DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf annella » 26. okt 2016, 06:35

Kode: Vælg alt

https://www.information.dk/indland/2016/10/df-bedoeve-afviste-asylansoegere-tvangshjemsendelse


Dansk Folkepartis udlændingeordfører Martin Henriksen foreslår, at afviste asylansøgere i visse tilfælde kan få beroligende eller bedøvende medicin, så de ikke har mulighed for fysisk at forhindre en tvangsudsendelse.

Det samme har en medarbejder ved Udlændingecenter Ellebæk i Nordsjælland for nylig i en konkret sag foreslået politiet. Som beskrevet i dagens Information skete det, efter at en 21-årig afghansk afvist asylansøger to gange havde fået afbrudt planlagte tvangsudsendelser ved at gøre så meget modstand, at piloten ikke ville tage ham med i flyet til Kabul.

»Muligheden bør være der,« siger Martin Henriksen.

»Det er fuldstændigt uacceptabelt, at vi bruger mange penge på udsendelserne, og så fordi de forsøger at råbe, bide, sparke og skrige, så indstiller man forsøget,« fortsætter han og tilføjer:

»Det er ligefrem en opskrift på at forhindre udsendelser, og derfor mener vi, at muligheden for at give beroligende medicin selvfølgelig bør være til stede, og det må hver gang være op til en konkret vurdering.«



Hvad mener du om Martin Henriksens forslag om at give bedøvende medicin til tvangsudviste pga deres voldelige adfærd ved tvangshjemsendelsen?

Det er et skræmmende, menneskeforagtende og nedværdigende forslag, der findes sikkert andre muligheder til at holde en oprørsk tvangsudsendt rolig som f.eks. at fiksere vedkommende. Kun en læge har ret til at bedøve et menneske, men om en læge vil eller kan forsvare at bedøve en person, der gør modstand mod som i dette tilfælde tvangsudvisning, det betvivler jeg, og politiet skal ikke have rettigheder til efter forgodtbefindede at bedøve et menneske.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf Tux » 26. okt 2016, 06:46

For en gangs skyld er jeg faktisk enig med Martin Henriksen, det må simpelthen ikke være muligt at kunne undgå hjemsendelse fordi man skaber sig..

viewtopic.php?f=32&t=5270
1
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12180

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf achillaxedprune » 26. okt 2016, 06:51

Jeg synes, at det er en god idé... men det skal udelukkende kunne anvendes i de allermest problematiske tilfælde, som f.eks. det Tux har linket til.

Fysisk magt kan jeg ikke se skulle være mere humant end at sløve folk medicinsk.
4
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf Animi » 26. okt 2016, 06:57

achillaxedprune skrev:Jeg synes, at det er en god idé... men det skal udelukkende kunne anvendes i de allermest problematiske tilfælde, som f.eks. det Tux har linket til.

Fysisk magt kan jeg ikke se skulle være mere humant end at sløve folk medicinsk.


Helt enig i det her.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf Lover-Moses » 26. okt 2016, 06:59

Jeg mener at sikkerheden for de mennesker der skal håndtere de afviste asylansøgere, kommer i første række. Som der bla. beskrives i sagen om den 21 årige afghaner, blev en betjent spyttet i ansigtet. Dette er ikke acceptabelt, og derfor synes jeg det er helt ok at bedøve asylansøgerne. Det må og skal også være mindre traumatiserende for den udsendte, at slippe for spændetrøjer mv.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf Hunkat » 26. okt 2016, 07:06

Hvis jeg husker sagen rigtig så har vedkommende (eller måske en anden) også flere gange forsøgt at nikke betjente og andet personale skaller eller at bide sig selv og andre samt andre former for skade og selvskade.

Jeg hælder til at der må være tale om samme regler som for psykotiske mennesker som både må bedøves og fastspændes. Men det skal selvfølgelig være et lægeligt skøn og en læge til stede hele vejen og kun i det omfang f.eks. fixering ikke er nok.


Man må ikke kunne undgå enten straf eller udsendelse ved at gøre sig selv til voldsmand. Det er uacceptabelt.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
John Doe
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13. sep 2016, 06:42
Kort karma: 6
Likede indlæg: 30

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf John Doe » 26. okt 2016, 07:42

annella skrev:Det er et skræmmende, menneskeforagtende og nedværdigende forslag, der findes sikkert andre muligheder til at holde en oprørsk tvangsudsendt rolig som f.eks. at fiksere vedkommende. Kun en læge har ret til at bedøve et menneske, men om en læge vil eller kan forsvare at bedøve en person, der gør modstand mod som i dette tilfælde tvangsudvisning, det betvivler jeg, og politiet skal ikke have rettigheder til efter forgodtbefindede at bedøve et menneske.
Tvangshjemsendelser af afviste asylansøgere er en nødvendighed for at kunne opretholde et fair asylsystem. Lægegerningen involverer altså nogle gange aspekter, hvor man må handle mod personers vilje. Hele området vedrørende anvendelse af tvang i psykiatrien er jo et tydeligt eksempel på, hvor vigtigt det er, at lægen accepterer, at tvang nogle gange er nødvendig. Skal læger så også nægte at tvangsbehandle eller tvangsindlægge folk?
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 26. okt 2016, 07:48

annella skrev:Hvad mener du om Martin Henriksens forslag om at give bedøvende medicin til tvangsudviste pga deres voldelige adfærd ved tvangshjemsendelsen?


Jeg foreslog det selv herinde før han gjorde, så det er jeg helt fjong med.

Kun en læge har ret til at bedøve et menneske, men om en læge vil eller kan forsvare at bedøve en person, der gør modstand mod som i dette tilfælde tvangsudvisning, det betvivler jeg, og politiet skal ikke have rettigheder til efter forgodtbefindede at bedøve et menneske.


Ingen har snakket om at det er politiet, der skal stå for bedøvelsen, og det er ikke et problem at finde en villig læge.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf JoyNips » 26. okt 2016, 08:16

I alleryderste konsekvens kan det være nødvendigt, men jeg synes bestemt, at det kun skal ske i absolutte særtilfælde. Jeg læste om én, som man havde forsøgt at hjemsende 7 gange eller sådan noget, og hver gang han kom ind i flyet gakkede han (med fuldt overlæg) helt ud og sked i bukserne og var til fare for sikkerheden. Der endte det vist med at blive nødvendigt og i et sådant tilfælde synes jeg også det er ok.

Jeg synes dog stadig, man skal have i tankerne, at folk altså ikke opfører sig sådan for sjov. De gør det, fordi de er desperate for at blive, ikke bare for at "skabe sig".
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf paint » 26. okt 2016, 08:21

Jeg mener at man i første omgang skulle arbejde lidt hårdere for at få de lande, der nægter at modtage deres egne borgere, til at modtage dem. Dén gruppe udgør er forholdsvis stor del, af dem som ikke kan sendes hjem. (pt. Er det især Irakere og Iranere)

Derudover, skal det vurderes, meget nøje, i hvert enkelt tilfælde om den afviste asylsøger er rask og ikke psykisk syg, som en hel del af dem er. Man kan godt sende folk med psykiske lidelser hjem, men i dét tilfælde skal personen selv samtykke, OG der skal følge penge med til den medicin som personen får i Danmark, sammen med vedkommendes journal så en lokal læge kan vurdere vedkommendes behandlingsbehov, fremover.

Sidstnævnte gjorde man med folk fra ex-Jugoslavien, og det fungerede.

Men man skal ikke bruge sederende midler for at kunne sende et helt fly hjem, hvoraf halvdelen af 'passagererne' har psykiske lidelser, og nedsat compliance (samarbejdsevne) , efter at have siddet i et asylcenter i otte år.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf Tux » 26. okt 2016, 09:09

JoyNips skrev:Jeg synes dog stadig, man skal have i tankerne, at folk altså ikke opfører sig sådan for sjov. De gør det, fordi de er desperate for at blive, ikke bare for at "skabe sig".

Det er der vist ikke nogen der er i tvivl om..
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2825
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf Torn » 26. okt 2016, 15:15

Som den absolut sidste nødløsning, siger jeg god for bedøvelsen. Men det er et voldsomt indgreb, så forhåbentligt ville det kun ske i meget sjældne og voldsomme tilfælde.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf Bimmerdyret » 26. okt 2016, 15:22

I stedet for at sende dem med passagerfly skal afviste asylansøgere sendes hjem i militære fragtfly.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf paint » 26. okt 2016, 15:25

Bimmerdyret skrev:I stedet for at sende dem med passagerfly skal afviste asylansøgere sendes hjem i militære fragtfly.


Og smides ud i faldskærm? ;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: DF: Vi skal kunne bedøve afviste asylansøgere under tvangshjemsendelse

Indlægaf kidkomb » 26. okt 2016, 15:28

Det er da det eneste rigtige.
At give dem spændetrøje på og holde dem fast er da fuldstændig uholdbart. Både for asylansøgeren selv, men især for dem der ledsager og dem der ellers er i flyet. Og for sikkerheden!
Det er selvfølgelig kun i yderste nødstilfælde det skal bruges.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"