Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Indlægaf TomKah » 7. jan 2017, 10:33

Har I set programmet på DR? Det er faktisk fint og ok nuanceret. Men den ene ting, som ville have været fedt, var hvis de havde boret lidt mere i det religiøse aspekt frem for det tilpasningsmæssige mellem den danske kultur og den påtagede kultur, og hvordan man egentlig bygger en ny kultur op. Var der nogen speciel grund til at de ville have arabiske skrifttegn på væggen og spise arabisk mad? Jeg forstod det ikke rigtigt.

Jeg har rejst rigtig meget, så for mig er det at være muslim ikke noget jeg nødvendigvis forbinder med arabisk kultur. Man er også muslimer i Indonesien (nogen steder), Malaysia, flere steder i Afrika, så der er for mig ikke forbundet en speciel madkultur til det at være muslim, ej heller arabiske skrifttegn, så det undrer mig lidt at man tager det ind, hvis man er pæredansk? Er det fordi at moskeerne i Danmark pga den fordeling af indvandrere vi har, gør at det er sådan "man er muslim i Danmark"? For så virker det jo til at være et tilvalg af en speciel kulturgren, snarere end en religion. :gruble:

Igen, søde og reflekterede piger, men jeg synes de kunne have kradset lidt flere steder, for at det skulle være rigtig interessant.
Hvad synes I?

(Havde svært ved at beslutte om den passer bedst her eller i TV, men synes nu det er mere et kultur og samfund spørgsmål end TV spørgsmål)
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Indlægaf TomKah » 7. jan 2017, 12:29

Angelina skrev:Det med de arabiske skriftegn kan jeg nu godt forstå, da man jo mener at koranen skal læses og forstås på arabisk, for at være "rigtig" - så det ville være ligesom en jødisk med hebraisk skrift for mig, et spørgsmål om at have et citat af en slags fra sin religion.

Ang. maden osv, mon ikke det er mere fordi flertallet af muslimerne herhjemme er arabere, og vi mennesker jo gerne hyler som de ulve vi er i blandt?


Jeg tror også det er fordi man hyler med de ulve man er iblandt, men det påvirker bare "ægteheden" af interessen i islam for mig personligt. Hvis jeg virkelig var interesseret i islam for islam skyld så ville jeg have gjort mere for at vælge min egen vej og lade mig påvirke så lidt jeg kunne af den herboende fortolkning. Men det ville jeg gerne have hørt specielt den søborgske piges mening om!
0
yessup
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. maj 2016, 14:36
Kort karma: 0
Likede indlæg: 23

Re: Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Indlægaf yessup » 7. jan 2017, 12:47

Det er vel ikke så mærkeligt. Tænk på hvor mange danskere der lige har fejret jul. For hvor mange af dem handler det om en dybbølt kristendom? Mon ikke det for de fleste var samvær med familien, videreførelse af en national tradition, et noget udvandet budskab om næstekærlighed etc. der var i centrum.

Eller lyt til julesangene:

"Denne fane, ny og god,
giver jeg til Henrik,
du er stærk, og du har mod,
du skal være fænrik.
Hvor han svinger fanen kækt!
Børn, I skylder ham respekt!
Vid, det er en ære
dannebrog at bære."

Hvordan kom dansk nationalisme lige ind i en sang om jesu fødsel?

Religion er altid sammenblandet med kultur, og de færreste mennesker har den mentale disciplin til at skille de to ad. Newsflash: De fleste mennesker er overfladiske.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Indlægaf TomKah » 7. jan 2017, 13:02

yessup skrev:Det er vel ikke så mærkeligt. Tænk på hvor mange danskere der lige har fejret jul. For hvor mange af dem handler det om en dybbølt kristendom? Mon ikke det for de fleste var samvær med familien, videreførelse af en national tradition, et noget udvandet budskab om næstekærlighed etc. der var i centrum.

Eller lyt til julesangene:

"Denne fane, ny og god,
giver jeg til Henrik,
du er stærk, og du har mod,
du skal være fænrik.
Hvor han svinger fanen kækt!
Børn, I skylder ham respekt!
Vid, det er en ære
dannebrog at bære."

Hvordan kom dansk nationalisme lige ind i en sang om jesu fødsel?

Religion er altid sammenblandet med kultur, og de færreste mennesker har den mentale disciplin til at skille de to ad. Newsflash: De fleste mennesker er overfladiske.


Jeg synes godt nok der er kæmpe stor forskel på at vokse op i en kulturel religion og ukritisk tage den til sig og så at tilvælge en religion. Jeg ville forvente langt mere dybde i tilvalget end tillæringen.
0
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Indlægaf computermus » 7. jan 2017, 13:11

yessup skrev:Det er vel ikke så mærkeligt. Tænk på hvor mange danskere der lige har fejret jul. For hvor mange af dem handler det om en dybbølt kristendom? Mon ikke det for de fleste var samvær med familien, videreførelse af en national tradition, et noget udvandet budskab om næstekærlighed etc. der var i centrum.

Eller lyt til julesangene:

"Denne fane, ny og god,
giver jeg til Henrik,
du er stærk, og du har mod,
du skal være fænrik.
Hvor han svinger fanen kækt!
Børn, I skylder ham respekt!
Vid, det er en ære
dannebrog at bære."

Hvordan kom dansk nationalisme lige ind i en sang om jesu fødsel?

Religion er altid sammenblandet med kultur, og de færreste mennesker har den mentale disciplin til at skille de to ad. Newsflash: De fleste mennesker er overfladiske.

For lige at komme med en kommentar til det uddrag af en julesang, du har brugt, så er det en beskrivelse af hvordan de fejrede jul i 1848,skrevet af Peter Faber. Der er ikke noget sted nævnt Jesu fødsel, så vidt jeg erindrer .
Første vers lyder :
"Højt fra træets grønne top stråler juleglansen
spillemand spil lystigt op,nu begynder dansen
læg nu smukt din hånd i min , ikke rør ved den rosin
først skal træet vises, siden skal det spises."
1
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Indlægaf Tibbler » 7. jan 2017, 13:29

Mon ikke det er et spørgsmål om, at hun/de kommer i kredse, hvor de er blevet præsenteret for de retter/ingredienser. Fundet ud af, at det smager rigtig godt, og derfor begyndt at lave det selv også.
De kan jo også sagtens få hakkebøffer og lasagne selvom de lige har inviteret familien på noget andet.

Desuden så forsvinder en del af "det almindelige danske køkken", når man fjerne svinekødet - Så ville jeg også se andre veje i min madlavning.
1
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Indlægaf Tibbler » 7. jan 2017, 13:34

Tibbler skrev:Mon ikke det er et spørgsmål om, at hun/de kommer i kredse, hvor de er blevet præsenteret for de retter/ingredienser. Fundet ud af, at det smager rigtig godt, og derfor begyndt at lave det selv også.
De kan jo også sagtens få hakkebøffer og lasagne selvom de lige har inviteret familien på noget andet.

Desuden så forsvinder en del af "det almindelige danske køkken", når man fjerne svinekødet - Så ville jeg også se andre veje i min madlavning.


I øvrigt beskrev hun den mad, hun lavede til familien, som en blanding af indisk, afgansk og dansk.
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Indlægaf mariannaa » 7. jan 2017, 13:37

Min mand er europæisk muslim og hans kultur og normer er meget lig min (som er dansk kristen). Ang. de arabiske skriftegn så er det fordi at arabisk er Guds sprog ( fordi sendebudet (Mohammed) var arabisk, og derfor skal koranen reciteres på arabisk.
Senest rettet af mariannaa 7. jan 2017, 13:42, rettet i alt 2 gange.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jan 2017, 13:38

Jeg synes nu, at det er meget normalt med pakkeløsninger ved skift af livsgrundlag, fordi den slags sjældent starter med en abstraktion, men i stedet med, at man ser eller oplever et eller andet, som man får lyst til at blive ligesom.
Det ses også ved overgang til en række subkulturer, markant ændrede spisevaner, osv.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Indlægaf dgd2007 » 7. jan 2017, 13:48

computermus skrev:For lige at komme med en kommentar til det uddrag af en julesang, du har brugt, så er det en beskrivelse af hvordan de fejrede jul i 1848,skrevet af Peter Faber. Der er ikke noget sted nævnt Jesu fødsel, så vidt jeg erindrer .
[...]

Nej, jeg vil nu også sige, at den sang (og andre om juletræer, nisser og risengrød) ikke giver sig ud for at være religiøse. :)
(Et barn er født og Dejlig er den himmel blå og den type sange gør selvfølgelig.)

mariannaa skrev:Min mand er europæisk muslim og hans kultur og normer er meget lig min (som er dansk kristen). Ang. de arabiske skriftegn så er det fordi at arabisk er Guds sprog ( fordi sendebudet (Mohammed) var arabisk, og derfor skal koranen reciteres på arabisk.

Mega racistisk! :genert:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jan 2017, 13:50

dgd2007 skrev:Mega racistisk! :genert:


Ligesom latin og hæbraisks forrang andre steder?
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Indlægaf dgd2007 » 7. jan 2017, 13:55

computermus skrev:For lige at komme med en kommentar til det uddrag af en julesang, du har brugt, så er det en beskrivelse af hvordan de fejrede jul i 1848,skrevet af Peter Faber. Der er ikke noget sted nævnt Jesu fødsel, så vidt jeg erindrer .
[...]

Nej, jeg vil nu også sige, at den sang (og andre om juletræer, nisser og risengrød) ikke giver sig ud for at være religiøse.
(Et barn er født og Dejlig er den himmel blå og den type sange gør selvfølgelig.)

Der er både hedenske og kristne indslag i dansk julefejring. Den omvendte/tilsvarende situation ville være, at hvis nogen i Indonesien blev kristne, skulle de også have grantræer med dnaske flag i stuen og spise risengrød med kanel og enkelt mandel. :)

Jeg er enig med TS. Det kan jo også være, at de pågældende i lige så høj grad er fascineret af arabisk mad og mystiske skrifttegn, som mor ikke kender, end at de egentlig mener, Gud bliver større på arabisk. Og nu det er piger, er den første tanke jo altid, om det har noget med kærester at gøre (har ikke set udsendelsen).

mariannaa skrev:Min mand er europæisk muslim og hans kultur og normer er meget lig min (som er dansk kristen). Ang. de arabiske skriftegn så er det fordi at arabisk er Guds sprog ( fordi sendebudet (Mohammed) var arabisk, og derfor skal koranen reciteres på arabisk.

Mega racistisk! :genert:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Indlægaf dgd2007 » 7. jan 2017, 13:57

DetSorteCirkus skrev:
dgd2007 skrev:Mega racistisk! :genert:


Ligesom latin og hæbraisks forrang andre steder?

Ja, det er da også dybt godnat!
Er Guden allestedsnærværende one-and-only, eller det en stammegud? Bestem jer nu! :gammel:
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Indlægaf mariannaa » 7. jan 2017, 13:58

dgd2007 skrev:
computermus skrev:For lige at komme med en kommentar til det uddrag af en julesang, du har brugt, så er det en beskrivelse af hvordan de fejrede jul i 1848,skrevet af Peter Faber. Der er ikke noget sted nævnt Jesu fødsel, så vidt jeg erindrer .
[...]

Nej, jeg vil nu også sige, at den sang (og andre om juletræer, nisser og risengrød) ikke giver sig ud for at være religiøse.
(Et barn er født og Dejlig er den himmel blå og den type sange gør selvfølgelig.)

Der er både hedenske og kristne indslag i dansk julefejring. Den omvendte/tilsvarende situation ville være, at hvis nogen i Indonesien blev kristne, skulle de også have grantræer med dnaske flag i stuen og spise risengrød med kanel og enkelt mandel. :)

Jeg er enig med TS. Det kan jo også være, at de pågældende i lige så høj grad er fascineret af arabisk mad og mystiske skrifttegn, som mor ikke kender, end at de egentlig mener, Gud bliver større på arabisk. Og nu det er piger, er den første tanke jo altid, om det har noget med kærester at gøre (har ikke set udsendelsen).

mariannaa skrev:Min mand er europæisk muslim og hans kultur og normer er meget lig min (som er dansk kristen). Ang. de arabiske skriftegn så er det fordi at arabisk er Guds sprog ( fordi sendebudet (Mohammed) var arabisk, og derfor skal koranen reciteres på arabisk.

Mega racistisk! :genert:


Nej det havde ikke noget med en mand at gøre. Hun var konventeret allerde som 15-årig og han var svensk konvertit. Så begge to europæiske.
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Programmet "Når naboens datter bliver muslim"

Indlægaf mariannaa » 7. jan 2017, 14:06

dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:
dgd2007 skrev:Mega racistisk! :genert:


Ligesom latin og hæbraisks forrang andre steder?

Ja, det er da også dybt godnat!
Er Guden allestedsnærværende one-and-only, eller det en stammegud? Bestem jer nu! :gammel:


Gud kender alle sprog, han har jo selv skabt dem.

At koranen er skrevet på arabisk er fordi at Mohammed, hvor i gennem Gud talte var arabisk. Havde Mohammed i stedet for været fx. tysk, så var det tysk koranen var skrevet på. At noget er skrevet på et bestemt sprog gør ikke at alle andre sprog ikke dur. Der findes jo også massevis af oversættelser af bibelen og koranen i mange sprog. Så hvis man vil, så kan man godt læse og recitere koranen på fx. dansk, men rettroende muslimer fortrækker og mener at det er mest rigtigt at gøre det på arabisk.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"