1126 job er flyttet ud af København, kun 14% er flyttet med.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 1126 job er flyttet ud af København, kun 14% er flyttet med.

Indlægaf Slettet bruger » 21. okt 2016, 11:20

Mht sidste gang jeg var med Scanlines var der sidste gang et af de her klassiske "super irriterede lavpraktisk problem, der kun opstår når ledelsen opholder sig fjernt fra der hvor tingene sker".

Vi tog bussen fra Rostock ud til færgen. Før passede tiderne sammen - men der er ændret på nogen tidspunker, fordi der er afsat mere tid til ID-check og hele flygtningetingen.

Det gjorde at den bus vi tog nu var sat sådan at vi kom 2 minutter efter færgen sejlede, så vi skulle vente to timer. Og vi havde fint tid til at tage en tidligere bus, så det var ret åndsvagt.

Problemet kunne være løst ved at skrive "bemærk nye bustider" på nogen skilte og hænge dem op med tape hist og pist, dvs det ville kræve ca 1 time for en medarbejder at fixe problemet.

Men det sker jo ikke hvis dem der har ansvar for den del af det aldrig nogensinde kommer fysisk på stedet og derfor ikke kender til problemet.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 1126 job er flyttet ud af København, kun 14% er flyttet med.

Indlægaf Slettet bruger » 21. okt 2016, 11:23

JoyNips skrev:
eks-Maupassant skrev:
Stars skrev:
eks-Maupassant skrev:
Tværtimod, det er min erfaring at nærhed betyder sindssygt meget, fordi der tages beslutninger der bare ikke kan lade sig gøre i praksis, hhv. er ekstremt og unødvendigt tidskrævende og unødvendigt besværlige, når lederne ikke kender praksis.

Bare det at man kan gå en tur og kigge på de virkelige ting man laver retningslinier for betyder meget.


Men det vil da ikke ændre noget, om Naturankenævnet ligger i København eller Viborg, så længe det skal sagsbehandle klager fra hele landet.
Ja - det bliver måske lettere at sagsbehandle klager fra Viborg-egnen, men det bliver tilsvarende sværere at sagsbehandle klager fra hovedstadsområdet.

Hvis du vil have nærhed, skal du lægge det ud i regionerne eller kommunerne.


Jeg kender ikke lige alle de ting der er blevet flyttet og hvorhen, så har ingen mening om lige den der. Jeg ved ikke engang hvad Naturankenævnet laver?

Jeg tænker bare helt generelt at der er mere natur omkring Viborg end der er i København, så medarbejderne får et større skud "praktisk omgang med natur" af at det ligger i Viborg i København.


Natur- og Miljøklagenævnet. ;)

Og før var det din erfaring? Nu er det bare noget, du tænker?


Lad nu være med at fjolle. Du kan jo sagtens forstå hvad jeg mener.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: 1126 job er flyttet ud af København, kun 14% er flyttet med.

Indlægaf Stars » 21. okt 2016, 11:39

Advocatus-Diaboli skrev:
JoyNips skrev:
Falstria skrev:
Succeshistorier fra andre naturligvis :)


Jeg kunne f.eks. godt forestille mig at sådan nogle som Scandlines ville vågne op og indse at det er tosset at have en direktionsgang i Kbh. når nu deres primære aktiviteter ligger i Rødby og Gedser. Det burde jo ikke give mening længere.

Der er mange af den slags tilfælde.


Men direktionsgangen har ikke nogen grund til at ligge i Rødby eller Gedser.

Det der nærhedsargument viser en manglende forståelse. Natur- og miljøklagenævnet kommer jo heller ikke til at bøje regler for landmænd ved at ligge på en mark i Viborg, selvom jeg flere steder har set argumentet at "så kan det da være de forstår mere når de kommer ud og får fingrene i mulden"... det er stadig jurister der skal træffe afgørelser og afgørelserne skal stadig træffes efter lovgivningen. Man kommer ikke mere ud med fingre i mulden fordi man lægger funktionerne i provinsen, ligesom sfst ikke kommer til at blive en styrelse fyldt med fiskere og sømænd af at ligge i Korsør.


Det er dig der udviser manglende forretningsforståelse her. Direktionsgangen kan lave deres daglige arbejde lige så godt i en kontorbygning i Rødby som de kan i en kontorbygning i København. Til gengæld kan de:

- spare en masse penge alene på husleje, da den er væsentligt lavere i Rødby end den er i København.

- udnytte stordriftsfordele ved at have direktionen fysisk placeret i Rødby sammen med andre grene af virksomheden.

- Bortset fra Helsingør-Helsingborg, så foregår alle deres aktiviteter - færgedrift som havnedrift - i Rødby, Gedser, Puttgarden og Rostock. Scandlines ejere holder til i Rostock. Derfor sparer direktionen tid på transport, hver gang der er møder på tværs af direktionerne i organisationen eller hver gang de mødes med de samarbejds- og interessepartnere som de har i lokalmiljøet ved de byer.

- Skabe goodwill lokalt på Lolland-Falster - hvor de hovedsageligt opererer - ved at skabe flere lokale arbejdspladser og flere lokale investeringer.

Så nærhedsargumentet er et 100 % sagligt argument baseret på forretningsforståelse.


Jeg er med på det fornuftige i det ... det er ligesom, det var fornuftigt af Sonofon at lægge hovedkontoret i Ålborg.
Der blev det bare ikke liggende.
Jeg kender ikke grunden til, det flyttede til København, men mit gæt er, at direktørerne boede i hovedstaden ;)
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 1126 job er flyttet ud af København, kun 14% er flyttet med.

Indlægaf Slettet bruger » 21. okt 2016, 11:50

Stars skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
JoyNips skrev:
Falstria skrev:
Succeshistorier fra andre naturligvis :)


Jeg kunne f.eks. godt forestille mig at sådan nogle som Scandlines ville vågne op og indse at det er tosset at have en direktionsgang i Kbh. når nu deres primære aktiviteter ligger i Rødby og Gedser. Det burde jo ikke give mening længere.

Der er mange af den slags tilfælde.


Men direktionsgangen har ikke nogen grund til at ligge i Rødby eller Gedser.

Det der nærhedsargument viser en manglende forståelse. Natur- og miljøklagenævnet kommer jo heller ikke til at bøje regler for landmænd ved at ligge på en mark i Viborg, selvom jeg flere steder har set argumentet at "så kan det da være de forstår mere når de kommer ud og får fingrene i mulden"... det er stadig jurister der skal træffe afgørelser og afgørelserne skal stadig træffes efter lovgivningen. Man kommer ikke mere ud med fingre i mulden fordi man lægger funktionerne i provinsen, ligesom sfst ikke kommer til at blive en styrelse fyldt med fiskere og sømænd af at ligge i Korsør.


Det er dig der udviser manglende forretningsforståelse her. Direktionsgangen kan lave deres daglige arbejde lige så godt i en kontorbygning i Rødby som de kan i en kontorbygning i København. Til gengæld kan de:

- spare en masse penge alene på husleje, da den er væsentligt lavere i Rødby end den er i København.

- udnytte stordriftsfordele ved at have direktionen fysisk placeret i Rødby sammen med andre grene af virksomheden.

- Bortset fra Helsingør-Helsingborg, så foregår alle deres aktiviteter - færgedrift som havnedrift - i Rødby, Gedser, Puttgarden og Rostock. Scandlines ejere holder til i Rostock. Derfor sparer direktionen tid på transport, hver gang der er møder på tværs af direktionerne i organisationen eller hver gang de mødes med de samarbejds- og interessepartnere som de har i lokalmiljøet ved de byer.

- Skabe goodwill lokalt på Lolland-Falster - hvor de hovedsageligt opererer - ved at skabe flere lokale arbejdspladser og flere lokale investeringer.

Så nærhedsargumentet er et 100 % sagligt argument baseret på forretningsforståelse.


Jeg er med på det fornuftige i det ... det er ligesom, det var fornuftigt af Sonofon at lægge hovedkontoret i Ålborg.
Der blev det bare ikke liggende.
Jeg kender ikke grunden til, det flyttede til København, men mit gæt er, at direktørerne boede i hovedstaden ;)


Sonofon får jo overhovedet ingen nærheds-bonus af at ligge i Aalborg? Så det er da lige meget om deres direktion ligger i Aalborg, København eller i Timbuktu.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: 1126 job er flyttet ud af København, kun 14% er flyttet med.

Indlægaf Aspargsen » 21. okt 2016, 11:56

eks-Maupassant skrev:
Stars skrev:
eks-Maupassant skrev:
Tværtimod, det er min erfaring at nærhed betyder sindssygt meget, fordi der tages beslutninger der bare ikke kan lade sig gøre i praksis, hhv. er ekstremt og unødvendigt tidskrævende og unødvendigt besværlige, når lederne ikke kender praksis.

Bare det at man kan gå en tur og kigge på de virkelige ting man laver retningslinier for betyder meget.


Men det vil da ikke ændre noget, om Naturankenævnet ligger i København eller Viborg, så længe det skal sagsbehandle klager fra hele landet.
Ja - det bliver måske lettere at sagsbehandle klager fra Viborg-egnen, men det bliver tilsvarende sværere at sagsbehandle klager fra hovedstadsområdet.

Hvis du vil have nærhed, skal du lægge det ud i regionerne eller kommunerne.


Jeg kender ikke lige alle de ting der er blevet flyttet og hvorhen, så har ingen mening om lige den der. Jeg ved ikke engang hvad Naturankenævnet laver?

Jeg tænker bare helt generelt at der er mere natur omkring Viborg end der er i København, så medarbejderne får et større skud "praktisk omgang med natur" af at det ligger i Viborg i København.


De kunne have flyttet det ud på Amagerfælled, masser af natur, og er sikker på af de kunne få plads i noget af alt det nybyggeri der er derude
så havde de både natur og blev inderfor kommune grænsen
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: 1126 job er flyttet ud af København, kun 14% er flyttet med.

Indlægaf Stars » 21. okt 2016, 12:01

eks-Maupassant skrev:Sonofon får jo overhovedet ingen nærheds-bonus af at ligge i Aalborg? Så det er da lige meget om deres direktion ligger i Aalborg, København eller i Timbuktu.


Dengang var der masser af nærheds-bonus:

Potentielle medarbejdere (nyuddannede) boede i Ålborg og København. TDC lå i København.
Derfor var der rift om arbejdskraften i København, men ikke i Ålborg :)
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: 1126 job er flyttet ud af København, kun 14% er flyttet med.

Indlægaf JoyNips » 21. okt 2016, 12:49

eks-Maupassant skrev:
JoyNips skrev:
eks-Maupassant skrev:
Stars skrev:
eks-Maupassant skrev:
Tværtimod, det er min erfaring at nærhed betyder sindssygt meget, fordi der tages beslutninger der bare ikke kan lade sig gøre i praksis, hhv. er ekstremt og unødvendigt tidskrævende og unødvendigt besværlige, når lederne ikke kender praksis.

Bare det at man kan gå en tur og kigge på de virkelige ting man laver retningslinier for betyder meget.


Men det vil da ikke ændre noget, om Naturankenævnet ligger i København eller Viborg, så længe det skal sagsbehandle klager fra hele landet.
Ja - det bliver måske lettere at sagsbehandle klager fra Viborg-egnen, men det bliver tilsvarende sværere at sagsbehandle klager fra hovedstadsområdet.

Hvis du vil have nærhed, skal du lægge det ud i regionerne eller kommunerne.


Jeg kender ikke lige alle de ting der er blevet flyttet og hvorhen, så har ingen mening om lige den der. Jeg ved ikke engang hvad Naturankenævnet laver?

Jeg tænker bare helt generelt at der er mere natur omkring Viborg end der er i København, så medarbejderne får et større skud "praktisk omgang med natur" af at det ligger i Viborg i København.


Natur- og Miljøklagenævnet. ;)

Og før var det din erfaring? Nu er det bare noget, du tænker?


Lad nu være med at fjolle. Du kan jo sagtens forstå hvad jeg mener.


Jeg synes nu faktisk der er stor forskel på, om der debatteres ud fra erfaring (jeg er fx statsansat, udflytningsramt og sidder med både afgørelser og lovarbejde) eller gætværk. :)
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: 1126 job er flyttet ud af København, kun 14% er flyttet med.

Indlægaf JoyNips » 21. okt 2016, 12:53

Falstria skrev:
JoyNips skrev:
Men direktionsgangen har ikke nogen grund til at ligge i Rødby eller Gedser.

Det der nærhedsargument viser en manglende forståelse. Natur- og miljøklagenævnet kommer jo heller ikke til at bøje regler for landmænd ved at ligge på en mark i Viborg, selvom jeg flere steder har set argumentet at "så kan det da være de forstår mere når de kommer ud og får fingrene i mulden"... det er stadig jurister der skal træffe afgørelser og afgørelserne skal stadig træffes efter lovgivningen. Man kommer ikke mere ud med fingre i mulden fordi man lægger funktionerne i provinsen, ligesom sfst ikke kommer til at blive en styrelse fyldt med fiskere og sømænd af at ligge i Korsør.



Du læser godt meget ind i det som jeg ikke har skrevet :)

Det er mellemlederne i Scandlines der ligger og bruger tid på motorvejen som konsekvens.


Mht. Viborg, så er det 12-16 forskellige nævn der samles i Viborg på samme adresse med fælles administration (stordriftfordele). Viborg er valgt af hensyn til jurister, at det så også ligger mere centralt i forhold til de ting natur og miljøklagenævnet arbejder med og bruger rigtig meget tid på at besigtige, kan ikke være et minus.


Men er motorvejen ikke cirka lige lang begge veje?

Jeg er i øvrigt relativt godt informeret hvad angår Nævnenes Hus. :)
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 1126 job er flyttet ud af København, kun 14% er flyttet med.

Indlægaf Slettet bruger » 21. okt 2016, 14:14

JoyNips skrev:
eks-Maupassant skrev:
JoyNips skrev:
eks-Maupassant skrev:
Stars skrev:
eks-Maupassant skrev:
Tværtimod, det er min erfaring at nærhed betyder sindssygt meget, fordi der tages beslutninger der bare ikke kan lade sig gøre i praksis, hhv. er ekstremt og unødvendigt tidskrævende og unødvendigt besværlige, når lederne ikke kender praksis.

Bare det at man kan gå en tur og kigge på de virkelige ting man laver retningslinier for betyder meget.


Men det vil da ikke ændre noget, om Naturankenævnet ligger i København eller Viborg, så længe det skal sagsbehandle klager fra hele landet.
Ja - det bliver måske lettere at sagsbehandle klager fra Viborg-egnen, men det bliver tilsvarende sværere at sagsbehandle klager fra hovedstadsområdet.

Hvis du vil have nærhed, skal du lægge det ud i regionerne eller kommunerne.


Jeg kender ikke lige alle de ting der er blevet flyttet og hvorhen, så har ingen mening om lige den der. Jeg ved ikke engang hvad Naturankenævnet laver?

Jeg tænker bare helt generelt at der er mere natur omkring Viborg end der er i København, så medarbejderne får et større skud "praktisk omgang med natur" af at det ligger i Viborg i København.


Natur- og Miljøklagenævnet. ;)

Og før var det din erfaring? Nu er det bare noget, du tænker?


Lad nu være med at fjolle. Du kan jo sagtens forstå hvad jeg mener.


Jeg synes nu faktisk der er stor forskel på, om der debatteres ud fra erfaring (jeg er fx statsansat, udflytningsramt og sidder med både afgørelser og lovarbejde) eller gætværk. :)


Jeg er helt enig, og derfor har jeg så også lige fortalt dig at jeg ikke kender noget til Natur- og Miljøklagenævnet, og derfor havde jeg ikke nogen stærk mening om lige den udflytning. Nu er det så anden gang jeg pointerer det til dig, og det må vel være nok.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"