Formand for foreningen for deleøkonomi, ved ikke hvad deleøkonomi er

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Formand for foreningen for deleøkonomi, ved ikke hvad deleøkonomi er

Indlægaf Nicolait » 17. jan 2017, 11:29

Min første tanke er at manden må mangle brikker at flytte rundt på, når han påstår at uber er deleøkonomi ellers taler han mod bedre vidende.

Taxamanden har ikke gjort noget ulovligt. Politiet må godt må godt bruge beviser indsamlet af private. Det springende punkt ifølge den europæiske Menneskerettighedsdomstol er om tiltalte stadig får en retfærdig retssag. Det taxamanden gjorde har intet med stikkervirksomhed eller tilskyndelse til at begå kriminalitet.

Jeg kan ikke se det EU-retslige aspekt i sagen. Selv hvis man siger at sagen har grænseoverskridende karakter, fordi at uber er hjemhørende i Holland, så har EU-domstolen allerede taget stilling til lignende tiltag. Cold calling sagen er så vidt jeg husker et glimrende eksempel, hvor et firma hjemhørende i et medlemsland, hvor en aktivitet er lovlig, foretager en tilsvarende aktivitet rettet mod et andet medlemsland, hvor samme aktivitet er ulovlig - dog har selskabet stadig base i et medlemsland, hvor aktiviteten er lovlig.
Konklusionen fra fællesskabsdomstolen var at medlemsland 2's forbud ikke stred mod fællesskabsretten.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Formand for foreningen for deleøkonomi, ved ikke hvad deleøkonomi er

Indlægaf Aspargsen » 17. jan 2017, 11:39

Nicolait skrev:Min første tanke er at manden må mangle brikker at flytte rundt på, når han påstår at uber er deleøkonomi ellers taler han mod bedre vidende.

Taxamanden har ikke gjort noget ulovligt. Politiet må godt må godt bruge beviser indsamlet af private. Det springende punkt ifølge den europæiske Menneskerettighedsdomstol er om tiltalte stadig får en retfærdig retssag. Det taxamanden gjorde har intet med stikkervirksomhed eller tilskyndelse til at begå kriminalitet.

Jeg kan ikke se det EU-retslige aspekt i sagen. Selv hvis man siger at sagen har grænseoverskridende karakter, fordi at uber er hjemhørende i Holland, så har EU-domstolen allerede taget stilling til lignende tiltag. Cold calling sagen er så vidt jeg husker et glimrende eksempel, hvor et firma hjemhørende i et medlemsland, hvor en aktivitet er lovlig, foretager en tilsvarende aktivitet rettet mod et andet medlemsland, hvor samme aktivitet er ulovlig - dog har selskabet stadig base i et medlemsland, hvor aktiviteten er lovlig.
Konklusionen fra fællesskabsdomstolen var at medlemsland 2's forbud ikke stred mod fællesskabsretten.


Personligt gætter jeg på "mangle brikker at flytte rundt på"
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Formand for foreningen for deleøkonomi, ved ikke hvad deleøkonomi er

Indlægaf Hunkat » 17. jan 2017, 11:46

Nicolait skrev:Min første tanke er at manden må mangle brikker at flytte rundt på, når han påstår at uber er deleøkonomi ellers taler han mod bedre vidende.

Taxamanden har ikke gjort noget ulovligt. Politiet må godt må godt bruge beviser indsamlet af private. Det springende punkt ifølge den europæiske Menneskerettighedsdomstol er om tiltalte stadig får en retfærdig retssag. Det taxamanden gjorde har intet med stikkervirksomhed eller tilskyndelse til at begå kriminalitet.

Jeg kan ikke se det EU-retslige aspekt i sagen. Selv hvis man siger at sagen har grænseoverskridende karakter, fordi at uber er hjemhørende i Holland, så har EU-domstolen allerede taget stilling til lignende tiltag. Cold calling sagen er så vidt jeg husker et glimrende eksempel, hvor et firma hjemhørende i et medlemsland, hvor en aktivitet er lovlig, foretager en tilsvarende aktivitet rettet mod et andet medlemsland, hvor samme aktivitet er ulovlig - dog har selskabet stadig base i et medlemsland, hvor aktiviteten er lovlig.
Konklusionen fra fællesskabsdomstolen var at medlemsland 2's forbud ikke stred mod fællesskabsretten.


Nogen burde sende ham det her indlæg.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Formand for foreningen for deleøkonomi, ved ikke hvad deleøkonomi er

Indlægaf Nicolait » 17. jan 2017, 14:29

Det er egentligt lidt sjovt at han kalder det stikkervirksomhed og henviser til 2. verdenskrig. Stikkermetoder har nok altid fundet sted, og det har nok også forekommet siden 2. verdenskrig og indtil nu.
Samtidig har vi stadig 3. delingen af magten. Det er jo ikke taxabranchen, der har udskrevet bøden til ham eller foretaget den efterforskning, der formodentlig har fundet sted. Det er en politiopgave.

Sagen er ikke speciel, fordi en taxachauffør bookede turen. Han må sidestilles med en kunde. Sager bliver ikke specielle af at eksempelvis en politimand eller eksempelvis en advokat foretager handlinger uden for deres erhverv og i den forbindelse ser en lovovertrædelse, som de anmelder.

Det er måske at digte lidt, og måske også lidt usømmeligt, men jeg sidder med en følelse af, at NJ sidder med en følelse af, at taxachaufføren har i sin ageren tilskyndet til lovovertrædelse. Men hvis man ser på det, og nu antager jeg, hvis ikke taxamanden havde booket turen, så havde en anden gjort det, eller sagt på en anden måde, i et normalt hændelsesforløb ville NJ stadig have på udkig efter passagere eller han ville have transporteret en person fra A til B mod betaling. Så taxamandens handlinger har ikke ændret NJ's overordnede handlemønster, da han ville være på udkig efter ture eller faktisk køre ture.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Formand for foreningen for deleøkonomi, ved ikke hvad deleøkonomi er

Indlægaf Forhedehulehelvede » 17. jan 2017, 15:44

Jeg havde faktisk regnet med en enkelt uber støtte eller to, der tog hans parti.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Formand for foreningen for deleøkonomi, ved ikke hvad deleøkonomi er

Indlægaf Animi » 17. jan 2017, 15:51

Falstria skrev:
Forhedehulehelvede skrev:
Falstria skrev:Ubers hjemmeside giver mig prisoverslag for den tur der er tale om, fra 110,- til 330,-

Billigst med UberPOP og dyrest med "Den originale Uber"


Jeg kunne forestille mig at han har betalt det meste af turen selv, fra egen lomme, i et forsøg på at slippe for dom, da han først blev snuppet med nallerne nede i kagedåsen.


Bliver det ikke trukket automatisk over telefonen da? Det er vel dét der skulle være det smarte.

Jeg undrer mig stadig over de overslag, hvor høje de er, hvad koster det med en taxa, 250 kr.? :gruble:



Edit: 104 kr. ifølge http://taxapriser.dk/


Det bliver trukket direkte fra mobilen ja :) Og man kan bl.a. tjene en tur på 100kr, hvis det fx er ens første tur, eller man anbefaler en ven Uber eller sådan noget. Så skal man bare betale differencen, hvis turen overstiger 100kr. Så det kan være det er derfor, beløbet er så lavt. :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Formand for foreningen for deleøkonomi, ved ikke hvad deleøkonomi er

Indlægaf Animi » 17. jan 2017, 15:53

Forhedehulehelvede skrev:Jeg havde faktisk regnet med en enkelt uber støtte eller to, der tog hans parti.


Jeg kan godt lide Uber - mest fordi det er så billigt, så synes det er ærgerligt at det er blevet forbudt :P Men alligevel synes jeg at bryder man loven bevidst, så må man tage konsekvensen efterfølgende. Det nytter ikke noget at man bryder loven og godt ved det, og så sidder og tuder bagefter.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Formand for foreningen for deleøkonomi, ved ikke hvad deleøkonomi er

Indlægaf Slettet bruger » 17. jan 2017, 15:59

Animi skrev:
Forhedehulehelvede skrev:Jeg havde faktisk regnet med en enkelt uber støtte eller to, der tog hans parti.


Jeg kan godt lide Uber - mest fordi det er så billigt, så synes det er ærgerligt at det er blevet forbudt :P Men alligevel synes jeg at bryder man loven bevidst, så må man tage konsekvensen efterfølgende. Det nytter ikke noget at man bryder loven og godt ved det, og så sidder og tuder bagefter.


Ikke så mærkeligt det bliver billigere, hvis man sænker ansættelsesforholdene til rock bottom og fjerner alt det samfunsbærende. Det ville også blive billigere at handle ind i supermarkederne hvis vi gav supermarkederne lov til at ansætte som uber, dvs nul goder whatsoever bortset fra en lav timeløn og nul garantier andet end "du har arbejde fem minutter frem i tiden."

Det koster Netto penge at de ikke kan fyre hvem som helst med 2 sekunders varsel. F.eks. at hvis der er en der slår sig så hun ikke kan arbejde, så kan de ikke bare sparke hende ud på gaden omgående som uber kan. De er derfor uber er billigt.
Det
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Formand for foreningen for deleøkonomi, ved ikke hvad deleøkonomi er

Indlægaf Animi » 17. jan 2017, 16:01

eks-Maupassant skrev:
Animi skrev:
Forhedehulehelvede skrev:Jeg havde faktisk regnet med en enkelt uber støtte eller to, der tog hans parti.


Jeg kan godt lide Uber - mest fordi det er så billigt, så synes det er ærgerligt at det er blevet forbudt :P Men alligevel synes jeg at bryder man loven bevidst, så må man tage konsekvensen efterfølgende. Det nytter ikke noget at man bryder loven og godt ved det, og så sidder og tuder bagefter.


Ikke så mærkeligt det bliver billigere, hvis man sænker ansættelsesforholdene til rock bottom og fjerner alt det samfunsbærende. Det ville også blive billigere at handle ind i supermarkederne hvis vi gav supermarkederne lov til at ansætte som uber, dvs nul goder whatsoever bortset fra en lav timeløn og nul garantier andet end "du har arbejde fem minutter frem i tiden."

Det koster Netto penge at de ikke kan fyre hvem som helst med 2 sekunders varsel. F.eks. at hvis der er en der slår sig så hun ikke kan arbejde, så kan de ikke bare sparke hende ud på gaden omgående som uber kan. De er derfor uber er billigt.
Det


Alt det ved jeg skam godt.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Formand for foreningen for deleøkonomi, ved ikke hvad deleøkonomi er

Indlægaf Animi » 17. jan 2017, 17:08

Falstria skrev:
Animi skrev:
Falstria skrev:
Forhedehulehelvede skrev:
Falstria skrev:Ubers hjemmeside giver mig prisoverslag for den tur der er tale om, fra 110,- til 330,-

Billigst med UberPOP og dyrest med "Den originale Uber"


Jeg kunne forestille mig at han har betalt det meste af turen selv, fra egen lomme, i et forsøg på at slippe for dom, da han først blev snuppet med nallerne nede i kagedåsen.


Bliver det ikke trukket automatisk over telefonen da? Det er vel dét der skulle være det smarte.

Jeg undrer mig stadig over de overslag, hvor høje de er, hvad koster det med en taxa, 250 kr.? :gruble:



Edit: 104 kr. ifølge http://taxapriser.dk/


Det bliver trukket direkte fra mobilen ja :) Og man kan bl.a. tjene en tur på 100kr, hvis det fx er ens første tur, eller man anbefaler en ven Uber eller sådan noget. Så skal man bare betale differencen, hvis turen overstiger 100kr. Så det kan være det er derfor, beløbet er så lavt. :)


Skulle taxa chauføren så have anbefalet Uber til sine venner? :wacko:

Ja det er vel hypotetisk muligt, men når han render rundt og anmelder dem...


At Uber så virker dyrere end en taxa i min egen lille undersøgelse (en tur fra Reventlowsgade til Valby Langgade) undrer mig noget.
Er der nogen der har benyttet sig af det som kender priseksempler fra ture de faktisk har kørt?



Hvis det har været hans første tur, får man også 100kr rabat :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Formand for foreningen for deleøkonomi, ved ikke hvad deleøkonomi er

Indlægaf Forhedehulehelvede » 17. jan 2017, 18:05

Animi skrev:
Forhedehulehelvede skrev:Jeg havde faktisk regnet med en enkelt uber støtte eller to, der tog hans parti.


Jeg kan godt lide Uber - mest fordi det er så billigt, så synes det er ærgerligt at det er blevet forbudt :P Men alligevel synes jeg at bryder man loven bevidst, så må man tage konsekvensen efterfølgende. Det nytter ikke noget at man bryder loven og godt ved det, og så sidder og tuder bagefter.


Det er ikke blevet forbudt. Det har pirattaxier hele tiden været. At det er blevet organiseret og har fået en app, ændrer ikke noget på det.


eks-Maupassant skrev:Ikke så mærkeligt det bliver billigere, hvis man sænker ansættelsesforholdene til rock bottom og fjerner alt det samfunsbærende. Det ville også blive billigere at handle ind i supermarkederne hvis vi gav supermarkederne lov til at ansætte som uber, dvs nul goder whatsoever bortset fra en lav timeløn og nul garantier andet end "du har arbejde fem minutter frem i tiden."

Det koster Netto penge at de ikke kan fyre hvem som helst med 2 sekunders varsel. F.eks. at hvis der er en der slår sig så hun ikke kan arbejde, så kan de ikke bare sparke hende ud på gaden omgående som uber kan. De er derfor uber er billigt.
Det


Du glemte skattely. ;)
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Formand for foreningen for deleøkonomi, ved ikke hvad deleøkonomi er

Indlægaf Animi » 17. jan 2017, 20:02

Falstria skrev:
Er det chauføren der så bare ikke får de 100 kr. eller er det Uber? :gruble:


Det ved jeg faktisk ikke, men det er et godt spørgsmål. Umiddelbart vil jeg gå ud fra at det er Uber, ellers er det pænt op ad bakke for chaufføren, hvis han en hel aften kun kører dem med rabatkode :lol:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"