Vi kan altid melde os ud igen.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Vi kan altid melde os ud igen.

Indlægaf Forhedehulehelvede » 26. feb 2017, 18:14

Af Eu altså. Det er hvertfald det vi har fået at vide hele tiden. Men det kunne godt være for sent nu, da flere partier snakker om at lave en musketer ed, som vil forhinde en afstemning om udmeldelse af EU.
På den måde kan vi godt ende med at det bliver umuligt at komme ud igen, selv hvis folket ønsker det.
Det er virkelig udemokratisk at lave sådan en pakt, hvilket også cementerer min holdning til at alt hvad der handler om EU, får et nej fra min side. Løkke har så været ude og sige at det er skadeligt for debatten, men i samme åndedrag, sagt at der ikke kommer en folkeafstemning om detm så lange han kan forhindre det.

Nu havde jeg da heller ikke regnet med at der nogensinde ville lave en afstemning og slet ikke efter vi har set hvor besværligt det er, selv efter Englands afstemning. Men håber at det i det mindste kan hælde lidt vand, på nej-sigernes mølle.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43969

Re: Vi kan altid melde os ud igen.

Indlægaf paint » 26. feb 2017, 18:50

Forhedehulehelvede skrev:Af Eu altså. Det er hvertfald det vi har fået at vide hele tiden. Men det kunne godt være for sent nu, da flere partier snakker om at lave en musketer ed, som vil forhinde en afstemning om udmeldelse af EU.
På den måde kan vi godt ende med at det bliver umuligt at komme ud igen, selv hvis folket ønsker det.
Det er virkelig udemokratisk at lave sådan en pakt, hvilket også cementerer min holdning til at alt hvad der handler om EU, får et nej fra min side. Løkke har så været ude og sige at det er skadeligt for debatten, men i samme åndedrag, sagt at der ikke kommer en folkeafstemning om detm så lange han kan forhindre det.

Nu havde jeg da heller ikke regnet med at der nogensinde ville lave en afstemning og slet ikke efter vi har set hvor besværligt det er, selv efter Englands afstemning. Men håber at det i det mindste kan hælde lidt vand, på nej-sigernes mølle.


Jeg er enig i at det er et besynderligt forslag. Jeg brød mig heller ikke rigtig om Morten Østergaards 'gliden' af på spørgsmålet om, hvad der så skulle ske hvis vi om 10-15 år gerne vil melde os ud. Uffe Elbæk, svarede lidt mere direkte og svarede, a vi naturligvis kunne få en folkeafstemning, hvis der var et politisk flertal for det (mere bundet var vi ikke)

Det er dog tvivlsomt om forslaget ville ændre ret meget. Seneste måling viser, at 57% af danskerne ville sige nej til en udmelding, og kun 27%, ville stemme ja.

De seneste beregninger har vist, at det ville koste os en nedgang i BNP, på 5% - hvilket ville svare til en lønnedgang på 33.000 kr om året for en såkaldt LO-familie - hvis vi meldte os ud. Umiddelbart ikke nogen særlig god forretning for os (DK). Vi er en meget lille økonomi, i modsætning til f.eks den engelske, og ville ikke have de samme muligheder som briterne for at gå enegang.
Det bedste vi kan håbe på, er nok det der allerede er i gang nu, nemlig at EU trækker sig mere tilbage fra detailstyring af medlemslandenes nationale forhold.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Vi kan altid melde os ud igen.

Indlægaf Forhedehulehelvede » 26. feb 2017, 18:55

paint skrev:Jeg er enig i at det er et besynderligt forslag. Jeg brød mig heller ikke rigtig om Morten Østergaards 'gliden' af på spørgsmålet om, hvad der så skulle ske hvis vi om 10-15 år gerne vil melde os ud. Uffe Elbæk, svarede lidt mere direkte og svarede, a vi naturligvis kunne få en folkeafstemning, hvis der var et politisk flertal for det (mere bundet var vi ikke)

Det er dog tvivlsomt om forslaget ville ændre ret meget. Seneste måling viser, at 57% af danskerne ville sige nej til en udmelding, og kun 27%, ville stemme ja.

De seneste beregninger har vist, at det ville koste os en nedgang i BNP, på 5% - hvilket ville svare til en lønnedgang på 33.000 kr om året for en såkaldt LO-familie - hvis vi meldte os ud. Umiddelbart ikke nogen særlig god forretning for os (DK). Vi er en meget lille økonomi, i modsætning til f.eks den engelske, og ville ikke have de samme muligheder som briterne for at gå enegang.
Det bedste vi kan håbe på, er nok det der allerede er i gang nu, nemlig at EU trækker sig mere tilbage fra detailstyring af medlemslandenes nationale forhold.


Det tror jeg aldrig kommer til at ske. Det er EU's politikere for stolte og stædige til.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vi kan altid melde os ud igen.

Indlægaf Slettet bruger » 26. feb 2017, 18:59

Det svarer vel til når man laver en "ubrydeligt" nytårsforsæt ved at forbyde sig selv at gøre et eller andet ude i fremtiden.

Mit fremtidsjeg gør desværre altid hvad der passer det, fordi det mener at fortidsjeg ikke kendte situationen ordentligt den gang det lavede forsættet.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43969

Re: Vi kan altid melde os ud igen.

Indlægaf paint » 26. feb 2017, 20:06

Forhedehulehelvede skrev:
paint skrev:Jeg er enig i at det er et besynderligt forslag. Jeg brød mig heller ikke rigtig om Morten Østergaards 'gliden' af på spørgsmålet om, hvad der så skulle ske hvis vi om 10-15 år gerne vil melde os ud. Uffe Elbæk, svarede lidt mere direkte og svarede, a vi naturligvis kunne få en folkeafstemning, hvis der var et politisk flertal for det (mere bundet var vi ikke)

Det er dog tvivlsomt om forslaget ville ændre ret meget. Seneste måling viser, at 57% af danskerne ville sige nej til en udmelding, og kun 27%, ville stemme ja.

De seneste beregninger har vist, at det ville koste os en nedgang i BNP, på 5% - hvilket ville svare til en lønnedgang på 33.000 kr om året for en såkaldt LO-familie - hvis vi meldte os ud. Umiddelbart ikke nogen særlig god forretning for os (DK). Vi er en meget lille økonomi, i modsætning til f.eks den engelske, og ville ikke have de samme muligheder som briterne for at gå enegang.
Det bedste vi kan håbe på, er nok det der allerede er i gang nu, nemlig at EU trækker sig mere tilbage fra detailstyring af medlemslandenes nationale forhold.


Det tror jeg aldrig kommer til at ske. Det er EU's politikere for stolte og stædige til.


Det tror jeg.
De er faktisk allerede så småt i gang med det. Nu er de (EU) jo ikke ligefrem kendt for at ride, samme dag de sadler op - så det bliver nok ikke fra i morgen. Men med de begivenheder, der har været i den senere tid - flygtningekrisen, Brexit, Marine le Pens position i Frankrig ect., er man udmærket klar over dernede, at de skal blande sig mindre i nationale anliggender, hvis EU skal bestå fortsat.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Vi kan altid melde os ud igen.

Indlægaf Forhedehulehelvede » 26. feb 2017, 20:15

Falstria skrev:[quote="paint"
De kan jo starte med at lade politiet dele database info (som førhen), uden at man behøver lade anden ret trumfe national ret.
Det er bare et stykke papir der skal i makulatoren, så er det fixet.


Netop. Men det er ikke muligt, for hvis vi ike vil som de vil, så kan vi da bare blive siddende på bænken.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43969

Re: Vi kan altid melde os ud igen.

Indlægaf paint » 26. feb 2017, 20:27

Forhedehulehelvede skrev:
Falstria skrev:[quote="paint"
De kan jo starte med at lade politiet dele database info (som førhen), uden at man behøver lade anden ret trumfe national ret.
Det er bare et stykke papir der skal i makulatoren, så er det fixet.


Netop. Men det er ikke muligt, for hvis vi ike vil som de vil, så kan vi da bare blive siddende på bænken.


Nu er det jo ikke et spørgsmål om 'vi' og 'de'. Vi, er selv en del af EU og med til at beslutte regler, som andre måske ikke synes om.

Men uanset hvad, så kan vi ikke klare os selv med vores mikroskopiske økonomi. Vi bliver trumlet fuldkommen flade, af globaliseringen og de store økonomier, hvis vi ikke er med i en slags fællesskab. Men det ville ikke genere mig, hvis vi lempede lidt på ambitionerne omkring EU. Et bindende Fællesmarked, ville også kunne gøre det (et stykke tid fremover, i det mindste)

Men helt uden noget fællesskab, ville vi få langt mindre at sige end vi har i dag. Vi ville blive nødt til at indrette os på, i første omgang, de store europæiske økonomier (Tyskland og England f.eks) som formentlig ville være fuldkommen ligeglade med os, uden et formaliseret samarbejde, hvor de er tvunget til det.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Vi kan altid melde os ud igen.

Indlægaf Forhedehulehelvede » 26. feb 2017, 20:44

paint skrev:Nu er det jo ikke et spørgsmål om 'vi' og 'de'. Vi, er selv en del af EU og med til at beslutte regler, som andre måske ikke synes om.

Men uanset hvad, så kan vi ikke klare os selv med vores mikroskopiske økonomi. Vi bliver trumlet fuldkommen flade, af globaliseringen og de store økonomier, hvis vi ikke er med i en slags fællesskab. Men det ville ikke genere mig, hvis vi lempede lidt på ambitionerne omkring EU. Et bindende Fællesmarked, ville også kunne gøre det (et stykke tid fremover, i det mindste)

Men helt uden noget fællesskab, ville vi få langt mindre at sige end vi har i dag. Vi ville blive nødt til at indrette os på, i første omgang, de store europæiske økonomier (Tyskland og England f.eks) som formentlig ville være fuldkommen ligeglade med os, uden et formaliseret samarbejde, hvor de er tvunget til det.


Selvfølgelig kan vi da klare os selv. Det har vi gjort før og kan sagtens gøre det igen. Ja det kan godt være at vi mister lidt købekraft, men vi er stadig en stærk økonomi i os selv.

Om vi vil få mindre at at sige end i dag? Det kommer an på hvordan man ser på det.
I forvejen bestemmer vi ikke det helt vilde, men kommer vi ud, får vi lettere ved at bestemme over vores eget land, uden at EU altid skal komme og dunke os i hovedet, fordi at vi har givet for meget af vores egen selvbestemmelse over vores land, til Eu.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43969

Re: Vi kan altid melde os ud igen.

Indlægaf paint » 26. feb 2017, 21:01

Forhedehulehelvede skrev:
paint skrev:Nu er det jo ikke et spørgsmål om 'vi' og 'de'. Vi, er selv en del af EU og med til at beslutte regler, som andre måske ikke synes om.

Men uanset hvad, så kan vi ikke klare os selv med vores mikroskopiske økonomi. Vi bliver trumlet fuldkommen flade, af globaliseringen og de store økonomier, hvis vi ikke er med i en slags fællesskab. Men det ville ikke genere mig, hvis vi lempede lidt på ambitionerne omkring EU. Et bindende Fællesmarked, ville også kunne gøre det (et stykke tid fremover, i det mindste)

Men helt uden noget fællesskab, ville vi få langt mindre at sige end vi har i dag. Vi ville blive nødt til at indrette os på, i første omgang, de store europæiske økonomier (Tyskland og England f.eks) som formentlig ville være fuldkommen ligeglade med os, uden et formaliseret samarbejde, hvor de er tvunget til det.


Selvfølgelig kan vi da klare os selv. Det har vi gjort før og kan sagtens gøre det igen. Ja det kan godt være at vi mister lidt købekraft, men vi er stadig en stærk økonomi i os selv.

Om vi vil få mindre at at sige end i dag? Det kommer an på hvordan man ser på det.
I forvejen bestemmer vi ikke det helt vilde, men kommer vi ud, får vi lettere ved at bestemme over vores eget land, uden at EU altid skal komme og dunke os i hovedet, fordi at vi har givet for meget af vores egen selvbestemmelse over vores land, til Eu.


Ja - for 40 år siden. Inden globalisering, og alt det andet der er kommet til siden af frihandel, skattely, Panamafinter og meget andet godt, som er fulgt i kølvandet på en uhæmmet liberalisme/kapitalisme (ureguleret). Sidstnævnte, har allerede kørt selv USA halvvejs i sænk. Det vil også ske for både os og Europa. Vi kan ikke konkurrere med mindstelønninger i Bangladesh eller et protektionistisk kinesisk marked, som kan købe europæiske firmaer, nogenlunde som det passer dem.

Det bliver en brat opvågnen ude i mormors kolonihavehus årg. 1950.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vi kan altid melde os ud igen.

Indlægaf Slettet bruger » 26. feb 2017, 21:06

Der ER altså nogen små lande der klarer sig fint, globalisering eller ej, uden at være med i EU. Med protektionistisk kinesisk marked og det hele.

Schweiz og Singapore f.eks.

Island klarer sig vel også hæderligt, selv om det går lidt på og ned.

Jeg vil helst blive i EU ind til videre fordi hele den verdenspolitiske stilling er up in the air siden Trumpamerika startede, men jeg tror nu godt vi kunne klare os ret godt alene hvis vi virkeligt skulle.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43969

Re: Vi kan altid melde os ud igen.

Indlægaf paint » 26. feb 2017, 21:15

Falstria skrev:
paint skrev:
Forhedehulehelvede skrev:
paint skrev:Nu er det jo ikke et spørgsmål om 'vi' og 'de'. Vi, er selv en del af EU og med til at beslutte regler, som andre måske ikke synes om.

Men uanset hvad, så kan vi ikke klare os selv med vores mikroskopiske økonomi. Vi bliver trumlet fuldkommen flade, af globaliseringen og de store økonomier, hvis vi ikke er med i en slags fællesskab. Men det ville ikke genere mig, hvis vi lempede lidt på ambitionerne omkring EU. Et bindende Fællesmarked, ville også kunne gøre det (et stykke tid fremover, i det mindste)

Men helt uden noget fællesskab, ville vi få langt mindre at sige end vi har i dag. Vi ville blive nødt til at indrette os på, i første omgang, de store europæiske økonomier (Tyskland og England f.eks) som formentlig ville være fuldkommen ligeglade med os, uden et formaliseret samarbejde, hvor de er tvunget til det.


Selvfølgelig kan vi da klare os selv. Det har vi gjort før og kan sagtens gøre det igen. Ja det kan godt være at vi mister lidt købekraft, men vi er stadig en stærk økonomi i os selv.

Om vi vil få mindre at at sige end i dag? Det kommer an på hvordan man ser på det.
I forvejen bestemmer vi ikke det helt vilde, men kommer vi ud, får vi lettere ved at bestemme over vores eget land, uden at EU altid skal komme og dunke os i hovedet, fordi at vi har givet for meget af vores egen selvbestemmelse over vores land, til Eu.


Ja - for 40 år siden. Inden globalisering, og alt det andet der er kommet til siden af frihandel, skattely, Panamafinter og meget andet godt, som er fulgt i kølvandet på en uhæmmet liberalisme/kapitalisme (ureguleret). Sidstnævnte, har allerede kørt selv USA halvvejs i sænk. Det vil også ske for både os og Europa. Vi kan ikke konkurrere med mindstelønninger i Bangladesh eller et protektionistisk kinesisk marked, som kan købe europæiske firmaer, nogenlunde som det passer dem.

Det bliver en brat opvågnen ude i mormors kolonihavehus årg. 1950.


Vi har selv nydt rigtig godt af globalisering, det stopper ikke ved EU's grænser.

Altså hvis du er imod globalisering, så kan du jo ikke samtidig være for EU, eller EF...
Det globale marked er jo endnu større og vigtigere end bare EU.


Globalisering er et 'værktøj'. Det er hvordan det bliver brugt, der er afgørende. En kniv er et fint køkkenredskab, men bruger man det til at stikke i ryggen på naboen, er det knapt så fint.

Globalisering kan bruges og misbruges. Det sidste har været tilfældet i de sidste mange år. EU, kan/bør være et værn mod de skadelige effekter af globalisering (sagt meget kort) - uden en eller anden form for klub/fællesmarked, har vi ikke en chance.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43969

Re: Vi kan altid melde os ud igen.

Indlægaf paint » 26. feb 2017, 22:53

Falstria skrev:
paint skrev:Globalisering er et 'værktøj'. Det er hvordan det bliver brugt, der er afgørende. En kniv er et fint køkkenredskab, men bruger man det til at stikke i ryggen på naboen, er det knapt så fint.

Globalisering kan bruges og misbruges. Det sidste har været tilfældet i de sidste mange år. EU, kan/bør være et værn mod de skadelige effekter af globalisering (sagt meget kort) - uden en eller anden form for klub/fællesmarked, har vi ikke en chance.


Næh, globalisering er et menukort.

Protektionisme om DK giver x retter
Protektionisme om EU giver xx retter
Globalisering giver xxxx retter


Pris og kvalitet hænger nøje sammen, som altid, men der er frit valg i den globale verden.

Trump er eksemplet på protektionisme, i EU størrelse skala.


Ja, og inden du når at se dig om, står du ude i køkkenet og vasker tallerkener, fordi du ikke har råd til dagens ret ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vi kan altid melde os ud igen.

Indlægaf Slettet bruger » 27. feb 2017, 00:02

Nu har jeg blokeret Morten Østergaard på twitter.

Problem solved!
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Vi kan altid melde os ud igen.

Indlægaf Jasmin » 27. feb 2017, 07:49

Norge har måttet indføre de fleste af de love, reguleringer, begrænsninger og direktiver, som EU praktiserer for medlemslandene. Norge har blot ikke haft indflydelse på nogen af dem. Nordmændenes forestilling om uafhængighed, er derfor blot en illusion. Tror ikke at det ville være anderledes for danskerne uden for EU.

Når det er sagt, vil jeg da også hælde til at EU blander sig i alt for meget, samt at store dele af styringen er uden folkeligt mandat. Jeg vil være betænkelig ved at Danmark meldte sig ud, men i stedet for at være dikkende lammehaler til den kroniske galskab, der florerer på mange niveauer i EU, var det formentlig mere konstruktivt at forsøge at allierere sig med andre, også skeptiske lande for at ændre på tingene. Vi kunne lægge for ved at presse vore egne politikere til at prioritere danskernes tarv, frem for deres egen karriere- og aftrædelsesplanlægning, som synes at være det egentlige motiv for deres EU-begejstring.
3
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Vi kan altid melde os ud igen.

Indlægaf Aspargsen » 27. feb 2017, 08:30

Lyder som en gode ide med sådan en ED

især så lange der er vælgere med meninger som
"alt hvad der handler om EU, får et nej fra min side"
Det var det som gik galt i England, og grunden til af de nu skal forlade EU selv om flere af vælgerne derovre har fortrudt af de ikke læste hvad der faktisk stod på stemmesedlen
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"