Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Forhedehulehelvede » 19. feb 2017, 21:19

MOGA skrev:Alle kommuner har kontrolgrupper, men det, du beskriver, er ulovligt. Hvis der er brugt bankoplysninger, så er det bankoplysninger, som borger enten selv har oplyst eller givet samtykke til indhentelse af.


Hvordan vores kontrolgruppe får de bankoplysninger ved jeg ikke, men jeg er meget sikker på at det er uden borgerens viden.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf FruitFly » 19. feb 2017, 21:39

Seladon skrev:Hånden på hjertet ? Kontrol med socialt bedrageri er i orden, hvis man spørger mig. Men at snage i FB er både dumt og uprofessionelt, for kommunen har mange andre redskaber til rådighed, alt for mange, hvorfor er det lige FB de kigger på ?
Ak ja, ingen opretter en FB profil for kommunen kan snage i, tværtimod, for at være social, møde andre mennesker, deltage i fælles aktiviteter ( her kan man også finde en forklaring for pral, for man skal gøre sig attraktiv , man smører tykt på) osv.
sammenligningen med DDR er derfor helt på plads.

At staten checker offentlig tilgængelig og frivillig givet information om dig kan ikke sammenlignes med hvad der foregik i DDR. På mig vidner det om historieløshed hos dig, men det må vi så bare være uenige om.

Seladon skrev:Snart skal kommunen også tjekke datingprofiler og historikken på din PC eller hwaaad ?

Jeg ved ikke med datingprofiler, men hvis de er offentlige og det er tydeligt at det er dig, så har jeg ingen problemer med det. Historikken på din PC er privat og jeg kan ikke se hvordan det kan sammenlignes med Facebook?
0
#Klimatosse
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Slettet bruger » 19. feb 2017, 21:59

Seladon skrev::fløjt: Kommunen har allerede adgang til at tjekke el- og vandforbruget, hvilket er ret vildt.
Bare med de oplysninger kan de finde ud af en person reelt bor på en adresse eller ej.
At de også tjekker FB er lidt af en magtdemonstration, STASI plejede at være mere diskret...... :fløjt: :devil:


Uh ja hvilken ekstrem magt at de kan gå på facebook!

De bruger garanteret også google, magtniveauet er sindsygt.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Slettet bruger » 19. feb 2017, 22:03

Mistermor skrev:Jeg synes, det væsentlige må være, hvor meget vægt kommunen tillægger oplysninger, de har fået via facebook. Småkagesagen, som der linkes til her i tråden, er et godt eksempel. Der skal være plads til, at man som sygemeldt har en god dag eller en god eftermiddag og vælger at bruge kræfterne på at bage, fordi det betyder noget for en at bage julesmåkager. Eller at man vælger at tage med familien i skoven og hente juletræ, fordi det er en tradition. - Der skal sagsbehandlerne være gode nok til at forstå, at når man er syg, har man behov for - bare en gang imellem - at gøre noget, man kunne, da man var rask. Den syge "betaler" sandsynligvis for det i dagene efter, og det har h*n kalkuleret med.

Jeg ønsker mig ikke et samfund, hvor syge mennesker ikke må have et liv. Hvor de skal passe på ikke at komme til at vise nogen som helst form for glæde eller overskud af skræk for at miste deres ydelse.


Omvendt kan jeg godt se nødvendigheden af, at vi bekæmper socialt bedrageri. Så jeg tænker, at essensen må være, hvor nuanceret sagsbehandlere o.a. er i stand til at vurdere den enkelte borgers situation.


De kunne så også bare lade være med at lægge det på facebook.

Det er som om folk mene det er en dødsdom hvis man ikke kan smide sine kagebilleder på væggen på face :) Fordi "så har man ikke noget liv".
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Slettet bruger » 19. feb 2017, 22:39

Mistermor skrev:
eks-Maupassant skrev:
De kunne så også bare lade være med at lægge det på facebook.

Det er som om folk mene det er en dødsdom hvis man ikke kan smide sine kagebilleder på væggen på face :) Fordi "så har man ikke noget liv".


Jeg er helt med på, at det er ikke er særlig smart, at man ikke har en lukket profil.

Til gengæld synes jeg, at det bør være acceptabelt, at også folk på overførselsindkomst kan lægge kagebilleder på facebook, hvis de har lyst. Om man bør lægge den slags billeder på facebook, kan være en generel debat, men det kan ikke være rigtigt, at en bestemt gruppe mennesker, skal udvise mere tilbageholdenhed end andre alene på grund af deres sociale forhold.

For dem, der deler feriebilleder, dagens middag, fitnessbilleder eller kagebilleder, vil jeg tro, det handler om at dele sin glæde eller prøve at leve op til en eller anden norm, der findes i omgangskredsen. Det synes jeg ikke, vi behøver at snyde de mennesker for. Det står jo folk frit for at blokere de venner, der poster irriterende, ligesom vi selv vælger, hvem vi er venner med på facebook eller hvis profiler, vi besøger.

Jeg tror for øvrigt, der er en gruppe mennesker, som slet ikke kender muligheden for at lukke profilen. Masser af mennesker forstår kun en brøkdel af, hvad de egentlig deltager i på deres computer. Undertegnede inklusive. (det er derfor, man får børn! :fløjt: )


Yes, men det er ikke OK man deler fitnessbilleder hvor man vælter hele centeret, hvis man samtidigt får penge af kommunen fordi man er sygemeldt med dårlig ryg, knæ, albuer osv. så man ingenting kan.

Alle de ting de kan lave ift. hvad de har sagt til kommunen, det kan de jo poste løs af.
0
MOGA
Indlæg: 4031
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf MOGA » 19. feb 2017, 22:47

Forhedehulehelvede skrev:
MOGA skrev:Alle kommuner har kontrolgrupper, men det, du beskriver, er ulovligt. Hvis der er brugt bankoplysninger, så er det bankoplysninger, som borger enten selv har oplyst eller givet samtykke til indhentelse af.


Hvordan vores kontrolgruppe får de bankoplysninger ved jeg ikke, men jeg er meget sikker på at det er uden borgerens viden.


Det er ikke lovligt at indhente den slags oplysninger uden borgerens samtykke. Så enkelt er det.
Men selvfølgelig, hvis borgeren modtager kontanthjælp, så har vedkommende på et tidspunkt afleveret dokumentation for (manglende) formueforhold. De sagsakter indgår selvfølgelig i sagen, så hvis man absolut vel, så kan man jo godt se, hvad borgeren har brugt penge på de sidste måneder. Men det væsentlige her er, at borgeren har givet samtykke.
Hvis der er mistanke om socialt bedrageri, vil kontrolgruppen muligvis kunne indhente flere oplysninger, men jeg vil æde min hat på, at det skal igennem en dommer først. Og enhver bank med respekt for sig selv udleverer da heller ikke noget uden dommerkendelse.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Slettet bruger » 20. feb 2017, 01:07

Mistermor skrev:
eks-Maupassant skrev:
Yes, men det er ikke OK man deler fitnessbilleder hvor man vælter hele centeret, hvis man samtidigt får penge af kommunen fordi man er sygemeldt med dårlig ryg, knæ, albuer osv. så man ingenting kan.

Alle de ting de kan lave ift. hvad de har sagt til kommunen, det kan de jo poste løs af.


Problemet er jo, at ethvert billede er åbent for fortolkning. Medmindre der er tale om en film, kan billeder lyve eller i alt fald forvrænge virkeligheden.

Hvis jeg f.eks. postede et billede af, at jeg hjalp en bekendt med at flytte; så vil ingen jo kunne vurdere, om jeg har kørt bilen og båret en enkelt kasse, eller om jeg har slæbt kasser ind en masse. - Vi kan godt blive enige om, at det ville være dumt af mig at poste et sådan billede, fordi det kunne fejlfortolkes, men jeg burde ikke dømmes på forhånd.

I forhold til "hvad man har sagt til kommunen, at man kan eller ikke kan", er der også stadig vældig meget overladt til den enkelte fortolker. Hvis man f.eks. er syg med stress, kan man ikke måske ikke tåle, at man skal tage ansvar for sine arbejdsopgaver, eksempelvis kan man ikke stå for maden i en institution, men man kan godt lave mad derhjemme, fordi man selv kan bestemme, hvor meget, hvordan og hvornår.

Spørgsmålet er, om folk på overførselsindkomst må have et liv, eller de skal bruge alle kræfter på arbejdsprøvning/aktivering, så de ligger brak i fritiden. Skal de have så mange timer, at de er lige så trætte efter arbejde, som efter det fuldtidsjob, de havde, inden de blev syge, eller skal de bruge al energi, så de ikke kan have et liv ved siden af?


Ved kommunerne ikke at ting kan fortolkes osv?

Hvis du poter et billede af at du hjælper en med at flytte - ja så er det da kun hvis der er noget på biledet der viser du snyder at du er busted?

Eks hvis du siger til kommunen du INTET kan bære men du så hjælper med at bære et klaver på billedet = UPS

Hvis du bare står foran klaveret sammen med nogen, hvor det kan være du bare har været med men ikke båret noget - så er det vel OK.

Ja hvis man er gået ned med stress, så er det vel fint nok man lægger et billede på hvor man går en tur.

Jeg ved ikke rigtigt hvad man ikke kan med stress. Man kan jo godt bage kager og alting med stress, med mindre man arbejdede som bager :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Slettet bruger » 20. feb 2017, 01:08

MOGA skrev:
Forhedehulehelvede skrev:
MOGA skrev:Alle kommuner har kontrolgrupper, men det, du beskriver, er ulovligt. Hvis der er brugt bankoplysninger, så er det bankoplysninger, som borger enten selv har oplyst eller givet samtykke til indhentelse af.


Hvordan vores kontrolgruppe får de bankoplysninger ved jeg ikke, men jeg er meget sikker på at det er uden borgerens viden.


Det er ikke lovligt at indhente den slags oplysninger uden borgerens samtykke. Så enkelt er det.
Men selvfølgelig, hvis borgeren modtager kontanthjælp, så har vedkommende på et tidspunkt afleveret dokumentation for (manglende) formueforhold. De sagsakter indgår selvfølgelig i sagen, så hvis man absolut vel, så kan man jo godt se, hvad borgeren har brugt penge på de sidste måneder. Men det væsentlige her er, at borgeren har givet samtykke.
Hvis der er mistanke om socialt bedrageri, vil kontrolgruppen muligvis kunne indhente flere oplysninger, men jeg vil æde min hat på, at det skal igennem en dommer først. Og enhver bank med respekt for sig selv udleverer da heller ikke noget uden dommerkendelse.


Det kunne være så enkelt at det bare var det der skete.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf FruitFly » 20. feb 2017, 06:22

Mistermor skrev:Jeg tror for øvrigt, der er en gruppe mennesker, som slet ikke kender muligheden for at lukke profilen. Masser af mennesker forstår kun en brøkdel af, hvad de egentlig deltager i på deres computer. Undertegnede inklusive. (det er derfor, man får børn! :fløjt: )

Uvidenhed er ingen undskyldning.

Og er der nogen af dem, der raser, der siger "Åh, det vidste jeg ikke. Nåh, på dén måde. Ja, det giver bedre mening. Selvfølgelig bør man gøre den privat - det gør jeg straks"? Jeg spørger, fordi jeg har ikke set nogen, der raser, så jeg ved det ikke.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Jasmin » 20. feb 2017, 07:33

MOGA skrev:
Forhedehulehelvede skrev:
MOGA skrev:Alle kommuner har kontrolgrupper, men det, du beskriver, er ulovligt. Hvis der er brugt bankoplysninger, så er det bankoplysninger, som borger enten selv har oplyst eller givet samtykke til indhentelse af.


Hvordan vores kontrolgruppe får de bankoplysninger ved jeg ikke, men jeg er meget sikker på at det er uden borgerens viden.


Det er ikke lovligt at indhente den slags oplysninger uden borgerens samtykke. Så enkelt er det.
Men selvfølgelig, hvis borgeren modtager kontanthjælp, så har vedkommende på et tidspunkt afleveret dokumentation for (manglende) formueforhold. De sagsakter indgår selvfølgelig i sagen, så hvis man absolut vel, så kan man jo godt se, hvad borgeren har brugt penge på de sidste måneder. Men det væsentlige her er, at borgeren har givet samtykke.
Hvis der er mistanke om socialt bedrageri, vil kontrolgruppen muligvis kunne indhente flere oplysninger, men jeg vil æde min hat på, at det skal igennem en dommer først. Og enhver bank med respekt for sig selv udleverer da heller ikke noget uden dommerkendelse.
Det er fuldt lovligt at indhente oplysninger fra din konto. Den ret har Skat. Du kan jo bare kikke på din selvangivelse, hvor tror du de har fået de oplysninger fra. Skat er nok den myndighed i Danmark som har de største beføjelser.
Og banker har ifølge loven oplysningspligt.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf icelady » 20. feb 2017, 08:04

Når man får kontanthjælp skriver man vel under på, at kommunen må indhente de oplysninger. Og så henter de dem ved Skat.

I min kommune er der sagsbehandlere/rådgivere, der advarer folk mod at modtage pemgegaver i julegave via deres konto i december, fordi der indberetter bankerne kontoerne til skat.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Akehurst2 » 20. feb 2017, 08:39

Jasmin skrev:Det er fuldt lovligt at indhente oplysninger fra din konto. Den ret har Skat. Du kan jo bare kikke på din selvangivelse, hvor tror du de har fået de oplysninger fra. Skat er nok den myndighed i Danmark som har de største beføjelser.
Og banker har ifølge loven oplysningspligt.


Men det er jo kun en oplysning om indestående - ikke om, hvor de enkelte betalingskort er anvendt. Der er meget stor forskel på de to ting efter min mening.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Akehurst2 » 20. feb 2017, 08:43

Mistermor skrev:Jeg synes, det væsentlige må være, hvor meget vægt kommunen tillægger oplysninger, de har fået via facebook. Småkagesagen, som der linkes til her i tråden, er et godt eksempel. Der skal være plads til, at man som sygemeldt har en god dag eller en god eftermiddag og vælger at bruge kræfterne på at bage, fordi det betyder noget for en at bage julesmåkager. Eller at man vælger at tage med familien i skoven og hente juletræ, fordi det er en tradition. - Der skal sagsbehandlerne være gode nok til at forstå, at når man er syg, har man behov for - bare en gang imellem - at gøre noget, man kunne, da man var rask. Den syge "betaler" sandsynligvis for det i dagene efter, og det har h*n kalkuleret med.

Jeg ønsker mig ikke et samfund, hvor syge mennesker ikke må have et liv. Hvor de skal passe på ikke at komme til at vise nogen som helst form for glæde eller overskud af skræk for at miste deres ydelse.

Omvendt kan jeg godt se nødvendigheden af, at vi bekæmper socialt bedrageri. Så jeg tænker, at essensen må være, hvor nuanceret sagsbehandlere o.a. er i stand til at vurdere den enkelte borgers situation.


Generelt er der jo regler for, hvordan man skal vægte oplysninger som myndighed og hvordan man skal sikre sig, at alle relevante oplysninger inddrages. Og det er vanskeligt ved noget som Facebook, der jo kan være løgn fra ende til anden eller som du skriver i hvert fald ofte være en særligt positiv fremstilling.

Allerede derfor mener jeg, at kommuner skal være meget varsomme med at anvende oplysningerne, medmindre de er meget entydige, og borgerne skal altid have mulighed for at udtale sig før der træffes afgørelse.

Den her sag er virkelig bekymrende: https://www.avisen.dk/kommunen-brugte-f ... 30519.aspx Ikke kun at Facebook anvendes til sagsbehandlingen, men at indholdet anvendes så selektivt, og uden at borgeren får lov at udtale sig. Hvis artiklen er korrekt, så er der jo fx tale om, at de bruger et billede fra før borgeren bliver syg som dokumentation - det er jo helt utilstedeligt.
1
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf Jasmin » 20. feb 2017, 11:33

Akehurst2 skrev:
Jasmin skrev:Det er fuldt lovligt at indhente oplysninger fra din konto. Den ret har Skat. Du kan jo bare kikke på din selvangivelse, hvor tror du de har fået de oplysninger fra. Skat er nok den myndighed i Danmark som har de største beføjelser.
Og banker har ifølge loven oplysningspligt.


Men det er jo kun en oplysning om indestående - ikke om, hvor de enkelte betalingskort er anvendt. Der er meget stor forskel på de to ting efter min mening.
Oplysninger om hvor et betalingskort er anvendt er jo også kun interessant hvis man f.eks. har mistanke om at en person gentagende gange er taget på ferie som kontanthjælpsmodtager uden at melde ferie.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
MOGA
Indlæg: 4031
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Læserne raser over kommuners snageri på Facebook: Minder om DDR

Indlægaf MOGA » 20. feb 2017, 12:09

Jasmin skrev:
MOGA skrev:
Forhedehulehelvede skrev:
MOGA skrev:Alle kommuner har kontrolgrupper, men det, du beskriver, er ulovligt. Hvis der er brugt bankoplysninger, så er det bankoplysninger, som borger enten selv har oplyst eller givet samtykke til indhentelse af.


Hvordan vores kontrolgruppe får de bankoplysninger ved jeg ikke, men jeg er meget sikker på at det er uden borgerens viden.


Det er ikke lovligt at indhente den slags oplysninger uden borgerens samtykke. Så enkelt er det.
Men selvfølgelig, hvis borgeren modtager kontanthjælp, så har vedkommende på et tidspunkt afleveret dokumentation for (manglende) formueforhold. De sagsakter indgår selvfølgelig i sagen, så hvis man absolut vel, så kan man jo godt se, hvad borgeren har brugt penge på de sidste måneder. Men det væsentlige her er, at borgeren har givet samtykke.
Hvis der er mistanke om socialt bedrageri, vil kontrolgruppen muligvis kunne indhente flere oplysninger, men jeg vil æde min hat på, at det skal igennem en dommer først. Og enhver bank med respekt for sig selv udleverer da heller ikke noget uden dommerkendelse.
Det er fuldt lovligt at indhente oplysninger fra din konto. Den ret har Skat. Du kan jo bare kikke på din selvangivelse, hvor tror du de har fået de oplysninger fra. Skat er nok den myndighed i Danmark som har de største beføjelser.
Og banker har ifølge loven oplysningspligt.


Du misforstår citatet. Det går udelukkende på, om kommunerne kan se, hvor du betaler med dit kort, og det kan de kun, hvis banken udleverer oplysninger = enten ved samtykke fra dig eller ved dommerkendelse.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"