Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf vibbsen » 27. sep 2016, 13:28

Aspargsen skrev:
vibbsen skrev:
Aspargsen skrev:
vibbsen skrev:
Jasmin skrev:Piger og kvinder bliver ikke ligestillede af, at det danske samfund diskriminerer dem, når de har tørklæde på. Det kan kun bekæmpes ved, at de får ret til at deltage i samfundslivet, uanset om de går med tørklæde eller ej. Det er en kulturkamp i de muslimske samfund som skal kæmpes.


This. For pokker bare SÅ meget this.

De piger som bliver tvunget til at gå med tørklæde har det svært nok i forvejen. For mig handler integration ikke om hvad man har på hovedet. For mig handler integration om deltagelse. Og hvis vi med et forbud mod tørklæder risikere at disse piger ikke får lov til at deltage, jamen har vi faktisk ikke opnået en skid. Jo måske at skabe nogen kvinder som ikke må få lov til at deltage.

Jeg vil hellere have at de deltager iført tørklæde end at de slet ikke deltager. For ved at sikre at de deltager, så skaber vi grobund for at de føler at de har en plads i samfundslivet, og at de vil give deres egne døtre muligheden for at deltage, og med dem deres døtres døtre osv. Herhjemme brændte kvinderne BH'en i 70'erne. Det var vores kvindekamp....Lad de muslimske kvinder tage deres kvindekamp den dag de føler for det.


Dejlig løsning :gogo:
Er prøvet, virkede ikke
Næste løsnings forslag, Tak


Hvad er prøvet ??? Og hvordan ved vi at det ikke virkede ???


Har du læst dit eget indlæg ?
eller prøver du bare af tage pladsen fra Uffe Elbæk som den mest Urealistiske Dansker ?


Ja, jeg har skam læst mit eget indlæg. Du derimod mangler stadig at svare på hvad det helt nøjagtigt er ved min "metode" som vi har prøvet og som ikke virkede.....Det er vist ikke mig som tangerer til titlen som "Mest Urealistisk"....Det må vist nærmere være dem som tror at man kan bruge tvang til at frigøre andre mennesker....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf LadyFox » 27. sep 2016, 14:16

Aspargsen skrev:
LadyFox skrev:
Aspargsen skrev:
LadyFox skrev:
Aspargsen skrev:
thomassneum skrev:
Aspargsen skrev:
Dejlig løsning :gogo:
Er prøvet, virkede ikke
Næste løsnings forslag, Tak

Hvad er det som ikke virker?

Det som stod ovenover mit indlæg

Hvorfor synes du ikke det?


Syntes du da af det ser ud til af virke ?

Ja.
Hvorfor synes du ikke det?


Hvis du er tilfreds, så behøver vi jo ikke gøre mere ved det, så sætter jeg mig bare over i hjørnet og venter på DF og Nye Borgerlige, får samlet stemmer nok, gætter på af det sker inden næste valg

Det er dig der råber op om at det ikke virker at lade dig muslimske piger bære tørklæde, så må du vel også kunne uddybe lidt mere om hvor du har det fra?
0
...
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Aspargsen » 27. sep 2016, 15:10

LadyFox skrev:
Aspargsen skrev:
LadyFox skrev:
Aspargsen skrev:
LadyFox skrev:
Aspargsen skrev:
thomassneum skrev:
Aspargsen skrev:
Dejlig løsning :gogo:
Er prøvet, virkede ikke
Næste løsnings forslag, Tak

Hvad er det som ikke virker?

Det som stod ovenover mit indlæg

Hvorfor synes du ikke det?


Syntes du da af det ser ud til af virke ?

Ja.
Hvorfor synes du ikke det?


Hvis du er tilfreds, så behøver vi jo ikke gøre mere ved det, så sætter jeg mig bare over i hjørnet og venter på DF og Nye Borgerlige, får samlet stemmer nok, gætter på af det sker inden næste valg

Det er dig der råber op om at det ikke virker at lade dig muslimske piger bære tørklæde, så må du vel også kunne uddybe lidt mere om hvor du har det fra?

Det kunne jeg godt
Men tror jeg bliver siddende ovre i hjørnet
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf vibbsen » 27. sep 2016, 15:52

Aspargsen skrev:
LadyFox skrev:
Aspargsen skrev:
LadyFox skrev:
Aspargsen skrev:
LadyFox skrev:
Aspargsen skrev:
thomassneum skrev:
Aspargsen skrev:
Dejlig løsning :gogo:
Er prøvet, virkede ikke
Næste løsnings forslag, Tak

Hvad er det som ikke virker?

Det som stod ovenover mit indlæg

Hvorfor synes du ikke det?


Syntes du da af det ser ud til af virke ?

Ja.
Hvorfor synes du ikke det?


Hvis du er tilfreds, så behøver vi jo ikke gøre mere ved det, så sætter jeg mig bare over i hjørnet og venter på DF og Nye Borgerlige, får samlet stemmer nok, gætter på af det sker inden næste valg

Det er dig der råber op om at det ikke virker at lade dig muslimske piger bære tørklæde, så må du vel også kunne uddybe lidt mere om hvor du har det fra?

Det kunne jeg godt
Men tror jeg bliver siddende ovre i hjørnet


Det er også meget sikrer at blive siddende i hjørnet. Der behøver man ikke argumenterer for de ting man slynger ud......
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Aspargsen » 27. sep 2016, 16:45

vibbsen skrev:
Aspargsen skrev:
LadyFox skrev:
Aspargsen skrev:
LadyFox skrev:
Aspargsen skrev:
LadyFox skrev:
Aspargsen skrev:
thomassneum skrev:
Aspargsen skrev:
Dejlig løsning :gogo:
Er prøvet, virkede ikke
Næste løsnings forslag, Tak

Hvad er det som ikke virker?

Det som stod ovenover mit indlæg

Hvorfor synes du ikke det?


Syntes du da af det ser ud til af virke ?

Ja.
Hvorfor synes du ikke det?


Hvis du er tilfreds, så behøver vi jo ikke gøre mere ved det, så sætter jeg mig bare over i hjørnet og venter på DF og Nye Borgerlige, får samlet stemmer nok, gætter på af det sker inden næste valg

Det er dig der råber op om at det ikke virker at lade dig muslimske piger bære tørklæde, så må du vel også kunne uddybe lidt mere om hvor du har det fra?

Det kunne jeg godt
Men tror jeg bliver siddende ovre i hjørnet


Det er også meget sikrer at blive siddende i hjørnet. Der behøver man ikke argumenterer for de ting man slynger ud......

Netop det er et dejligt hjørne :)

og så har jeg mens jeg sidder her i hjørnet fundet en tema side om Geeti, meget spændende læsning :)
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Slettet bruger » 27. sep 2016, 16:46

Jasmin skrev:
eks-Maupassant skrev:I 1960rne gik de ikke en gang med tørklæde i de muslimske lande.
Og i 1960'erne var kvinder med tørklæde og lårkort en del af gadebilledet i Danmark, blandt andet promoveret af Vivi Bak.


Det var for at se smart ud og ikke noget med religion.

Konteksten "at man vil efterligne Sophia Loren og Marilyn Monroe for at uppe sin sexethed" er jo en ret anden end en religiøs.

Loren, 1960erne
Billede
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Jasmin » 27. sep 2016, 18:25

eks-Maupassant skrev:
Jasmin skrev:
eks-Maupassant skrev:I 1960rne gik de ikke en gang med tørklæde i de muslimske lande.
Og i 1960'erne var kvinder med tørklæde og lårkort en del af gadebilledet i Danmark, blandt andet promoveret af Vivi Bak.


Det var for at se smart ud og ikke noget med religion.

Konteksten "at man vil efterligne Sophia Loren og Marilyn Monroe for at uppe sin sexethed" er jo en ret anden end en religiøs.
Korset er et religiøst symbol på kristendom. Tørklædet har ikke samme symbolske effekt for islam.
Men når vi har striden om tørklædets betydning i Danmark, hænger det efter min mening sammen med, at islam endnu er i puberteten herhjemme og det dummeste, vi kan gøre, er at forbyde tørklædet. Det klogeste vil være at ignorere det, for så er det måske ikke længere så interessant. For mig at se handler det om at handle en smule pædagogisk. Det er vi bare ikke så gode til, og så er det, vi får den her slags ophedede debatter, der ingen vegne fører. Tørklædet er en islamisk tradition. Derfor er det en misforståelse, når nogle kalder det et religiøst symbol. Man kan sige, at tørklædet er en del af den islamiske uniform og når man i Danmark ser muslimske kvinder bruge tørklædet, er der en del som gør det, fordi det hænger sammen med, at sådan gør man der, hvor de kommer fra. Der er altså tale om noget traditionsbestemt, som de unge kvinder har med hjemmefra som en arv. Skal man finde et islamisk symbol, som man kan sammenligne med det kristne kors som et religiøst symbol, må det være halvmånen - den er om noget det islamiske symbol.
4
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf avdotja » 27. sep 2016, 19:50

Er jeg fan af tørklæde og det det symboliserer for mig? Nej. Mener jeg staten skal diktere hvilket tøj kvinder må gå eller ikke gå i? Absolut nej!

Det ironiske (eller tragiske) er jo at argumentet "det er for deres egen skyld" bliver brugt på samme måde af ekstremanister på den modsatte side. Når man fratager folk deres basale frihedsrettigheder gælder det jo om at pakke det pænest muligt ind, hvis man ikke vil have alt for meget besvær.
3
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Jasmin » 28. sep 2016, 07:21

avdotja skrev:Er jeg fan af tørklæde og det det symboliserer for mig? Nej. Mener jeg staten skal diktere hvilket tøj kvinder må gå eller ikke gå i? Absolut nej!
Hvad synes du det symboliserer?
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Akehurst2 » 28. sep 2016, 14:44

Jasmin skrev:
avdotja skrev:Er jeg fan af tørklæde og det det symboliserer for mig? Nej. Mener jeg staten skal diktere hvilket tøj kvinder må gå eller ikke gå i? Absolut nej!
Hvad synes du det symboliserer?


Nu var spørgsmålet ikke til mig, men jeg er enig i, at tørklædet er et negativt symbol.

Jeg synes, det symboliserer manglende ligestilling, når kvinder skal dække sig til, mens mænd kan gå klædt som de vil.

Så synes jeg, det symboliserer et forkert syn på mænds evne til selvkontrol, at de åbenbart ikke kan styre sig, hvis kvinder ikke dækkes til.

Og så ser jeg negativt på tørklæder fordi jeg ved, at nogle kvinder tvinges til at bære dem - selvom det ikke er dem alle.
2
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf avdotja » 28. sep 2016, 19:59

Jasmin skrev:
avdotja skrev:Er jeg fan af tørklæde og det det symboliserer for mig? Nej. Mener jeg staten skal diktere hvilket tøj kvinder må gå eller ikke gå i? Absolut nej!
Hvad synes du det symboliserer?

Underkastelse og ærbarhed.
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Jasmin » 29. sep 2016, 08:48

Akehurst2 skrev:Nu var spørgsmålet ikke til mig, men jeg er enig i, at tørklædet er et negativt symbol.

Jeg synes, det symboliserer manglende ligestilling, når kvinder skal dække sig til, mens mænd kan gå klædt som de vil.

Så synes jeg, det symboliserer et forkert syn på mænds evne til selvkontrol, at de åbenbart ikke kan styre sig, hvis kvinder ikke dækkes til.

Og så ser jeg negativt på tørklæder fordi jeg ved, at nogle kvinder tvinges til at bære dem - selvom det ikke er dem alle.

avdotja skrev:Underkastelse og ærbarhed.

Findes der muslimske kvinder som bliver undertrykt? Ja, det gør det.

Men at fokuserer på tørklædet, er ikke den måde man skal starte en ligestillingskamp. En undertrykt kvinde bliver aldrig ligestillet af få frataget sit tørklæde. En del etniske kvinder står overfor langt mere alvorlige problemer, som tørklædedebatten er med til at sløre.

Er man født ind i en gammeldags og kontrollerende patriarkalsk familie, så er det ikke sjovt at være kvinde og det er uanset hvilken religion man tilhører. Sådanne kvinder skal have mulighed for hjælp, vejledning og oplysning så de selv kan vælge deres eget liv. De midler skal vi som samfund stille til rådighed hvis vi vil dette til livs.

Jeg har mødt mange som selv mener at de er skam tolerante, går ind for ytringsfrihed og religionsfrihed og respekt for sine medmennesker, men spørger man dem om hvad deres holdning til tørklæder og Burka er…..! Så hvis man har sympati for disse kvinders frihedskamp, så drop tørklædedebatten og fokuser på de konkrete tiltag, der kan promovere kvinders frihed.

Og så er det ikke kun kvinder som dækker deres ansigter. I Mali, Niger, Burkina Faso, Algeriet og Libyen bor der ca. fem millioner muslimske Tuareger og de har den tradition, at mænd skal være tildækket og bære "Tagelmust" et tørklæde som dækker hår, næse og mund. Kvinderne dækker ikke deres ansigter.

Så det med at de distancerer sig fra det danske samfund, det har vi sgu selv en stor andel i. Det de har brug for er ikke vores fordømmende blik, men derimod vores udstrakte hånd.
2
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Precaseptica » 29. sep 2016, 09:30

Jasmin skrev:Findes der muslimske kvinder som bliver undertrykt? Ja, det gør det.

Men at fokuserer på tørklædet, er ikke den måde man skal starte en ligestillingskamp. En undertrykt kvinde bliver aldrig ligestillet af få frataget sit tørklæde. En del etniske kvinder står overfor langt mere alvorlige problemer, som tørklædedebatten er med til at sløre.

Er man født ind i en gammeldags og kontrollerende patriarkalsk familie, så er det ikke sjovt at være kvinde og det er uanset hvilken religion man tilhører. Sådanne kvinder skal have mulighed for hjælp, vejledning og oplysning så de selv kan vælge deres eget liv. De midler skal vi som samfund stille til rådighed hvis vi vil dette til livs.

Jeg har mødt mange som selv mener at de er skam tolerante, går ind for ytringsfrihed og religionsfrihed og respekt for sine medmennesker, men spørger man dem om hvad deres holdning til tørklæder og Burka er…..! Så hvis man har sympati for disse kvinders frihedskamp, så drop tørklædedebatten og fokuser på de konkrete tiltag, der kan promovere kvinders frihed.

Og så er det ikke kun kvinder som dækker deres ansigter. I Mali, Niger, Burkina Faso, Algeriet og Libyen bor der ca. fem millioner muslimske Tuareger og de har den tradition, at mænd skal være tildækket og bære "Tagelmust" et tørklæde som dækker hår, næse og mund. Kvinderne dækker ikke deres ansigter.

Så det med at de distancerer sig fra det danske samfund, det har vi sgu selv en stor andel i. Det de har brug for er ikke vores fordømmende blik, men derimod vores udstrakte hånd.


Som udgangspunkt er jeg enig i, at juridiske indgreb hurtigt kan modvirke den ønskede effekt.

Men er det ikke problematisk for den ønskede udvikling, at man netop ser de kvinder der er frie til selv at vælge iføre sig tildækning alligevel? På den måde bliver det netop et symbol på frihed, samtidigt med det er et symbol på undertrykkelse. For det ER undertrykkelse - helt uden tvivl. Verden over er langt flere den påtvunget med døden til følge, hvis de så meget som udtrykker et ønske om at tage den af, end der er muslimske kvinder der kan smide den hvis det passede dem. Men det er nu også blevet et symbol på frihed at man kan vælge den.

Hvis nu det i stedet kunne forblive et symbol på frihed, at man gør som kvinder der slipper fra IS gør - at brænde den af på stedet - så ville der herske enighed om at det er et symbol på undertrykkelse. At ligestilling er mere ønskværdigt.

Hvordan kommer vi dertil? Er vi enige om at det er der vi vil hen? Hvor problematisk er det for debatten, at enormt mange mennesker stadig behandler det som om det er et spørgsmål om tøjstil?
2
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Jasmin » 29. sep 2016, 11:56

Vi skal udfordre Islam kvindesyn, på samme måde som man førhen også har kritiseret det jødisk-kristne kvindesyn. Men den danske kvindebevægelse gjorde meget mere end at udfordre det kristne kvindesyn. Den anskuede kvindeundertrykkelsen ud fra mange forskellige vinkler, herunder også socialklasse, økonomi og adgangen til arbejdsmarkedet. Men i forhold til minoritetskvinder ser det ud som om det kun handler om religion, og det er en reducerende forenkling, mener jeg.

Vi må også erkende, at vi også står over for kvinder, som gør alt det, vi siger de skal i integrationens navn: De uddanner sig, de vil ud på arbejdsmarkedet, og de vil have en plads i det offentlige rum. Og så accepterer vi dem alligevel ikke, fordi de bærer tørklæde. Man kan selvfølgelig sige, at så kan de bare tage det af. Men vi er også nødt til at lytte til de muslimske kvinder selv, når de siger, at de kan bære tørklæde som en strategi til at opnå mere frihed, og at de finder ligestilling og feminisme i islam.
3
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf avdotja » 29. sep 2016, 19:16

Jasmin skrev:
Akehurst2 skrev:Nu var spørgsmålet ikke til mig, men jeg er enig i, at tørklædet er et negativt symbol.

Jeg synes, det symboliserer manglende ligestilling, når kvinder skal dække sig til, mens mænd kan gå klædt som de vil.

Så synes jeg, det symboliserer et forkert syn på mænds evne til selvkontrol, at de åbenbart ikke kan styre sig, hvis kvinder ikke dækkes til.

Og så ser jeg negativt på tørklæder fordi jeg ved, at nogle kvinder tvinges til at bære dem - selvom det ikke er dem alle.

avdotja skrev:Underkastelse og ærbarhed.

Findes der muslimske kvinder som bliver undertrykt? Ja, det gør det.

Men at fokuserer på tørklædet, er ikke den måde man skal starte en ligestillingskamp. En undertrykt kvinde bliver aldrig ligestillet af få frataget sit tørklæde. En del etniske kvinder står overfor langt mere alvorlige problemer, som tørklædedebatten er med til at sløre.

Er man født ind i en gammeldags og kontrollerende patriarkalsk familie, så er det ikke sjovt at være kvinde og det er uanset hvilken religion man tilhører. Sådanne kvinder skal have mulighed for hjælp, vejledning og oplysning så de selv kan vælge deres eget liv. De midler skal vi som samfund stille til rådighed hvis vi vil dette til livs.

Jeg har mødt mange som selv mener at de er skam tolerante, går ind for ytringsfrihed og religionsfrihed og respekt for sine medmennesker, men spørger man dem om hvad deres holdning til tørklæder og Burka er…..! Så hvis man har sympati for disse kvinders frihedskamp, så drop tørklædedebatten og fokuser på de konkrete tiltag, der kan promovere kvinders frihed.

Og så er det ikke kun kvinder som dækker deres ansigter. I Mali, Niger, Burkina Faso, Algeriet og Libyen bor der ca. fem millioner muslimske Tuareger og de har den tradition, at mænd skal være tildækket og bære "Tagelmust" et tørklæde som dækker hår, næse og mund. Kvinderne dækker ikke deres ansigter.

Så det med at de distancerer sig fra det danske samfund, det har vi sgu selv en stor andel i. Det de har brug for er ikke vores fordømmende blik, men derimod vores udstrakte hånd.

Undskyld, men jeg er ikke sikker på jeg forstår dit indlæg? Jeg skrev netop at staten bør blande sig fuldstændigt uden om folks tøjvalg.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"