Aktiv dødshjælp

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er du for aktiv dødshjælp i Danmark?

Ja
45
90%
Nej
5
10%
 
Afgivne stemmer: 50
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf dgd2007 » 12. sep 2016, 20:59

JoyNips skrev:Aktiv dødshjælp som i "assisteret selvmord", ja. Men ikke som i "drab på begæring". Hvor linjen så præcist går mellem de to synes jeg kan være vanskeligt at afgøre.

Ja, det er lige præcis det. Der kan selvfølgelig være tilfælde, hvor det er helt urimeligt at holde en person i live, når der ikke er andet end uudholdelige smerter tilbage.
På den anden side kan det også hurtigt udvikle sig i retning af et pres på den ældre for at få det overstået, når nu han/hun ikke længere gør nogen gavn, og arvingerne godt snart kunne bruge pengene fra slaget af huset osv. :gruble:

Jeg har ikke stemt i den meget "binære" afstemning. Men jeg er nok overvejende imod.
Det er noget andet at slukke for en respirator, selvom det er heller 100%, for der er jo tilfælde, hvor komapatienter er kommet sig. Men det er trods alt at lade være med at holde nogen kunstigt i live. Decideret at dræbe folk, er trods alt skridtet videre, og det er uværdigt, hvis man kan komme i en situation, hvor der et skjult pres på personen for at gå med til det.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Bimmerdyret » 12. sep 2016, 21:04

Klart, jeg bestemmer selv over min krop og mit liv - det ender når jeg vil!
Og kan jeg det ikke selv, så ved min mand hvad han skal gøre og omvendt!
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Sophies-mor » 13. sep 2016, 00:40

Jeg må indrømme, at jeg er for.
Men ud fra den belgiske, hollandske og schweiziske model, hvor man ingen af stederne "kommer lige ind fra gaden og får det overstået."
Der skal være visse kriterier, der skal opfyldes osv.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf JoyNips » 13. sep 2016, 05:25

dgd2007 skrev:På den anden side kan det også hurtigt udvikle sig i retning af et pres på den ældre for at få det overstået, når nu han/hun ikke længere gør nogen gavn, og arvingerne godt snart kunne bruge pengene fra slaget af huset osv. :gruble:


Jeg synes først og fremmest ikke at alder skal være noget, man kan anmode om assisteret selvmord på baggrund af.
Men derudover er jeg helt enig i, at der ligger en problematik i at åbne for muligheden, fordi mange meget syge nok føler, at de er en byrde og derfor vil være tilbøjelige til at synes, de bør afslutte livet for ikke blot at være til besvær. Der skal helt sikkert være nogle meget kvalificerede mennesker til at tale med dem og klarlægge, om ønsket reelt bunder i at ville afslutte livet.

Jeg synes egentlig at livets opretholdelse bør være udgangspunkt og at bevidst afslutning af det kun skal tillades som en form for dispensation.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Æble » 13. sep 2016, 14:43

Jeg er for. Men det skal kun kunne foretages på godkendte hospice/klinikker, godkendte metoder og det skal godkendes af et etisk råd. Lissom i Belgien mener jeg det er. Og det råd skal selvfølgelig have nogle retningslinjer, hvor den belgiske model med "ubærlige psykiske eller fysiske lidelser" er rettesnoren. Børn skulle være omfattet, men med forældres godkendelse.

Vi har jo fx et etisk råd der tager stilling til senaborter, så skulle man have et lignende setup for aktiv dødshjælp.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf twinkle » 13. sep 2016, 16:11

Jeg er for. Den måde, som min far led på, da han døde... Det ville have været 100% bedre, hvis han havde haft mulighed for at modtage aktiv dødshjælp. Han var uhelbredeligt syg med kræft, og fik så meget morfin det sidste stykke tid. Hans krop stod langsomt af.. Metastaserne i hjernen blev større.. Han blev mere konfus... Vil ikke ønske en sådan død for nogen.

Det samme med min morfar. Han var gammel og træt af dage, syg og røg ind og ud af sygehuset. Jeg er overbevist om, at han også havde valgt aktiv dødshjælp, hvis det var en mulighed.

For mig handler det meget om retten til, at få en værdig død.
2
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf cola » 13. sep 2016, 16:42

Jeg er for, og syntes det er lidt sjovt at vi rask væk afliver dyr, men ikke mennesker, der lider. Er forskellen at dyr er så meget mere værd end mennesket eller ? For jeg ser en aflivning, om det er et menneske eller et dyr, som barmhjertig, og i begge tilfælde kan man faktisk sige der er tale om en bøn om at dø.
Ja måske nogen vil finde det grotesk at jeg sammenligner mennesker og dyr, men det er jo det samme... du afliver et dyr der knap kan gå og bare ligger og lider, men holder et menneske i samme tilstand i live.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. sep 2016, 02:44

dgd2007 skrev:På den anden side kan det også hurtigt udvikle sig i retning af et pres på den ældre for at få det overstået, når nu han/hun ikke længere gør nogen gavn, og arvingerne godt snart kunne bruge pengene fra slaget af huset osv. :gruble:


Men det kan arvingerne sådan set også gøre - helt lovligt - selvom aktiv dødshjælp ikke er tilladt, så det ændrer jo ikke på noget.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3635

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Petrix » 14. sep 2016, 04:11

Jeg har svært ved at sige om jeg er for eller imod, så jeg har ikke stemt. Hvor er den dér 3. Mulighed der plejer at være dér "Ved Ikke"
1
27102021
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 485
Likede indlæg: 10662

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf BlueBunny » 14. sep 2016, 05:05

I princippet er jeg for.
Omvendt kan jeg være bange for om nogen vil føle sig pressede.

En ulykke, sygdom kan betyde et skift i en persons fysik som kan virke som et chok. Nogle har måske brug for tid for at acceptere at livet vil være anderledes end forventet. Måske en person selv er glad for livet, men omgivelserne kan få personen til at føle sig som en byrde.

Jeg synes det er meget svært.

Kan forældre tilvælge på børns vegne? Hvis et barn fødes med kronisk sygdom og skavanker. Kan forældre så vælge at livet ikke er værd at leve?
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Æble » 14. sep 2016, 05:09

BlueBunny skrev:I princippet er jeg for.
Omvendt kan jeg være bange for om nogen vil føle sig pressede.

En ulykke, sygdom kan betyde et skift i en persons fysik som kan virke som et chok. Nogle har måske brug for tid for at acceptere at livet vil være anderledes end forventet. Måske en person selv er glad for livet, men omgivelserne kan få personen til at føle sig som en byrde.

Jeg synes det er meget svært.

Kan forældre tilvælge på børns vegne? Hvis et barn fødes med kronisk sygdom og skavanker. Kan forældre så vælge at livet ikke er værd at leve?


Til det sidste: Ja det kan de. Forældrene er ansvarlige for barnets tarv. Og ligeså vel som de kan vælge at abortere et sygt foster, så kan de vælge at udøve aktiv dødshjælp.
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Thitida-No-Chey » 14. sep 2016, 17:17

Jeg har været for aktiv dødshjælp, siden jeg 11 år gammel nærmest fra den ene dag til den anden så min morfar gå fra at være et aktivt menneske med humor og livsmod til en tom skal. Der var ingen værdighed i de sidste få måneder af hans liv, hvor han lå i en seng og kunne ikke røre sig. Kunne ikke spise, kunne ikke tale, intet...

Der skal være ordnede forhold og der skal være kontrol på... vanvittigt megen kontrol... og det skal være en velbegrundet beslutning og ikke en pludselig indskydelse.

Jeg så den dokumentar med Terry Pratchett, hvor han var i Schweitz med en mand, der ønskede hjælp til at dø. Hvad han led af, husker jeg ikke, men det var noget, der med årene ville tage hans muskelfunktion fra ham, så han ville ende som en grøntssag... Han fik hjælp til at begå selvmord ved at indtage en væske, og han blev spurgt gentagende gange: "Har du forstået, at når du indtager denne væske, så dør du?" således at der ikke var nogen tvivl hos den døende.

De forhold jeg så der, det så jeg gerne i Danmark. Det var med en dejlig ro, nærmest en hyggelig atmosfære, og alt foregik med værdighed. Manden døde med sin kone ved siden, hånd i hånd til det sidste...

Man kan så diskutere, hvem der skal have lov til at få tilladelse til at tage sit eget liv. For skal det begrænses til fysisk sygdom, eller må det også være psykisk? Det er nemlig vanvittigt nemt at sige "Patienten skal have en sygdom/handikap på et stadie, hvor der ikke er mulighed for helbredelse og en værdig afslutning" når vi taler om kræft eller lignende... Min faster led i årevis af depressioner, og hun var vanvittigt bange, angst, konstant til et punkt, hvor hun simpelthen ikke kunne holde ud at leve og tog sit eget liv... Og hvad med patienter, der ikke selv kan indtage en dødbringende væske... Eller patienter, der er så syge, at de ikke kan give samtykke, selvom de pårørende (der kender vedkommende bedst... som med min morfar) ved, at det at ligge og ikke kunne noget bestemt ikke er patientens ønske...

Der er rigtig mange ting, der skal diskuteres, og man kan nok aldrig få det perfekte system, men jeg er stadig for...
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9550

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf FrøkenM » 14. sep 2016, 17:28

Jeg er for aktiv dødshjælp. Måden hvorpå min bedstemor led til sidst, var helt og aldeles forfærdelig og det skulle være stoppet længe før.
Jeg er helt klart med på de ordede forhold hvor der også er en periode for tanke og fortrydelse. Det skal ikke være noget man "bare" lige gør, men der skal derimod være en process der sikrer, at den person der ønsker det, gør det af de rette årsager. Om det er på grund af psykisk eller fysisk sygdom, synes jeg er irrelevant.

Jeg forestiller mig noget ala den model de har i Schweiz, Belgien eller Holland. Jeg ved ikke om det er en handling jeg mener skal kunne udføres i hjemmet. Muligvis, da mange jo ønsker at dø fredfyldt i eget hjem.

Jeg synes ligeledes at børn skal være berettigede til at tage en sådan beslutning. I det tilfælde at barnet er for ungt er det forældrenes beslutning. Men når et barn er gammelt nok til at forstå evt. sygdom og udtrykke ønske om aktiv dødshjælp, skal barnet høres. Dog skal det bero på forældrenes samtykke indtil man er myndig.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2016, 18:36

Æble skrev:Jeg er for. Men det skal kun kunne foretages på godkendte hospice/klinikker, godkendte metoder og det skal godkendes af et etisk råd. Lissom i Belgien mener jeg det er. Og det råd skal selvfølgelig have nogle retningslinjer, hvor den belgiske model med "ubærlige psykiske eller fysiske lidelser" er rettesnoren. Børn skulle være omfattet, men med forældres godkendelse.

Vi har jo fx et etisk råd der tager stilling til senaborter, så skulle man have et lignende setup for aktiv dødshjælp.


Hvad er der i vejen med den gode gamle "en-hammer-i-nakken-omme-bag-ved-laden"-metoden?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"