DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf FruitFly » 27. okt 2016, 06:31

paint skrev:Er det? Jeg kan da egentlig godt forstå, at folk stritter imod, hvis det de skal hjem til er det rene helvede. Det er der da ikke noget 'uværdigt' i. Hvem ville ikke være ked af at skulle hjem til det?

Det kan jeg da godt forstå! Men derfra og så til at acceptere en urimelig opførsel, er der immervæk et stykke.
2
#Klimatosse
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf landsbytossen » 27. okt 2016, 06:45

De udviste vælger selv, om myndighederne skal tage magtanvendelse i brug eller ej. Finder de udviste det uværdigt at komme i spændetrøje eller blive tvangsmedicineret, har de muligheden for at blive fri.

Jeg tror, demonstranter, der sættes i futtog på offentlig gade, også finder det uværdigt at sidde til offentlig skue. De har også taget et valg, før de sidder med strips om håndledene.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
John Doe
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13. sep 2016, 06:42
Kort karma: 6
Likede indlæg: 30

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf John Doe » 27. okt 2016, 07:09

annella skrev:
John Doe skrev:Er det i det hele taget så stort et problem. Hvor mange udviste personer mon det kommer til at dreje sig om.


Det er menneskeuværdigt selvom det kun drejer sig om 1 person.
Er det er ikke langt mere uværdigt at tvangsfiksere en person, og så bære ham råbende og skrigende ind i et fly?
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf LadyFox » 27. okt 2016, 07:14

FruitFly skrev:
paint skrev:Er det? Jeg kan da egentlig godt forstå, at folk stritter imod, hvis det de skal hjem til er det rene helvede. Det er der da ikke noget 'uværdigt' i. Hvem ville ikke være ked af at skulle hjem til det?

Det kan jeg da godt forstå! Men derfra og så til at acceptere en urimelig opførsel, er der immervæk et stykke.

Hvis jeg blev sendt hjem til et sted hvor jeg selv (uanset om andre mente det samme) vurderede mit liv var i fare, så ville jeg nok være tilbøjelig til reagere kraftigt, det tror jeg faktisk at rigtig mange vile være.
0
...
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf annella » 27. okt 2016, 08:57

John Doe skrev:
annella skrev:
John Doe skrev:Er det i det hele taget så stort et problem. Hvor mange udviste personer mon det kommer til at dreje sig om.


Det er menneskeuværdigt selvom det kun drejer sig om 1 person.
Er det er ikke langt mere uværdigt at tvangsfiksere en person, og så bære ham råbende og skrigende ind i et fly?


NEJ - personen har frit valg til at forholde sig rolig, det er ihvertfald mere humant at tvangsfiksere en person, end det er at tvangsbedøve.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf Hunkat » 27. okt 2016, 09:04

annella skrev:
John Doe skrev:
annella skrev:
John Doe skrev:Er det i det hele taget så stort et problem. Hvor mange udviste personer mon det kommer til at dreje sig om.


Det er menneskeuværdigt selvom det kun drejer sig om 1 person.
Er det er ikke langt mere uværdigt at tvangsfiksere en person, og så bære ham råbende og skrigende ind i et fly?


NEJ - personen har frit valg til at forholde sig rolig, det er ihvertfald mere humant at tvangsfiksere en person, end det er at tvangsbedøve.


Men hvad så hvis en tvangsfikseret person er til fare for sine omgivelser? Skal betjentene så bare findes sig i skaller og bid og spark?
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf Tux » 27. okt 2016, 09:52

annella skrev:
John Doe skrev:
annella skrev:
John Doe skrev:Er det i det hele taget så stort et problem. Hvor mange udviste personer mon det kommer til at dreje sig om.


Det er menneskeuværdigt selvom det kun drejer sig om 1 person.
Er det er ikke langt mere uværdigt at tvangsfiksere en person, og så bære ham råbende og skrigende ind i et fly?


NEJ - personen har frit valg til at forholde sig rolig, det er ihvertfald mere humant at tvangsfiksere en person, end det er at tvangsbedøve.

Personen har også frit valg til at undgå at blive bedøvet, hvis vedkommende forholder sig roligt.
1
Brugeravatar
John Doe
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13. sep 2016, 06:42
Kort karma: 6
Likede indlæg: 30

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf John Doe » 27. okt 2016, 10:26

annella skrev:
John Doe skrev:
NEJ - personen har frit valg til at forholde sig rolig, det er ihvertfald mere humant at tvangsfiksere en person, end det er at tvangsbedøve.
Tror du selv på at en person tænker særligt rationelt i en tvangsudvisnings situation? Og har du erfaring med fiksering af personer, siden du kan udtale dig så skråsikkert? Har du nogen sinde set hvor voldsom en tvangsfiksering kan være?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf Slettet bruger » 27. okt 2016, 11:28

paint skrev:
FruitFly skrev:
annella skrev:Det er menneskeuværdigt selvom det kun drejer sig om 1 person.

Det er også menneskeuværdigt at opføre sig som en idiot, når man bliver udvist ved dom.


Er det? Jeg kan da egentlig godt forstå, at folk stritter imod, hvis det de skal hjem til er det rene helvede. Det er der da ikke noget 'uværdigt' i. Hvem ville ikke være ked af at skulle hjem til det?


Værdighed for mig har også noget at gøre med at man har en god følelseskontrol, også hvis der sker noget ubehageligt med en.

At det f.eks. er mere værdigt selv at gå op på skafottet med rolige skridt og en fast mine, end at blive slæbt skrigende derop mens man skider i bukserne. Det første billede har noget at gøre med modenhed, kontrol, voksenhed og det andet med mgl. kontrol, det er følelserne der bestemmer og ikke mennesket selv, barnlighed, umodenhed.

Jeg kan ikke lige komme på et bedre eksempel, det her er jo ret outdated :)

Man kan også f.eks. sige hvis der falder dom i en retssag der går mod en person.

Normalt synes vi også at det er mere værdigt hvis man tager dommen med oprejst pande end hvis man begynder at skrige og flippe ud.

Men det er vel også lidt af en smagssag.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf paint » 27. okt 2016, 12:29

eks-Maupassant skrev:
paint skrev:
FruitFly skrev:
annella skrev:Det er menneskeuværdigt selvom det kun drejer sig om 1 person.

Det er også menneskeuværdigt at opføre sig som en idiot, når man bliver udvist ved dom.


Er det? Jeg kan da egentlig godt forstå, at folk stritter imod, hvis det de skal hjem til er det rene helvede. Det er der da ikke noget 'uværdigt' i. Hvem ville ikke være ked af at skulle hjem til det?


Værdighed for mig har også noget at gøre med at man har en god følelseskontrol, også hvis der sker noget ubehageligt med en.

At det f.eks. er mere værdigt selv at gå op på skafottet med rolige skridt og en fast mine, end at blive slæbt skrigende derop mens man skider i bukserne. Det første billede har noget at gøre med modenhed, kontrol, voksenhed og det andet med mgl. kontrol, det er følelserne der bestemmer og ikke mennesket selv, barnlighed, umodenhed.

Jeg kan ikke lige komme på et bedre eksempel, det her er jo ret outdated :)

Man kan også f.eks. sige hvis der falder dom i en retssag der går mod en person.

Normalt synes vi også at det er mere værdigt hvis man tager dommen med oprejst pande end hvis man begynder at skrige og flippe ud.

Men det er vel også lidt af en smagssag.


Det er en normal psykologisk reaktion at reagere voldsomt, på voldsomme ting. Dét har intet med menneskelig værdighed eller lignende at gøre. Heller ikke med manglende impulskotrol. Det man skal måle/vurdere det ud fra, er om reaktionen står nogenlunde mål med, hvad der sker. (adækvat reaktion)

Mennesker som har været udsat for traumatiske oplevelser, krig, sult, været ved at blive slået ihjel, tæt på drukning eller på anden vis, har været udsat for voldsomme tid, i længere tid, udvikler ofte angstlidelser, depressioner eller det der er værre. Deres compliance, eller man kunne kalde det det 'psykologiske immunforsvar', er kraftigt reduceret.

Lægger man ovennævnte to faktorer sammen, får du en person som er ustabil, og som ofte reagerer meget voldsomt, på selv mindre ting.

Ham der var tale om forleden, som måtte bringes med hjem igen, var under behandling for angst og depression (medicinsk).

Kort sagt: alle mennesker reagerer, på den éne eller anden måde – hvis de udsættes for noget der forekommer dem livstruende. Det falder indenfor normalspektret. Lægger du de nævnte faktorer (to førstnævnte) til, reagerer man meget voldsomt.

Det er der intet uværdigt, mærkeligt etc. i. Hvordan man så skal håndtere det, er en hel anden diskussion.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf paint » 27. okt 2016, 12:33

landsbytossen skrev:De udviste vælger selv, om myndighederne skal tage magtanvendelse i brug eller ej. Finder de udviste det uværdigt at komme i spændetrøje eller blive tvangsmedicineret, har de muligheden for at blive fri.

Jeg tror, demonstranter, der sættes i futtog på offentlig gade, også finder det uværdigt at sidde til offentlig skue. De har også taget et valg, før de sidder med strips om håndledene.


Jeg tror du skulle sætte dig lidt ind i den menneskelige psykologi. Det er tydeligvis ikke din stærke side.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf Slettet bruger » 27. okt 2016, 13:08

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
paint skrev:
FruitFly skrev:
annella skrev:Det er menneskeuværdigt selvom det kun drejer sig om 1 person.

Det er også menneskeuværdigt at opføre sig som en idiot, når man bliver udvist ved dom.


Er det? Jeg kan da egentlig godt forstå, at folk stritter imod, hvis det de skal hjem til er det rene helvede. Det er der da ikke noget 'uværdigt' i. Hvem ville ikke være ked af at skulle hjem til det?


Værdighed for mig har også noget at gøre med at man har en god følelseskontrol, også hvis der sker noget ubehageligt med en.

At det f.eks. er mere værdigt selv at gå op på skafottet med rolige skridt og en fast mine, end at blive slæbt skrigende derop mens man skider i bukserne. Det første billede har noget at gøre med modenhed, kontrol, voksenhed og det andet med mgl. kontrol, det er følelserne der bestemmer og ikke mennesket selv, barnlighed, umodenhed.

Jeg kan ikke lige komme på et bedre eksempel, det her er jo ret outdated :)

Man kan også f.eks. sige hvis der falder dom i en retssag der går mod en person.

Normalt synes vi også at det er mere værdigt hvis man tager dommen med oprejst pande end hvis man begynder at skrige og flippe ud.

Men det er vel også lidt af en smagssag.


Det er en normal psykologisk reaktion at reagere voldsomt, på voldsomme ting. Dét har intet med menneskelig værdighed eller lignende at gøre. Heller ikke med manglende impulskotrol. Det man skal måle/vurdere det ud fra, er om reaktionen står nogenlunde mål med, hvad der sker. (adækvat reaktion)

Mennesker som har været udsat for traumatiske oplevelser, krig, sult, været ved at blive slået ihjel, tæt på drukning eller på anden vis, har været udsat for voldsomme tid, i længere tid, udvikler ofte angstlidelser, depressioner eller det der er værre. Deres compliance, eller man kunne kalde det det 'psykologiske immunforsvar', er kraftigt reduceret.

Lægger man ovennævnte to faktorer sammen, får du en person som er ustabil, og som ofte reagerer meget voldsomt, på selv mindre ting.

Ham der var tale om forleden, som måtte bringes med hjem igen, var under behandling for angst og depression (medicinsk).

Kort sagt: alle mennesker reagerer, på den éne eller anden måde – hvis de udsættes for noget der forekommer dem livstruende. Det falder indenfor normalspektret. Lægger du de nævnte faktorer (to førstnævnte) til, reagerer man meget voldsomt.

Det er der intet uværdigt, mærkeligt etc. i. Hvordan man så skal håndtere det, er en hel anden diskussion.


Værdighed er jo en værdi, og har derfor ikke noget at gøre med hvad der er normale psykologiske reaktioner.

Så jeg tror da på det er rigtigt hvad du siger, det er bare irrelevant.

Værdier beskriver jo noget som vi synes bør være tilfældet, ikke hvad der er tilfældet. Og i sagens natur er det jo vel ofte svært at leve op til dem. Et ideal er jo kun noget værd hvis det beskriver noget man skal stræbe i mod, så at sige imod den normale reaktion.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf Slettet bruger » 27. okt 2016, 13:11

Man kan da være uenig om man synes en værdi er en "rigtig" værdi eller ej, noget man skal bestræbe sig imod og noget som det er dårligt at efterfølge.

Så man kan måske sige at man slet ikke tror på værdighed, hvis man synes det er en skodværdi der skulle droppes.

Men jeg synes da det rammer "værdighed" godt at det er noget med at være fattet i en svær evt. livstruende situation. Det skurrer i mine ører hvis jeg hører "han kom værdigt ind i flyveren" hvis det bruges om en der skider i bukserne og bider politifolkene.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf landsbytossen » 27. okt 2016, 13:13

paint skrev:
landsbytossen skrev:De udviste vælger selv, om myndighederne skal tage magtanvendelse i brug eller ej. Finder de udviste det uværdigt at komme i spændetrøje eller blive tvangsmedicineret, har de muligheden for at blive fri.

Jeg tror, demonstranter, der sættes i futtog på offentlig gade, også finder det uværdigt at sidde til offentlig skue. De har også taget et valg, før de sidder med strips om håndledene.


Jeg tror du skulle sætte dig lidt ind i den menneskelige psykologi. Det er tydeligvis ikke din stærke side.

De er ikke dårligere fungerende, end de kan rejse gennem Europa for at søge asyl i DK. Så er de heller ikke dårligere fungerende, end de frivilligt kan forlade landet igen, når de har fået afslag.

Der er ikke langt til den dansk/tyske grænse, hvor de kan prøve lykken hos fru Merkel.

De tilbageholdes ikke i DK. Derfor er det eget valg at blive og risikere tvangsudvisning
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf Slettet bruger » 27. okt 2016, 14:10

gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:Man kan da være uenig om man synes en værdi er en "rigtig" værdi eller ej, noget man skal bestræbe sig imod og noget som det er dårligt at efterfølge.

Så man kan måske sige at man slet ikke tror på værdighed, hvis man synes det er en skodværdi der skulle droppes.

Men jeg synes da det rammer "værdighed" godt at det er noget med at være fattet i en svær evt. livstruende situation. Det skurrer i mine ører hvis jeg hører "han kom værdigt ind i flyveren" hvis det bruges om en der skider i bukserne og bider politifolkene.


Ved du hvad, jeg synes faktisk slet ikke vi skal tale om 'værdighed' og moralisere på den måde over for dem det går ud over, når dem man mener skal agere "værdige" selv bliver påduttet en uværdig situation!

Føj!

Iøvrigt tror jeg ikke bare ét sekund på at du selv vil agere "værdigt" (efter din egen forskrift) hvis DU blev udsat for en situation hvis du ved at systemet vil lemlæste dig til døde (i forbindelse med at du skrev at man også skulle gå fattet op til skafottet i et andet indlæg).

Citatet er her:

eks-Maupassant skrev:At det f.eks. er mere værdigt selv at gå op på skafottet med rolige skridt og en fast mine, end at blive slæbt skrigende derop mens man skider i bukserne.


Så stop venligst din moralisering. Den er ikke bare malplaceret i denne situation, den er direkte moralsk forkastelig - faktisk modbydelig!


Jeg moraliserer ikke. Jeg konstaterer bare hvordan værdien er, sådan som det virker for mig at det er. Men vi kan da snakke om hvad den er.

Jeg har heller aldrig påstået nogen om hvordan jeg selv ville opføre mig. Det er jo heller ikke relevant. Det som ordet "værdighed" betyder afhænger jo ikke af hvordan eks-maupassant opfører sig. Det er ikke sådan at jeg har købt ordet og har copyright på det.

Anyway, jeg forstår ikke helt hvad folk er uenige i?

Hvis folk mener "værdighed" er noget andet, så vil jeg da gerne høre det?

F.eks. filmen Bravehart. (No way self. at jeg kunne reagere sådan som den person Mel Gibson spiller gør i den afsluttende torturscene.)

Er folk uenige i at torturscenen i "Braveheart" normal opfattes sådan at Mel Gibson bliver tortureret på en meget værdig måde?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"