Skal den gamle studiegæld eftergives?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Skal den gamle studiegæld eftergives?

Indlægaf Akehurst2 » 9. jan 2017, 14:54

Ja, man skal betale sin gæld - men skal man ikke se lidt på, om nogen er fanget i en gældsfælde, som de ikke have reel mulighed for at forudse?

http://politiken.dk/oekonomi/privatoeko ... er-en-mere

Jeg synes, det er helt umenneskeligt, at han betaler og betaler og betaler og aldrig kommer ud af den gæld alligevel. Han har betalt den gæld og vist betalingsvilje rigtig langt, så nu må samfundet som minimum slette den, så den ikke skal forfølge ham som pensionist.

Og så synes jeg, skatteministeren er uklædeligt arrogant: http://politiken.dk/oekonomi/privatoeko ... -l%C3%A5ne

Hvis du nu prøvede at sætte dig ind i, hvordan vilkårene var dengang ift. SU og til gæld, og hvis du nu også prøvede at tage en lang videregående uddannelse og have et rigtigt arbejde (lidt mere end de par år som receptionist og kassemedarbejder, du havde som nybagt student), så ville du måske være lidt mere ydmyg over for de borgere, der uddanner sig og arbejder dig og bidrager til samfundet.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal den gamle studiegæld eftergives?

Indlægaf Slettet bruger » 9. jan 2017, 15:49

Hvordan har han ikke reel mulighed for at forudse det?

Han har jo også pengene, så jeg ser ingen grund til ikke at inddrive dem.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Skal den gamle studiegæld eftergives?

Indlægaf Akehurst2 » 9. jan 2017, 15:53

eks-Maupassant skrev:Hvordan har han ikke reel mulighed for at forudse det?


Som jeg læser det, har han ikke kunnet forudse, at når han havde betalt en million af på et lån af under 300.000, så ville han stadig skylde en million.

Så kan man selvfølgelig diskutere, om han burde have forudset det, men rådgivningen og produktet har i hvert flad ikke været særlig lødigt.

eks-Maupassant skrev:Han har jo også pengene, så jeg ser ingen grund til ikke at inddrive dem.


Næ, staten skal jo have sit pund kød.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Skal den gamle studiegæld eftergives?

Indlægaf Sangius » 9. jan 2017, 16:08

Har svært ved at finde viljen frem til at kæmpe for folk, der har rigeligt med penge, men ikke vil betale et lån. Renten er vel hvad renten er - det kan vel ikke komme som en overraskelse? Han er jo ikke blevet snydt.
Jeg ved præcis hvor meger jeg kommer til at betale i renter på de lån jeg har, da jeg har regnet det ud.

Ja, det er sgu sur røv. Men kan ikke lige se hvorfor præcis de skal slippe.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal den gamle studiegæld eftergives?

Indlægaf Slettet bruger » 9. jan 2017, 16:09

Akehurst2 skrev:
eks-Maupassant skrev:Hvordan har han ikke reel mulighed for at forudse det?


Som jeg læser det, har han ikke kunnet forudse, at når han havde betalt en million af på et lån af under 300.000, så ville han stadig skylde en million.

Så kan man selvfølgelig diskutere, om han burde have forudset det, men rådgivningen og produktet har i hvert flad ikke været særlig lødigt.

eks-Maupassant skrev:Han har jo også pengene, så jeg ser ingen grund til ikke at inddrive dem.


Næ, staten skal jo have sit pund kød.


Så er det jo bare fordi han ikke forstår hvordan gæld virker, og det dur da virkeligt ikke som undskyldning. Han har jo haft alle tallene hele tiden. Hvis han ikke gider at regne på dem eller spørge nogen om hjælp så er det virkeligt hans egen skyld.

Man får meget lidt at vide om ham. Han må have lånt VOLDmeget da han studerede i 21 år, i sig selv er det jo dumt af ham. Han har jo lånt hvad der kunne finansiere 3 uddannelser og 3 efterfølgende jobs, men har jo kun fået 1 uddannellse for pengene. Så skal det jo gå galt.

Tænker mere han skulle overveje at deltage i "Luksusfælden".
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Skal den gamle studiegæld eftergives?

Indlægaf Ficus » 9. jan 2017, 16:58

Når nu der er lavet en ændring i 2010, hvor det er muligt at få eftergivet gælden, på de helt gamle studielån og han endda tilbyder at lægge hvad der svarer til hovedstol på knapt 300.000 på en gang, så synes jeg faktisk godt man kunne lukke hans sag.

Så har han brugt 20 år eller hvad der stod, på at betale 1 million i renter og lægger nu hovedstolen.


Tror ikke på at han har kunne forudse hvad det ville få af konsekvenser, i forhold til at de nu ikke kan alt muligt andet i familiens økonomi, her 20-30 år senere.


Nå det så er sagt, så virker det vnvittigt at være 21 år om at læse til psykolog ( eller noget som helst andet fag) :shock:
1
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Skal den gamle studiegæld eftergives?

Indlægaf JoyNips » 9. jan 2017, 18:13

Jeg synes det virker helt gak at han skal betale så meget tilbage. Min studiegæld er sgu ikke så meget mindre end hans, men jeg er ikke i nærheden af at skulle betale flere millioner tilbage.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Skal den gamle studiegæld eftergives?

Indlægaf paint » 9. jan 2017, 18:28

Som der står i artiklen, for 30-40 år siden kunne renten være op til 21%. Èn i min familie, optog studielån dengang og har fortalt at renten påbegyndte den dag pengene blev hentet i banken.
Bankerne havde ingen som helst risiko ved lånene, idet de var statsgaranterede.
Låner man (som manden) 290.000 kr til den rente, så løber der 60.000 kr på i rente om året (eller 5.000 kr måneden) - hertil kommer den påløbne rente og renters rente i studietiden.

Det er simpelthen ren ågerrente, og manden burde få eftergivet den enorme fortjeneste som banken har scoret.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal den gamle studiegæld eftergives?

Indlægaf Slettet bruger » 9. jan 2017, 21:40

paint skrev:Som der står i artiklen, for 30-40 år siden kunne renten være op til 21%. Èn i min familie, optog studielån dengang og har fortalt at renten påbegyndte den dag pengene blev hentet i banken.
Bankerne havde ingen som helst risiko ved lånene, idet de var statsgaranterede.
Låner man (som manden) 290.000 kr til den rente, så løber der 60.000 kr på i rente om året (eller 5.000 kr måneden) - hertil kommer den påløbne rente og renters rente i studietiden.

Det er simpelthen ren ågerrente, og manden burde få eftergivet den enorme fortjeneste som banken har scoret.


Renten var høj, fordi inflationen også var det i den periode. Fra midt 70erne til midt 80erne.

Hans problem er faktisk at han har lånt kun i den inflationære perioe, og da han skal til at betale tilbage der falder inflationen. Der står han låner fra 74 til 87.

Men altså, der er ikke anderledes end så mange andre mennesker der satser på en renten stiger eller falder eller boligmarkedet stiger eller falder. Nogen gange gambler man forkert, og det har han så vel gjort.

Billede
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Skal den gamle studiegæld eftergives?

Indlægaf paint » 9. jan 2017, 22:24

eks-Maupassant skrev:
paint skrev:Som der står i artiklen, for 30-40 år siden kunne renten være op til 21%. Èn i min familie, optog studielån dengang og har fortalt at renten påbegyndte den dag pengene blev hentet i banken.
Bankerne havde ingen som helst risiko ved lånene, idet de var statsgaranterede.
Låner man (som manden) 290.000 kr til den rente, så løber der 60.000 kr på i rente om året (eller 5.000 kr måneden) - hertil kommer den påløbne rente og renters rente i studietiden.

Det er simpelthen ren ågerrente, og manden burde få eftergivet den enorme fortjeneste som banken har scoret.


Renten var høj, fordi inflationen også var det i den periode. Fra midt 70erne til midt 80erne.

Hans problem er faktisk at han har lånt kun i den inflationære perioe, og da han skal til at betale tilbage der falder inflationen. Der står han låner fra 74 til 87.

Men altså, der er ikke anderledes end så mange andre mennesker der satser på en renten stiger eller falder eller boligmarkedet stiger eller falder. Nogen gange gambler man forkert, og det har han så vel gjort.

Billede


Der er tale om studielån, og ikke om alle mulige andre lån. Dem der lånte dengang, havde vel ikke noget valg. de var nødt til at låne pengene til uhyrlige renter - ovenikøbet statsgaranterede lån, som der var 0% risiko forbundet med for bankerne.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal den gamle studiegæld eftergives?

Indlægaf Slettet bruger » 9. jan 2017, 22:47

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
paint skrev:Som der står i artiklen, for 30-40 år siden kunne renten være op til 21%. Èn i min familie, optog studielån dengang og har fortalt at renten påbegyndte den dag pengene blev hentet i banken.
Bankerne havde ingen som helst risiko ved lånene, idet de var statsgaranterede.
Låner man (som manden) 290.000 kr til den rente, så løber der 60.000 kr på i rente om året (eller 5.000 kr måneden) - hertil kommer den påløbne rente og renters rente i studietiden.

Det er simpelthen ren ågerrente, og manden burde få eftergivet den enorme fortjeneste som banken har scoret.


Renten var høj, fordi inflationen også var det i den periode. Fra midt 70erne til midt 80erne.

Hans problem er faktisk at han har lånt kun i den inflationære perioe, og da han skal til at betale tilbage der falder inflationen. Der står han låner fra 74 til 87.

Men altså, der er ikke anderledes end så mange andre mennesker der satser på en renten stiger eller falder eller boligmarkedet stiger eller falder. Nogen gange gambler man forkert, og det har han så vel gjort.

Billede


Der er tale om studielån, og ikke om alle mulige andre lån. Dem der lånte dengang, havde vel ikke noget valg. de var nødt til at låne pengene til uhyrlige renter - ovenikøbet statsgaranterede lån, som der var 0% risiko forbundet med for bankerne.


Altså der kommer jo ikke mindre inflation lige for ham fordi det er et studieløn? Det er jo normale danske kroner de låner ud som er underlagt inflationen, og ikke en speciel slags studielåns-valuta med mindre inflation. Derfor skal renten være høj.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: Skal den gamle studiegæld eftergives?

Indlægaf Delfin » 10. jan 2017, 01:43

Muligvis husker jeg lidt skævt omkring reglerne, men som jeg husker det, var det sådan, at vi dengang kunne vælge mellem først at betale af på de renter, som var løbet på i studietiden, eller at betale af som på ethvert andet lån, hvor man både betaler renter og (større) afdrag. Noget i den retning i hvert fald. Valgte man den første løsning, kunne det hurtigt blive skruen uden ende, idet den løsning naturligvis kun åd ganske langsomt af hovedstolen, som mange jo også forlængst har måttet indse.

Personligt besluttede jeg at få det banket af hurtigst muligt, og derfor valgte jeg løsning to, og satte samtidig mine afdrag en del højere end minimum, så jeg fik skåret godt ned på hovedstolen fra starten af, og det tog mig (kun) 7 år at tilbagebetale det. Det blev jeg vejledt i fra banken, og det går jeg da ud fra, at alle blev dengang. Så var der selvfølgelig mindre overskud af lønnen i den periode, men til gengæld betaler det sig nu, at jeg var lidt fremsynet.

Nå ja og så var der jo ingenting, der hed studieaktiv og su-klip, så derfor fik vi de der evighedsstudenter, som tullede rundt og hyggede sig på uni og brugte måske 10-12 år på at tage en uddannelse, der var normeret til 5-6 år. Frank Falentin har da også brugt 13 år på at afslutte et studenterkursus og efterfølgende psykologuddannelse. Det giver jo sig selv, at man ender med en kæmpegæld, når man låner gennem så mange år, så måske skulle han have knebet ballerne sammen og bestilt noget dengang.

Citat: "Frem til 2010 havde man en regel om, at man kunne få eftergivet sin studiegæld, hvis man havde betalt af på den uden slinger i 15 år"
Hvorfor fik han ikke det? Det kunne tyde på, at han ikke har betalt stabilt hele tiden.

Men vi må også erkende, at han og hans lidelsesfæller aldrig bliver færdige, og efterhånden er de vist blevet straffet nok for ungdommens overmod, så måske skulle man bare trække en streg et eller andet sted.
3
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Skal den gamle studiegæld eftergives?

Indlægaf Aspargsen » 10. jan 2017, 04:54

Så han har optaget et lån og han har penge til betale de månedlige afdrag
Jeg gætter på af hans økonomi er for god til luksusfælden, og han bare må betale ligesom alle andre med et lån

Af han nu er holdt op med af betale på lånet gør jo ikke hans renteudgifter mindre
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Skal den gamle studiegæld eftergives?

Indlægaf HerErJeg » 10. jan 2017, 05:48

Det er jo penge til staten, ikke en rockerborg. Dog tror at selv rockerne ville kunne se det rimelige i, at der efterhånden var blevet indbetalt tilstrækkeligt.
Rentesatsen burde i det mindste være variabel, så den følger den gældende sats for gæld til det offentlige. Den har jo i mange år været på 2%, men er nu fra 1/1 hævet til 8%. Der er ingen rimelighed i, at fastholde ham til en gammel tårnhøj rente.
Og så tænker jeg lige, at 4.000 kommende pensionister der aldrig kommer ud af deres gamle studiegæld er et rigtigt højt tal. Tænk lige at kunne se frem til den pension, hvor alt hvad du har sparet op, først og fremmest skal afleveres til staten. De har har en ratepension løber på et tidspunkt helt tør for penge, så der kun er folkepensionen tilbage. Så skal gamle mennesker tvinges til at sælge deres hus, hvis de har et, for at afdrage en gæld som er 40-50 år gammel og bare et vokset lige siden?
3
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Skal den gamle studiegæld eftergives?

Indlægaf Oveditlevsen » 10. jan 2017, 06:25

Ja, det synes jeg er det rette at gøre rent moralsk.

I øvrigt ændrer hans betalingsevne drastisk når han går på pension, så der kan en gældssanering blive aktuel og så er man lige vidt.
http://politiken.dk/oekonomi/privatoeko ... er-en-mere
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"