Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 37
Likede indlæg: 1094

Re: Ændring af reglerne om forældrekøb - god ide?

Indlægaf FruitFly » 28. feb 2017, 10:43

abcd skrev:
FruitFly skrev:Om emnet, så giver det mening for mig at børn af rige forældre har fordele i deres liv (f.eks. med hensyn til bolig) - det synes jeg ikke er et problem.

Det synes jeg heller ikke, men jeg synes at gaver og arv imellem forældre og børn skal beskattes på samme måde som gaver og arv imellem andre mennesker. Hvis du giver din bror eller søster 1 million kroner, skal vedkommende betale indkomstskat af beløbet. Hvis du giver din far, mor, datter eller søn 1 million kroner, skal der kun betales 15% i gaveafgift. Det er i mine øjne både uretfærdigt og uhensigtsmæssigt.

Så er vi uenige igen.

Jeg føler stærkt for at den værdi forældre har optjent bør kunne gå til deres børn relativt nemt og jeg synes ikke det kan sammenlignes med arv til andre. Det er måske gammeldags, men som jeg ser mine forfædre og mine børn, så er jeg kun en "mellemmand" i den lange linie af generationer og det, jeg bygger op, er for mine børn og for fremtiden, så jeg synes, at mine børn bør kunne "overtage" det jeg har bygget op uden videre (at det så beskattes alligevel, tager jeg med - det kan nok ikke undgås i dagens Danmark), men arven til mine børn er i mine øjne fundamentalt anderledes end til andre arvinger og kan sagtens beskattes mildere. De er mine børn. De er hvad jeg efterlader mig. Og hvad jeg har, skal være deres.
4
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3119

Indlægaf Falstria » 28. feb 2017, 14:20

abcd skrev:
Hvis vi ikke kan blive enige om at uligheden er stigende, er det vist håbløst. Og jeg bor ikke i København, jeg bor adskillige hundrede kilometer derfra.

Det vi kan enes om er at gini koefficienten antyder at uligheden stiger.

Men gini koefficienten tager ikke højde for særlige danske forhold omkring pension bl.a. som nævnt, den er altså misvisende under danske forhold.

Intet tyder på at danske formuer er blevet koncentreret på færre hænder siden 1980'erne:
https://www.information.dk/indland/2014 ... aa-danmark

Gini koefficienten viser 50% forkert under danske forhold:
http://www.b.dk/kronikker/kronik-den-da ... adig-lille

Der er lave og stabile topindkomster i danmark:
https://www.dors.dk/files/media/publika ... anmark.pdf

Osv.

Det næste spørgsmål er så om den smule ulighed vi har overhovedet er noget problem.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 28. feb 2017, 14:57

HerErJeg skrev:Den der fortæskede frase omkring, at "det er jo markedsprisen" er verdens største undskyldning for at kunne tjene grotesk mange penge på nybyggeri.
Nybyggede kollegier vil rigtigt nok koste det hvide ud af øjnene, men det er jo ikke fordi at byggeomkostningerne er afsindigt grotesk ublu, men fordi nogen bagved sætter huslejen, så den afspejler markedsprisen, og så er det først at det går rigtigt galt.
Der er nok også en parameter som hedder arkitektens trang til at vise sig frem, ved at vælge det dyreste af det dyreste + at det hele bliver multipliceret med en markedsværdifaktor.
Lad os sige at et værelse/bolig er 30 m². Hvis vi i Jylland bygger villaer, så er 15.000 kr. pr m² virkelig spitzenklasse, det mangler intet og der er ikke gået på kompromis. Det giver en byggesum pr. enhed på 450.000 kr. Ydermere er der jo en god besparelse på at bygge mange ens enheder, så den reelle pris er jo noget lavere. Så ligger kollegiet sikkert på en svinedyr byggegrund, men lad os nu bare sige at grundværdien udgør 100.000 kr. pr. værelse for at sætte den lidt høj.
Så er det 550.000 kr. pr. værelse/enhed. Og ud af den pris skal der så fastsættes en husleje. Med tanke på hvad det koster at låne penge, så kan det virke lidt overdrevet at sådan en bolig sandsynligvis vil koste 4.500 kr. pr. måned.
Hvis man selv skulle låne pengene over 30 år med afdrag, så vil det koste 1.700 kr. Hvis det er en enhed med 200 boliger, så skal der jo lånes penge i en noget anden kaliber og på helt andre vilkår end menig mand ville kunne få i banken. Selvfølgelig skal der sættes noget af til vedligehold og drift, men jeg tænker at 1.000 kr. pr. måned vil række meget langt. Hvis der alligevel skal repareres eller forbedres i større stil, så vil helt sikkert munde ud i en huslejestigning alligevel.

For virksomheder er det dyrere at låne penge, end for private der køber privat bolig.
Lejeindtægterne beskattes.
Forbrug er ofte inkluderet i prisen for et kollegieværelse (kun telefonlinie undtaget er min oplevelse).
Der er ret store fællesarealer i forhold til værelsets 30 kvm. som også skal betales.

De 4.500,-/md. er nok ikke helt skævt, det afspejler vist fint byggeprisen osv.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1442

Indlægaf Stars » 28. feb 2017, 15:04

HerErJeg skrev:Den der fortæskede frase omkring, at "det er jo markedsprisen" er verdens største undskyldning for at kunne tjene grotesk mange penge på nybyggeri.
Nybyggede kollegier vil rigtigt nok koste det hvide ud af øjnene, men det er jo ikke fordi at byggeomkostningerne er afsindigt grotesk ublu, men fordi nogen bagved sætter huslejen, så den afspejler markedsprisen, og så er det først at det går rigtigt galt.
Der er nok også en parameter som hedder arkitektens trang til at vise sig frem, ved at vælge det dyreste af det dyreste + at det hele bliver multipliceret med en markedsværdifaktor.
Lad os sige at et værelse/bolig er 30 m². Hvis vi i Jylland bygger villaer, så er 15.000 kr. pr m² virkelig spitzenklasse, det mangler intet og der er ikke gået på kompromis. Det giver en byggesum pr. enhed på 450.000 kr. Ydermere er der jo en god besparelse på at bygge mange ens enheder, så den reelle pris er jo noget lavere. Så ligger kollegiet sikkert på en svinedyr byggegrund, men lad os nu bare sige at grundværdien udgør 100.000 kr. pr. værelse for at sætte den lidt høj.
Så er det 550.000 kr. pr. værelse/enhed. Og ud af den pris skal der så fastsættes en husleje. Med tanke på hvad det koster at låne penge, så kan det virke lidt overdrevet at sådan en bolig sandsynligvis vil koste 4.500 kr. pr. måned.
Hvis man selv skulle låne pengene over 30 år med afdrag, så vil det koste 1.700 kr. Hvis det er en enhed med 200 boliger, så skal der jo lånes penge i en noget anden kaliber og på helt andre vilkår end menig mand ville kunne få i banken. Selvfølgelig skal der sættes noget af til vedligehold og drift, men jeg tænker at 1.000 kr. pr. måned vil række meget langt. Hvis der alligevel skal repareres eller forbedres i større stil, så vil helt sikkert munde ud i en huslejestigning alligevel.

Jeg tror på, det er muligt at bygge billigere kollegier, end det vi ser for tiden.
Men jeg tror ikke på, du kan klare drift, vedligehold, varme, vand/spildevand, renovation, grundejerforening, ejendomsskat, grundværdi og hvad jeg eller må have glemt for 1.000 kr pr. Måned.
Hvis man ser på almennyttige boliger i København - og her tilskriver reglerne jo, at huslejen afspejler de reelle omkostninger og ikke markedsprisen - er der ikke ret mange, som koster under 3.000 kr/md. Såvidt jeg husker, har KAB, som er et ret stort selskab, 14 lejligheder på Frederiksberg, som koster under 3000 kr/md.
0
Eks-svigersøn sælges billigt som boksebold.
abcd
Kort karma: 140
Likede indlæg: 4794

Indlægaf abcd » 1. mar 2017, 05:46

FruitFly skrev:
abcd skrev:
FruitFly skrev:Om emnet, så giver det mening for mig at børn af rige forældre har fordele i deres liv (f.eks. med hensyn til bolig) - det synes jeg ikke er et problem.

Det synes jeg heller ikke, men jeg synes at gaver og arv imellem forældre og børn skal beskattes på samme måde som gaver og arv imellem andre mennesker. Hvis du giver din bror eller søster 1 million kroner, skal vedkommende betale indkomstskat af beløbet. Hvis du giver din far, mor, datter eller søn 1 million kroner, skal der kun betales 15% i gaveafgift. Det er i mine øjne både uretfærdigt og uhensigtsmæssigt.

Så er vi uenige igen.

Jeg føler stærkt for at den værdi forældre har optjent bør kunne gå til deres børn relativt nemt og jeg synes ikke det kan sammenlignes med arv til andre. Det er måske gammeldags, men som jeg ser mine forfædre og mine børn, så er jeg kun en "mellemmand" i den lange linie af generationer og det, jeg bygger op, er for mine børn og for fremtiden, så jeg synes, at mine børn bør kunne "overtage" det jeg har bygget op uden videre (at det så beskattes alligevel, tager jeg med - det kan nok ikke undgås i dagens Danmark), men arven til mine børn er i mine øjne fundamentalt anderledes end til andre arvinger og kan sagtens beskattes mildere. De er mine børn. De er hvad jeg efterlader mig. Og hvad jeg har, skal være deres.

Det er bare vældigt mange penge man giver afkald på som man kunne have brugt til at sænke skatten for folk der faktisk er nødt til at arbejde for deres penge. Det ville mindske den stigende ulighed og give øget forbrug. Prisen er at nogle måske får 5 millioner i stedet for 10 eller 10 millioner i stedet for 20 når deres forældre dør. En meget beskeden pris i mine øjne. Jeg siger jo ikke at man skal beskattes af hver en krone, det er fint at der er en skattefri ramme til ting med affektionsværdi, men større formuer synes jeg er et rigtigt godt sted at beskatte. Arveskat er en mulighed for at gøre det, formueskat er en anden. Formueophobning er ikke i samfundets interesse, det er penge der ikke producerer noget. Indkomst er i landets interesse, det er skabt værdi. Derfor giver det mening at øge beskatningen af formue til fordel for beskatningen af indkomst - især de lavere indkomstrammer.
0
abcd

Indlægaf abcd » 1. mar 2017, 05:50

Fru.skruk skrev:
abcd skrev:
Fru.skruk skrev:
Bimmerdyret skrev:
abcd skrev:Tag Pernille Skippers eksempel. Hun lejede en forældrekøbslejlighed af sine forældre. Senere købte hun den til 100.000,- over den offentlige vurdering, men fordi de offentlige vurderinger er helt i skoven, fik hun den til 600.000,- under markedsværdien. Gevinster på boliger er skattefri, og havde de udnyttet reglen om at man må sælge til 15% under vurderingen til børnene, havde hun fået omkring en million skattefrit af sine forældre. Nu fik hun så "kun" ca. 600.000,-. De penge skulle i stedet have været beskattet, der skulle have været mindst 300.000,- i statskassen som man så i stedet kunne bruge på at lette skatten for folk med lavere indkomster og dermed øge deres forbrug og livstilfredshed.

Hun får jo reelt set ikke en kr før hun sælger den videre, og dermed er der ingen garanti for at hun kan få så meget som 1 kr i fortjeneste.
Hvis man vil til at beskatte folk, for en forestilling om at de vil tjene kassen, så skal man for at skabe lighed jo sørge for at betale folk for det tab de så kommer ud for, eller eksempelvis forventes at blive udsat for når man lige banker en motorvej op i baghaven 10 år efter.

Tager vi PS som eksempel...hun taber så på salget 875.000 kr - hvor mange mener du samfundet skal give hende tilbage?
Hvis det er de vilkår hun må æde, så må samfundet altså leve med de vilkår der er gældende for dem.

Jeg er helt enig med dig. Jeg vil også vildt gerne vide, om dem, der mener, der skal beskatning på bolig gevinst er parate til at hjælpe med at dække et tab? Det må gå begge veje.

Jeg går ikke ind for beskatning af boliggevinst, jeg synes bare ikke man skal kunne overføre store beløb skattefrit imellem familiemedlemmer igennem en bolig. Var de samme penge overdraget kontant, ville de have været beskattet.

Jeg kan godt forstå, hvad du skriver. Jeg er simpelthen bare ikke enig i, at hun får 600.000 kr, med mindre hun sælger med det samme (og ejendomsmægler ikke skal have penge og køber ikke skal have afslag osv.) og det ved jeg ikke om hun gjorde?
Hvad hvis hun sælger efter boligboblen er sprunget (igen)? Så står hun ikke med 600.000 kr men med en gæld. Hvad så?

Det er næsten umuligt at administrerer, men måske man kunne realiserer en evt. beskatning, NÅR lejligheden sælges? Så kan en evt. gevinst ved forældrekøb/salg beskattes efter arveloven? Men så skal man selvfølgelig trække reel afbetaling fra og beskatningen skal vel være forskellen på salgsprisen og den nuværende pris. Jeg tænker, det ender som den nuværende ejendomsvurdering - som vinden blæser, uden hold i virkeligheden.

Om man får 600.000,- foræret kontant eller igennem et aktiv er ligegyldigt, det er 600.000,-. Jeg synes ikke beskatning af gevinst ved boligsalg er en god idé, det er for svært at administrere, man skal jo fratrække værdien af forbedringer og inflation, og det bliver et større regnestykke. Det er både lettere og bedre at beskatte fast ejendom løbende.
0
Oveditlevsen
Kort karma: 20
Likede indlæg: 579

Indlægaf Oveditlevsen » 1. mar 2017, 06:33

abcd skrev:
Om man får 600.000,- foræret kontant eller igennem et aktiv er ligegyldigt, det er 600.000,-. Jeg synes ikke beskatning af gevinst ved boligsalg er en god idé, det er for svært at administrere, man skal jo fratrække værdien af forbedringer og inflation, og det bliver et større regnestykke. Det er både lettere og bedre at beskatte fast ejendom løbende.

Men igen, du har jo ikke de 600.000 kr før boligen er solgt, så hvordan vil du gøre beskatningen fair?
Hvis en person fx sælger boligen efter 7 år efter den blev arvet med et tab på 100.000..
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 126
Likede indlæg: 2420

Indlægaf Tux » 1. mar 2017, 06:59

abcd skrev:Om man får 600.000,- foræret kontant eller igennem et aktiv er ligegyldigt, det er 600.000,-. Jeg synes ikke beskatning af gevinst ved boligsalg er en god idé, det er for svært at administrere, man skal jo fratrække værdien af forbedringer og inflation, og det bliver et større regnestykke. Det er både lettere og bedre at beskatte fast ejendom løbende.

Hvorfor skulle man fratrække inflation? - mig bekendt skal jeg stadig betale skat af f.eks. renteindtægter, uagtet af hvad inflationen er..

Prøv lige at overvej forfatningen af boligskattesystemet og sig igen at det er lettere at beskatte løbende.. Lettere administrativt måske - men i hvert fald ikke mere fair..
0
Akehurst2
Kort karma: 597
Likede indlæg: 13045

Indlægaf Akehurst2 » 1. mar 2017, 09:58

Det er selvfølgelig meget interessant med en grundlæggende diskussion om ulighed, men i forhold til det med forældrekøb synes jeg det er mere interessant, hvordan dem, der gerne vil have det hindret, har forestillet sig, at det skal ske.

Der er jo dels nogle mekanismer, der gør det til en mulighed i forhold til brugsperioden, dels nogle mekanismer i forbindelse med salg. Begge steder er der ikke tale om mekanismer skabt til forældrekøb, men eksisterende regler, der udnyttes af forældrekøbere.

Min tilgang er, at regler gælder for alle - så man kan ikke bare tage reglerne og sige, at de ikke gælder for forældre, der vil købe lejlighed til at udleje til deres børn. At ændre reglerne vil derfor få konsekvens for andre end lige den gruppe.

Regler i brugsperioden er dels de generelle regler for at drive udlejningsvirksomhed, hvor der er nogle muligheder for at trække udgifter fra i skat og blive beskattet på en bestemt måde, dels muligheden for boligsikring.

At gøre det dyrere at drive udlejningsvirksomhed generelt skaber ikke flere boliger til leje, slet ikke til rimelig priser. Er det en acceptabel konsekvens? Det øger i hvert fald ikke ligheden, hvis det bliver sværere at få en lejebolig.

Fjerne muligheden for boligsikring? Det er der nok rigtig mange der bliver kede af - og det er jo også en ting, der udjævner og mindsker ulighed.

I forhold til salg, så kan jeg sådan set godt se at det kan virke urimeligt, at man kan overdrage værdier gennem generationerne, når det "bare" drejer sig om forældrekøbslejligheder. Men det rammer jo også familiesommerhuset, som man godt kan forstå, folk gerne vil have bliver i familien, også selvom det i mellemtiden er steget i værdi, og endnu mere vigtigt rammer det generationsskifter, herunder af landbrug. Vi har ingen interesse i, at virksomheder, der skaber vækst og arbejdspladser, skal lukke, fordi det er skattemæssigt for dyrt at generationsskifte dem, eller i at landbruget bliver yderligere udfordret som erhverv.
1
abcd

Indlægaf abcd » 1. mar 2017, 10:00

Oveditlevsen skrev:
abcd skrev:

Men igen, du har jo ikke de 600.000 kr før boligen er solgt, så hvordan vil du gøre beskatningen fair?
Hvis en person fx sælger boligen efter 7 år efter den blev arvet med et tab på 100.000..

Det er lige meget hvad den er værd om 7 år, man skal beskattes af differencen på overdragelsestidspunktet hvis man får den under markedsprisen. Markedsprisen kan man give en ejendomsmægler et par tusinde for at vurdere hvis man er usikker på den.
1
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 126
Likede indlæg: 2420

Indlægaf Tux » 1. mar 2017, 10:26

abcd skrev:
Oveditlevsen skrev:
abcd skrev:

Det er lige meget hvad den er værd om 7 år, man skal beskattes af differencen på overdragelsestidspunktet hvis man får den under markedsprisen. Markedsprisen kan man give en ejendomsmægler et par tusinde for at vurdere hvis man er usikker på den.

Ja det er vel ikke anerledes end hvis man arver en ejendom..
0
Oveditlevsen
Kort karma: 20
Likede indlæg: 579

Indlægaf Oveditlevsen » 1. mar 2017, 11:37

abcd skrev:

Der er jeg så, så liberal at penge der er allerede er blevet beskattet engang bør gå til den næste generation i videst muligt omfang, forstået på den måde at reglerne er fine som de er i dag.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 1. mar 2017, 12:38

Tux skrev:
abcd skrev:Om man får 600.000,- foræret kontant eller igennem et aktiv er ligegyldigt, det er 600.000,-. Jeg synes ikke beskatning af gevinst ved boligsalg er en god idé, det er for svært at administrere, man skal jo fratrække værdien af forbedringer og inflation, og det bliver et større regnestykke. Det er både lettere og bedre at beskatte fast ejendom løbende.

Hvorfor skulle man fratrække inflation? - mig bekendt skal jeg stadig betale skat af f.eks. renteindtægter, uagtet af hvad inflationen er..

Prøv lige at overvej forfatningen af boligskattesystemet og sig igen at det er lettere at beskatte løbende.. Lettere administrativt måske - men i hvert fald ikke mere fair..

Og KUN lettere administrativt, i fald at man forlader sig på at et regneark bare lige kan fremskrive ejendomspriser uden videre, hvilket har vist sig at være utopi.

Ellers skulle SKAT skaffe sig en ejendomsmæglers vurdering af hver bolig, hver eneste gang fanden har fødselsdag, før der er tale om løbende vurdering som grundlag for løbende beskatning.
0
abcd

Indlægaf abcd » 1. mar 2017, 15:26

Oveditlevsen skrev:
abcd skrev:

Der er jeg så, så liberal at penge der er allerede er blevet beskattet engang bør gå til den næste generation i videst muligt omfang, forstået på den måde at reglerne er fine som de er i dag.

Men hvorfor kan jeg give mit barn adskillige hundredetusinde skattefrit hvis jeg vælger at gøre det igennem en ejendom, imens jeg bliver beskattet af gaven hvis jeg giver den kontant? Burde den forskel ikke som minimum udlignes i den ene eller anden retning?
1
abcd

Indlægaf abcd » 1. mar 2017, 15:28

Falstria skrev:
Tux skrev:

Og KUN lettere administrativt, i fald at man forlader sig på at et regneark bare lige kan fremskrive ejendomspriser uden videre, hvilket har vist sig at være utopi.

Ellers skulle SKAT skaffe sig en ejendomsmæglers vurdering af hver bolig, hver eneste gang fanden har fødselsdag, før der er tale om løbende vurdering som grundlag for løbende beskatning.

Ejendomsbeskatning burde overgå til ren jordværdisbeskatning - dvs. ingen beskatning af værdien af huset der står på jorden. Det burde være ret let at administrere i et regneark. Man sætter en kvadratmeterpris for et område, evt. med særlige tillæg for huse der ligger ned til vandet og lignende.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"