Populisme

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Populisme

Indlægaf TomKah » 6. jun 2017, 19:57

Jammerdalen - jeg har ikke læst de bøger som Brinkmann har skrevet om diagnoser - udelukkende dem om effektiviseringssamfundet. I dem diskuterer han også diagnoser i nogen udstrækning, og det er mit klare indtryk at han ikke skelner mellem kognitive og adfærdsmæssige udfordringer direkte. Han argumenterer meget for at det er rammerne som forværrer frem for afhjælper udfordringerne.
Det synes jeg nu er rigtig nok, specielt når der er tale om børn. Jeg synes ikke folkeskolen i dag sætter nogle rammer for børns liv som er faste nok og var rutiner nok. Samtidig har mange børn en hverdag som er præget af skole/institution i høj grad ift tidligere generationer.
0
Mie
Indlæg: 28
Tilmeldt: 31. maj 2017, 15:44
Kort karma: 1
Likede indlæg: 32

Re: Populisme

Indlægaf Mie » 6. jun 2017, 20:00

PS.... Jeg er ny på siden. Beklager hvis jeg er gået ud af en tangent. :blush2:
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Populisme

Indlægaf TomKah » 6. jun 2017, 20:07

Mie skrev:PS.... Jeg er ny på siden. Beklager hvis jeg er gået ud af en tangent. :blush2:


Rolig, vi bider ikke. Du har holdt dig til emnet sobert endda. Hvis du har forbrudt dig mod nogle uskrevne regler kan man anfægte at du har hevet en meget gammel tråd frem igen. Men Svend er jo stadig relevant at diskutere, så jeg synes det er helt ok.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Populisme

Indlægaf TomKah » 6. jun 2017, 20:10

Mie skrev:
Jammerdalen skrev:Ift. ADHD så mener jeg, at man lægger alt for meget vægt på det adfærdsmæssige i stedet for de kognitive problematikker. Jeg tror også, at det vil kunne forebygge stigma en del, hvis man gør det.


Det er jeg faktisk enig med dig i. Hvis der kun hives et enkelt kernesymptom frem, (gad vidst hvorfor det er sådan -er der ikke spænding over, at være ramt på de eksekutive funktioner?) ja så bliver fremstillingen noget entydig.
Forresten blev jeg så nysgerrig, at han måtte googles :-D
Narh læge er han ikke, men han har lavet et forskningsprojekt om depression og ADHD hos voksne.

http://ufm.dk/forskning-og-innovation/r ... -brinkmann


Brinkmann anfægter vel ikke at der er problemer med eksekutive funktioner. Det er et spørgsmål om hvor overliggeren for hvornår der er tale om en egentlig sygdom. Det ændrer ikke noget for individdet med problemerne som sådan men muligvis hvordan vedkommende ses af det omkringliggende samfund.

Det er relevant i mange sammenhænge for det er en balance mellem personligt ansvar og kollektivt ansvarsfraskrivelse.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"