Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Indlægaf Akehurst2 » 28. nov 2016, 09:43

Inspireret af diskussionerne i de andre tråde om den ny regering her en tråd til specifikt at se på det med ministersammensætningen ift. køn (og også gerne andre parametre).

Stjæler lige et indlæg og svar på dette fra en anden tråd:

Akehurst2 skrev:
Samano skrev:Fordi det er sundt med lidt variation i ministerflokken efter min mening.
Efter min mening skal en god regering bestå af:
1. For det første selvfølgelig kvalificerede minister
2. En okay fordeling mellem kønnene. Jeg behøver ikke 50/50, men bare sådan 30/70 er også fint.
3. Kandidater valgt i hele landet, så alle ministrene ikke kommer fra København eller Sønderjylland, men har perspektiver fra hele landet.
4. I alle aldersgrupper.
5. Forskellig uddannelsesniveauer og baggrund
6. Og så det efter min mening altid et plus hvis man kan finde en seksuelle minoritet eller en med anden etnisk baggrund.
Men det hele kommer selvfølgelig igen an på om man kan finde kvalificerede folk, men kan man det synes jeg klart det en fordel at man har variation i gruppen, så det ikke kun er hvide gamle heteroseksuellemænd fra nordsjælland.


Jeg er helt enig.

Og konstaterer, at samtlige centrale regeringsudvalg består udelukkende af mænd: http://stm.dk/_p_14450.html og at flere af kvinderne har fået diminutive ministerier.


Jeg synes, det er absurd, at man i mindst et tilfælde har oprettet et decideret ikke-ministerium og givet det til en kvinde. Karen Ellemann er blevet minister for ligestilling og minister for nordisk samarbejde. Begge dele er noget, der traditionelt slet ikke er selvstændige ministerposter, og der er ikke noget af det, der kan bære det - heller ikke lagt sammen. Det kan selvfølgelig også handle om, at man ikke ville fyre Karen Ellemann helt, men det kunne man efter min mening lige så godt have gjort.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Indlægaf Rapfisk » 28. nov 2016, 10:06

Akehurst2 skrev:Inspireret af diskussionerne i de andre tråde om den ny regering her en tråd til specifikt at se på det med ministersammensætningen ift. køn (og også gerne andre parametre).

Stjæler lige et indlæg og svar på dette fra en anden tråd:

Akehurst2 skrev:
Samano skrev:Fordi det er sundt med lidt variation i ministerflokken efter min mening.
Efter min mening skal en god regering bestå af:
1. For det første selvfølgelig kvalificerede minister
2. En okay fordeling mellem kønnene. Jeg behøver ikke 50/50, men bare sådan 30/70 er også fint.
3. Kandidater valgt i hele landet, så alle ministrene ikke kommer fra København eller Sønderjylland, men har perspektiver fra hele landet.
4. I alle aldersgrupper.
5. Forskellig uddannelsesniveauer og baggrund
6. Og så det efter min mening altid et plus hvis man kan finde en seksuelle minoritet eller en med anden etnisk baggrund.
Men det hele kommer selvfølgelig igen an på om man kan finde kvalificerede folk, men kan man det synes jeg klart det en fordel at man har variation i gruppen, så det ikke kun er hvide gamle heteroseksuellemænd fra nordsjælland.


Jeg er helt enig.

Og konstaterer, at samtlige centrale regeringsudvalg består udelukkende af mænd: http://stm.dk/_p_14450.html og at flere af kvinderne har fået diminutive ministerier.


Jeg synes, det er absurd, at man i mindst et tilfælde har oprettet et decideret ikke-ministerium og givet det til en kvinde. Karen Ellemann er blevet minister for ligestilling og minister for nordisk samarbejde. Begge dele er noget, der traditionelt slet ikke er selvstændige ministerposter, og der er ikke noget af det, der kan bære det - heller ikke lagt sammen. Det kan selvfølgelig også handle om, at man ikke ville fyre Karen Ellemann helt, men det kunne man efter min mening lige så godt have gjort.

Jeg er helt enig ang. kvindernes ministerier. Sophie Løhdes ministerium for offentlig innovation er også et luftkastel, og for såvidt også Thyra Franks og Mette Bocks.

Til det generelle spørgsmål har jeg ikke det store behov for diversitet i regeringen,
1
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Indlægaf Akehurst2 » 28. nov 2016, 10:23

Rapfisk skrev:Til det generelle spørgsmål har jeg ikke det store behov for diversitet i regeringen,


Jeg ved ikke helt, hvad jeg synes.

Der er noget forstemmende, når man gang på gang i mange sammenhænge bare ser den sædvanlige masse af hvide, heteroseksuelle mænd, gift m. 2 børn, ml. 45-55 og opvokset inden for samme område (oplever jeg meget på mit arbejde, hvorfor jeg selvfølgelig er meget opmærksom på det) og på den måde synes jeg det er vigtigt, at regeringen ligner befolkningen lidt mere.

På den anden side skal det jo være kvalifikationer, der afgør det. Det virker bare påfaldende, at det kun er de her meget ensartede mænd, der er kvalificerede til tunge ministerposter.

Ift. seksuelle minoriteter er jeg faktisk rigtig glad for at der er to åbent homoseksuelle ministre og ikke mindst glad for at de er udnævnt uden at nogen har bemærket det. Det viser noget om, hvor langt man er kommet her.
3
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Indlægaf Aspargsen » 28. nov 2016, 10:30

Nej
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Indlægaf Rapfisk » 28. nov 2016, 10:30

Det blev til gengæld ikke tid til den første muslim i regering. Det er der ingen, der har nævnt, hvilket kunne tyde på, at vi har langt på det område. (Det kunne også være ligegyldigt, men det anser jeg for mindre sandsynligt i dagens politiske klima.)
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Indlægaf Animi » 28. nov 2016, 10:37

Det er lidt svært synes jeg. På den ene side synes jeg det kunne være rigtig rart hvis regeringen afspejlede samfundet lidt mere, så diversitet kunne være rigtig rart. Men det skal der jo ikke være "bare fordi", det skal jo være folk der er kvalificeret til det. Og jeg er på den anden side og lidt imod at man decideret går efter bestemte typer fordi "der skal være større forskellighed" - ideelt set, ville det være naturligt med mere diversitet i regeringen, fordi vi er et samfund med mange forskellige slags personer, hvor der vel er folk der er kvalificeret til ministerposter.

Men diversitet for diversitetens skyld bryder jeg mig ikke om.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Indlægaf Wizzze » 28. nov 2016, 10:37

to kloge kvinder har allerede udtalt sig, og jeg har ikke så meget at tilføje.
Jeg synes diversitet er fint hvis det kan opnås af "naturlig vej" men diversitet for syns skyld, synes jeg er latterligt.
Har man 2 gode og kvalificerede kandidater til en ministerpost, men ved at vælge den ene får man en bedre og mere bred regering, så kan jeg godt forstå og acceptere at man vælger den ene frem for den anden.
Men ligefremt at opfinde ministerier og resortområder, for at nå et bestemt antal ministerier eller bestemt antal kvinder, bestemt antal jyder, katolikker, håndværkere, dværge eller hvad ved jeg, det er til grin.
3
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Indlægaf Slettet bruger » 28. nov 2016, 10:57

Jeg synes ikke det er vigtigt at der er en ligelig fordeling imellem kønnene. Hvilken forskel gør det om f.eks. justitsministeren er mand eller kvinde?

Men jeg kunne godt tænke mig at ministrene og generelt folketingsmedlemmer blev mere repræsentative for befolkningens uddannelsesniveau. Der er lidt for mange med lange universitetsuddannelser, og det skaber en uheldig afstand til "den almindelige dansker".
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Indlægaf Slettet bruger » 28. nov 2016, 11:01

Akehurst2 skrev:Der er noget forstemmende, når man gang på gang i mange sammenhænge bare ser den sædvanlige masse af hvide, heteroseksuelle mænd, gift m. 2 børn, ml. 45-55 og opvokset inden for samme område (oplever jeg meget på mit arbejde, hvorfor jeg selvfølgelig er meget opmærksom på det) og på den måde synes jeg det er vigtigt, at regeringen ligner befolkningen lidt mere.

På den anden side skal det jo være kvalifikationer, der afgør det. Det virker bare påfaldende, at det kun er de her meget ensartede mænd, der er kvalificerede til tunge ministerposter.


At det er 45-55-årige synes jeg ikke er så underligt. Det er folk med lidt erfaring. Jeg synes det var mere underligt at den tidligere regering havde ministre helt ned i 20'erne. Det kan godt være det er gammeldags, men jeg ser gerne at mennesker på så høje poster har nogle års erfaring som en af deres kvalifikationer.
Senest rettet af Slettet bruger 28. nov 2016, 11:07, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Indlægaf Anilara » 28. nov 2016, 11:03

Rapfisk skrev:Jeg er helt enig ang. kvindernes ministerier. Sophie Løhdes ministerium for offentlig innovation er også et luftkastel, og for såvidt også Thyra Franks og Mette Bocks.

Til det generelle spørgsmål har jeg ikke det store behov for diversitet i regeringen,

Hva', synes du kulturministeriet er et luftkastel?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Indlægaf Slettet bruger » 28. nov 2016, 11:05

Samano skrev:
abcd skrev:Jeg synes ikke det er vigtigt at der er en ligelig fordeling imellem kønnene. Hvilken forskel gør det om f.eks. justitsministeren er mand eller kvinde?

Men jeg kunne godt tænke mig at ministrene og generelt folketingsmedlemmer blev mere repræsentative for befolkningens uddannelsesniveau. Der er lidt for mange med lange universitetsuddannelser, og det skaber en uheldig afstand til "den almindelige dansker".

Jeg er enig i din sidste point, men det skaber nu også ifølge mig en uheldig distance at kun det ene køn er ordentligt repræsenteret.

J


Forskellen er i mine øjne at der kan være store forskelle på de behov en håndværkeruddannet med en årsindkomst på 360.000,- har vs. de behov en universitetsuddannet med 720.000,- i indkomst har. Håndværkeren lever i meget kortere tid, har færre penge, og bruger de offentlige tilbud på en anden måde. De forskelle imellem mænd og kvinder der er relevante for landets love, mener jeg er mindre, grænsende til forsvindende små.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Indlægaf Slettet bruger » 28. nov 2016, 11:15

Samano skrev:I forskning er køn ellers en klassisk kategorisering, da der tydelig forskel i deres måder at agere på. For eksempel bruger de også den offentlige sektor forskelligt, kvinder lever længere end mænd, kvinder tjener generelt mindre end mænd osv. Alle de forskelle du nævner omkring uddannelse gælder ofte også køn. Hvorfor de begge også er vigtig skillelinje er forskning.


Men hvilke tiltag er det helt konkret der skal fremmes med kvindelige ministre? I forhold til håndværkeren kan man f.eks. kæmpe for tidligere tilbagetrækning for folk med hårde fysiske job, bedre hjælp hos Sundhedsvæsenet for folk der ikke er så bogligt stærke og undersøger det hele selv, og en masse andre ting. Men jeg kan ikke få øje på ret mange særlige hensyn der er nødvendige for kvinder - det er vi heldigvis ved at være ude over som samfund.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Indlægaf Akehurst2 » 28. nov 2016, 11:21

Animi skrev:
Men diversitet for diversitetens skyld bryder jeg mig ikke om.


Det gør jeg heller ikke. Men når man ser på den nye ministerliste, så er det jo ikke sådan, at man tænker specielt meget wauw om de kvalifikationer, de forskellige mandlige ministre har. Jeg gør i hvert fald ikke. Og så bliver det påfaldende, at det alligevel er mændene, der sætter sig på de tunge ministerier og kvinderne, der ender med noget, der nærmest ligner diversitet for diversitetens skyld.
4
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Indlægaf Rapfisk » 28. nov 2016, 11:24

Anilara skrev:
Rapfisk skrev:Jeg er helt enig ang. kvindernes ministerier. Sophie Løhdes ministerium for offentlig innovation er også et luftkastel, og for såvidt også Thyra Franks og Mette Bocks.

Til det generelle spørgsmål har jeg ikke det store behov for diversitet i regeringen,

Hva', synes du kulturministeriet er et luftkastel?

Hov, nej, det var Ulla Tørnæs' udviklingsministerium, jeg mente.
1
Livslinjen: 70 201 201
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvindelige/homoseksuelle/andre minoriteter som ministre - bør der være fokus på det?

Indlægaf Slettet bruger » 28. nov 2016, 11:27

Tja men det handler om at kæmpe sig frem til en solid magtposition i partiet så man står forrest i køen, og hvis man ikke kan det, så tough luck, sådan er det også for mændene.

Det er jo ikke bare bolsjer de deler ud.

Alle de kvindenavne der er nævnt i tråden er også politiske letvægtere, jeg har i hvert fald aldrig hørt om dem.

Støbjerg, Vestergaard, Kjærsgaard, Thornings-Schmidt, Jelved, Mette Andersen, Rønn Hornbech ja der er masser af kvinder der har slåsset sig op i toppen. Det kan sagtens lade sig gøre.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"