Afskaffe licensen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Afskaffe licensen

Indlægaf Forhedehulehelvede » 19. feb 2017, 07:01

Nyhederne tv2 skrev:En række partier vil afskaffe licensen, som vi kender den
SF ønsker nu sammen med en række partier at afskaffe medielicensen og i stedet finde pengene på finansloven.

Den politiske opbakning til nuværende licensmodel er ved at falde fra hinanden, skriver Politiken.

Som det seneste parti i rækken trækker SF nu støtten til licensfinansieringen af DR og de øvrige public service-tilbud.

- Vi mener at man skal afskaffe licensen, som vi kender den i dag, og i stedet finansiere den fremtidige public service over skatten, forklarer SF's medieordfører, Jacob Mark, til Ritzau.

- Licensen er ulighedsskabende, fordi direktøren betaler det samme som kontanthjælpsmodtageren og den studerende, siger han.

Forhandlingerne til et nyt medieforlig indledes til sommer.

Det eksisterende forlig er indgået mellem et bredt flertal i Folketinget.
Ikke færre midler

Det består af Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten, Liberal Alliance og Konservative med bred enighed om licensfinansiering.

Jacob Mark pointerer, at partiet ikke ønsker, at der kommer færre midler til public service.

- Faktum er jo, at der allerede er et alvorligt pres på DR. Det er et vilkår, de lever under. Vi mener stadig, at de skal have penge til at kunne modstå et politisk pres, siger SF-ordføreren.

SF deler ønsket om at skrotte licensen med R, DF og LA. Venstre har endnu ikke lagt sig fast på en model, men er åbne over for alternativer til licensen.

Også Socialdemokratiet, som ellers har været trofast forkæmper for licensen, åbner op for at diskutere alternativer.

- Vi bakker op om det nuværende finansieringssystem med licensen, men vi er åbne over for at diskutere andre finansieringsmodeller i forbindelse med forhandlingerne af et nyt medieforlig, siger medieordfører Mogens Jensen (S) til Politiken.


Hvad mener i om den gamle sang om licensen?
Personligt så jeg helst at man selv kunne vælge om man ville betale eller ej, uden at man kommer til at leve i samme civilisation, som de gør i Afghanistans fjerneste klippehuler.
Jeg har ikke brugt Dr i rigtig mange år og det vil sige alle andre kanaler også, da de simpelthen ikke har noget at byde mig. Mit fjernsyn bliver brugt til mine gamle retro maskiner og min medieafspiller, som afspiller film og serier der allerede er betalt. Det ser jeg ikke nogen grund til at Dr skal have 200 kroner om måneden for. Ligeledes er det for let for dem at forlange 200 kr om måneden, bare du har internet på computer eller mobil, for gud forbyde at de skulle lave password på deres internet tjenester, ligesom alle andre må.

En licens betalt over skatten, ville gøre det en smule mere spiseligt for mig, så længe den bliver betalt af min alm. trækprocent, da ethvert beløb automatisk får mine nosser til at hænge i umenneskelig længde. Skal jeg betale for det, skal det være ligesom f.eks. veje. Jeg vil ikke vide noget om det.

Håber at de får klemt alt det klamme ud af den betende byld en gang for alle.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Afskaffe licensen

Indlægaf achillaxedprune » 19. feb 2017, 07:10

DR får aaaalt for mange penge - det er helt grotesk, at det skal være så stort, voldsomt og luskus-agtigt. Der er ikke meget public service over det, men helt almindeligt privat virksomhed...dog udøvet med massevis af licenskroner. Støtten skal KLART ned. Jeg synes, at det giver rigtig god mening, at en SUmodtager ikke skal betale det samme som en med større indkomst...men generelt burde man max betale 100 kr. pr. måned til DR.
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Afskaffe licensen

Indlægaf Daine » 19. feb 2017, 07:16

Jeg ville personligt ikke have noget imod at DR blev reklamefinansieret, hvis det foregik på samme måde som TV2 (reklamer mellem programmerne og ikke i selve programmet, som feks TV3). I dag, hvor der er så bredt et udvalg af kanaler og streamingtjenester, synes jeg 'public service' funktionen har spillet fallit.
Jeg ville heller ikke have noget imod at betale for deres kanaler i tvpakkerne, så længe de fordelte dem ud over flere pakker (som de gør med TV2s kanaler bla) og de kunne også fint lave en betalingsløsning på deres DRtv app.

På den måde har man da en vis grad af selvbestemmelse over hvad man vil betale for og man undgår at smide ekstra 2500 om året efter kanaler man ikke bruger eller kun bruger minimalt. Og så så jeg gerne at DR blandede sig udenom, hvilke løsninger jeg har i mit private hjem for at kunne se tv. Det rager ikke dem om jeg har tv/internet/smartphone eller kun en radio.

Men jeg ville så også gerne, at det blev muligt 100% selv at vælge sine tv-kanaler. I dag er der altid en eller anden form for grundpakke man skal arbejde ud fra - og er man bundet til feks antenneforening er det oftest ikke meget at gøre, selvom de (ret skal være ret) får en bedre prisaftale.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Afskaffe licensen

Indlægaf Hunkat » 19. feb 2017, 07:45

Jeg har som sådan ikke noget imod license og public service som koncept for en tv-kanal.

Men hvis noget skal skal betales af det offentlige, så er det en skat, også skal det bare lægges ind under skatten. Så er det fint med mig. Det der irriterer mig er at jeg skal betale en de facto skat, efter skat.

Og så burde reglerne for hvem der skal betale revideres. Man føler sig til grin som f.eks. ung studerende når man på SU skal betale license gange to eller tre fordi man bor sammen, når en familie med fire børn og seks tv'er betaler for en license.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Afskaffe licensen

Indlægaf Guldfisk » 19. feb 2017, 08:48

Jeg ville gerne, at der i samme ombæring blev diskuteret, hvad public servive egentligt er, og hvad det er, DR skal levere. Jeg forstår i hvert fald ikke, hvorfor DR skal levere underholdning. Men oplysning er jeg helt med på.

Jeg er også for, at betalingen bør lægges ind over skatten. Eller at man skal have bedre muligheder for at vælge DR fra. Tvungen brugerbetaling for noget, man ikke nødvendigvis er bruger af, er et latterligt koncept.
1
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Afskaffe licensen

Indlægaf Lykke » 19. feb 2017, 09:06

Nej jeg synes godt om både DR og licens.
Måske betalingen kunne ændres, så man betaler efter indkomst.
Det skal ikke under skatten. Og slet ikke efter at DF har udtalt at DR skal styres med hård hånd. Nej bare nej.

Jeg ville faktisk gerne betale endnu mere så de kunne lave endnu flere børneprogrammer - da det klart er det der bliver set mest herhjemme.

Jeg ser også en masse DR-programmer både dokumentarer, debatten, deadline og alt muligt obskurt jeg ellers aldrig ville se.

Vi kan godt diskutere hvad der er public service, men det skal vi jo altid og hele tiden.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Afskaffe licensen

Indlægaf paint » 19. feb 2017, 09:49

Der har faktisk været et TV-program (endda på DR), der forklarede baggrunden for licensmodellen. En gang i tidernes morgen, var et TV en ret dyr ting. Mange havde ikke råd til det. Derfor var licensen splittet op i radio og TV-licens. Dem der ikke havde et TV, skulle naturligvis ikke betale TV-licens. Men kunne nøjes med en meget lille radio-licens.

På dette tidspunkt, engang i starten af halvtredserne, gjorde man ofte ting på dén måde. Den offentlige sygesikring, eksisterede f.eks heller ikke. Der var en 'Sygeforsikring/Sygekasse', man kunne tilmelde sig og som skulle betales hvert kvartal. Folk mødte op på 'Sygeforsikringskontoret', betalte og fik et stempel i deres medbragte sygekassebog. Den skulle medbringes hos lægen, på hospitaler etc - ellers var den ingen behandling, ud over den mest nødvendige behandling på en skadestue. Havde man f.eks tandpine, og ikke var forsikret, måtte man gå på skadestuen hvor tanden helt enkelt blev trukket ud (uanset, hvad der var galt med den). Var man forsikret, gik man til tandlægen. Sundhedsplejersker til små børn, var der heller ikke noget af, medmindre man havde betalt sin sygekasse.

Skat, skulle man også selv holde styr på og selv møde op og betale. Betalte man ikke, kom Kongens Foged og beslaglagde folks indbo (møbler, senge, komfurer mv). Der var knaldhård afregning ved Kasse 1.

Kort sagt, man betalte helt enkelt for det man ville have, og betalte man ikke, fik man det ikke. Licensmodellen, er en rest fra datidens samfundssystem. Man har ganske enkelt ikke kunnet finde politisk flertal for at lægge licensen oveni skatten, og dermed gøre den til en slags afgift.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Afskaffe licensen

Indlægaf Lys » 19. feb 2017, 10:02

Guldfisk skrev:Jeg ville gerne, at der i samme ombæring blev diskuteret, hvad public servive egentligt er, og hvad det er, DR skal levere. Jeg forstår i hvert fald ikke, hvorfor DR skal levere underholdning. Men oplysning er jeg helt med på.

Jeg er også for, at betalingen bør lægges ind over skatten. Eller at man skal have bedre muligheder for at vælge DR fra. Tvungen brugerbetaling for noget, man ikke nødvendigvis er bruger af, er et latterligt koncept.


Det sker løbende i forbindelse med forhandlingerne af medieaftalen og DRs public service kontrakt. Der er skam politisk styring på overordnet plan af hvad DR sender. DF burde dog læse lidt op på armslængdeprincippet, jf. de seneste udmeldinger om tættere styring af DR.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Afskaffe licensen

Indlægaf Rapfisk » 19. feb 2017, 10:07

Jeg synes, public service er helt nødvendig, jo flere private kanaler, jo mere (og jeg er lige så meget for et mangfoldigt privat mediebillede). Netop derfor er det helt nødvendigt at lægge betalingen over på skatten ligesom alle andre fælles goder. Det skal ikke være, at man betaler for det, man ser og dermed gør public service-institutionen lige så afhængig af seer-/lyttertal som alle andre (det ser vi faktisk allerede i redaktørernes selvforståelse). Det er helt nødvendigt med en udbyder, der ikke kun præsenterer samfundet for, hvad befolkningen efterspørger ud fra, hvad man ellers er vant til i mediebilledet, men også udvider vores horisont.

Personligt er jeg ikke bekymret for armslængdeprincippet, som selvfølgelig skal videreføres og for min skyld også helst nedskrives, da forskellige kulturministre har fortolket det meget forskelligt.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9016
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Afskaffe licensen

Indlægaf Purple Haze » 19. feb 2017, 10:12

Synes det lyder fint at gøre op med licens modellen.
Men DF eller hvem der nu lige har politisk flertal for tiden skal på ingen måde have noget at skulle sagt, omkring indholdet.

Mener måske godt at DR kunne skære ned på underholdning, dog er den grænse noget udflydende over hvad der "bare" er ren underholdning og hvad der også går under oplysning og/eller kultur.
Og hvis noget "bare" er ren underholdning men utrolig populært, så er der jo tydeligvis publikum til det. Og bare fordi jeg ikke ser tegnefilm om morgenen, så er der jo mange børnefamilier der gør brug af det.

Og så er der de ting der måske starter ud med at være ren "underholdning" som med tiden bliver kultur eller kult fænomener.
Så at der den anden dag var en Pipi Langstrømpe film på en af DR kanalerne, ren underholdning? Eller efterhånden en vigtig del af vores kultur som det er klogt at folk (børn) kender til? Jeg vil mene det sidste, selvom der nok skal være nogen der mener at det er ligegyldig underholdning.

Var for en del år meget mod licens, men har med årene skiftet mening - og ser nu at det et en vigtig instution i vores samfund.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Afskaffe licensen

Indlægaf Rapfisk » 19. feb 2017, 10:14

Guldfisk skrev:Jeg ville gerne, at der i samme ombæring blev diskuteret, hvad public servive egentligt er, og hvad det er, DR skal levere. Jeg forstår i hvert fald ikke, hvorfor DR skal levere underholdning. Men oplysning er jeg helt med på.

Jeg er også for, at betalingen bør lægges ind over skatten. Eller at man skal have bedre muligheder for at vælge DR fra. Tvungen brugerbetaling for noget, man ikke nødvendigvis er bruger af, er et latterligt koncept.

Som en anden skriver bliver det løbende defineret, men underholdningen mener jeg har flere formål. Dels giver den, hvis den er velproduceret, perspektiv på lignende programmer på de kommercielle kanaler (bl.a. Gift ved første blik). Hvad angår drama, som har store budgetter, gælder, at de fungerer som sammenhængskraft for befolkningen, som også påvirker os til at se andre programmer eller være velvillige i forhold til programmer, vi måske ikke selv ser. Personligt ser jeg så ikke de krimier, der har været DR Dramas flagskib de senere år, men jeg anerkender, at de er public service, når jeg ser temaer derfra debatteret på arbejdspladser og i familier efterfølgende. En del af underholdningen er vel også børne- og ungdomsafdelingen, som har en meget vigtig plads i mediebilledet over for de kommercielle kanaler, YouTube m.fl.
Senest rettet af Rapfisk 19. feb 2017, 10:16, rettet i alt 1 gang.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Afskaffe licensen

Indlægaf Rapfisk » 19. feb 2017, 10:16

P1 starter i øvrigt i starten af marts en serie om public service-begrebet. Værten er tidl. journalist ved P1 og kulturminister Per Stig Møller.
1
Livslinjen: 70 201 201
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Afskaffe licensen

Indlægaf Guldfisk » 19. feb 2017, 10:19

Lys skrev:
Guldfisk skrev:Jeg ville gerne, at der i samme ombæring blev diskuteret, hvad public servive egentligt er, og hvad det er, DR skal levere. Jeg forstår i hvert fald ikke, hvorfor DR skal levere underholdning. Men oplysning er jeg helt med på.

Jeg er også for, at betalingen bør lægges ind over skatten. Eller at man skal have bedre muligheder for at vælge DR fra. Tvungen brugerbetaling for noget, man ikke nødvendigvis er bruger af, er et latterligt koncept.


Det sker løbende i forbindelse med forhandlingerne af medieaftalen og DRs public service kontrakt. Der er skam politisk styring på overordnet plan af hvad DR sender. DF burde dog læse lidt op på armslængdeprincippet, jf. de seneste udmeldinger om tættere styring af DR.


Men politiske forhandlinger har en tendens til at gå ud fra status quo. Der er sjældent nogen, der starter helt forfra og siger: hvis nu dr ikke var der, hvilke formål ville så ikke blive opfyldt, skal de opfyldes af staten, og hvordan gør man det bedst.
DR har eksisteret så længe, at jeg tror, det ville være godt med en større evaluering, hvor der bliver plads til nytænkning. (Og hvis det allerede sker/er sket, så har jeg ikke opdaget det. Muligvis fordi jeg ikke bruger DR ret meget).
0
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Afskaffe licensen

Indlægaf Guldfisk » 19. feb 2017, 10:23

Purple Haze skrev:Synes det lyder fint at gøre op med licens modellen.
Men DF eller hvem der nu lige har politisk flertal for tiden skal på ingen måde have noget at skulle sagt, omkring indholdet.

Mener måske godt at DR kunne skære ned på underholdning, dog er den grænse noget udflydende over hvad der "bare" er ren underholdning og hvad der også går under oplysning og/eller kultur.
Og hvis noget "bare" er ren underholdning men utrolig populært, så er der jo tydeligvis publikum til det. Og bare fordi jeg ikke ser tegnefilm om morgenen, så er der jo mange børnefamilier der gør brug af det.

Og så er der de ting der måske starter ud med at være ren "underholdning" som med tiden bliver kultur eller kult fænomener.
Så at der den anden dag var en Pipi Langstrømpe film på en af DR kanalerne, ren underholdning? Eller efterhånden en vigtig del af vores kultur som det er klogt at folk (børn) kender til? Jeg vil mene det sidste, selvom der nok skal være nogen der mener at det er ligegyldig underholdning.

Var for en del år meget mod licens, men har med årene skiftet mening - og ser nu at det et en vigtig instution i vores samfund.


Jeg synes ikke, det er public servise at lave populært tv. Det er ikke statens opgave at skabe "kult". Alle kan også snakke med om Game of Thrones, Disney-film, osv.

Og børnefamilierne kan købe deres egne tegnefilm. DR kan evt. sende børnetv med læringsformål, nyheder for børn osv., men blot at underholde børn om morgenen, kan jeg ikke se, er statens opgave.
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Afskaffe licensen

Indlægaf Lys » 19. feb 2017, 10:24

Guldfisk skrev:
Lys skrev:
Guldfisk skrev:Jeg ville gerne, at der i samme ombæring blev diskuteret, hvad public servive egentligt er, og hvad det er, DR skal levere. Jeg forstår i hvert fald ikke, hvorfor DR skal levere underholdning. Men oplysning er jeg helt med på.

Jeg er også for, at betalingen bør lægges ind over skatten. Eller at man skal have bedre muligheder for at vælge DR fra. Tvungen brugerbetaling for noget, man ikke nødvendigvis er bruger af, er et latterligt koncept.


Det sker løbende i forbindelse med forhandlingerne af medieaftalen og DRs public service kontrakt. Der er skam politisk styring på overordnet plan af hvad DR sender. DF burde dog læse lidt op på armslængdeprincippet, jf. de seneste udmeldinger om tættere styring af DR.


Men politiske forhandlinger har en tendens til at gå ud fra status quo. Der er sjældent nogen, der starter helt forfra og siger: hvis nu dr ikke var der, hvilke formål ville så ikke blive opfyldt, skal de opfyldes af staten, og hvordan gør man det bedst.
DR har eksisteret så længe, at jeg tror, det ville være godt med en større evaluering, hvor der bliver plads til nytænkning. (Og hvis det allerede sker/er sket, så har jeg ikke opdaget det. Muligvis fordi jeg ikke bruger DR ret meget).


Personligt ser jeg ikke behovet for en revolution af DRs virksomhed, men det er min opfattelse, at der løbende sker nytænkning i forhold til DRs virksomhed og forpligtelser. Men det kan man jo sagtens mene noget andet om.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"