Medicinens pris i aften på DR

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Medicinens pris i aften på DR

Indlægaf HerErJeg » 12. sep 2016, 06:06

Det bliver spændende at se tro jeg. Der var jo en smagsprøve i går med en prisstigning fra 20 til 800 kr. for en simpel pille.
Det er ærlig snak at udgiften til medicin er steget til det dobbelte over 7-8 år, knapt 4 mia. mere end i 2007.
Det jeg overhovedet ikke fatter, er at man så alligevel fastfryser budgetteterne, så der skal spares mere på kerneværdierne, i samme takt som medicinen stiger. Det har jo ikke noget med hinanden at gøre, og fordi det ene stiger kan det andet jo ikke undværes. Men det sker jo alligevel.

Set i det lys er de 12 milliarder "hovsa" kroner hos SKAT jo yderst relevante. Hvor kunne der være gjort, eller undgået, mange tiltag, hvis pengene havde været sikre i kassen. Eller de mange penge der er brugt på ubrugelige IC4 tog. Eller milliarddyre IT systemer som alligevel ender med at blive skrottet.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Medicinens pris i aften på DR

Indlægaf Aspargsen » 12. sep 2016, 07:24

prisstigning fra 20 til 800 kr. for en simpel pille, skyldes et hul i lovgivningen så man jo kan håbe af de skynder sig med af lukke
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Medicinens pris i aften på DR

Indlægaf fisken80 » 12. sep 2016, 07:42

Jeg så lidt om det i tv-avisen i går aftes og det jeg undrer mig over er, hvorfor i himlens navn man (og jeg skriver man, fordi jeg ikke kan gennemskue hvem der er tale om) giver ét firma eneret på at producere et lægemiddel som man har kendt siden 70'erne og som nemt og billigt kan produceres på sygehusapoteket. Det giver simpelthen ingen mening i mine øjne.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Medicinens pris i aften på DR

Indlægaf HerErJeg » 13. sep 2016, 04:55

Det er op ad bakke med medicinen. Er der overhovedet nogen her hjemme som prøver at dreje armen rundt på medicinalindustrien? Ud over at blive forargede over at det er så dyrt, og så alligevel betale ved kasse 1.
Det får mig til at tænke på den offentlige sektor, som alle ser som overflødig, tung, ineffektiv og ikke mindst DYR. Og det går man så til valg på og lover at rydder op og slanke alt det som alligevel ikke er til nogen nytte.
Men sundhedsvæsenet falder jo også i den kategori, men er det nu også så galt, hvis en stor del af udgiften skyldes direkte indkøb, hvor varens pris bare går op og op og op? Der er jo sparet så blodet og tårene driver, spørg på hvilken som helst afdeling i regionerne eller kommunen, om ikke smertegrænsen for anstændighed for længst er nået?
Og så er det tankevækkende at sådan et livsfarligt parti som LA, har fået skattelettelser på hjernen, der lefles for de rige, og ingen kan vel med rette sige at de kan finansieres med sikkerhed, uden at skære endnu mere i det der i forvejen bløder?
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Medicinens pris i aften på DR

Indlægaf landsbytossen » 13. sep 2016, 05:32

Politikeren Bent Hansen rettede kritik af medicinalfirmaer, som udnytter loven til deres egen fordel. Han kritiserede ikke politikere, der laver lovene og gør det muligt for medicinalfirmaerne at skrue prisen urimeligt op.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Medicinens pris i aften på DR

Indlægaf HerErJeg » 13. sep 2016, 05:55

landsbytossen skrev:Politikeren Bent Hansen rettede kritik af medicinalfirmaer, som udnytter loven til deres egen fordel. Han kritiserede ikke politikere, der laver lovene og gør det muligt for medicinalfirmaerne at skrue prisen urimeligt op.

Det hørte jeg godt. Han er frustreret og mange kan ikke lide personen Bent Hansen. Men han kan kritisere alt det han har lyst til, han ender jo alligevel med at betale ved kasse 1.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Medicinens pris i aften på DR

Indlægaf landsbytossen » 13. sep 2016, 06:13

HerErJeg skrev:
landsbytossen skrev:Politikeren Bent Hansen rettede kritik af medicinalfirmaer, som udnytter loven til deres egen fordel. Han kritiserede ikke politikere, der laver lovene og gør det muligt for medicinalfirmaerne at skrue prisen urimeligt op.

Det hørte jeg godt. Han er frustreret og mange kan ikke lide personen Bent Hansen. Men han kan kritisere alt det han har lyst til, han ender jo alligevel med at betale ved kasse 1.

Som socialdemokratisk regionsformand er han i en position, hvor han har god mulighed for at påvirke sit partis MF´ere, som i perioder forkæles med en ministerbil.
Det han sagde i det program lægger lodder i vægtskålen for, at man ikke kan lide politikeren Bent Hansen.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Medicinens pris i aften på DR

Indlægaf FruitFly » 13. sep 2016, 06:20

fisken80 skrev:Jeg så lidt om det i tv-avisen i går aftes og det jeg undrer mig over er, hvorfor i himlens navn man (og jeg skriver man, fordi jeg ikke kan gennemskue hvem der er tale om) giver ét firma eneret på at producere et lægemiddel som man har kendt siden 70'erne og som nemt og billigt kan produceres på sygehusapoteket. Det giver simpelthen ingen mening i mine øjne.

Kom der i programmet nogen forklaring på dette? Det undrer også mig.

Jeg googlede lidt, og det må have noget med den såkaldte "orphan drug designation" som Chiesi (som lægemiddelfirmaet hedder) har fået på Peyona (som medicinen hedder). Men hvordan kan man få "orphan drug designation" på noget, som har kunne leveres fra apotekerne?
http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp? ... 058001d12b

Men det forstår jeg ikke. De nyeste regler for "orphan drug" (fra 2000) siger at det lægemiddel kan få Orphan Drug status hvis
- Lægemidlet er beregnet til behandling af en lidelse, der berører højst fem ud af 10.000 personer i EU på det tidspunkt, hvor ansøgningen fremsættes, eller
- At lægemidlet er beregnet til behandling af en lidelse i EU, og at det er usandsynligt, at markedsføring af lægemidlet uden incitamenter vil give tilstrækkeligt afkast til at gøre den nødvendige investering berettiget.
Og
- At der ikke findes nogen tilfredsstillende metode til behandling af den pågældende lidelse, som er tilladt i EU eller, såfremt en sådan findes, at lægemidlet vil være til væsentlig gavn for personer med denne lidelse
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 32000R0141

Det sidste kan næppe være tilfældet her. Hvordan kan det så lade sig gøre?
Senest rettet af FruitFly 13. sep 2016, 06:33, rettet i alt 4 gange.
0
#Klimatosse
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Medicinens pris i aften på DR

Indlægaf HerErJeg » 13. sep 2016, 06:24

landsbytossen skrev:
HerErJeg skrev:
landsbytossen skrev:Politikeren Bent Hansen rettede kritik af medicinalfirmaer, som udnytter loven til deres egen fordel. Han kritiserede ikke politikere, der laver lovene og gør det muligt for medicinalfirmaerne at skrue prisen urimeligt op.

Det hørte jeg godt. Han er frustreret og mange kan ikke lide personen Bent Hansen. Men han kan kritisere alt det han har lyst til, han ender jo alligevel med at betale ved kasse 1.

Som socialdemokratisk regionsformand er han i en position, hvor han har god mulighed for at påvirke sit partis MF´ere, som i perioder forkæles med en ministerbil.
Det han sagde i det program lægger lodder i vægtskålen for, at man ikke kan lide politikeren Bent Hansen.


Jeg kan heller ikke lide ham. Der er sådan en selvfølgelighed i hans udtalelser, at hvis det ene koster, så må det naturligvis tages andre steder.
Man hører ham jo aldrig love at han vil gå i forhandling og forsøge med alle midler at få flere penge tilført, så endeløse og patientforringende besparelser kan undgås.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Medicinens pris i aften på DR

Indlægaf FruitFly » 13. sep 2016, 06:38

HerErJeg skrev:Jeg kan heller ikke lide ham. Der er sådan en selvfølgelighed i hans udtalelser, at hvis det ene koster, så må det naturligvis tages andre steder.

A' hvad? Det ER da en selvfølgelighed! Han skal da ikke klandres for at sige sandheden - han skal da holde sit budget, og hans fineste opgave er at overholde det.

HerErJeg skrev:Man hører ham jo aldrig love at han vil gå i forhandling og forsøge med alle midler at få flere penge tilført, så endeløse og patientforringende besparelser kan undgås.

Ja, det kan han da godt ævle og bævle om, men det er fugle på taget. Han skal selvføgelig holde sig for god til at love ting som han ikke har magt til at gennemføre, og det er vigtigt at NOGEN fortæller vælgerne om hvad det betyder, når der ikke tilføres flere penge til sundhedssystemet.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Medicinens pris i aften på DR

Indlægaf landsbytossen » 13. sep 2016, 06:46

HerErJeg skrev:
landsbytossen skrev:
HerErJeg skrev:
landsbytossen skrev:Politikeren Bent Hansen rettede kritik af medicinalfirmaer, som udnytter loven til deres egen fordel. Han kritiserede ikke politikere, der laver lovene og gør det muligt for medicinalfirmaerne at skrue prisen urimeligt op.

Det hørte jeg godt. Han er frustreret og mange kan ikke lide personen Bent Hansen. Men han kan kritisere alt det han har lyst til, han ender jo alligevel med at betale ved kasse 1.

Som socialdemokratisk regionsformand er han i en position, hvor han har god mulighed for at påvirke sit partis MF´ere, som i perioder forkæles med en ministerbil.
Det han sagde i det program lægger lodder i vægtskålen for, at man ikke kan lide politikeren Bent Hansen.


Jeg kan heller ikke lide ham. Der er sådan en selvfølgelighed i hans udtalelser, at hvis det ene koster, så må det naturligvis tages andre steder.
Man hører ham jo aldrig love at han vil gå i forhandling og forsøge med alle midler at få flere penge tilført, så endeløse og patientforringende besparelser kan undgås.

Mine indlæg kan give indtryk af, jeg ikke kan lide Bent Hansen. Sådan forholder det sig ikke. Jeg er ret neutral i min holdning til ham generelt.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Medicinens pris i aften på DR

Indlægaf FruitFly » 13. sep 2016, 06:49

Elsker vi ikke bare Margrethe Vestager?

"EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, er fortørnet over et medicinalfirma, der har hævet prisen gevaldigt på medicin, som indeholder stoffet koffeincitrat og hjælper for tidligt fødte spædbørn til at trække vejret."
http://www.dr.dk/nyheder/indland/vestag ... icinpriser

Fra artiklen fremgår det også implicit at der netop er tale om "orphan drug". Der er noget galt, hvis de regler bruges på den her måde, når det BÅDE er tilgængeligt i forvejen OG Chiesi ikke engang har haft udviklingsomkostningerne! :stoned:

Den er helt gal. Kom så, Vestager!
1
#Klimatosse
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Medicinens pris i aften på DR

Indlægaf Torn » 13. sep 2016, 17:24

Jeg forstår ikke smuthullet. Det er jo helt vanvittigt, at der ikke arbejdes juridisk for at lukke det.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Medicinens pris i aften på DR

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2016, 18:53

Er det Martin Shkreli der huserer?

So how did a rap music-loving, former hedge fund manager suddenly become the target of online ridicule and even death threats?

His company recently acquired the rights to Daraprim. Developed in the 1950s, the drug is the best treatment for a relatively rare parasitic infection called toxoplasmosis. People with weakened immune systems, such as Aids patients, have come to rely on the drug, which until recently cost about $13.50 (£8.80) a dose.

But Mr Shkreli announced he was raising the price to $750 a pill. The more than 5,000% increase and his brash defence of the decision has made him a pariah among patients-rights groups, politicians and hundreds of Twitter users.

Other drugs companies have made similar moves raising the price of niche products, but few have so publicly and so unapologetically answered critics.

http://www.bbc.com/news/world-us-canada-34331761

Han svarer på kritik med sådan "det er min pille, så hvis du ikke vil betale så lad være" og "folk har jo råd til iPhones, så har de også råd til piller" o.lign.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Medicinens pris i aften på DR

Indlægaf FruitFly » 14. sep 2016, 21:46

Nej, det er ikke det samme. Shkreli har ikke eneret - andre kan uhindret levere medicinen billigere, hvis de vil og kan.
0
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"