Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf ajnaM » 21. feb 2017, 18:42

Code71 skrev:
ajnaM skrev:Og så er vi tilbage til, at du mener, målet helliger midlet, og jeg mener det modsatte.


I øvrigt talte jeg for længe siden med en bekendt i PET, da forhandlingerne om politiets beføjelser blev diskuteret i forbindelse med terrorangrebet i København. Vedkommende fortalte, at der herskede bred enighed om, at man var ved at skylle barnet ud med badevandet - forstået på den måde, at man ender med at blive et samfund, der ligger meget langt fra det, man forsøger at beskytte, hvis man bruger den slags midler.
De ville ikke have flere beføjelser, men gerne flere ressourcer og større faglig frihed.

Jeg synes, det er ret bekymrende, når politiets egne folk begynder at synes, vi nærmer os totalitære metoder.


Så fordi du har en eller anden mere eller mindre tæt bekendt hos PET som har udtalt noget du måske/måske ikke har drejet lidt til at understøtte din egen mening. Så er det "politiets egne folk"? okaaaay

Det er lige så godt argument som "vi er mange der mener"


Nu er det jo ikke ligefrem et videnskabeligt forum det her, så jeg tænker egentlig, det er fint nok at komme med den slags. I øvrigt tænker jeg, det er ret logisk, at jeg ikke kan konkludere, at hele politiet mener det her, ud fra min ene ven - du er jo også selv i stand til at komme med samme konklusion, så der er nok ikke nogen, der bliver ført bag lyset. ;)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf FruitFly » 21. feb 2017, 19:28

ajnaM skrev:
FruitFly skrev:
ajnaM skrev:Sammenligner du lige fødevarekontrollens smileyordning med retorikken om/overvågningen af/den førte politik mod kontanthjælpsmodtagerne? :D

Det er da en udmærket sammenligning? Baseret på din kommentar antager jeg at du mener den er urimelig - kan du forklare hvorfor?


Først og fremmest fordi fødevarekontrollen er målrettet et konkret produkt og ikke omfatter overvågning af nogens privatsfære, kontoudtog eller andet, der diskuteres i tråden.

Ah ja, det er jo dét. En åben Facebook-profil er IKKE en del af privatsfæren. Og så er vi tilbage ved udgangspunktet :)
1
#Klimatosse
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 22. feb 2017, 01:48

Jeg laver regelmæssige opdatering på Facebook som en service til SKAT og andre danske statsmyndigheder. For at vise jeg stadig ikke er i Danmark og ikke er skattepligtig.
0
Grab them by the pussy
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf cola » 22. feb 2017, 06:02

Jeg syntes det er ok, er ret træt af alle de folk der snyder systemet, men samtidig forlanger at systemet skal betale for dem og deres.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf ajnaM » 22. feb 2017, 15:00

FruitFly skrev:
ajnaM skrev:
FruitFly skrev:
ajnaM skrev:Sammenligner du lige fødevarekontrollens smileyordning med retorikken om/overvågningen af/den førte politik mod kontanthjælpsmodtagerne? :D

Det er da en udmærket sammenligning? Baseret på din kommentar antager jeg at du mener den er urimelig - kan du forklare hvorfor?


Først og fremmest fordi fødevarekontrollen er målrettet et konkret produkt og ikke omfatter overvågning af nogens privatsfære, kontoudtog eller andet, der diskuteres i tråden.

Ah ja, det er jo dét. En åben Facebook-profil er IKKE en del af privatsfæren. Og så er vi tilbage ved udgangspunktet :)


Men det er jo heller ikke det eneste, der diskuteres i tråden. Igen - jeg nævner kontoudtog, ikke Facebookprofiler.

Som nævnt taler jeg i øvrigt om hele diskursen omkring kontanthjælpsmodtagere, og den kan altså ikke sammenlignes med fødevarekontrollen. Det er der rigtig mange grunde til, men den primære er (igen), at fødevarekontrollen er målrettet fødevareproducenter, altså erhverv, mens diverse former for overvågning af kontanthjælpsmodtagere omhandler privatpersoner.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Slettet bruger » 22. feb 2017, 15:09

paint skrev:
Forhedehulehelvede skrev:
ajnaM skrev:Der er råd til masser af velfærd. Især hvis vi stopper ræset mod bunden men i stedet investerer i det, de skandinaviske lande er kendt for - et fleksibelt arbejdsmarked med stor lighed.

Og det er netop det, der kan ødelægges. Følelsen af tryghed i det flexicuritysystem, vi har opbygget, er en af grundpillerne i den danske model - og den ødelægger man, når man forfølger, overvåger eller stigmatiserer ledige (hvilket jeg mener, man gør, hvis man gør det muligt at overvåge kontoudtog og socialt privatliv).



Og 'hvis du ikke har snydt, sker der jo ikke noget' er måske et af historiens farligste argumenter.


Hvorfor? Allesammen bliver overvåget i en eller anden form. De sidste år er det gået meget stærkt, især indenfor computerverden. Og så er der alt det vi ikke ved noget om.


Fordi generel overvågning af mennesker, er noget der hører til i totalitære stater. At overvåge folk, har en adfærdsregulerende og adfærdsbegrænsende effekt, hvilket bestemt også er meningen i en totalitær stat. Argumentet om, at "hvis man ikke gør noget ulovligt", holder ikke en meter.
Forestil dig den samme overvågning, bare udført i fysisk form: Hvor gang du går hjemmefra, følger en gut efter dig og overvåger alt, hvad du foretager dig. Men hvis du ikke gjorde noget ulovligt, kunne det jo være lige meget?
Ville du føle dig fri? Ville du nyde privatlivets ukrænkelighed, i dén situation?

Det ville du sandsynligvis ikke, hvilket heller ikke ville være meningen, i dén situation (derfor totalitær)


Sådan er det jo allerede hvis du har en smartphone med i lommen.

Folk har vænnet sig til det.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Slettet bruger » 22. feb 2017, 15:12

Men de tjekker vel heller ikke rutinemæssigt alle KHeres facebook - men kun dem, hvor de mærker en lille mistanke eller har anden grund til at være skeptiske om personen er ærlig?

Er der nogen der ved det?
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf FruitFly » 22. feb 2017, 16:03

ajnaM skrev:Men det er jo heller ikke det eneste, der diskuteres i tråden. Igen - jeg nævner kontoudtog, ikke Facebookprofiler.

Godt, så er vi enige om at åbne Facebook-profiler ikke er en del af privatsfæren. Så er der det med kontoudtog. Jeg har ikke fulgt ret meget med i dén del af debatten (og gider ikke lige for indeværende læse indlæggene igen), men endte dén ikke med at mens kommunen gerne må få at vide hvad indestående på en konto er, så har kommunen ikke ret til at få deciderede kontoudtog=viden om hvad pengene bruges til?

ajnaM skrev:Som nævnt taler jeg i øvrigt om hele diskursen omkring kontanthjælpsmodtagere, og den kan altså ikke sammenlignes med fødevarekontrollen. Det er der rigtig mange grunde til, men den primære er (igen), at fødevarekontrollen er målrettet fødevareproducenter, altså erhverv, mens diverse former for overvågning af kontanthjælpsmodtagere omhandler privatpersoner.

Ja, jeg medgiver at det er en forskel. Hvorfor er det en afgørende forskel?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
ussenterprise
Permanent bortvist
Indlæg: 133
Tilmeldt: 15. jan 2017, 08:52
Kort karma: 1
Likede indlæg: 11

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf ussenterprise » 22. feb 2017, 16:04

annella skrev:https://www.avisen.dk/laeserne-raser-over-kommuners-snageri-paa-facebook-m_430780.aspx

Syge og arbejdsløse skal have lov til at slå ting op på Facebook uden at være bange for, at kommunen kigger med, mener flere af Avisen.dk's læsere.

Det er slet ikke i orden, at kommunerne inddrager billeder og oplysninger fra åbne Facebook-profiler i deres sagsbehandling af syge danskere.

Sådan lyder det fra et flertal af Avisen.dk's læsere.


Hvad mener du?

Jeg mener heller ikke, at det er i orden, og tilslutter mig disse 2 kommentarer:

"Det er ikke i orden. De arme mennesker har vel lov til at have et privat liv ved siden af de er arbejdsløse eller syge," skriver Vibeke blandt andet, og Mette er enig.

"De skulle hellere kunne tilbyde arbejde, uddannelse og støtte til de personer, der er endt på kontanthjælp. Ikke bruge penge og tid på at sidde på Facebook," skriver hun.


Ja, det er ikke godt at de gør det!

Men arbejdsgivere bruger i stor udstrækning bl.a. Facebook, til at undersøge hvem de har med at gøre ved jobansøgninger.

De studerer på hvad ansøgeren har skrevet og ser deres opslag igennem, både hvad de har skrevet og også hvordan ansøgeren ser ud.

Dette tænker jobansøgere og andre ikke nærmere over, men sådan er det desværre.

Kommunerne kigger også med, og det er noget møj - for at sige det mild!
0
Jo mere uenig du er med din meddebattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende*S*! :D
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Slettet bruger » 22. feb 2017, 16:25

ussenterprise skrev:
annella skrev:https://www.avisen.dk/laeserne-raser-over-kommuners-snageri-paa-facebook-m_430780.aspx

Syge og arbejdsløse skal have lov til at slå ting op på Facebook uden at være bange for, at kommunen kigger med, mener flere af Avisen.dk's læsere.

Det er slet ikke i orden, at kommunerne inddrager billeder og oplysninger fra åbne Facebook-profiler i deres sagsbehandling af syge danskere.

Sådan lyder det fra et flertal af Avisen.dk's læsere.


Hvad mener du?

Jeg mener heller ikke, at det er i orden, og tilslutter mig disse 2 kommentarer:

"Det er ikke i orden. De arme mennesker har vel lov til at have et privat liv ved siden af de er arbejdsløse eller syge," skriver Vibeke blandt andet, og Mette er enig.

"De skulle hellere kunne tilbyde arbejde, uddannelse og støtte til de personer, der er endt på kontanthjælp. Ikke bruge penge og tid på at sidde på Facebook," skriver hun.


Ja, det er ikke godt at de gør det!

Men arbejdsgivere bruger i stor udstrækning bl.a. Facebook, til at undersøge hvem de har med at gøre ved jobansøgninger.

De studerer på hvad ansøgeren har skrevet og ser deres opslag igennem, både hvad de har skrevet og også hvordan ansøgeren ser ud.

Dette tænker jobansøgere og andre ikke nærmere over, men sådan er det desværre.

Kommunerne kigger også med, og det er noget møj - for at sige det mild!


Du kunne prøv en dag at argumentere for dine synspunkter, i stedet for at du bare har dem for no reason.

Er der nogen speciel grund til at du synes at det er noget "møj" eller er det bare noget du går rundt og synes for sjov?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Slettet bruger » 22. feb 2017, 16:46

Angelina skrev:Jeg synes det er SÅ skræmmende, at de sagsbehandlere der sidder med de her sagen ved så uendeligt lidt om den slags sygdomme deres borgere kæmper med og har så lidt indsigt i hvordan den slags fungerer.

Hvis man f.eks har stress, en depression eller lign. - kan man enkelte dage "leve over evne", og f.eks bage kager, tage på tur med børnene eller andet - det betaler man en meget høj pris for, i form af en efterfølgende periode hvor man så har endnu mindre overskud end man ellers normalt har. Det samme kan f.eks siges om gigt, min mormor havde meget slem gigt, fra en helt ung alder, hun valgte stadig hvert år at bage julesmåkager, selvom det gav hende flere dage med ekstra mange smerter, fordi småkagerne var vigtige for hende.

At man når man så har haft en enkelt dag hvor man så har brugt kræfterne på at bage kager, gøre haven forårsklar, været på tur med ungerne, har lyst til at dele det på de sociale medier, synes jeg er helt naturligt. Og en sagsbehandler der arbejder med det her burde eddersparkme vide at det ikke betyder man snyder, er blevet rask, kan arbejde mere end man egentlig gør. Det burde man vide, det burde være en del af uddannelsen (og almen viden i øvrigt).

Og så synes jeg det er ekstremt skræmmende hvor mange af Forhedehulehelvedes kollegaer der åbenbart vælger at bryde deres tavshedspligt og tale detaljeret om klienter med folk der ikke er involveret i sagen, hen over frokostbordet, men det er så en anden sag.


Ej de må da vide noget om det?


Jeg tror altså ikke kommunerne sætter folk til at vurdere stress- gigt- depressions- sager som ikke aner noget om hvordan de ting virker.


Kommenterer du på en eller anden konkret sag?
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Slettet bruger » 22. feb 2017, 17:00

Bluebell skrev:
eks-Maupassant skrev:
Angelina skrev:Jeg synes det er SÅ skræmmende, at de sagsbehandlere der sidder med de her sagen ved så uendeligt lidt om den slags sygdomme deres borgere kæmper med og har så lidt indsigt i hvordan den slags fungerer.

Hvis man f.eks har stress, en depression eller lign. - kan man enkelte dage "leve over evne", og f.eks bage kager, tage på tur med børnene eller andet - det betaler man en meget høj pris for, i form af en efterfølgende periode hvor man så har endnu mindre overskud end man ellers normalt har. Det samme kan f.eks siges om gigt, min mormor havde meget slem gigt, fra en helt ung alder, hun valgte stadig hvert år at bage julesmåkager, selvom det gav hende flere dage med ekstra mange smerter, fordi småkagerne var vigtige for hende.

At man når man så har haft en enkelt dag hvor man så har brugt kræfterne på at bage kager, gøre haven forårsklar, været på tur med ungerne, har lyst til at dele det på de sociale medier, synes jeg er helt naturligt. Og en sagsbehandler der arbejder med det her burde eddersparkme vide at det ikke betyder man snyder, er blevet rask, kan arbejde mere end man egentlig gør. Det burde man vide, det burde være en del af uddannelsen (og almen viden i øvrigt).

Og så synes jeg det er ekstremt skræmmende hvor mange af Forhedehulehelvedes kollegaer der åbenbart vælger at bryde deres tavshedspligt og tale detaljeret om klienter med folk der ikke er involveret i sagen, hen over frokostbordet, men det er så en anden sag.


Ej de må da vide noget om det?


Jeg tror altså ikke kommunerne sætter folk til at vurdere stress- gigt- depressions- sager som ikke aner noget om hvordan de ting virker.


Kommenterer du på en eller anden konkret sag?


Det er bestemt ikke, hvad man hører fra fx patientforeningerne og praktiserende læger.
Kommunerne gør efter mit indtryk alt, hvad de kan i disse år at spare penge (ikke tildele førtidspension) og det er nemt at sige til folk, at deres (ikke-synlige) diagnoser er noget pjat. Du kan være uenig. Det er fair nok, men at være syg i Danmark og i kommunal sagsbehandling i dag har trange vilkår.


Siger lægerne at kommunerne generelt set slet ikke har nogen ansat der ved hvordan f.eks. depression virker?

Jeg troede den slags var den del af socalrådgiver uddannelsen faktisk.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Slettet bruger » 22. feb 2017, 17:14

Bluebell skrev:Jeg troede den slags var den del af socalrådgiver uddannelsen faktisk.


Du må da gerne tro, at kommunal sagsbehandling har borgeren i centrum med faglig viden og respekt fremfor pengekassen i 2017. For mig lyder det som en vittighed.[/quote]

Hvis du nu lige læser hvad jeg skrev - så anfægter jeg ikke at pengekassen er i centrum.

Jeg anfægter at kommunen slet ingen ansatte har, der har noget uddannelse mht diagnoser som stress, gigt, depression osv.

Jeg tror ikke på det med mindre det kan dokumenteres at de danske kommuner ikke har nogen ansatte der er uddannet i den slags ting.
1
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf MOGA » 22. feb 2017, 17:39

Uddannelsen består af fire grundelementer - psykologi/psykiatri, socialt arbejde, jura og samfundsfag.

Jeg ved ikke, hvordan de nyuddannede føler sig rustet i dag, men da jeg blev uddannet, følte jeg mig ganske fint klædt på til at varetage arbejdet. Jeg vil ikke nægte, at kommunernes serviceniveau efter krisen har haft en indflydelse på de afgørelser, der træffes, men det er simpelthen ikke rimeligt at konkludere, at det skyldes socialrådgivernes kompetencer.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Slettet bruger » 22. feb 2017, 18:13

Bluebell skrev:
eks-Maupassant skrev:
Bluebell skrev:Jeg troede den slags var den del af socalrådgiver uddannelsen faktisk.


Du må da gerne tro, at kommunal sagsbehandling har borgeren i centrum med faglig viden og respekt fremfor pengekassen i 2017. For mig lyder det som en vittighed.


Hvis du nu lige læser hvad jeg skrev - så anfægter jeg ikke at pengekassen er i centrum.

Jeg anfægter at kommunen slet ingen ansatte har, der har noget uddannelse mht diagnoser som stress, gigt, depression osv.

Jeg tror ikke på det med mindre det kan dokumenteres at de danske kommuner ikke har nogen ansatte der er uddannet i den slags ting.



Ikke noget der bruges til borgernes fordel. Jeg har fin respekt for socialrådgivere, men de har ikke optimale arbejdsvilkår i dag. Faglighed eller ej.[/quote]


OK en i mindste har de da nogen på matriklen der er uddannet i det - så vi er steget et niveau op af hvad den her underdiskussion startede med.


Dem der betale skat er jo også borgere - så der er en borger der får fordel af det uanset hvad.

Hvis man den syge ikke får sin pension så får skatteyderen råd til en mere nice bøf-


Men altså, helt generelt så er det jo borgere der drager fordel af at udgifterne holdes nede. Det er jo ikke aliens der finansierer det!
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"