Irans ambassadør er ubøjelig!

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
ussenterprise
Permanent bortvist
Indlæg: 133
Tilmeldt: 15. jan 2017, 08:52
Kort karma: 1
Likede indlæg: 11

Irans ambassadør er ubøjelig!

Indlægaf ussenterprise » 9. feb 2017, 10:00

Irans ambassadør er ubøjelig!

http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-02-0 ... ssaden-paa

”Når Irans ambassadør i Danmark, Morteza Moradian, ikke vil give hånd til Folketingets formand, Pia Kjærsgaard, så sker det udelukkende ud fra et religiøst koncept.”

Det er nok muligt at ambassadøren er ubøjelig, men det er folketingets formand Pia Kjærsgaard også!

Så den gode ambassadør måtte vente til aller sidst, for at blive fulgt ind i Fællessalen under nytårskuren, efter at Pia Kjærsgaard havde hilst med håndtryk på alle de andre ambassadører.

Og så tog Pia Kjærsgaard oven i købet et sjal om sit hoved, da hun var i Iran – men ambassadøren vil ikke give hånd til en kvinde.

Vil den muslimske ambassadør bare vinde og vores traditioner og kultur?

I Iran ville Pia Kjærsgaard være blevet anholdt af det religiøse politi, hvis hun ikke havde tildækket sit hår, hvorfor så ikke udvise den Iranske ambassadør fra Danmark?

Din mening?
0
Jo mere uenig du er med din meddebattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende*S*! :D
Brugeravatar
ussenterprise
Permanent bortvist
Indlæg: 133
Tilmeldt: 15. jan 2017, 08:52
Kort karma: 1
Likede indlæg: 11

Re: Irans ambassadør er ubøjelig!

Indlægaf ussenterprise » 9. feb 2017, 10:16

Dikus skrev:Jeg kan simpelthen ikke finde den danske lov, hvor der står, mennesker er forpligtede til at give hånd.


Nej, det står nok ikke i en lov, som det gør i Iran hvor Sharia lovene gælder, men det er dog dansk kultur og kultur i vesten at vi giver hånd til goddag!

En afvist hånd betragtes som noget negativt i vores kulturkreds.
0
Jo mere uenig du er med din meddebattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende*S*! :D
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Irans ambassadør er ubøjelig!

Indlægaf Forhedehulehelvede » 9. feb 2017, 10:17

Dikus skrev:Jeg kan simpelthen ikke finde den danske lov, hvor der står, mennesker er forpligtede til at give hånd.


Det gør der heller ikke, men hvis det er fast kutyme at give hånd, men ens religion forbyder det, burde man blive helt væk.
0
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Irans ambassadør er ubøjelig!

Indlægaf mulledit » 9. feb 2017, 10:22

ussenterprise skrev:Irans ambassadør er ubøjelig!

http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-02-0 ... ssaden-paa

”Når Irans ambassadør i Danmark, Morteza Moradian, ikke vil give hånd til Folketingets formand, Pia Kjærsgaard, så sker det udelukkende ud fra et religiøst koncept.”

Det er nok muligt at ambassadøren er ubøjelig, men det er folketingets formand Pia Kjærsgaard også!

Så den gode ambassadør måtte vente til aller sidst, for at blive fulgt ind i Fællessalen under nytårskuren, efter at Pia Kjærsgaard havde hilst med håndtryk på alle de andre ambassadører.

Og så tog Pia Kjærsgaard oven i købet et sjal om sit hoved, da hun var i Iran – men ambassadøren vil ikke give hånd til en kvinde.

Vil den muslimske ambassadør bare vinde og vores traditioner og kultur?

I Iran ville Pia Kjærsgaard være blevet anholdt af det religiøse politi, hvis hun ikke havde tildækket sit hår, hvorfor så ikke udvise den Iranske ambassadør fra Danmark?

Din mening?


Fordi vi ikke er så oldnordiske i danmark..

Altså reelt så synes vi jo det er noget pjat.. Men for de her mennesker er det noget der betyder noget.. Det må man ikke glemme.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Irans ambassadør er ubøjelig!

Indlægaf Akehurst2 » 9. feb 2017, 10:23

Jeg kan sagtens forstå Pia Kjærsgaard, og ville bestemt ikke bryde mig om, at jeg stod som vært ved en officiel begivenhed og håndtryk til mig blev fravalgt på grund af mit køn. Den opførsel skal Folketingets formand ikke finde sig i.

Jeg synes, det er en fin, pragmatisk løsning, at ambassadøren kommer efter den officielle modtagelse, så han ikke går glip af nytårskuren og så det manglende håndtryk ikke får lov at fylde.
2
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Irans ambassadør er ubøjelig!

Indlægaf mulledit » 9. feb 2017, 10:27

Akehurst2 skrev:Jeg kan sagtens forstå Pia Kjærsgaard, og ville bestemt ikke bryde mig om, at jeg stod som vært ved en officiel begivenhed og håndtryk til mig blev fravalgt på grund af mit køn. Den opførsel skal Folketingets formand ikke finde sig i.

Jeg synes, det er en fin, pragmatisk løsning, at ambassadøren kommer efter den officielle modtagelse, så han ikke går glip af nytårskuren og så det manglende håndtryk ikke får lov at fylde.


Jeg kan også sagtens se hvor det kommer fra. Løsningen med at de kommer efter, er i mine øjne også fin.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Irans ambassadør er ubøjelig!

Indlægaf Akehurst2 » 9. feb 2017, 10:27

Dikus skrev:Jeg kan simpelthen ikke finde den danske lov, hvor der står, mennesker er forpligtede til at give hånd.


Det kan man heller ikke. Til gengæld kan man finde en lov, hvor der står, man ikke må diskriminere på baggrund af køn.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Irans ambassadør er ubøjelig!

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. feb 2017, 10:57

Nu er Iran anno 2017 ikke et af de lande, som et oplyst vestligt demokrati skal sammenligne sig med, og derfor er det fint, at Danmark kan finde en pragmatisk løsning, som ville være umulig i Iran.
Der er ingen grund til at gå ned på andres plan for at demonstrere en pointe. I dette tilfælde ville det være direkte selvmodsigende.
5
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Irans ambassadør er ubøjelig!

Indlægaf Delfin » 9. feb 2017, 10:57

Herregud da. Har hun ikke større problemer at tage sig af?
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Irans ambassadør er ubøjelig!

Indlægaf Conway » 9. feb 2017, 10:58

Er det ikke bare det sædvanlige ? Vi respekterer deres kultur og de respekterer ikke vores. I sin egenskab af ambassadør er det en skændsel ikke at følge værtslandets skik. Havde jeg været PK havde jeg serveret svinekød for idioten....
1
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Irans ambassadør er ubøjelig!

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. feb 2017, 11:00

I øvrigt er det også misvisende at gøre et nummer ud af «den muslimske ambassadør», for når der tilsyneladende ikke var problemer med at få håndtryk frs nogle af de andre ambassadører, lader det til at være for upræcist at finde forklaringen på den iranskes modvilje i islam alene.
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Irans ambassadør er ubøjelig!

Indlægaf Moxy-lady » 9. feb 2017, 11:13

Jeg afskyer Pia Kjærsgaard og alt hvad hun står for. Men i dette tilfælde kan jeg godt forstå hende. Når man er ambassadør, så følger man landets skikke. Hvis man er kvindelig ambassadør i et muslimsk land, så har man tørklæde på, og når man er ambassadør i Danmark giver man hånd til mænd og kvinder. Når det er sagt, så synes jeg umiddelbart at de fandt en fin løsning.
Men jeg synes faktisk at ambassadøren har fejlet i sit job i denne henseende.
2
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Irans ambassadør er ubøjelig!

Indlægaf paint » 9. feb 2017, 11:21

Ambassadørens vægring mod at give hånd, til en kvinde er noget pjat. Der står intet sted nævnt i islamiske tekster (Koranen f.eks) at mænd ikke må give hånd til kvinder. Tværtimod står der, at hvis modparten (også kvinder) rækker hånden frem, skal man tage imod den.

"Man tilføjer dog, at hvis kvinden tager initiativet ved at række hånden frem, er der intet i vejen for, at manden tager hendes hånd til hilsen"

"Koranen opfordrer menneskene til ”ikke at nærme sig utugt” (17:32), hvilket for nogle betyder, at de undgår al fysisk kontakt med personer af modsat køn for ikke at lade sig friste til at bevæge sig uden for dydens smalle sti. Derfor gælder det ikke for kvinder, der har passeret menopausen."

Mon ikke Pia Kjærsgaard, befinder sig i sidstnævnte kategori. Og der er vel næppe heller risiko for at den Iranske Ambassadør, skulle føle sig fristet til at forlade dydens smalle sti, og kaste sig frådende over Pia K, fordi han giver hånd til hende?
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Irans ambassadør er ubøjelig!

Indlægaf mulledit » 9. feb 2017, 11:38

Conway skrev:Er det ikke bare det sædvanlige ? Vi respekterer deres kultur og de respekterer ikke vores. I sin egenskab af ambassadør er det en skændsel ikke at følge værtslandets skik. Havde jeg været PK havde jeg serveret svinekød for idioten....


så er vi andre bare glade for at du ikke har en post der indeærer noget som helt med diplomati...
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Irans ambassadør er ubøjelig!

Indlægaf dykkersild » 9. feb 2017, 11:44

Conway skrev:Er det ikke bare det sædvanlige ? Vi respekterer deres kultur og de respekterer ikke vores. I sin egenskab af ambassadør er det en skændsel ikke at følge værtslandets skik. Havde jeg været PK havde jeg serveret svinekød for idioten....


Og lige præcis grundet ovenstående - har du heldigvis ikke en fremtid inden for demokratiet.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"