Forbud mod kønsopdelt svømning?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Forbud mod kønsopdelt svømning?

Indlægaf icelady » 19. jan 2017, 09:52

Aspargsen skrev:
icelady skrev:Jeg synes det er latterligt.

Jeg er helt enig Muslimer er ofte latterlige i deres krav

icelady skrev:At der en enkelt dag er kønsopdelt svømning burde ikke kunne sætte sådan et ramaskrig igang, som det har gjort div steder.

Det er har sat ramaskriget i gang er det endnu endnu endnu engang er U-intrigeret muslimer der kommer med krav


Jeg skriver på ingen måde, at muslimer er latterlige i deres krav. Tværtimod synes jeg mange "danskere" er latterlige i deres krav til muslimer og deres opførsel og ageren i DK.

Og omvendt forstår jeg ikke, hvorfor nogle "danskere" skal være så latterligt intolerante, at de ikke kan give muslimske kvinder lov til at svømme en enkelt dag.


Det kunne jo ses som en måde at integrere folk på. Hvis man tillod dette, kunne det jo være at nogle muslimske kvinder ville få et anderledes syn på det. Måske nogle endda ville tænke "Vi bor trods alt i DK og bør nok gøre hvad traditionerne er her."
5
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Forbud mod kønsopdelt svømning?

Indlægaf Aspargsen » 19. jan 2017, 10:07

icelady skrev:Det kunne jo ses som en måde at integrere folk på. Hvis man tillod dette, kunne det jo være at nogle muslimske kvinder ville få et anderledes syn på det. Måske nogle endda ville tænke "Vi bor trods alt i DK og bør nok gøre hvad traditionerne er her."


Eller også så kunne der være af når kvinderne kom ned i svømmehallen og fik af vide af der var et Kvindehold, men af det kunne ske af træneren var en mand, og af hallen ikke var hermetisk lukket for mænd af de ville tænke

"Vi bor trods alt i DK og bør nok gøre hvad traditionerne er her."
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Forbud mod kønsopdelt svømning?

Indlægaf BlueBunny » 19. jan 2017, 10:51

Umiddelbart stritter det på mig fordi jeg er SÅ meget mod det kvindesyn som det repræsenterer.
Altså jeg synes som udgangspunkt at kravet om opdelingen er trist.

Alt kan dækkes ind under pyt, og der skal tages hensyn osv. I forhold til alt hvad der har været kæmpet for gennem tiderne ifht frisind, naturlighed, ligestilling osv bliver skudt 100vis af år tilbage. Det er trist.
At svømme i skjul og dækkede ruder. Svømme! Bare bade og plaske helt uskyldigt. Med badetøj på. Jeg kan virkelig ikke lide at det skal være en nødvendighed.

Jeg er med på der skal tages hensyn til særlige behov. Jeg er efterhånden bare rigtig træt af religiøse særbehov.

Religion adskiller folk mere end det samler. Her endnu en tendens på dette.
Kvinder/piger adskilles fra mænd/drenge. De religiøse adskilles fra de ikke religiøse.

Intet er sort/hvidt. Som tanke og ide er jeg imod den kønsopdelte svømning når dette betyder opdeling hvor opdelingen totalt udelukker det ene køn adgang. Hvis det drejede sig om et hold der holdt til i et bassin, og resten kunne benyttes frit, ja så ville jeg have det anderledes. Det er fordi dreng/mænd udelukkes af "frygt"/ærbarhed eller hvad de dog udelukkes for?
3
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Forbud mod kønsopdelt svømning?

Indlægaf kidkomb » 19. jan 2017, 10:58

Jeg er ikke glad for at indskrænke offentlighedens adgang til et offentligt svømmebad.
Uden for åbningstid er jeg all for.
Helt sikkert.
Men i åbningstiden synes jeg faktisk det er helt forkert.
Specielt hvis det er en hel dag, hvor en hel befolkningsgruppe, et helt køn, bliver diskrimeret.
Man kan da ikke lukke en svømmehal for mænd en hel dag om ugen, det forarger mig altså.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Forbud mod kønsopdelt svømning?

Indlægaf Animi » 19. jan 2017, 11:02

At det er en lørdag, det kun er for kvinder, synes jeg så heller ikke er i orden. Mest fordi jeg tænker, at i weekenden er det da oplagt at tage i svømmehallen med sin familie. Og det er da træls, hvis Lars ikke kan tage i svømmehallen med sit barn en lørdag, hvor det måske passer bedst ift hans arbejde og børnenes skole og sengetider.
Så burde man i stedet gøre det en mandag aften mellem 18-20 fx. At det er en hel dag, synes jeg også er i overkanten.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Forbud mod kønsopdelt svømning?

Indlægaf LadyFox » 19. jan 2017, 11:12

Jeg kan virkelig ikke se problemet i at nogle kvinder kan få lov at svømme alene efter lukketid. Eller mænd hvis de havde lyst til det.

For ikke så længe siden så jeg en debat omkring kvinde fitness-centre, hvor en pige spurgte efter hvilke centre kun for kvinder der var gode. Der var hurtigt nogle mænd der var ude i den samme som her at det var dårligt for integrationen, og muslimerne skulle bare indrette sig de danske normer. Det sjove i den debat var at der var flere danske kvinder der fortalte at de trænede i sådanne centre - og endnu flere danske kvinder der stærkt overvejede at melde sig ind i sådan et, fordi de også ville finde det mindre grænseoverskridende. Det synes jeg vidner om at det ikke nødvendigvis kun er en muslimsk ting.

Da jeg gik i folkeskole i 90'erne, i en skole med en stærk overvægt af danske elever var det heller ikke ualmindeligt at inddele klassen efter køn - f.eks. havde vi adskilt idræt. Til fødselsdage kunne man enten inviterer hele klassen eller eleverne af samme køn som en selv - hvilket var ret belastende for særligt en dreng, der altid lege med pigerne. Seksuelundervisningen var også inddelt efter køn. Når der skulle indeles hold var det også ofte drengene imod pigerne.
Dermed ikke sagt at det med kønsinddeling ikke finde sted blandt muslimer, jeg er bare ikke overbevist om at det er så fremmed igen blandt os danskere.
1
...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Forbud mod kønsopdelt svømning?

Indlægaf Akehurst2 » 19. jan 2017, 11:15

Animi skrev:At det er en lørdag, det kun er for kvinder, synes jeg så heller ikke er i orden. Mest fordi jeg tænker, at i weekenden er det da oplagt at tage i svømmehallen med sin familie. Og det er da træls, hvis Lars ikke kan tage i svømmehallen med sit barn en lørdag, hvor det måske passer bedst ift hans arbejde og børnenes skole og sengetider.
Så burde man i stedet gøre det en mandag aften mellem 18-20 fx. At det er en hel dag, synes jeg også er i overkanten.


At lukke en hel svømmehal hele lørdagen er det glade vanvid, og det kan jeg ikke på nogen måde forstå, at nogen synes er rimeligt.

At de får en aften om ugen efter lukketid er noget andet.
2
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Forbud mod kønsopdelt svømning?

Indlægaf Juki » 19. jan 2017, 12:30

ussenterprise skrev:Det ser ud til, at der kan samles 3000 underskrifter, til at følge den muslimske religion og tro, på at kvinder og mænd ikke må bade sammen.

Konflikten kører på, om det skal tillades på en bestemt dag i ugen, at kun kvinder for nedrullede gardiner i en offentlig svømmehal, skal kunne bade?

Et politisk flertal vil have stoppet det, fordi det ikke fremmer den muslimske integrationsproces i landet.

Men hvem siger, at muslimer vil integreres i et vestligt demokrati?

For muslimer gælder en regel om, at kvinden ikke må vise sig afklædt i det offentlige rum og skal tildække sig – dette gælder også selv om de bader.

Hvad mener du?

Men så vidt jeg har forstået det er det jo ikke kun muslimske kvinder der benytter sig af tilbuddet.

Jeg synes det er fint at der er kvindesvømning, for alle kvinder, og jeg kunne sagtens forestille mig selv at benytte sådan et tilbud.
Derudover synes jeg det er et latterligt sted at fokusere på integration der har "fejlet". Der er da så mange andre steder man kunne tage fat, i stedet for kvindesvømning som tilsyneladende aldrig har været et problem før for et lille år siden.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Forbud mod kønsopdelt svømning?

Indlægaf Stars » 19. jan 2017, 12:41

Akehurst2 skrev:
Animi skrev:At det er en lørdag, det kun er for kvinder, synes jeg så heller ikke er i orden. Mest fordi jeg tænker, at i weekenden er det da oplagt at tage i svømmehallen med sin familie. Og det er da træls, hvis Lars ikke kan tage i svømmehallen med sit barn en lørdag, hvor det måske passer bedst ift hans arbejde og børnenes skole og sengetider.
Så burde man i stedet gøre det en mandag aften mellem 18-20 fx. At det er en hel dag, synes jeg også er i overkanten.


At lukke en hel svømmehal hele lørdagen er det glade vanvid, og det kan jeg ikke på nogen måde forstå, at nogen synes er rimeligt.

At de får en aften om ugen efter lukketid er noget andet.


Jeg kan læse mig til, det er lørdag kl. 15-18.
Min lokale svømmehal lukker kl. 15 lørdag, så i min verden ER det udenfor normal åbningstid, selvom det er lørdag.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Forbud mod kønsopdelt svømning?

Indlægaf Animi » 19. jan 2017, 12:46

Stars skrev:Jeg kan læse mig til, det er lørdag kl. 15-18.
Min lokale svømmehal lukker kl. 15 lørdag, så i min verden ER det udenfor normal åbningstid, selvom det er lørdag.


Hvis det er de tider, er det også fint med mig. Artiklen der er linket til fik det bare til at lyde som om det var hele lørdagen :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Forbud mod kønsopdelt svømning?

Indlægaf Akehurst2 » 19. jan 2017, 12:46

Stars skrev:Jeg kan læse mig til, det er lørdag kl. 15-18.
Min lokale svømmehal lukker kl. 15 lørdag, så i min verden ER det udenfor normal åbningstid, selvom det er lørdag.


Ja, så er det jo formelt uden for lukketid og på den måde uproblematisk ift. den del.

(At jeg så personligt ville være skidetræt af, at min lokale svømmehal, der har tilsvarende sløje åbningstider, kunne udvide dem uden at det så var for alle, er en anden sag. På den anden side er jeg jo en kvinde, så jeg kunne vel egentlig få glæde af det :gruble:)
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Forbud mod kønsopdelt svømning?

Indlægaf Chachacha » 19. jan 2017, 13:25

Man er i mine øjne nødt til ar tænke på, hvad det betyder i det større billede: bliver kvinder, der ikke kommer i de kønsopdelte svømmetider set anderledes på så?

Lidt ligesom med badeburka på stranden. Jeg kan så fint se den enkeltes behov og hensynet til at "alle kan være med så", men man er med til at skabe en kultur, hvor kvinder kan blive set på som mere... slutty, i mangel af bedre ord, fordi de fravælger (for det bliver det jo - et fravalg) at dække sig til/ikke svømme med mænd.

Jeg synes det er en rigtig farlig vej, og derfor er jeg peincipielt imod kønsopdelingen.

Jeg har i øvrigt trænet i et center, hvor der var et område kun for kvinder. Der trænede mange kvinder, så de få der trænede i det almindelige område blev temmelig meget begloet. Så jeg tilpassede mig og flygtede til kvindeområdet, hvilket ikke føltes som et stort offer, men det er det egentlig! For det er det, der i sidste ende kan ske på et større plan.
4
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Forbud mod kønsopdelt svømning?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 19. jan 2017, 14:44

Aspargsen skrev:
icelady skrev:Det kunne jo ses som en måde at integrere folk på. Hvis man tillod dette, kunne det jo være at nogle muslimske kvinder ville få et anderledes syn på det. Måske nogle endda ville tænke "Vi bor trods alt i DK og bør nok gøre hvad traditionerne er her."


Eller også så kunne der være af når kvinderne kom ned i svømmehallen og fik af vide af der var et Kvindehold, men af det kunne ske af træneren var en mand, og af hallen ikke var hermetisk lukket for mænd af de ville tænke

"Vi bor trods alt i DK og bør nok gøre hvad traditionerne er her."

Hvor har du købt din nejhat? Jeg leder efter en, der er lige så stabil som din?
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Forbud mod kønsopdelt svømning?

Indlægaf Fru Sunshine » 20. jan 2017, 10:42

I min lokale Loop-fitness er den ene loop forbeholdt kvinder, mens den anden er for begge køn.
Jeg kan virkelig ikke se forskellen, ud over at det åbenbart er OK i Loop hver dag og i alle de åbne timer.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Forbud mod kønsopdelt svømning?

Indlægaf dykkersild » 20. jan 2017, 10:51

ussenterprise skrev:Forbud mod kønsopdelt svømning?

https://www.information.dk/telegram/201 ... ing-aarhus

”Borgmester Jacob Bundsgaard (S) får onsdag eftermiddag stukket 3000 underskrifter i hånden, inden han går til byrådsmøde på rådhuset i Aarhus.

Underskrifterne er en protest mod et forbud mod kønsopdelt svømning, som byrådet skal tage stilling til onsdag aften.”

Det ser ud til, at der kan samles 3000 underskrifter, til at følge den muslimske religion og tro, på at kvinder og mænd ikke må bade sammen.

Konflikten kører på, om det skal tillades på en bestemt dag i ugen, at kun kvinder for nedrullede gardiner i en offentlig svømmehal, skal kunne bade?

Et politisk flertal vil have stoppet det, fordi det ikke fremmer den muslimske integrationsproces i landet.

Men hvem siger, at muslimer vil integreres i et vestligt demokrati?

For muslimer gælder en regel om, at kvinden ikke må vise sig afklædt i det offentlige rum og skal tildække sig – dette gælder også selv om de bader.

Hvad mener du?


TS først - hvad mener du - med mindre dit svar var; Men hvem siger, at muslimer vil integreres i et vestligt demokrati? - i så fald vil jeg tillade mig at sige skidt for sig og snot for sig?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"