Dansk kultur og traditioner på prærien i USA

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Dansk kultur og traditioner på prærien i USA

Indlægaf Jørn » 10. okt 2016, 19:55

Danske traditioner trives godt på prærien i USA.
Prøv at se udsendelsen. Den er spændende, synes jeg.
Hvad er jeres kommentarer ?
Er det "for meget dansk" ? "for lidt dansk" ?
*
https://www.youtube.com/watch?v=Xo3mGCZ ... e=youtu.be
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Dansk kultur og traditioner på prærien i USA

Indlægaf ExCoastal » 14. okt 2016, 16:57

Jeg synes, at det er herligt at danske traditioner lever i bedste velgående i et så lille samfund som Elk Horn.

Som det er tilfældet i andre "danske" byer i USA, så er det som at se et glimt af en svunden tid. Traditionerne stammer fra de oprindelige danske indvandrere, og i modsætning til Danmark, så har de stort ikke ændret sig siden. Til gengæld forstår jeg ikke ideen med medisterpølse og æbleskiver...
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Dansk kultur og traditioner på prærien i USA

Indlægaf paint » 14. okt 2016, 17:44

ExCoastal skrev:Jeg synes, at det er herligt at danske traditioner lever i bedste velgående i et så lille samfund som Elk Horn.

Som det er tilfældet i andre "danske" byer i USA, så er det som at se et glimt af en svunden tid. Traditionerne stammer fra de oprindelige danske indvandrere, og i modsætning til Danmark, så har de stort ikke ændret sig siden. Til gengæld forstår jeg ikke ideen med medisterpølse og æbleskiver...


Det gør jeg heller ikke. Til gengæld så jeg nogle amerikanske turister i Tivoli engang, som spiste wienerbrød med rullepølse :D
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Dansk kultur og traditioner på prærien i USA

Indlægaf Thitida-No-Chey » 14. okt 2016, 18:34

Jeg har brugt Danmark På Prærien i et USA forløb, hvor eleverne snakkede om immigrationen fra Danmark til USA.

Jeg har også bedt en person (dansker) klappe kaje, da vedkommende sad og skældte beboerne ud, fordi de var danske i USA.

Og jeg sidder og tænker, at det kun er naturligt at være stolt af sin kulturelle baggrund og historie og at ønske at bevare noget af den i ens nye hjemland (selvom den er ved at udø med de yngre generationer i Elk Horn)... ligemeget hvor man kommer fra, og hvor man flytter hen.
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Dansk kultur og traditioner på prærien i USA

Indlægaf Wizzze » 14. okt 2016, 20:06

ExCoastal skrev:Jeg synes, at det er herligt at danske traditioner lever i bedste velgående i et så lille samfund som Elk Horn.

Som det er tilfældet i andre "danske" byer i USA, så er det som at se et glimt af en svunden tid. Traditionerne stammer fra de oprindelige danske indvandrere, og i modsætning til Danmark, så har de stort ikke ændret sig siden. Til gengæld forstår jeg ikke ideen med medisterpølse og æbleskiver...


De gør det samme ovre hos dig, i Solvang. Det er som om at det aldrig er blevet overleveres at æbleskiver er en treat / dessert og ikke tilbehør til hovedret, de bliver brugt/serveret lidt ligesom en Yorkshire Pudding gør i det engelske køkken. :gruble:

Man kan faktisk få ok medister og rødkål i Solvang, men uden æbleskiver tak, dem tager jeg bagefter med syltemøg og sukker. :D
Frikadeller kan de dog ikke finde ud af, og ej heller flæskesteg, men det er vist mest fordi de ikke rigtig kender udskæringen kamsteg og så hemmeligheden bag gode svær, nemlig saltning.
Jeg lærte engang den mexikanske kok på restauranten ved vindmøllen at lave rigtig flæskesteg, eller faktisk ribbenssteg da den eneste udskæring de havde som var passende var brystflæsk. Han blev faktisk helt god til at ridse sværen og salte, de par dage vi var der. Men om det er fortsat over årene siden, ved jeg ikke, men lidt kultur har jeg da forsøgt at sprede :D

En dag vi laver en tur fra Chicago til Denver, så vil Elk Horn helt sikkert blive et stop på vejen, ligesom at Denmark, Tennessee, var et naturligt stop på vejen mellem Nashville og Memphis :D
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Dansk kultur og traditioner på prærien i USA

Indlægaf Rapfisk » 14. okt 2016, 21:42

Apropos æbleskiver fik jeg dem engang serveret på en restaurant i Cape Town. Det var en restaurant med (pan-)afrikanske specialiteter, og de blev selvfølgelig ikke præsenteret som æbleskiver, men de lignede og smagte fuldstændig sådan. De blev serveret sammen med gryderetter som en mellemting mellem kuvertbrød og dumpings. Jeg tror, tjenerne syntes, det var meget mærkeligt, at vi spiste dem tørt, uden sovs.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dansk kultur og traditioner på prærien i USA

Indlægaf dgd2007 » 15. okt 2016, 06:02

Wizzze skrev:De gør det samme ovre hos dig, i Solvang. Det er som om at det aldrig er blevet overleveres at æbleskiver er en treat / dessert og ikke tilbehør til hovedret [...]

De har slet ikke forstand på det :)
Vi var i USA for en del år siden, og på et lille udsted bestilte min søn pandekager til dessert.
Det var det skøreste, servitricen havde hørt: at man kunne bruge pandekager som dessert, tsk-tsk :stoned:
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Dansk kultur og traditioner på prærien i USA

Indlægaf Thitida-No-Chey » 15. okt 2016, 13:29

dgd2007 skrev:
Wizzze skrev:De gør det samme ovre hos dig, i Solvang. Det er som om at det aldrig er blevet overleveres at æbleskiver er en treat / dessert og ikke tilbehør til hovedret [...]

De har slet ikke forstand på det :)
Vi var i USA for en del år siden, og på et lille udsted bestilte min søn pandekager til dessert.
Det var det skøreste, servitricen havde hørt: at man kunne bruge pandekager som dessert, tsk-tsk :stoned:

De' skøre, de amer'kanere...
Unavngivet.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Dansk kultur og traditioner på prærien i USA

Indlægaf Delfin » 18. okt 2016, 17:25

Jeg synes, det er lidt pudsigt, hvis (nogle) danske hjemmefødninge sidder og klapper i deres små hænder over, at nogle danskamerikanere har bevaret dele af deres kultur, mens de forventer at vore nye danskere skal blive danske hurtigst muligt.

Nå men det kedelige til side ... Jeg synes også, det er lidt hyggeligt og griner i mit stille sind over, at de så gammeldags danske og slet ikke er fulgt med tiden. Jeg gad godt besøge dem.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dansk kultur og traditioner på prærien i USA

Indlægaf dgd2007 » 18. okt 2016, 18:19

Delfin skrev:Jeg synes, det er lidt pudsigt, hvis (nogle) danske hjemmefødninge sidder og klapper i deres små hænder over, at nogle danskamerikanere har bevaret dele af deres kultur, mens de forventer at vore nye danskere skal blive danske hurtigst muligt.

Nå men det kedelige til side ... Jeg synes også, det er lidt hyggeligt og griner i mit stille sind over, at de så gammeldags danske og slet ikke er fulgt med tiden. Jeg gad godt besøge dem.

Ja, det er lidt sjovt med de der tidslommer :)

Der var også en, der fortalte om det pænt store indiske "community" i Storbritannien, hvor man gør meget for at bevare de gamle indiske ord og udtryk - hvorimod "hjemme" i det rigtige Indien bruger de engelske ord, hvor som helst de kan komme til det.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"