Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2016, 11:45

Det her popper op i forskellige andre tråde og er egentlig sin egen debat værd: http://jyllands-posten.dk/indland/ECE89 ... etnicitet/

Meningerne er mange hos politikerne, men hvad mener I?

Jeg selv er splittet - det virker ganske enkelt absurd at dele eleverne på den måde, men på den anden side virker det også forkert at overlade det til "markedskræfterne" hvorefter de "oprindeligt danske" elever vælger gymnasiet fra alle som en. Og så tænker jeg også, at rektor må have en grund til at gøre som han gør, om end jeg ikke har set den i nogle aviser.

Jeg har ikke set nogle steder, at der skulle være problemer med mange danskere med anden etnisk baggrund i gymnasier - altså ud over at de oprindeligt danske vælger de gymnasier fra, hvor der er for mange med anden etnisk baggrund.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Bimmerdyret » 7. sep 2016, 11:52

Jeg er bekendt med sagen.
Jeg synes at elevrådsformandens indlæg siger rigtig meget, og er supergodt formuleret/argumenteret.
Uden at være racist - det mener jeg ikke jeg er, så ville jeg med de oplysninger der er om gymnasiet - have valgt det fra - af hensyn til mine børns uddannelse og læring.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19599

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Animi » 7. sep 2016, 11:55

Jeg bryder bryder mig ikke om signalværdien. Det skiller os bare mere ad og giver en "os" og "dem" ved at fortælle nogen elever at de ikke er rigtige danske ligesom de andre, og de derfor har brug for deres egne klasser.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Code71 » 7. sep 2016, 11:56

Jeg havde helt sikkert valgt det gymnasium med flest danskere på til mine børn. Det har intet med racisme at gøre, men med at ønske den bedst mulige uddannelse til sine børn. Der er meget mere uro i klasser med overtale af unge af udenlandsk herkomst er jeg sikker på
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Thitida-No-Chey » 7. sep 2016, 11:57

Åh ja, så er mit gamle gymnasium igen i medierne...

Da jeg gik der, var omkring 10, måske 15% af eleverne med anden etnisk baggrund end dansk. At det er oppe på 80% synes jeg er lidt vildt, men området taget i betragtning er det ganske forståeligt. Der ligger rigtig mange boligområder forholdsvist tæt på skolen, som snildt kunne komme på ghettolisten, hvis ikke de allerede er der (jeg gik i klasse med elever fra både Gjellerup og Hasle Center-området)

Som jeg forstod det, så har rektor valgt at gøre dette for at holde på de danske elever. Han kender vel sin skole bedst, han kender elevtypere bedst, så hvis det her er hans valg, så bør man bakke op om at det er en gennemtænkt løsning.

Er det noget alle gymnasier skal implementere, nej, gu' er det ej, men det er så også de færreste gymnasier, der står med netop denne problematik.

Og fra et helt andet punkt: hvorfor gøre et stort nummer ud af at klasserne er opdelt 50/50? Vent dog til HVIS det giver problemer istedet for at tage sorgerne på forskud.

Lad os istedet glæde os over alle de unge af anden etnisk baggrund, der får en gymnasial uddannelse og med den i bagagen kan komme videre ud og blive skatteydere i det ganske danske land!
3
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2016, 12:04

Når jeg læser de her ganske sobre artikler, så tænker jeg, at man nok er nødt til at gøre noget for at de etnisk danske elever skal gide gymnasiet: http://gymnasieskolen.dk/flere-indvandr ... sselokalet og https://www.information.dk/indland/2009 ... ntegration.

Men om det er den rigtige vej ved jeg ikke.
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Jasmin » 7. sep 2016, 12:25

Jeg syntes at det er en sindssyg dårlig ide. Vi risikerer at fastholde unge i nogle normer som jeg ikke kan se som integrationsfremmende.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2016, 12:31

Jasmin skrev:Jeg syntes at det er en sindssyg dårlig ide. Vi risikerer at fastholde unge i nogle normer som jeg ikke kan se som integrationsfremmende.


Men hvis man ikke gør det, og de danske elever så vælger gymnasiet fra, bliver det så ikke kun værre?
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. sep 2016, 12:33

Akehurst2 skrev:Det her popper op i forskellige andre tråde og er egentlig sin egen debat værd: http://jyllands-posten.dk/indland/ECE89 ... etnicitet/

Meningerne er mange hos politikerne, men hvad mener I?

Jeg selv er splittet - det virker ganske enkelt absurd at dele eleverne på den måde, men på den anden side virker det også forkert at overlade det til "markedskræfterne" hvorefter de "oprindeligt danske" elever vælger gymnasiet fra alle som en. Og så tænker jeg også, at rektor må have en grund til at gøre som han gør, om end jeg ikke har set den i nogle aviser.


Han beskriver det ellers ret godt i DRs artikel: http://www.dr.dk/nyheder/indland/rektor ... eres-navne Jeg har svært ved at se at nogle af unge får en fordel frem for de andre, og dermed kan jeg heller ikke se at det skulle være et problem i sig selv.

Lige efter jeg havde læst om nyheden, så faldt jeg i øvrigt tilfældigvis over dette billede...

aYLq0KO_700b.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. sep 2016, 12:48

Forskere mener åbenbart at smertegrænsen ligger omkring 50 % tosprogede i samme klasse.

Der er kommet markant færre skoler, hvor andelen af børn med udenlandsk herkomst er over 40 procent, som af forskere ses som smertegrænsen. Det viser de nyeste tal fra Undervisningsministeriet. I 2009 var der 64 skoler, i 2011 55, og i 2015 var det faldet til 46. Og det er en positiv udvikling, mener professor i pædagogik Niels Egelund.

»Vi kan se på undersøgelserne, at når man kommer over 40 procent, så går det ned ad bakke med sprogfærdigheder og integration, og når man over 50 procent, går det virkelig ned ad bakke. Så lærer de simpelthen mindre, så udviklingen er meget positiv,« siger han.


http://www.sondagsavisen.dk/pol-og-samf ... -herkomst/

Set ud fra det perspektiv, så har rektor valget mellem at lave lige fordeling og dermed få samtlige 7 klasser over smertegrænsen, eller han kan - som han har gjort - fordele dem, så i det mindste kun 3 af de 7 klasser er omkring smertegrænsen, og resten er over. Jeg synes han har truffet det rigtige og ansvarlige valg.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Jasmin » 7. sep 2016, 13:03

Akehurst2 skrev:
Jasmin skrev:Jeg syntes at det er en sindssyg dårlig ide. Vi risikerer at fastholde unge i nogle normer som jeg ikke kan se som integrationsfremmende.


Men hvis man ikke gør det, og de danske elever så vælger gymnasiet fra, bliver det så ikke kun værre?
Jeg syntes vi sætter folk i bås og vores relationer til salg. Man skal ikke ignorere forskelle, man skal lære af dem. Tillid er grundstenen for, at vi skaber udvikling i vores samfund.
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Akehurst2 » 7. sep 2016, 13:22

Jasmin skrev:
Akehurst2 skrev:
Jasmin skrev:Jeg syntes at det er en sindssyg dårlig ide. Vi risikerer at fastholde unge i nogle normer som jeg ikke kan se som integrationsfremmende.


Men hvis man ikke gør det, og de danske elever så vælger gymnasiet fra, bliver det så ikke kun værre?
Jeg syntes vi sætter folk i bås og vores relationer til salg. Man skal ikke ignorere forskelle, man skal lære af dem. Tillid er grundstenen for, at vi skaber udvikling i vores samfund.


Så det er en bedre løsning at lade de etnisk danske elever forlade gymnasiet af sig selv end at forsøge at fastholde dem ved denne klasseopdeling?
2
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Aspargsen » 7. sep 2016, 13:39

Jasmin skrev:Jeg syntes at det er en sindssyg dårlig ide. Vi risikerer at fastholde unge i nogle normer som jeg ikke kan se som integrationsfremmende.

Og hvis man ikke gør det så går man fra 50/50 til 100/0 tror du det vil være mere integrationsfremmende ?
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Æble » 7. sep 2016, 13:42

Det som er grimt i det er at man forudsætter at ikke dansk efternavn = ressourcesvag.

Man skulle måske hellere inddele efter interesser, fagligt niveau, sprog eller lignende, baseret på input fra kommende elever og ikke på deres navn.
4
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Mi55y » 7. sep 2016, 13:49

Johanne Schmidt-Nielsen sammenligner det i en statusopdatering med, at en teknisk skole vælger at sætte de 5 eneste piger på årgangen i samme klasse for at holde på dem. Det ville sikkert også kunne genere nogle feminister, men mon ikke de 5 piger er glade for det? Jeg har lidt samme holdning til denne situation - hvis det er det, der skal til for at bibeholde en sammensætning af elever, der afspejler samfundet, så må det være sådan.
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"