Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Indlægaf kidkomb » 31. dec 2016, 10:20

TomKah :clap:

I øvrigt, så er det egentlig noget mærkeligt noget at tænke om andre at de er dumme, fordi de ikke stjæler :stoned:
Nu er det jo heller ikke ligefrem fordi USA ikke har butikstyverier, bare fordi de ikke har deres varer udenfor.
Det er heller ikke ligefrem fordi USA mangler kriminalitet. Hvorfor skulle vi så tage deres eksempel? :forvirret:
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 462

Re: Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Indlægaf Ubiquitous » 31. dec 2016, 12:18

TomKah skrev:Det er faktisk det største problem, tænker jeg, ved indvandring. Altså at vi som mennesker er indrettet til at bo i nogle samfund som kræver nogle fælles referencerammer og forståelse. Og det er jo alle i hele den vide vide verden der har det sådan, man har bare indrettet sig forskelligt for at efterkomme det. Hvis man laver en verden hvor alle nærmest skal have ret til at bo hvor de har lyst og hvor alt skal bestemmes demokratisk ud fra hvem der bor det pågældende sted - over alt i hele verden - så bliver hele verden ens eller hvad? Og det er i hvert fald ikke en verden, som jeg har lyst til at bo i med mindre flertallet (i verden) ændrer værdier. Det er bestemt ikke møntet på direkte på muslimer, for kineserne og indere er bestemt meget mere faretruende i den sammenhæng.

Jeg kan ikke se hvordan man kan lave en verden uden at have nogle regler som er fastsat i store træk og så lade folk bo der hvor reglerne passer til deres temperament. Altså på den lange bane.


Jeg ser ikke indvandring som en problem. Jeg ser det (primært) som en ressource. I Danmark kan man ikke bare få lov til at bo, heller ikke hvis man i øvrigt deler værdier med det danske folk. Jeg kan konstatere, at jeg på mange måder ikke deler værdier med rigtig mange danskere, men alligevel har jeg lov til at bo i Danmark, fordi jeg tilfældigvis er født i landet og fordi mine forældre er danske statsborgere.

Jeg synes der er rigtig mange gode ting ved Danmark, men jeg synes det er synd, at man går glip af mange af de veluddannede og dygtige udlændinge, som ville kunne sikre "den danske model" i fremtiden. Jeg stiller spørgmålstegn ved, om man kan leve godt i en globaliseret verden ved at lukke grænserne og være sig selv nok. Jeg er i tvivl om, og samfundet, som det er i Danmark nu, er bæredygtigt, hvis vi ser nogle årtier frem.

Jeg har så taget konsekvensen og flyttet ud af landet. På mange måder er jeg flyttet fra en ekstrem til en anden. I mit nye land er der plads til alle, hvis de kan arbejde. Hvis man mister sit arbejde har man 3 måneder til at finde et nyt. Ellers er det ud. Hvis man begår kriminalitet ryger man først i fængsel i et godt stykke tid, og så er det ud af vagten efterfølgende. Til gengæld er omkring 85 % af befolkningen indvandrere.

Det betyder dog ikke, at samfundet er uden værdier. Værdierne er blot væsentligt anderledes end i Danmark. En taxachauffør her tjener omkring 4000,- DKR om måneden og de arbejder 72-84 timer om ugen. De penge bliver typisk brugt til at støtte familien derhjemme (oftest Pakistan). Så kan man jo spørge sig selv hvad der er det bedste system. I Danmark får en taxachauffør en fornuftig løn, men til gengæld er der nul chance for en opholdstilladelse til en pakistaner. Her er man velkommen, men til gengæld er lønnen ekstrem lav. Jeg ville ønske den var højere, men det eneste jeg selv kan gøre er, at give ekstremt gode drikkepenge.

Man skulle tro, at der var et sted imellem ekstremerne, hvor Danmark i første omgang gør det lettere for veluddannede udlændinge at komme til landet, men det virker som om, at det er blevet sovset ind i en værdi-diskussion, som ikke virker specielt konstruktiv.
1
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Indlægaf Oveditlevsen » 31. dec 2016, 13:02

Ubiquitous skrev:
TomKah skrev:Det er faktisk det største problem, tænker jeg, ved indvandring. Altså at vi som mennesker er indrettet til at bo i nogle samfund som kræver nogle fælles referencerammer og forståelse. Og det er jo alle i hele den vide vide verden der har det sådan, man har bare indrettet sig forskelligt for at efterkomme det. Hvis man laver en verden hvor alle nærmest skal have ret til at bo hvor de har lyst og hvor alt skal bestemmes demokratisk ud fra hvem der bor det pågældende sted - over alt i hele verden - så bliver hele verden ens eller hvad? Og det er i hvert fald ikke en verden, som jeg har lyst til at bo i med mindre flertallet (i verden) ændrer værdier. Det er bestemt ikke møntet på direkte på muslimer, for kineserne og indere er bestemt meget mere faretruende i den sammenhæng.

Jeg kan ikke se hvordan man kan lave en verden uden at have nogle regler som er fastsat i store træk og så lade folk bo der hvor reglerne passer til deres temperament. Altså på den lange bane.


Jeg ser ikke indvandring som en problem. Jeg ser det (primært) som en ressource. I Danmark kan man ikke bare få lov til at bo, heller ikke hvis man i øvrigt deler værdier med det danske folk. Jeg kan konstatere, at jeg på mange måder ikke deler værdier med rigtig mange danskere, men alligevel har jeg lov til at bo i Danmark, fordi jeg tilfældigvis er født i landet og fordi mine forældre er danske statsborgere.

Jeg synes der er rigtig mange gode ting ved Danmark, men jeg synes det er synd, at man går glip af mange af de veluddannede og dygtige udlændinge, som ville kunne sikre "den danske model" i fremtiden. Jeg stiller spørgmålstegn ved, om man kan leve godt i en globaliseret verden ved at lukke grænserne og være sig selv nok. Jeg er i tvivl om, og samfundet, som det er i Danmark nu, er bæredygtigt, hvis vi ser nogle årtier frem.

Jeg har så taget konsekvensen og flyttet ud af landet. På mange måder er jeg flyttet fra en ekstrem til en anden. I mit nye land er der plads til alle, hvis de kan arbejde. Hvis man mister sit arbejde har man 3 måneder til at finde et nyt. Ellers er det ud. Hvis man begår kriminalitet ryger man først i fængsel i et godt stykke tid, og så er det ud af vagten efterfølgende. Til gengæld er omkring 85 % af befolkningen indvandrere.

Det betyder dog ikke, at samfundet er uden værdier. Værdierne er blot væsentligt anderledes end i Danmark. En taxachauffør her tjener omkring 4000,- DKR om måneden og de arbejder 72-84 timer om ugen. De penge bliver typisk brugt til at støtte familien derhjemme (oftest Pakistan). Så kan man jo spørge sig selv hvad der er det bedste system. I Danmark får en taxachauffør en fornuftig løn, men til gengæld er der nul chance for en opholdstilladelse til en pakistaner. Her er man velkommen, men til gengæld er lønnen ekstrem lav. Jeg ville ønske den var højere, men det eneste jeg selv kan gøre er, at give ekstremt gode drikkepenge.

Man skulle tro, at der var et sted imellem ekstremerne, hvor Danmark i første omgang gør det lettere for veluddannede udlændinge at komme til landet, men det virker som om, at det er blevet sovset ind i en værdi-diskussion, som ikke virker specielt konstruktiv.

Hvis du foretrækker Qatar eller hvad det nu er for et land du bor i, så er din manglende tilstedeværelse i mine øjne ikke det store tab for DK. De er da totalt ligeglade med basale menneskerettigheder og tænker kun på penge, når Al shaheen ikke kan finansiere samfundet mere, så kommer du nok tilbage til DK/et andet vestligt land.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. dec 2016, 13:24

kidkomb skrev:Jeg synes han er nedladende. Og ikke konstruktiv overhovedet.
Synes han at samfund hvor ingen stoler på hinanden er bedre?
Synes han at det er latterligt at vi hygger selvom vi åbenbart bor et sted hvor vejret er for dårligt til at have det sjovt?
Janteloven er på sin vis smuk i sin kerne, fordi den arbejder for fællesskabet. -Der skal være plads til os alle.

Han har nogle pointer, men alt i alt synes jeg at han er meget negativ og ukonstruktiv.
Hvis man lavede de ting om som han synes er latterlige, ville vi så få et bedre samfund? Really?


Problemet med hans kritik er, at han tydeligvis ikke rigtig ved, hvad Janteloven går ud på.
Janteloven stammer fra en roman om en lille fiktiv by, Jante, hvor småborgerskab og underklasse gennem religiøse dogmer, overvågning og udstødelse praktiserer social kontrol og ustandseligt hakker på hinanden i håbet om selv at komme frem i verden. Ikke for at udrette noget, men for at "blive finere end de andre".

På sin vis har det menneskesyn, som manden beskriver fra sin tid i New York, mere at gøre med Janteloven, end det han åbenbart har mødt i Danmark. "Jeg er vant til at kæmpe for at vise, at jeg er den bedste. ’Jeg er nummer ét. Se mig. Du kan ikke være med her"." Det der med at skulle være i toppen for og ved at hævde sig overfor andre minder meget om det, man praktiserer i Jante, og som altså handler om, at de dårligt stillede i stedet for at samarbejde træder på hinanden for selv at stige lidt i graderne.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere absurd bliver det, at han både nævner Janteloven og tillid som særligt dansk. Det er hinandens modsætninger.
4
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Indlægaf dgd2007 » 31. dec 2016, 14:41

He aint really sayin nothing? :gruble: :)

For øvrigt er det der "anti-elite"-gejl, der fik Trump valgt, vel en stor gange Jante?
0
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 462

Re: Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Indlægaf Ubiquitous » 31. dec 2016, 22:58

Oveditlevsen skrev:Hvis du foretrækker Qatar eller hvad det nu er for et land du bor i, så er din manglende tilstedeværelse i mine øjne ikke det store tab for DK. De er da totalt ligeglade med basale menneskerettigheder og tænker kun på penge, når Al shaheen ikke kan finansiere samfundet mere, så kommer du nok tilbage til DK/et andet vestligt land.


Nej, jeg bor ikke i Qatar, men jeg er godt klar over, at landene flyder lidt sammen når man kommer syd for Padborg. Desværre ophører fattigdom ikke med at eksistere, blot fordi man barrikaderer sig i Fort Danmark, men det bliver da mindre synligt. Jeg ser det dagligt og forsøger at gøre en lille bitte smule for, at de her folk kan få det bedre. Du har den luksus, at du kan ignorere hvad timelønnen egentlig var for dem, der samlede din mobiltelefon, og føle dig moralsk overlegen, fordi du bor i et land, der er lukket for den slags mennesker. Jeg bliver derimod nødt til at se det i øjnene.
0
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Indlægaf Petrix » 1. jan 2017, 00:00

DetSorteCirkus skrev:
kidkomb skrev:Jeg synes han er nedladende. Og ikke konstruktiv overhovedet.
Synes han at samfund hvor ingen stoler på hinanden er bedre?
Synes han at det er latterligt at vi hygger selvom vi åbenbart bor et sted hvor vejret er for dårligt til at have det sjovt?
Janteloven er på sin vis smuk i sin kerne, fordi den arbejder for fællesskabet. -Der skal være plads til os alle.

Han har nogle pointer, men alt i alt synes jeg at han er meget negativ og ukonstruktiv.
Hvis man lavede de ting om som han synes er latterlige, ville vi så få et bedre samfund? Really?


Problemet med hans kritik er, at han tydeligvis ikke rigtig ved, hvad Janteloven går ud på.
Janteloven stammer fra en roman om en lille fiktiv by, Jante, hvor småborgerskab og underklasse gennem religiøse dogmer, overvågning og udstødelse praktiserer social kontrol og ustandseligt hakker på hinanden i håbet om selv at komme frem i verden. Ikke for at udrette noget, men for at "blive finere end de andre".

På sin vis har det menneskesyn, som manden beskriver fra sin tid i New York, mere at gøre med Janteloven, end det han åbenbart har mødt i Danmark. "Jeg er vant til at kæmpe for at vise, at jeg er den bedste. ’Jeg er nummer ét. Se mig. Du kan ikke være med her"." Det der med at skulle være i toppen for og ved at hævde sig overfor andre minder meget om det, man praktiserer i Jante, og som altså handler om, at de dårligt stillede i stedet for at samarbejde træder på hinanden for selv at stige lidt i graderne.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere absurd bliver det, at han både nævner Janteloven og tillid som særligt dansk. Det er hinandens modsætninger.


Jeg tror han opfatter Janteloven på nogenlunde samme måde som folkeskolens danskundervisning har belært langt de fleste mennesker fra vores generation.
Altså at den "Jantelov" åbenbart sidder dybt forankret i den danske befolkning og at vi generelt set ikke velkommer at folk bevæger sig udenfor den grå ensartede masse.

Sådan tror Jeg faktisk ikke at vi danskere tænker.
Vi gider bare ikke de mennesker som "sidder på den høje hest" og fylder rummet med selvfedhed og arrogance.
0
27102021
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 462

Re: Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Indlægaf Ubiquitous » 1. jan 2017, 07:49

Petrix skrev:Sådan tror Jeg faktisk ikke at vi danskere tænker.
Vi gider bare ikke de mennesker som "sidder på den høje hest" og fylder rummet med selvfedhed og arrogance.


I min optik beskriver det danskerne ret godt, at vi sidder på den høje hest og fylder rummet med selvfedhed og arrogance :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Indlægaf dgd2007 » 1. jan 2017, 12:52

Det er måske rigtigt nok, at fx amerikanerne falder mere på halen over en, der har tjent mange penge. Men andre gange er de sgu næsten mere jante-agtige. Jeg hørte fx for et stykke tid siden, at udenrigsminister John Kerry kunne tale fransk. Det var der en, der kommenterede med, at det skulle han gå lidt stille med, fordi det var for "elitært" efter manges smag. :stoned:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Indlægaf Slettet bruger » 1. jan 2017, 22:53

FruitFly skrev:En fornøjelig artikel at læse. Jeg blev helt solgt på den her:
"Værdi: Hygge

At hygge skulle være en dansk værdi, er så åndssvag en idé, at jeg bliver nødt til at nævne den. Hygge afspejler bare, at Danmark ikke er Caribien, vejret er virkelig dårligt det meste af tiden, her er mørkt, og man må derfor opholde sig meget inden døre og får måske lyst til at tænde et lys. End of story.
"


Sorry, men det der er ret dum. Hvis det bare var dårligt vejr + at ligge på en særlig længdegrad, så skulle der jo værre hygge hele vejen rundt om jorde, også f.eks. i Sibirien, Japan og Mongoliet. Og det er jo bare forkert, de laver sikkert nogen idefor om vinteren, men nætte det samme som i DK. Og så er hans ikke særligt gennemtænkt teori jo forkert.

Sq da ikke for smart af ham at han ikke ved der er andre lande i verden med mørke vintre og dårligt vejr. :)
0
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 462

Re: Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Indlægaf Ubiquitous » 2. jan 2017, 09:04

eks-Maupassant skrev:Sorry, men det der er ret dum. Hvis det bare var dårligt vejr + at ligge på en særlig længdegrad, så skulle der jo værre hygge hele vejen rundt om jorde, også f.eks. i Sibirien, Japan og Mongoliet. Og det er jo bare forkert, de laver sikkert nogen idefor om vinteren, men nætte det samme som i DK. Og så er hans ikke særligt gennemtænkt teori jo forkert.

Sq da ikke for smart af ham at han ikke ved der er andre lande i verden med mørke vintre og dårligt vejr. :)


De hygger sig ikke i Sibirien, Japan og Mongoliet? Hvor ved du det fra?
2
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Indlægaf TomKah » 2. jan 2017, 11:33

Ubiquitous skrev:
eks-Maupassant skrev:Sorry, men det der er ret dum. Hvis det bare var dårligt vejr + at ligge på en særlig længdegrad, så skulle der jo værre hygge hele vejen rundt om jorde, også f.eks. i Sibirien, Japan og Mongoliet. Og det er jo bare forkert, de laver sikkert nogen idefor om vinteren, men nætte det samme som i DK. Og så er hans ikke særligt gennemtænkt teori jo forkert.

Sq da ikke for smart af ham at han ikke ved der er andre lande i verden med mørke vintre og dårligt vejr. :)


De hygger sig ikke i Sibirien, Japan og Mongoliet? Hvor ved du det fra?


Aner det ikke, men jeg ved i hvert fald at danskere også hygge sig om sommeren - udendørs på de lange lyse aftner.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2017, 14:13

Ubiquitous skrev:
eks-Maupassant skrev:Sorry, men det der er ret dum. Hvis det bare var dårligt vejr + at ligge på en særlig længdegrad, så skulle der jo værre hygge hele vejen rundt om jorde, også f.eks. i Sibirien, Japan og Mongoliet. Og det er jo bare forkert, de laver sikkert nogen idefor om vinteren, men nætte det samme som i DK. Og så er hans ikke særligt gennemtænkt teori jo forkert.

Sq da ikke for smart af ham at han ikke ved der er andre lande i verden med mørke vintre og dårligt vejr. :)


De hygger sig ikke i Sibirien, Japan og Mongoliet? Hvor ved du det fra?


Fordi hygge er en kulturspecifik dansk ting, og jeg tillader mig at gå ud fra at Mongoliet ikke er specielt præget af dansk kultur :)

Jeg kunne også have nævnt England hvor klimaet og næsten det samme som i DK. (Hvilket ham der skrev artiklen seriøst burde have vidst uden at han skulle tænke over det.) Dansk hygge er alligevel anderledes nok til, at de gerne vil købe en masse bøger med guides til hvordan man skaber dansk hygge derhjemme. Med lister over de ting man skal bruge og sådan.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2017, 14:21

Det er jo bare dumt at sige det bare er vejr og klima der bestemmer kulturer. Så skulle alle steder med ens klima og vejr have den samme kultur, men det ved alle jo er forkert. Man kan jo ikke bare sige bjerge + sne = en masse skisport, og så bare gå ud fra at tibetansk eller nepalesisk kultur er stærkt præget af slamomløb´og bobslæderæs på helt samme måde som i Norge.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har han ret. Lever vi i et Eventyrland?

Indlægaf kidkomb » 2. jan 2017, 14:27

Det er jo bare fordi der på dansk findes et ord for hygge.
De hygger lige så meget alle andre steder. Nogle steder på meget anderledes måder end den typiske danske.
Men selv i Danmark er der mange, mange forskellige måder at hygge sig på.
På grønlandsk er der mange ord for det som vi på dansk bare kalder sne, tøsne, sjap og slud.
At påstå at vi i Danmark så ikke har lige præcis den form for sjap, som grønlænderne har et ord for, bare fordi ordet ikke findes på dansk er virkelig, virkelig dumt.
Kan man redegøre for jordbundslag og klima og bla bla, SÅ kan man påstå det.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"