Barnløse mænd

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Barnløse mænd

Indlægaf FruitFly » 16. dec 2016, 07:04

Vlad Kalashnikov skrev:
FruitFly skrev:
abcd skrev:
FruitFly skrev:Hvad synes du så om min idé om at statsbetalt kunstig befrugtning af enlige kvinder kun kan finde sted med donorsæd fra mænd, som GERNE vil påtage sig forældreansvaret?


Det synes jeg umiddelbart ville være fint.

Jeg bliver også selv gladere og gladere for idéen!
Der er ikke nok donorer. Så vil man ende i en situation so i UK, Sverige, etc. hvor man vil blive nød til at tage til andre lande (heriblandt DK) for at får donorsæd.

Måske antallet af ikke-anonyme donorer ville stige, hvis de fik samme rettigheder som moderen og det simpelthen var et møde for dem at få et barn på. Det er det jo ikke i dag.
0
#Klimatosse
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Barnløse mænd

Indlægaf Lys » 16. dec 2016, 07:29

FruitFly skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
FruitFly skrev:
abcd skrev:
FruitFly skrev:Hvad synes du så om min idé om at statsbetalt kunstig befrugtning af enlige kvinder kun kan finde sted med donorsæd fra mænd, som GERNE vil påtage sig forældreansvaret?


Det synes jeg umiddelbart ville være fint.

Jeg bliver også selv gladere og gladere for idéen!
Der er ikke nok donorer. Så vil man ende i en situation so i UK, Sverige, etc. hvor man vil blive nød til at tage til andre lande (heriblandt DK) for at får donorsæd.

Måske antallet af ikke-anonyme donorer ville stige, hvis de fik samme rettigheder som moderen og det simpelthen var et møde for dem at få et barn på. Det er det jo ikke i dag.


Altså en eller anden form for statsadministreret forældredating? Hvor mange (mænd såvel som kvinder) tror I reelt, der er interesseret i at blive forældre sammen med en person, hvis eneste fællesnævner mellem manden er og kvinden er, at de begge gerne vil have børn? Er det til gavn for børnene at skulle vokse op i sådan en konstellation?

Er vi så ikke tilbage til, at hvis man ikke har haft held på kærlighedsfronten i tide, så må man holde op med at være så kræsen og tage, hvad der er tilbage! Eller hvordan tænker I egentlig at den der løsning skulle fungere i praksis?
2
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Barnløse mænd

Indlægaf Tux » 16. dec 2016, 09:15

Det undrer mig at ingen endnu har sagt at det må være fordi mændene er for kræsne i deres valg af partner.

..det er i hvert fald det tilsvarende kvinder får at vide.
5
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Barnløse mænd

Indlægaf Akehurst2 » 16. dec 2016, 09:21

Tux skrev:Det undrer mig at ingen endnu har sagt at det må være fordi mændene er for kræsne i deres valg af partner.

..det er i hvert fald det tilsvarende kvinder får at vide.


Vi er jo så nogle, der har tilladt os at sige, at mændene måske kommer i tanke om, at de faktisk gerne vil have børn, for sent.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Barnløse mænd

Indlægaf Animi » 16. dec 2016, 09:22

Culpøs skrev:Kan ikke se, hvis det er frivilligt.


Nej, du behøver selvfølgelig heller ikke at være enig i det. Men det er stadigvæk på baggrund af dette at mænd ikke har muligheden, og ikke fordi man siger at mænd vil være dårlige forældre.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Barnløse mænd

Indlægaf Akehurst2 » 16. dec 2016, 09:24

Jeg bliver i øvrigt lidt træt, hver gang jeg læser at "kvinder kan få børn med sig selv".

De bliver jo altså ikke klonet - der skal stadig noget sæd fra en mand til. Danske kvinder skal bare glæde sig over, at der er en stor og velforsynet sædindustri i Danmark.
0
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Barnløse mænd

Indlægaf Lys » 16. dec 2016, 09:41

Akehurst2 skrev:Jeg bliver i øvrigt lidt træt, hver gang jeg læser at "kvinder kan få børn med sig selv".

De bliver jo altså ikke klonet - der skal stadig noget sæd fra en mand til. Danske kvinder skal bare glæde sig over, at der er en stor og velforsynet sædindustri i Danmark.


Det tror jeg bestemt også at kvinder generelt sætter pris på!
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Barnløse mænd

Indlægaf FruitFly » 16. dec 2016, 15:21

Lys skrev:Altså en eller anden form for statsadministreret forældredating? Hvor mange (mænd såvel som kvinder) tror I reelt, der er interesseret i at blive forældre sammen med en person, hvis eneste fællesnævner mellem manden er og kvinden er, at de begge gerne vil have børn?

Jamen, hvis folk ikke er interesserede i tilbuddet, står det da kvinden frit for at sige nej tak og så selv betale for at blive alene-forældre. Og manden er ikke værre stillet end han er i dag.

Lys skrev:Er det til gavn for børnene at skulle vokse op i sådan en konstellation?

Det er umuligt at sige noget principielt om hvorvidt barnet vil have bedst af at voksne op hos sin mor og have sin far som et mysterium eller vokse op med to forældre, der begge er interesserede i barnet og ikke har et forlist forhold bag sig.

Lys skrev:Er vi så ikke tilbage til, at hvis man ikke har haft held på kærlighedsfronten i tide, så må man holde op med at være så kræsen og tage, hvad der er tilbage! Eller hvordan tænker I egentlig at den der løsning skulle fungere i praksis?

Vi er der hvor man forstår at sæd ikke bare er en klat, men at der er en person bag, som også har/kan have mening og betydning for barnet.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
TwoFace
Indlæg: 40
Tilmeldt: 6. maj 2016, 10:25
Kort karma: 0
Likede indlæg: 40

Re: Barnløse mænd

Indlægaf TwoFace » 16. dec 2016, 16:14

Hvis man som mand gerne vil være far og af en eller anden grund ikke har mulighed for at få barnet med en kvindelig partner, kan man kigge på begrebet regnbuefamilier f.eks.

Med andre ord kan singlemænd godt blive fædre på trods af at de er alene og de er dermed ikke nødvendigvis frataget muligheden for at blive fædre. Der findes kvinder, som blot ikke har fundet den rigtige, men virkelig gerne vil have et barn mere uden at hun har lyst til at vælge en donor, som i bund og grund ikke har haft lyst til at få et barn og som hun aldrig vil kunne møde.

Det er da sådan et sted, man skal lede, hvis man som mand gerne vil have børn.
0
Brugeravatar
TwoFace
Indlæg: 40
Tilmeldt: 6. maj 2016, 10:25
Kort karma: 0
Likede indlæg: 40

Re: Barnløse mænd

Indlægaf TwoFace » 16. dec 2016, 18:00

Falstria skrev:
TwoFace skrev:Hvis man som mand gerne vil være far og af en eller anden grund ikke har mulighed for at få barnet med en kvindelig partner, kan man kigge på begrebet regnbuefamilier f.eks.

Med andre ord kan singlemænd godt blive fædre på trods af at de er alene og de er dermed ikke nødvendigvis frataget muligheden for at blive fædre. Der findes kvinder, som blot ikke har fundet den rigtige, men virkelig gerne vil have et barn mere uden at hun har lyst til at vælge en donor, som i bund og grund ikke har haft lyst til at få et barn og som hun aldrig vil kunne møde.

Det er da sådan et sted, man skal lede, hvis man som mand gerne vil have børn.


Det er bare ikke kvindernes foretrukne løsning (endnu), har jeg opfattelsen af, så det er jo noget op ad bakke.
Jeg har været medlem af et forum, hvor man kan finde en far/mor at skabe en regnbuefamilie med og det er mit indtryk, at det er ret ligeligt fordelt mellem mænd og kvinder. Jeg fandt lige siden igen og det ser ud til, at det stadig forholder sig sådan.

http://www.regnbuebarn.dk/forum/vis?CatId=2

Det er selvfølgelig helt fint, hvis man ikke har lyst til den måde at skabe en familie på. Det kan jeg egentligt godt forstå, hvis man ikke vil. Men det ER jo en mulighed, hvis man som mand virkelig gerne vil have det her barn.
0
Brugeravatar
TwoFace
Indlæg: 40
Tilmeldt: 6. maj 2016, 10:25
Kort karma: 0
Likede indlæg: 40

Re: Barnløse mænd

Indlægaf TwoFace » 16. dec 2016, 18:09

Falstria skrev:
TwoFace skrev:
Jeg har været medlem af et forum, hvor man kan finde en far/mor at skabe en regnbuefamilie med og det er mit indtryk, at det er ret ligeligt fordelt mellem mænd og kvinder. Jeg fandt lige siden igen og det ser ud til, at det stadig forholder sig sådan.

http://www.regnbuebarn.dk/forum/vis?CatId=2

Det er selvfølgelig helt fint, hvis man ikke har lyst til den måde at skabe en familie på. Det kan jeg egentligt godt forstå, hvis man ikke vil. Men det ER jo en mulighed, hvis man som mand virkelig gerne vil have det her barn.



Der kan jo af naturlige årsager kun være en lige fordeling ved den metode :)

Men den anden, med donor via klinik har da vist langt flere brugere (altså kvinder), som trækker på et mindre antal donorer.
Det er da ikke sikkert. Der kan vel godt være flere mænd, der søger en mor - eller omvendt.

Om der er flere, der vælger klinik og donorsæd ved jeg ikke. Det er selvfølgelig muligt. Det er bare stadig ikke umuligt for en mand at få et barn, selvom han bliver valgt fra af en kvinde. Det synes jeg bare lige skulle nævnes :engel:
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Barnløse mænd

Indlægaf Bimmerdyret » 16. dec 2016, 18:31

Vlad Kalashnikov skrev:
Bimmerdyret skrev:At få børn er ikke en menneskeret!
Det er uanset om der er tale om mænd eller kvinder

Det er faktisk en menneskeret. Retten til familieliv.

"Giftefærdige mænd og kvinder har ret til at indgå ægteskab og stifte familie i overensstemmelse med de nationale love, der giver regler om udøvelsen af denne ret." - artikel 12 i den europæiske menneskeretkonvention. Men forhåbentligt forstået som en negativ rettighed, således at staten ikke skal blande sig i eller prøve at forhindre personers ret til at stifte familie efter deres egne bedste kunnen.


Hvis det VAR en menneskeret, så ville der ikke være sådan nogle definitioner (på globalt plan) om fx. hvad der er en familie. At kunne FÅ børn er uanset hvad en biologisk begærnsning, derfor kan to mænd ikke blive forældre i biologisk forstand, og hvis man (som mange lande der det) ikke kan acceptere at mand- mand er lige så gyldige forælder som mand-kvinde - så falder menneskeretten på det.

Og så er der dem, der ikke kan tage var på sit eget liv, der aldrig bør have nærhed i at skulle tage vare på andet liv!


I forhold til de love du henviser til :

- i henhold til nationale love ;) - det gælder så også forhold mellem dk og kina
- Fordi man i indgår ægteskab er det ikke det samme om at stifte familie ) de juridiske forhold.

Selvom jeg kan læse hvad du siger og mener, så erder intet modargument i : at det at få børn IKKE er en menneskeret = mænd kan ikke få børn = biologi - 3. klasse
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Barnløse mænd

Indlægaf Slettet bruger » 18. dec 2016, 10:55

Lys skrev:Altså en eller anden form for statsadministreret forældredating? Hvor mange (mænd såvel som kvinder) tror I reelt, der er interesseret i at blive forældre sammen med en person, hvis eneste fællesnævner mellem manden er og kvinden er, at de begge gerne vil have børn? Er det til gavn for børnene at skulle vokse op i sådan en konstellation?

Er vi så ikke tilbage til, at hvis man ikke har haft held på kærlighedsfronten i tide, så må man holde op med at være så kræsen og tage, hvad der er tilbage! Eller hvordan tænker I egentlig at den der løsning skulle fungere i praksis?


Jeg ville også synes det var mærkeligt, men hvis voksne mennesker kan enes om at blive forældre på den måde, er det fint med mig. Der er ikke et moralsk problem ved det som jeg synes der er ved det andet.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"