Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7502
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1768
Likede indlæg: 24585

Re: Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Indlægaf Moxy-lady » 6. feb 2017, 13:08

dgd2007 skrev:
Moxy-lady skrev:Du modsiger dig selv for vildt når du i dit indlæg beskylder muslimer for at gå for meget op i at der er forskel på kønnene ved at ønske kønsADSKILT undervisning, og så mene at det kønsNEUTRALE "hen" er et udtryk der er blevet svenskerne påduttet for at tækkes muslimerne.

Ja, det er selvfølgelig det rene vrøvl :)

Moxy-lady skrev:Og så er jeg enig med dem der siger at kønsopdelt undervisning intet har med islam at gøre. Det sker også ofte i vestlige lande, og lande som USA har utallige privatskoler der kun underviser det ene eller det andet køn.

Det er jeg til gengæld ikke enig i. Det kommer selvfølgelig an på, hvordan man definerer, hvad der har noget med islam at gøre ... (jævnfør diskussionen om, hvorvidt jihad har det). Men ideen om, at det er skadeligt at blande piger og drenge, var da en del af "pakken", da de mellemøstlige religioner kom til Europa. Det gælder også kristendommen (og måske jødedommen?)


Og katolicismen ;) Men jo, okay, det kan være af religiøse årsager, men det er ikke forbeholdt islam, og islam skal ikke udråbes som større skurke i denne kontekst end alle andre religioner der (for nogle praktiserende) ønsker det samme.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4915
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Indlægaf Stars » 6. feb 2017, 13:20

Moxy-lady skrev:
dgd2007 skrev:Man giver selvfølgelig drengene en mere ukompliceret barndom - men generelt er jeg imod enhver form for apartheid, som kønsopdelte skoler jo også må høre ind under. :)



Arrrrr , skal vi nu ikke lige klappe hesten? Hvis begge køn har samme muligheder/goder så er det da ikke apartheid. Hvis de har lige dygtige lærere, lige gode lokaler, samme muligheder for aktiviteter, på alle måder har samme forudsætninger så er det altså ikke nødvendigvis negativt at kønsadskille børn. Jeg er sikker på at det i nogle tilfælde ville være en positiv beslutning. Jeg ville ikke selv gøre det, vil jeg tro. Men det betyder ikke at jeg ikke synes at andre skal have muligheden. Af de rigtige årsager. Jeg synes, ærlig talt, ikke at religion bør være baggrunden, however. Men pædagogiske og indlæringsmæssige begrundelser, jo.

Jeg tror dog at de fleste børn har bedst af at omgås med så mange forskellige mennesker som muligt, for at blive gode, empatiske og rummelige medlemmer af samfundet, og det synes jeg er problematisk hvis man køns/religions/politisk eller socioøkonomisk opdeler børn i skolealderen.


Så længe man er bevidst om, hvorfor man opdeler og sikrer sig, at virkeligheden opfylder formålet.
F.x. havde en spejdergruppe stor glæde af at dele, så der var rene pigepatruljer og rene drengepatruljer:
Pigerne fik mod på at bygge med rafter, når de ikke kunne overlade det til "de store, stærke drenge".
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23815
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 22066

Re: Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Indlægaf dgd2007 » 6. feb 2017, 13:20

Moxy-lady skrev:Arrrrr , skal vi nu ikke lige klappe hesten? Hvis begge køn har samme muligheder/goder så er det da ikke apartheid. Hvis de har lige dygtige lærere, lige gode lokaler, samme muligheder for aktiviteter, på alle måder har samme forudsætninger så er det altså ikke nødvendigvis negativt at kønsadskille børn. [...]

Apartheid betyder bare, at man holder grupperne adskilt. :)
Men om kønnene så rent faktisk på længere sigt ville få samme muligheder, fag og lærerkvalitet er vel egentlig gætteri.
I gamle dage, da det var mere normalt med adskilte skoler - og formentlig stadig er det i de amerikanske skoler, du nævner - hørte det jo med til dagens ordens, at piger og drenge faktisk blev opdraget/uddannet til forskellige ting.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29298

Re: Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Indlægaf Sangius » 6. feb 2017, 13:22

Moxy-lady skrev:
dgd2007 skrev:Man giver selvfølgelig drengene en mere ukompliceret barndom - men generelt er jeg imod enhver form for apartheid, som kønsopdelte skoler jo også må høre ind under. :)



Arrrrr , skal vi nu ikke lige klappe hesten? Hvis begge køn har samme muligheder/goder så er det da ikke apartheid. Hvis de har lige dygtige lærere, lige gode lokaler, samme muligheder for aktiviteter, på alle måder har samme forudsætninger så er det altså ikke nødvendigvis negativt at kønsadskille børn. Jeg er sikker på at det i nogle tilfælde ville være en positiv beslutning. Jeg ville ikke selv gøre det, vil jeg tro. Men det betyder ikke at jeg ikke synes at andre skal have muligheden. Af de rigtige årsager. Jeg synes, ærlig talt, ikke at religion bør være baggrunden, however. Men pædagogiske og indlæringsmæssige begrundelser, jo.

Jeg tror dog at de fleste børn har bedst af at omgås med så mange forskellige mennesker som muligt, for at blive gode, empatiske og rummelige medlemmer af samfundet, og det synes jeg er problematisk hvis man køns/religions/politisk eller socioøkonomisk opdeler børn i skolealderen.


Så det du siger er, separate but equal? :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Indlægaf Zorglup » 6. feb 2017, 13:24

Hvor og når det giver mening er det selvfølgeligt ok. Men af religiøse årsager no way.
Sjovt som det problem er kommet op. Muslimer fra Mellemøsten plejer såmænd, at være højt uddannede og blender bare ind.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7502
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1768
Likede indlæg: 24585

Re: Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Indlægaf Moxy-lady » 6. feb 2017, 13:26

dgd2007 skrev:
Moxy-lady skrev:Arrrrr , skal vi nu ikke lige klappe hesten? Hvis begge køn har samme muligheder/goder så er det da ikke apartheid. Hvis de har lige dygtige lærere, lige gode lokaler, samme muligheder for aktiviteter, på alle måder har samme forudsætninger så er det altså ikke nødvendigvis negativt at kønsadskille børn. [...]

Apartheid betyder bare, at man holder grupperne adskilt. :)
Men om kønnene så rent faktisk på længere sigt ville få samme muligheder, fag og lærerkvalitet er vel egentlig gætteri.
I gamle dage, da det var mere normalt med adskilte skoler - og formentlig stadig er det i de amerikanske skoler, du nævner - hørte det jo med til dagens ordens, at piger og drenge faktisk blev opdraget/uddannet til forskellige ting.


Det ved jeg godt, men jeg det *er* bare et ladet ord, og da der var så mange andre ord at bruge, gik jeg ud fra at du valgte det bevidst, og derfor ladede det negativt med vilje, og svarede derefter :)
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23815
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 22066

Re: Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Indlægaf dgd2007 » 6. feb 2017, 13:33

Moxy-lady skrev:Det ved jeg godt, men jeg det *er* bare et ladet ord, og da der var så mange andre ord at bruge, gik jeg ud fra at du valgte det bevidst, og derfor ladede det negativt med vilje, og svarede derefter :)

Jo, men jeg mener det da også negativt ... jævnfør diskussionen om klasseadskillelsen i USA. Det går sjældent godt, hvis grupperne slet ikke har kontakt med hinanden. Dermed selvfølgelig ikke sagt, at man ikke kan have gymnastik hver for sig, når man kommer over en vis alder og den slags. Det er nok en meget god ide. Men ellers generelt tror jeg, der vil være flere uheldige virkninger ved at holde kønnene adskilt.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7502
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1768
Likede indlæg: 24585

Re: Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Indlægaf Moxy-lady » 6. feb 2017, 13:48

dgd2007 skrev:
Moxy-lady skrev:Det ved jeg godt, men jeg det *er* bare et ladet ord, og da der var så mange andre ord at bruge, gik jeg ud fra at du valgte det bevidst, og derfor ladede det negativt med vilje, og svarede derefter :)

Jo, men jeg mener det da også negativt ... jævnfør diskussionen om klasseadskillelsen i USA. Det går sjældent godt, hvis grupperne slet ikke har kontakt med hinanden. Dermed selvfølgelig ikke sagt, at man ikke kan have gymnastik hver for sig, når man kommer over en vis alder og den slags. Det er nok en meget god ide. Men ellers generelt tror jeg, der vil være flere uheldige virkninger ved at holde kønnene adskilt.


Som skrevet overfor så er det heller ikke en mulighed jeg regner med at benytte mig af, men det betyder ikke at jeg ikke kan se at - for nogen - det kunne være en fordel. Men jeg så nu hellere at folkeskolen udviklede sig og kunne rumme børnenes forskellighed :)

For eksempel synes jeg godt om at man deler undervisningen op, så både dem der ikke helt forstår matematik følger et andet tempo end dem der laver andengradsligninger i 1. klasse. Som det er nu så er der for mange børn, på begge sider af spektret, der ikke lærer ordentligt. Ligesom jeg synes at det er en fordel at undervisingen differentieres så dem der lærer bedst mens de rører sig, får muligheden for det. Det største problem jeg faktisk ser ved at kønsadskille undervisningen er at drenge ikke alle er bulderbasser der foretrækker at sparke til en fodbold og alle piger ikke helst vil sidde stille og læse en bog. For ikke at snakke om børn der betragter sig selv som noget andet end det der står i deres dåbsattest, der risikerer at føle sig endnu mere anderledes.

Jeg var ret dygtig i skolen, men jeg kedede mig afsindigt fordi jeg aldrig blev udfordret. Min bror derimod, var ikke boglig, og var derfor ret forstyrrende i klassen, så han tilbragte mange timer på gangen eller inspektørens kontor. Det er 25 år siden. Med lukningen af specialklasser er dette problem blevet endnu værre, kunne jeg forestille mig.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Indlægaf dykkersild » 7. feb 2017, 08:32

Aspargsen skrev:
dykkersild skrev:
Aspargsen skrev:
dykkersild skrev:
ussenterprise skrev:Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne?

http://nyheder.tv2.dk/udland/2017-02-04 ... te-klasser

”I Sverige vil regeringen forbyde skoler at opdele piger og drenge i undervisningen. Forbuddet skal være gældende i alle fag. Det siger den svenske undervisningsminister, Gustav Fridolin (Miljöpartiet).

- Hvis det forholder sig sådan, at nogle har problemer med at have drenge og piger sammen, så skal man tage fat i de problemer og ikke undgå dem, siger Gustav Fridolin til Sveriges Radios nyhedsredaktion, Ekot.”

Den Svenske regering forsøger nu at redde de sidste stumper af deres vestlige demokrati og kultur.

Men dette er vel en postgang for sent?

Kønsopdelt undervisning i Sverige, er fremprovokeret af deres muslimske indvandringer med en anden kultur og regler end i den vestlige verden.

Det er gået så vidt, at man har indført det kønsløse ord ”hen” for en person.

Der er problemer med at have drenge og piger sammen i skolerne, og så skal der tages fat på de problemer – siger den svenske minister.

Er problemet ikke nærmere for den svenske minister, at han ikke ved hvad hovedproblemet er?

Nemlig at der er alt for mange muslimer i Sverige, som vil have indført deres egen kultur og levevis i landet?

Din mening?


Hvis du tror, at det kønsløse ord ”hen” for en person, er indført i Sverige pg.a muslimer - så har du helt seriøst ikke lavet dit hjemmearbejde godt nok. Intet kunne være længere væk fra virkeligheden. Vær nu for pokker bare en smule kildekritisk - i stedet for dit muslim-rant - det får dine debatoplæg til at virke ret tåbelige!

Vi har haft kønsopdelt undervisning i Danmark i sport i de sidste 50 år - der var skriver og tæller 1 muslim da jeg gik i folkeskolen for 40 år siden.
Han var fuldt integreret og sjovt nok bor han faktis i Sverige i dag hvor han bestyrer en campingplads.

Tror du virkelig at der er tale om de sidste stumper af demokrati - jeg kommer i Sverige mindst et par gange hvert mdr. - ingen, som i ingen jeg taler med, oplever det du skriver. Kan du henvise til troværdige kilder?


Han har slet ikke lavet noget som helst hjemmearbejde, han har bare kopieret en artikel fra tv2 herind

Hvordan syntes du han skal være kildekritisk, han angiver jo tydeligt sin kilde så du kan vurderer hvad du selv syntes om den, og mig bekendt findes der en anden side på nettet der indeholder meget mere muslimkritisk indhold

Hvad opfatter du som troværdige kilder, nu da TV2 åbentbart er blevet sorteret fra ?


Jeg beder TS om at være kildekritisk hvad angår at han postulerer at "hen" er indført i Sverige pg.a. muslimer. Han skriver: Det er gået så vidt, at man har indført det kønsløse ord ”hen” for en person.

"Hen" har absolut intet med muslimer at gøre - intet - det er det jeg anfægter og vil kilde til.


det har jeg allerede svaret på
"Han har slet ikke lavet noget som helst hjemmearbejde, han har bare kopieret en artikel fra tv2 herind "
prøv af gå ned i bunden af den artiklen han linker til der står det



TS skriver: Kønsopdelt undervisning i Sverige, er fremprovokeret af deres muslimske indvandringer med en anden kultur og regler end i den vestlige verden.

Det er gået så vidt, at man har indført det kønsløse ord ”hen” for en person.

Indførelsen af "hen" i Sverige har intet med muslimer at gøre -og det står der heller ikke i artiklen - der stå blot at det også er indført i nogle svenske muslimske skoler. Så ovenstående konklustion af TS om at det er gået så vidt at "hen" er indført er en forkert sammenligning.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7108
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1432
Likede indlæg: 13328

Re: Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Indlægaf Rapfisk » 7. feb 2017, 09:07

Jeg synes, det er trist, at en påstået troværdig kilde som TV2 laver sådan noget juks. Jeg skulle lige tjekke kilden; det kopierede mest lignede en historie fra Den korte Avis.

Jeg er i øvrigt helt enig med Dykkersilden i, at det ikke handler om integration, men om feminisme (der er en mindst lige så stor debat derovre som integrationsdebatten). Når jeg ser ordvalget i JP anno 2004, som Stars citerer, forstår jeg dem faktisk godt.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20577
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44122

Re: Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Indlægaf paint » 7. feb 2017, 09:56

Jeg har ikke læst hele tråden, men så vidt jeg kan se, er 'artiklen' fra TV2 noget de har fået fra Ritzau - og som i øvrigt intet har med muslimske skoler, kønsopdeling eller vaner at gøre.

Hvis man prøver at konkludere det (ud fra Ritzaus artikel) skal man da være ualmindelig tendentiøs 'kreativ' - nærmest på niveau med 'Fake News'
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
ussenterprise
Permanent bortvist
Indlæg: 133
Tilmeldt: 15. jan 2017, 08:52
Kort karma: 1
Likede indlæg: 11

Re: Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Indlægaf ussenterprise » 7. feb 2017, 10:04

paint skrev:Jeg har ikke læst hele tråden, men så vidt jeg kan se, er 'artiklen' fra TV2 noget de har fået fra Ritzau - og som i øvrigt intet har med muslimske skoler, kønsopdeling eller vaner at gøre.

Hvis man prøver at konkludere det (ud fra Ritzaus artikel) skal man da være ualmindelig tendentiøs 'kreativ' - nærmest på niveau med 'Fake News'


Nej det er ikke fake news. :)
0
Jo mere uenig du er med din meddebattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende*S*! :D
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20577
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44122

Re: Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Indlægaf paint » 7. feb 2017, 10:11

ussenterprise skrev:
paint skrev:Jeg har ikke læst hele tråden, men så vidt jeg kan se, er 'artiklen' fra TV2 noget de har fået fra Ritzau - og som i øvrigt intet har med muslimske skoler, kønsopdeling eller vaner at gøre.

Hvis man prøver at konkludere det (ud fra Ritzaus artikel) skal man da være ualmindelig tendentiøs 'kreativ' - nærmest på niveau med 'Fake News'


Nej det er ikke fake news. :)


Du citerer en artikel om kønsopdelte skoler, som i Sverige har baggrund i noget helt andet end muslimske elever - men det stik modsatte; svensk feminisme, som vil udviske forskellene mellem drenge og piger. Dette tager du så til indtægt for et forsøg på at redde resterne af det vestlige demokrati i Sverige, med henvisning til muslimsk praksis.

Det er da at bruge en artikel, der handler om én ting, til at konkludere noget helt andet.

På jubii debatten, hvor du også kommer skriver du:



"Sverige er tabt til muslimerne, de fleste af svenskerne har bare ikke opdaget det endnu, eller også så lader de som om, at der ingen problemer er!"

http://www.dindebat.dk/topic/714663-k%C ... uslimerne/
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Indlægaf dykkersild » 7. feb 2017, 11:37

Paint - hvor er det sjovt at du har spottet det - jeg kendte stilen men kunne ikke se forbindelsen. Det forklarer jo det hele incl. post, ingen respons og muslimangst. Jamen så bliver det ligesom med Lone derovre fra som også er her under et andet nick - ingen respons.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Kønsopdelte skoleklasser af hensyn til muslimerne

Indlægaf dykkersild » 7. feb 2017, 11:47

Jamen hvor er det dog himmelråbende morsomt - jeg kan faktisk godt forstå at TS prøver sig frem her. Derovre er det jo kun: ja det er muslimernes skyld, enig, ude med dem osv. Så tro da pokker at han kommer herover for at få lidt modstand og det kræver jo ingen indsats lige at lave en copy-paste. Oh well det bliver ikke for mig - mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.

Og så kom jeg lige i tanke om, hvor p..irriterende de der pop-up reklamer er derovre.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"