I Norge dømmes forældre for at lade børn overvære vold

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

I Norge dømmes forældre for at lade børn overvære vold

Indlægaf annella » 31. jan 2017, 09:59

http://politiken.dk/indland/art5809432/Erfaringer-I-Norge-d%C3%B8mmes-for%C3%A6ldre-for-at-lade-b%C3%B8rn-overv%C3%A6re-vold

En mand udsatte sin kæreste for fysisk og psykisk mishandling. Kærestens datter, som var mellem 13 og 15 år, mens det stod på, var vidne til flere overfald på moren.

Sagen er fra Norge, og den nåede hele vejen til Højesteret, som i 2010 skulle tage stilling til om den norske straffelov beskytter et barn, som på den måde har været vidne til mishandling af sin mor.

Datteren havde alvorlige følger af at have være vidne til stedfarens fysiske og psykiske vold mod moren. Pigen var depressiv, havde søvn- og koncentrationsproblemer, havde haft selvskadende adfærd og selvmordstanker.

Højesteret endte med enstemmigt at dømme stedfaren. Barnet havde ret til beskyttelse, for det at lade et barn overvære vold er at krænke barnet, som var i et afhængighedsforhold til stedfaren. I dommen lagdes både vægt på, hvor grov volden havde været, hvor længe den havde stået på og på barnets alder.

Faren blev dømt til at betale godtgørelse, ’oppreisning’, 90.000 kroner til barnet og 70.000 kroner til moren.

Den principielle dom fra Norge er interessant, fordi Mødrehjælpen på baggrund af en ny dansk SFI-rapport mener, at vi i Danmark bør kriminalisere det at lade børn opleve vold på samme måde, som i Norge. Mødrehjælpen mener, at det vil have stor signalværdi på linje med, at man forbød forældre at afstraffe deres børn, da man afskaffede revselsesretten.

Mødrehjælpen foreslår, at Danmark går samme vej som Norge.


Hvad mener du om Mødrehjælpens forslag?

Et godt forslag fra Mødrehjælpen, mener jeg, lad endelig Danmark gå samme vej som Norge, men et problem er sikkert, når det drejer sig om psykisk vold, det er vist ikke så let bevise.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: I Norge dømmes forældre for at lade børn overvære vold

Indlægaf avdotja » 31. jan 2017, 20:00

Jeg synes det er lidt vildt at erstatningen for at overvære volden er større end erstatningen for at blive udsat for den.
2
Brugeravatar
ussenterprise
Permanent bortvist
Indlæg: 133
Tilmeldt: 15. jan 2017, 08:52
Kort karma: 1
Likede indlæg: 11

Re: I Norge dømmes forældre for at lade børn overvære vold

Indlægaf ussenterprise » 1. feb 2017, 09:31

avdotja skrev:Jeg synes det er lidt vildt at erstatningen for at overvære volden er større end erstatningen for at blive udsat for den.


Man skal ikke lade børn overvære vold i hjemmet, for så bliver de også voldelige, både i skolen og som voksne.

Den psykiske vold i en familie, kan også være farlig for et barn, da de hurtigt opdager og registrerer det som noget negativt.
0
Jo mere uenig du er med din meddebattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende*S*! :D
Brugeravatar
ussenterprise
Permanent bortvist
Indlæg: 133
Tilmeldt: 15. jan 2017, 08:52
Kort karma: 1
Likede indlæg: 11

Re: I Norge dømmes forældre for at lade børn overvære vold

Indlægaf ussenterprise » 2. feb 2017, 09:51

Culpøs skrev:
ussenterprise skrev:
avdotja skrev:Jeg synes det er lidt vildt at erstatningen for at overvære volden er større end erstatningen for at blive udsat for den.


Man skal ikke lade børn overvære vold i hjemmet, for så bliver de også voldelige, både i skolen og som voksne.

Den psykiske vold i en familie, kan også være farlig for et barn, da de hurtigt opdager og registrerer det som noget negativt.


Det er meget generaliserende.


Synes du dette? - du ser ingen problemer med vold i hjemmet "generalt"?
0
Jo mere uenig du er med din meddebattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende*S*! :D
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: I Norge dømmes forældre for at lade børn overvære vold

Indlægaf LadyFox » 2. feb 2017, 10:05

Dikus skrev:
Bluebell skrev:Jeg så hellere, at man brugte ressourcerne på at forebygge vold, hjælpe udsatte forældre med familielivet og børneopdragelse med henblik på at undgå vold og tilbød mere behandling/støtte til mennesker, der befinder sig i risiko for vold eller har oplevet vold. Øgså øget ressourcer til krisecentre og andre, der yder hjælp til mennesker, der lever/har levet med vold i hverdagen. I dag synes det nærmest umuligt for udsatte familier/mennesker at få ordentlig hjælp og dermed gør vi som samfund meget lidt for at hjælpe børn såvel som voksne. Det så jeg hellere ændret end fokus på vold på denne måde i Norge.


Alt det der er fint. Men jeg så nu også gerne, man anerkendte det som vold, når et barn kigger på... Og lader moren barnet gøre det mere end en gang, bør hun også dømmes...

Et problem ved den løsning er at man risikerer at moren ikke melder volden anden gang, og får hjælp til at komme ud af forholdet fordi hun så oven i købet risikerer at få en dom.
Snakker vi fængselsdom er det vel også et problem at barnet pludselig skal have to forældre i fængsel.
Og så skal man heller ikke underkende hvad vold og trusseler gør ved folk. Jeg tror der er mange kvinder med børn der bliver i et voldeligt forhold fordi de er bange for hvad faren vil kunne finde på hvis de går - jeg siger ikke det er optimalt, men det kan jo godt være svært at gå (selvom det er det rigtige) hvis man tror resultatet er at ens voldelige partner f.eks. ville gøre noget der er langt værre imod en selv OG måske også ved barnet.

Jeg tror bare ikke det er så nemt at gå fra en manipulerede, voldelig og truende nar som det lyder - slet ikke når det på samme tid heller ikke er fordi det nødvendigvis er så nemt at få den rette hjælp og sikkerhed når først man er flygtet fra stodderen.
2
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: I Norge dømmes forældre for at lade børn overvære vold

Indlægaf LadyFox » 2. feb 2017, 10:06

ussenterprise skrev:
Culpøs skrev:
ussenterprise skrev:
avdotja skrev:Jeg synes det er lidt vildt at erstatningen for at overvære volden er større end erstatningen for at blive udsat for den.


Man skal ikke lade børn overvære vold i hjemmet, for så bliver de også voldelige, både i skolen og som voksne.

Den psykiske vold i en familie, kan også være farlig for et barn, da de hurtigt opdager og registrerer det som noget negativt.


Det er meget generaliserende.


Synes du dette? - du ser ingen problemer med vold i hjemmet "generalt"?

Selvfølgelig er vold i hjemmet et problem, men det er altså ikke en selvfølge at børn i voldramte hjem selv bliver voldelige.
0
...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: I Norge dømmes forældre for at lade børn overvære vold

Indlægaf Animi » 2. feb 2017, 10:13

Jeg synes det er fint at man dømmer den voldelige, for at lade et barn se på.
Jeg er uenig i at man også bør straffe den der bliver udsat for vold. Jeg tror ikke det hjælper så meget at straffe en der også er et offer. Så hellere sørge for ekstra hjælp og vejledning.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: I Norge dømmes forældre for at lade børn overvære vold

Indlægaf LadyFox » 2. feb 2017, 10:19

Dikus skrev:
LadyFox skrev:
Dikus skrev:
Bluebell skrev:Jeg så hellere, at man brugte ressourcerne på at forebygge vold, hjælpe udsatte forældre med familielivet og børneopdragelse med henblik på at undgå vold og tilbød mere behandling/støtte til mennesker, der befinder sig i risiko for vold eller har oplevet vold. Øgså øget ressourcer til krisecentre og andre, der yder hjælp til mennesker, der lever/har levet med vold i hverdagen. I dag synes det nærmest umuligt for udsatte familier/mennesker at få ordentlig hjælp og dermed gør vi som samfund meget lidt for at hjælpe børn såvel som voksne. Det så jeg hellere ændret end fokus på vold på denne måde i Norge.


Alt det der er fint. Men jeg så nu også gerne, man anerkendte det som vold, når et barn kigger på... Og lader moren barnet gøre det mere end en gang, bør hun også dømmes...

Et problem ved den løsning er at man risikerer at moren ikke melder volden anden gang, og får hjælp til at komme ud af forholdet fordi hun så oven i købet risikerer at få en dom.
Snakker vi fængselsdom er det vel også et problem at barnet pludselig skal have to forældre i fængsel.
Og så skal man heller ikke underkende hvad vold og trusseler gør ved folk. Jeg tror der er mange kvinder med børn der bliver i et voldeligt forhold fordi de er bange for hvad faren vil kunne finde på hvis de går - jeg siger ikke det er optimalt, men det kan jo godt være svært at gå (selvom det er det rigtige) hvis man tror resultatet er at ens voldelige partner f.eks. ville gøre noget der er langt værre imod en selv OG måske også ved barnet.

Jeg tror bare ikke det er så nemt at gå fra en manipulerede, voldelig og truende nar som det lyder - slet ikke når det på samme tid heller ikke er fordi det nødvendigvis er så nemt at få den rette hjælp og sikkerhed når først man er flygtet fra stodderen.


Der findes mange andre domme end fængselsstraffe.

Og ja. Der er mange grunde til, kvinder ikke forlader et voldeligt forhold. Ligesom der er mange grunde til, manden er voldelig.

Derfor bør begge parter alligevel straffes for det offer, de inddrager i det.

Men man risikerer jo stadig at kvinden vælger at blive i forholdet, af frygt for at få en straf oven i at være udsat for vold, skilsmisse osv. Jeg har lidt svært ved at se det som en fordel at gøre det svære for kvinden at komme ud af volden.

Jeg synes bare langt bedre om at sætte focus på at gøre det lettere for voldsofre at komme ud af volden, få den rette hjælp OG sikkerhed. Jeg tror det er der de største bjerge kan flyttes. At straffe den voldsramte forælder tror jeg ikke på vil ændre noget som helst.
3
...
Brugeravatar
ussenterprise
Permanent bortvist
Indlæg: 133
Tilmeldt: 15. jan 2017, 08:52
Kort karma: 1
Likede indlæg: 11

Re: I Norge dømmes forældre for at lade børn overvære vold

Indlægaf ussenterprise » 4. feb 2017, 08:43

Culpøs skrev:
LadyFox skrev:
ussenterprise skrev:
Culpøs skrev:
ussenterprise skrev:
avdotja skrev:Jeg synes det er lidt vildt at erstatningen for at overvære volden er større end erstatningen for at blive udsat for den.


Man skal ikke lade børn overvære vold i hjemmet, for så bliver de også voldelige, både i skolen og som voksne.

Den psykiske vold i en familie, kan også være farlig for et barn, da de hurtigt opdager og registrerer det som noget negativt.


Det er meget generaliserende.


Synes du dette? - du ser ingen problemer med vold i hjemmet "generalt"?

Selvfølgelig er vold i hjemmet et problem, men det er altså ikke en selvfølge at børn i voldramte hjem selv bliver voldelige.

Som LadyFox skriver.


Ja, det er nok muligt - jeg kender ikke statistikken for, hvor mange børn der ud af det samlede antal voldsramte familier, der også blive mere voldelige i voksenalderen!
0
Jo mere uenig du er med din meddebattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende*S*! :D

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"