Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
ussenterprise
Permanent bortvist
Indlæg: 133
Tilmeldt: 15. jan 2017, 08:52
Kort karma: 1
Likede indlæg: 11

Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Indlægaf ussenterprise » 21. jan 2017, 08:30

Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

http://www.jv.dk/artikel/2468416:Esbjer ... -for-roedt

”Det er nu besluttet, at cyklisterne i løbet af foråret får lov til at dreje til højre ved ni lysreguleringer i Esbjerg, selvom der egentlig er rødt lys. Dermed bliver forsøgsordning bredt ud til ti lyskryds.”

I flere og flere lysreguleringer, bliver det nu lovligt for cyklister at svinge til højre, selv om der er rødt lys!

Herved kan der opstå en farlig situation, for der kommer jo cyklister fra venstre side, som kører over for grønt lys.

Hertil kommer, at fodgængere der går over for grønt lys, i værste fald kan blive kørt ned af cyklisterne.

Det siges, at i Tyskland må selv bilerne kører over for rødt lys i visse kryds, når de skal til højre i krydset?

Hvis denne forsøgsordning skal kunne afvikles uden uheld, er det nok en fordel, at cyklisterne ikke sidder og taler i mobiltelefon, eller sender sms beskeder mens de cykler – som de også har for vane?

Hvad mener du?
0
Jo mere uenig du er med din meddebattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende*S*! :D
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Indlægaf Lulu » 21. jan 2017, 08:42

Jeg mener det fungerer rigtig godt i Tyskland pg håber det samme bliver indført i Danmark for at afvikle trafikken bedre og hurtigere.
1
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Indlægaf Shmartiesh » 21. jan 2017, 08:48

I usa må man dreje til højre selvom der er rødt. Det må fungere godt siden loven ikke er lavet om endnu. Man skal jo kigge sig for. Det skal man jo også som cyklist. Jeg drejer i forvejen til højre på cykel, selvom der er rødt, når jeg altså har kigget mig for og der ikke kommer cyklister eller fodgængere.
3
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21838

Re: Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Indlægaf Purple Haze » 21. jan 2017, 09:09

Ja det er en god og fornuftig drejning.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Indlægaf ExCoastal » 21. jan 2017, 09:17

Det fungerer skam også fint i bil, bare man holder stille, inden man drejer. Det er temmeligt simpelt.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Indlægaf annella » 21. jan 2017, 10:05

Lulu skrev:Jeg mener det fungerer rigtig godt i Tyskland pg håber det samme bliver indført i Danmark for at afvikle trafikken bedre og hurtigere.


Det fungerer fantastisk (jeg er bosat i Tyskland), meeeen altso som der står i trådoplægget, "Nu er det lovligt at køre over for rødt lys", er misvisende og heller ikke rigtigt, hvvis der er rødt lys, er det tilladt som cyklist og bilist at køre til højre, hvis der er en grøn pil th for det røde lys.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Indlægaf Rapfisk » 21. jan 2017, 11:19

Cyklisterne har stadig vigepligt som hvis der ikke var lysregulering. Det er der mange cyklister, der ikke kan administere, kan jeg se.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21838

Re: Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Indlægaf Purple Haze » 21. jan 2017, 11:25

Rapfisk skrev:Cyklisterne har stadig vigepligt som hvis der ikke var lysregulering. Det er der mange cyklister, der ikke kan administere, kan jeg se.


Kan være folk lige skal lære at tænke selv.

Synes regler og regulering er godt, men oplever at overregulering gør at folk glemmer at tænke sig om og bare gør.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Indlægaf Forhedehulehelvede » 21. jan 2017, 11:29

Shmartiesh skrev:I usa må man dreje til højre selvom der er rødt. Det må fungere godt siden loven ikke er lavet om endnu. Man skal jo kigge sig for. Det skal man jo også som cyklist. Jeg drejer i forvejen til højre på cykel, selvom der er rødt, når jeg altså har kigget mig for og der ikke kommer cyklister eller fodgængere.


Hvordan forklarer du så deres våbenlovgivning?
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 21. jan 2017, 11:33

Forhedehulehelvede skrev:
Shmartiesh skrev:I usa må man dreje til højre selvom der er rødt. Det må fungere godt siden loven ikke er lavet om endnu. Man skal jo kigge sig for. Det skal man jo også som cyklist. Jeg drejer i forvejen til højre på cykel, selvom der er rødt, når jeg altså har kigget mig for og der ikke kommer cyklister eller fodgængere.


Hvordan forklarer du så deres våbenlovgivning?

Æbler og appelsiner... Der står intet i den amerikanske forfatning om retten til at dreje til højre på et rødt lys. Der står til gengæld noget om retten til at bære våben. Og det er der hele problematikken omkring våbenlovgivningen ligger...
1
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Indlægaf Rapfisk » 21. jan 2017, 11:56

Purple Haze skrev:
Rapfisk skrev:Cyklisterne har stadig vigepligt som hvis der ikke var lysregulering. Det er der mange cyklister, der ikke kan administere, kan jeg se.


Kan være folk lige skal lære at tænke selv.

Synes regler og regulering er godt, men oplever at overregulering gør at folk glemmer at tænke sig om og bare gør.

Det er jeg 100 procent enig med dig i :)
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Indlægaf Forhedehulehelvede » 21. jan 2017, 12:10

Purple Haze skrev:
Rapfisk skrev:Cyklisterne har stadig vigepligt som hvis der ikke var lysregulering. Det er der mange cyklister, der ikke kan administere, kan jeg se.


Kan være folk lige skal lære at tænke selv.

Synes regler og regulering er godt, men oplever at overregulering gør at folk glemmer at tænke sig om og bare gør.


Når folk skal tænke sig om, kommer de til forskellige konklussioner, hvilket er grunden til at folk kører forskelligt på forhånd.
Ved at lave regler og love, gør vi at folk opfærer sig på samme måde, hvis altså ikke at folk bryder lovene. Og her s
kommer straffene så ind, i et forsøg på at tvinge folk til at makke ret.
0
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Indlægaf Only Me » 21. jan 2017, 12:33

Ja, man skal bare passe på at man ikke bliver hægtet på krogen i svinget. ;)

Billede
0
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Indlægaf Slettet bruger » 21. jan 2017, 12:44

Thitida-No-Chey skrev:
Forhedehulehelvede skrev:
Shmartiesh skrev:I usa må man dreje til højre selvom der er rødt. Det må fungere godt siden loven ikke er lavet om endnu. Man skal jo kigge sig for. Det skal man jo også som cyklist. Jeg drejer i forvejen til højre på cykel, selvom der er rødt, når jeg altså har kigget mig for og der ikke kommer cyklister eller fodgængere.


Hvordan forklarer du så deres våbenlovgivning?

Æbler og appelsiner... Der står intet i den amerikanske forfatning om retten til at dreje til højre på et rødt lys. Der står til gengæld noget om retten til at bære våben. Og det er der hele problematikken omkring våbenlovgivningen ligger...


Det burde vi til gengæld skrive ind i Grundloven,
0
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Nu er det lovligt at køre over for rødt lys!?

Indlægaf Only Me » 21. jan 2017, 14:10

Det koster 100 dollar at gå over for rødt lys. ;)
0
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"