. med særlige tillæg for huse der ligger ned til vandet og lignende.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf Akehurst2 » 1. mar 2017, 16:05

abcd skrev:Men hvorfor kan jeg give mit barn adskillige hundredetusinde skattefrit hvis jeg vælger at gøre det igennem en ejendom, imens jeg bliver beskattet af gaven hvis jeg giver den kontant? Burde den forskel ikke som minimum udlignes i den ene eller anden retning?


Jeg synes, det er et helt rimeligt synspunkt, at man ikke ønsker lempelig(ere) arvebeskatning. Mit spørgsmål og i høj grad oplægget for tråden her, der jo handler om forældrekøb, er så om man ønsker det skal gælde for alle - også ved familiesommerhuse, slægtsgården, ejendomme, der indgår i virksomheder, der skal generationsskiftes mv.?

Altså, om man skal hindre fordelene ved forældrekøb, selvom det også medfører konsekvenser for andre?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf Slettet bruger » 1. mar 2017, 16:26

Falstria skrev:Det kan du jo heller ikke, reglerne er de samme.

Din klage må gå på at SKAT ikke kan finde ud af at vurdere hvad ting er værd.


Nej, reglerne er ikke de samme, man må sælge fast ejendom til 15% under vurderingen til sine børn. Hvis lejligheden er vurderet til 3 millioner, er det 450.000,- man må forære sit barn skattefrit igennem forældrekøbslejligheden under forudsætning af at ejendomsværdien er korrekt. Derudover er ejendomsværdien så i hegnet så skattefordelen i øjeblikket bliver endnu større end de 15%.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf Slettet bruger » 3. mar 2017, 12:32

Falstria skrev:
abcd skrev:
Falstria skrev:Det kan du jo heller ikke, reglerne er de samme.

Din klage må gå på at SKAT ikke kan finde ud af at vurdere hvad ting er værd.


Nej, reglerne er ikke de samme, man må sælge fast ejendom til 15% under vurderingen til sine børn. Hvis lejligheden er vurderet til 3 millioner, er det 450.000,- man må forære sit barn skattefrit igennem forældrekøbslejligheden under forudsætning af at ejendomsværdien er korrekt. Derudover er ejendomsværdien så i hegnet så skattefordelen i øjeblikket bliver endnu større end de 15%.


Hvis man aldrig har haft de 3.000.000, fordi man kun selv gav 2.000.000 ved køb, så har man altså tjent 550.000 på sit eget barns bekostning. Det er dén avance jeg mener der bør beskattes og intet andet.
(De 550.000 ville være skattefrie, hvis forældrene selv havde beboet boligen).

Du vil så også beskatte de 450.000, og have at barnet skal punge ud endnu en gang?

Når det ellers er barnet der har beboet boligen siden købet, har betalt leje for at bo der (forældrene har betalt skat af lejeindtægten), men blot ikke kunne få lov at låne de 2.000.000 i banken grundet lav indkomst på tidspunktet for købet.

Altså samlet at betale skat af hele værdistigningen, 1.000.000 hvoraf kun de 550.000 eksistere og er penge barnet betaler til sine forældre (ikke omvendt). Altså skat af 450.000 luftpenge.
Og så samtidigt løbende ejendomsværdiskat af luftpengene også...
En dobbeltbeskatning af penge der aldrig har eksisteret.


Det er noget nonsens at kalde det luftpenge. Penge bliver ikke til luft bare fordi de står i fast ejendom, aktier eller noget tredje. Hvis man sælger en lejlighed til en værdi af 3 millioner til 2.550.000,- til sit barn, så har man foræret sit barn 450.000,- skattefrit. Du må heller ikke købe en Mercedes til en million og forære den til dit barn uden at barnet skal betale skat af værdien. Det er noget helt særligt for ejendomme at man kan slippe uden om beskatning af en gave ved lige at bruge et aktiv som mellemstation.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf Slettet bruger » 3. mar 2017, 13:18

Falstria skrev:Du kan jo ligesom ved boligen, stå som ejer af mercedes og skrive barnet på som bruger.
Du kan også sælge mercedes til dit barn efter nogle år, til en lavere pris end forhandlerprisen.


Men du må ikke sælge Mercedesen til barnet for en krone, den skal overdrages til markedsprisen. Hvis den overdrages til under markedsprisen, skal barnet betale skat af differencen (fraregnet det skattefri gavebeløb man må give årligt).
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf Slettet bruger » 3. mar 2017, 13:21

Falstria skrev:Og altså, hver gang forældre og barn selv klarer den sag, bliver der jo et kollegieværelse/ungdomsbolig/lejebolig mere til de andre.


Der bliver da ikke flere boliger af forældrekøbsordningen. Der bliver muligvis ændret lidt på hvem der bor centralt, og hvem der ikke gør, men studerende har vel ikke mere ret til at bo centralt end alle mulige andre?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf Slettet bruger » 3. mar 2017, 13:27

Falstria skrev:
abcd skrev:
Falstria skrev:Du kan jo ligesom ved boligen, stå som ejer af mercedes og skrive barnet på som bruger.
Du kan også sælge mercedes til dit barn efter nogle år, til en lavere pris end forhandlerprisen.


Men du må ikke sælge Mercedesen til barnet for en krone, den skal overdrages til markedsprisen. Hvis den overdrages til under markedsprisen, skal barnet betale skat af differencen (fraregnet det skattefri gavebeløb man må give årligt).


Hvor står det?

Hvem afgør og vurdere markedsprisen for en brugt bil?

Og er det så den pris forhandleren vil give, eller den pris forhandleren efterfølgende ville sælge den videre for, der tæller?

Er det markedsprisen i nordjylland eller i københavn, eller i tyskland (modregnet registreringsafgifter)?

Hvor står det i det hele taget at man skal kunne fremvise kvittering for købet af en brugt bil?


Det står her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2234842.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf Slettet bruger » 3. mar 2017, 13:31

Falstria skrev:Nej det gør det ikke.


Jo, det gør der. Kig under "Opgør gavens værdi". Og derudover er det jo fuldstændigt indlysende at det ikke er tilladt at sælge en Mercedes til f.eks. en værdi af 500.000,- til sit barn for en krone, det ville jo være et gigantisk skattehul.

Citat: "Aktiver, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked, fx unoterede aktier, valuta eller en bil, værdiansættes til handelsværdien, når gaven modtages."
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"