Undgå at rejse sig op for Dronningen + kongelige.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Undgå at rejse sig op for Dronningen + kongelige.

Indlægaf Akehurst2 » 5. okt 2016, 21:29

Falstria skrev:Det er jo til grin og viser bare at de (endnu) ikke hører til i folketinget, men det må de selv om.

De er vel ellers efterhånden næsten ved at være stuerene.


De radikale eller Enhedslisten? :-D
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Undgå at rejse sig op for Dronningen + kongelige.

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2016, 22:08

Jeg synes egentlig, at det er lidt af en gordisk knude. At vente med at gå ind er for mig klart mindre demonstrativt end at blive siddende, når alle andre rejser sig, men helt neutralt er det nu ikke, da det også er brud på etiketten at ankomme efter de kongelige.

Her på mine gamle dage, hvor jeg absolut tilhører ELs højrefløj, er jeg nok mest tilbøjelig til at mene, at når man sidder i folketinget og i den forbindelse har underskrevet grundloven, virker det mest modent at komme til tiden og rejse sig. Ikke af hensyn til kongefamilien, men fordi man er en del af den styreform, som Danmark nu engang har.
Til gengæld synes jeg, at det er helt fint, at ELs medlemmer ikke deltager i hoffets fester, tager imod ordner (dem er der i øvrigt også liberale politikere, som ikke vil have), osv. Som republikaner bør man efter min mening ikke selv opsøge kongerøgelsen og på den måde risikere at ende i situationer, hvor man fx. forventes at neje for de kongelige.

Jeg var engang til en koncert, hvor Alexandra og hendes sønner også deltog. I grunden "skulle" vi vel have rejst os for de to tronarvinger, men det gjorde folk ikke, velsagtens fordi der var tale om børn. Jeg kan huske, at jeg ved den lejlighed tænkte, at hvis det var kommet dertil, ville jeg også have rejst mig, fordi jeg ikke havde lyst til at demonstrere lige op i hovedet på de kongelige.
Nogle gange har jeg faktisk et væsentlig større problem med underdanige hofsnoge som fx. borgmestre, der gladeligt brænder en mio. af på én dags royalt besøg og bagefter undskylder sig med "reklameværdien", end jeg har med monarkiet.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Undgå at rejse sig op for Dronningen + kongelige.

Indlægaf paint » 5. okt 2016, 22:30

Det kommer vel også an på, hvad man lægger i det at rejse sig. Tidligere, før man indførte den såkaldte 'spørgetime' i Folketinget, var det almindeligt, at når Statsministeren kom ind i lokalet til tirsdags-pressemødet, hvor alle journalisterne sad, rejste alle sig op.

Da jeg var i Søværnet, og 'Chefen' (øverstbefalende på skibet) kom ind i Messen, rejse alle mand sig op. Dét opfattede jeg aldrig som et udtryk for underdadighed eller næsegrus respekt, men snarere en formel hilsen.
Det der sker i Folketinget, kunne vel også tolkes på samme måde. Det ville vel virke lidt pudsigt, hvis alle folketingsmedlemmerne sad og skreg 'Hej' i kor? :nerve:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Undgå at rejse sig op for Dronningen + kongelige.

Indlægaf Aspargsen » 6. okt 2016, 05:07

Akehurst2 skrev:
LadyFox skrev:Det må de selvfølgelig selv om. Men jeg må indrømme jeg synes det er plat, og totalt skolegårds-agtigt at nægte at rejse sig for de royale. Jeg synes sagtens at man kan være imod noget, og på samme tid udvise almindelig pli i de situationer hvor man alligevel støder på det man gerne vil ændre.
Altså, det ændre jo alligevel ikke noget - og som politikker burde det da være muligt at prøve at ændre det af andre veje.


Men er det decideret mangel på pli ikke at udtrykke den særlige respekt det er at rejse sig, når nogle mennesker træder ind i et rum?

Jeg ville mene det var mangel på pli, hvis man nægtede at trykke dem i hånden, hvis de rakte den frem til hilsen, men ikke at rejse sig i samlet flok når de træder ind i salen synes jeg er noget andet.

Mener begge dele er mangel på pli
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Undgå at rejse sig op for Dronningen + kongelige.

Indlægaf LadyFox » 6. okt 2016, 06:21

Akehurst2 skrev:
LadyFox skrev:Det må de selvfølgelig selv om. Men jeg må indrømme jeg synes det er plat, og totalt skolegårds-agtigt at nægte at rejse sig for de royale. Jeg synes sagtens at man kan være imod noget, og på samme tid udvise almindelig pli i de situationer hvor man alligevel støder på det man gerne vil ændre.
Altså, det ændre jo alligevel ikke noget - og som politikker burde det da være muligt at prøve at ændre det af andre veje.


Men er det decideret mangel på pli ikke at udtrykke den særlige respekt det er at rejse sig, når nogle mennesker træder ind i et rum?

Jeg ville mene det var mangel på pli, hvis man nægtede at trykke dem i hånden, hvis de rakte den frem til hilsen, men ikke at rejse sig i samlet flok når de træder ind i salen synes jeg er noget andet.

Ja, det synes jeg at det er.
0
...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Undgå at rejse sig op for Dronningen + kongelige.

Indlægaf Akehurst2 » 6. okt 2016, 08:09

DetSorteCirkus skrev:Til gengæld synes jeg, at det er helt fint, at ELs medlemmer ikke deltager i hoffets fester, tager imod ordner (dem er der i øvrigt også liberale politikere, som ikke vil have), osv. Som republikaner bør man efter min mening ikke selv opsøge kongerøgelsen og på den måde risikere at ende i situationer, hvor man fx. forventes at neje for de kongelige.


Ja, også for at være konsekvent. Hvis man er imod monarkiet, så er man også imod den del, der handler om gode middage, ordner og fint tøj til en selv.

DetSorteCirkus skrev:Jeg var engang til en koncert, hvor Alexandra og hendes sønner også deltog. I grunden "skulle" vi vel have rejst os for de to tronarvinger, men det gjorde folk ikke, velsagtens fordi der var tale om børn. Jeg kan huske, at jeg ved den lejlighed tænkte, at hvis det var kommet dertil, ville jeg også have rejst mig, fordi jeg ikke havde lyst til at demonstrere lige op i hovedet på de kongelige.


Men man har vel lov til ikke at skulle lege hofsnog bare fordi, man går til koncert. De kan ikke forvente at alle mulige almindelige danskere skal bukke og skrabe, og jeg ville uden skrupler være blevet siddende, hvis det tilfældigvis viste sig, at nogle kongelige tilfældigvis skulle deltage i samme kulturelle arrangement som mig.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"