Tortur

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Tortur

Indlægaf paint » 5. sep 2016, 09:03

"En terrororganisation har anbragt en bombe i et tæt befolket område. Efterretningsvæsenet har fanget en af terroristerne og er overbevist om, at han ved, hvor bomben er placeret. Men han vil selvfølgelig ikke sige det.

Hvad nu, hvis vi kun kan forhindre tusindvis af menneskers død ved at udsætte den pågrebne terrorist for - skal vi sige - særdeles grove forhørsmetoder?"

"Er der noget, der hedder god tortur?

Den absolutte etiske sandhed om, at tortur er forkert, er stærkt udfordret - og kan man selv sige sig fri for at ville bruge vold, hvis en kidnapper ikke ville sige, hvor dit barn befandt sig?

Spørgsmålene er mange, for tortur foregår meget sjældent i det åbne. Lektor Morten Dige forfølger i denne måneds Tænkepause en række spørgsmål om tortur. Er der noget, der hedder god tortur? Nødvendig tortur?"

http://www.dr.dk/nyheder/kultur/kulturk ... ker-tortur

Hvad mener du?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Tortur

Indlægaf Oveditlevsen » 5. sep 2016, 09:09

Næh, det er der ikke for tortur er ikke et effektivt redskab ift. at få oplysninger.
IMO er det selvfølgelig også fuldstændigt uacceptabelt at anvende.
3
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Tortur

Indlægaf paint » 5. sep 2016, 09:23

Oveditlevsen skrev:Næh, det er der ikke for tortur er ikke et effektivt redskab ift. at få oplysninger.
IMO er det selvfølgelig også fuldstændigt uacceptabelt at anvende.


Hvordan vil du argumentere for, at det er rigtigst at beskytte 1 terrorist, sammenholdt med rettighederne/beskyttelsen af mange tusind uskyldige mennesker? ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Tortur

Indlægaf dgd2007 » 5. sep 2016, 09:32

Man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig.
Men tortur er jo også kendt for at producere mange falske oplysninger, fordi personen siger et eller andet for at slippe for flere tæv.
Og sådan noget som Abu Greib (staveplade) var en PR-katastrofe for USA.
2
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Tortur

Indlægaf Oveditlevsen » 5. sep 2016, 09:45

paint skrev:
Oveditlevsen skrev:Næh, det er der ikke for tortur er ikke et effektivt redskab ift. at få oplysninger.
IMO er det selvfølgelig også fuldstændigt uacceptabelt at anvende.


Hvordan vil du argumentere for, at det er rigtigst at beskytte 1 terrorist, sammenholdt med rettighederne/beskyttelsen af mange tusind uskyldige mennesker? ;)

Fordi at krænkelsen af terroristen med overvejende sandsynlighed ikke giver noget brugbart, og vi er ikke som "dem".
5
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Tortur

Indlægaf paint » 5. sep 2016, 09:54

Oveditlevsen skrev:
paint skrev:
Oveditlevsen skrev:Næh, det er der ikke for tortur er ikke et effektivt redskab ift. at få oplysninger.
IMO er det selvfølgelig også fuldstændigt uacceptabelt at anvende.


Hvordan vil du argumentere for, at det er rigtigst at beskytte 1 terrorist, sammenholdt med rettighederne/beskyttelsen af mange tusind uskyldige mennesker? ;)

Fordi at krænkelsen af terroristen med overvejende sandsynlighed ikke giver noget brugbart, og vi er ikke som "dem".


Hvis nu vi forestiller os et scenarie, hvor en større gruppe terrorister, har anbragt 'beskidte' bomber rundt omkring i en storby - f.eks i København. Bomber som sender radioaktivt affald rundt i luften over byen, eller udløser store mængder nervegas. I værste fald, kan byen blive ubeboelig i mange år fremover og mange tusinde mennesker vil dø. Skal man så bare spørge terroristen, pænt og høfligt om, hvor bomberne er placeret, og hvis han siger: "Det vil jeg ikke sige" - så skal vi bare affinde os med det og sætte én persons rettigheder over mange tusinde?

Argumentet, der går på at i mange tilfælde, vil de ikke sige noget alligevel, køber jeg ikke.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Tortur

Indlægaf Animi » 5. sep 2016, 10:00

og kan man selv sige sig fri for at ville bruge vold, hvis en kidnapper ikke ville sige, hvor dit barn befandt sig?

Det ville jeg - og sikker mange andre - helt sikkert gøre. Men det ville jo ikke gøre det mere rigtigt af den grund. Jeg ville sikkert også kunne finde på at slå en person ihjel, hvis jeg fandt ud af at han/hun havde voldtaget/tortureret/dræbt mine børn/niece/nevø. Men det ville jo ikke gøre mord mere okay af den grund.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tortur

Indlægaf kidkomb » 5. sep 2016, 10:05

paint skrev:
Hvis nu vi forestiller os et scenarie, hvor en større gruppe terrorister, har anbragt 'beskidte' bomber rundt omkring i en storby - f.eks i København. Bomber som sender radioaktivt affald rundt i luften over byen, eller udløser store mængder nervegas. I værste fald, kan byen blive ubeboelig i mange år fremover og mange tusinde mennesker vil dø. Skal man så bare spørge terroristen, pænt og høfligt om, hvor bomberne er placeret, og hvis han siger: "Det vil jeg ikke sige" - så skal vi bare affinde os med det og sætte én persons rettigheder over mange tusinde?

Argumentet, der går på at i mange tilfælde, vil de ikke sige noget alligevel, køber jeg ikke.


Så du ville bruge tortur for en sikkerheds skyld, så man i det mindste forsøgte at gøre ét eller andet?
-det kan jeg godt følge dig i.

Men jeg ved intet om tortur og om, hvor ofte man kan få noget ud af fangen på den måde?
I middelalderen tilstod folk jo de sygeste ting, bare for at få bødlerne til at holde op.
Man kunne også forestille sig, at de "hjemmefra" havde lavet en liste med "tilståelser", som jo ville gøre torturen korterevarig og få efterforskere på vildspor, så de kunne trække tiden og derved fuldstændig forpurre en opklaring af noget som helst.

Jeg synes det er en virkelig spændende debat, jeg glæder mig til resten af tråden!
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Tortur

Indlægaf paint » 5. sep 2016, 10:06

Animi skrev:og kan man selv sige sig fri for at ville bruge vold, hvis en kidnapper ikke ville sige, hvor dit barn befandt sig?

Det ville jeg - og sikker mange andre - helt sikkert gøre. Men det ville jo ikke gøre det mere rigtigt af den grund. Jeg ville sikkert også kunne finde på at slå en person ihjel, hvis jeg fandt ud af at han/hun havde voldtaget/tortureret/dræbt mine børn/niece/nevø. Men det ville jo ikke gøre mord mere okay af den grund.


Man skal ikke skelne mellem 'rigtigt' og 'nødvendigt', i visse tilspidsede situationer?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Tortur

Indlægaf Animi » 5. sep 2016, 10:13

paint skrev:
Animi skrev:og kan man selv sige sig fri for at ville bruge vold, hvis en kidnapper ikke ville sige, hvor dit barn befandt sig?

Det ville jeg - og sikker mange andre - helt sikkert gøre. Men det ville jo ikke gøre det mere rigtigt af den grund. Jeg ville sikkert også kunne finde på at slå en person ihjel, hvis jeg fandt ud af at han/hun havde voldtaget/tortureret/dræbt mine børn/niece/nevø. Men det ville jo ikke gøre mord mere okay af den grund.


Man skal ikke skelne mellem 'rigtigt' og 'nødvendigt', i visse tilspidsede situationer?


Jeg kan bare ikke lade være med at tænke, om man nogensinde kan være 100% sikker på at personen rent faktisk ved det, eller om man risikerer at torturere en person der faktisk ikke ved noget.

Det minder lidt om Malte sagen i New York - det var måske ikke decideret tortur, men forhørsmetoderne var så psykisk nedbrydende at de endte med en falsk tilståelse. Hvis man begynder at anvende tortur fordi personen måske ved noget, ender man måske ud i en masse falske informationer.
Og hvor går grænsen så - hvor sikker skal man være på at personen ved noget, før det er "okay" at anvende tortur. Jeg tror at grænserne vil risikere at blive udvandet, så man har en undskyldning for at anvende tortur, hvor det måske alligevel ikke var nødvendigt.

Så nej, som udgangspunkt vil jeg altid sige nej til tortur.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Tortur

Indlægaf paint » 5. sep 2016, 10:14

kidkomb skrev:
paint skrev:
Hvis nu vi forestiller os et scenarie, hvor en større gruppe terrorister, har anbragt 'beskidte' bomber rundt omkring i en storby - f.eks i København. Bomber som sender radioaktivt affald rundt i luften over byen, eller udløser store mængder nervegas. I værste fald, kan byen blive ubeboelig i mange år fremover og mange tusinde mennesker vil dø. Skal man så bare spørge terroristen, pænt og høfligt om, hvor bomberne er placeret, og hvis han siger: "Det vil jeg ikke sige" - så skal vi bare affinde os med det og sætte én persons rettigheder over mange tusinde?

Argumentet, der går på at i mange tilfælde, vil de ikke sige noget alligevel, køber jeg ikke.


Så du ville bruge tortur for en sikkerheds skyld, så man i det mindste forsøgte at gøre ét eller andet?
-det kan jeg godt følge dig i.

Men jeg ved intet om tortur og om, hvor ofte man kan få noget ud af fangen på den måde?
I middelalderen tilstod folk jo de sygeste ting, bare for at få bødlerne til at holde op.
Man kunne også forestille sig, at de "hjemmefra" havde lavet en liste med "tilståelser", som jo ville gøre torturen korterevarig og få efterforskere på vildspor, så de kunne trække tiden og derved fuldstændig forpurre en opklaring af noget som helst.

Jeg synes det er en virkelig spændende debat, jeg glæder mig til resten af tråden!


Nej. Det siger jeg ikke. Jeg prøver bare at 'vende' situationen i hovedet, og se resultatet af andres og mine egne overvejelser. Her er der jo ikke tale om at få folk til at 'indrømme' diverse falske ting (som i middelalderen) men at få nogle særdeles relevante oplysninger ud af en given person.

Der findes altså 'metoder', som bl.a amerikanerne og mange andre har brugt, og som folk i ' branchen', har udtalt: det hele er et spørgsmål om tid. Alle siger noget, til sidst - spørgsmålet er bare hvornår og om det er i tide.
Senest rettet af paint 5. sep 2016, 10:17, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Tortur

Indlægaf Oveditlevsen » 5. sep 2016, 10:16

paint skrev:
Hvis nu vi forestiller os et scenarie, hvor en større gruppe terrorister, har anbragt 'beskidte' bomber rundt omkring i en storby - f.eks i København. Bomber som sender radioaktivt affald rundt i luften over byen, eller udløser store mængder nervegas. I værste fald, kan byen blive ubeboelig i mange år fremover og mange tusinde mennesker vil dø. Skal man så bare spørge terroristen, pænt og høfligt om, hvor bomberne er placeret, og hvis han siger: "Det vil jeg ikke sige" - så skal vi bare affinde os med det og sætte én persons rettigheder over mange tusinde?

Argumentet, der går på at i mange tilfælde, vil de ikke sige noget alligevel, køber jeg ikke.


Så du ved med 100 % sikkerhed at "terroristen" ved hvor bomberne er, men det er alligevel ikke lykkedes dig at få de eksakte lokationer med i samme omgang? Det hænger jo ikke sammen..

Derudover er det en kendsgerning at informationer som er fremkommet gennem tortur er værdiløse.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Tortur

Indlægaf paint » 5. sep 2016, 10:18

Oveditlevsen skrev:
paint skrev:
Hvis nu vi forestiller os et scenarie, hvor en større gruppe terrorister, har anbragt 'beskidte' bomber rundt omkring i en storby - f.eks i København. Bomber som sender radioaktivt affald rundt i luften over byen, eller udløser store mængder nervegas. I værste fald, kan byen blive ubeboelig i mange år fremover og mange tusinde mennesker vil dø. Skal man så bare spørge terroristen, pænt og høfligt om, hvor bomberne er placeret, og hvis han siger: "Det vil jeg ikke sige" - så skal vi bare affinde os med det og sætte én persons rettigheder over mange tusinde?

Argumentet, der går på at i mange tilfælde, vil de ikke sige noget alligevel, køber jeg ikke.


Så du ved med 100 % sikkerhed at "terroristen" ved hvor bomberne er, men det er alligevel ikke lykkedes dig at få de eksakte lokationer med i samme omgang? Det hænger jo ikke sammen..

Derudover er det en kendsgerning at informationer som er fremkommet gennem tortur er værdiløse.


Det er, på ingen måde en kendsgerning.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Tortur

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 5. sep 2016, 10:18

paint skrev:"En terrororganisation har anbragt en bombe i et tæt befolket område. Efterretningsvæsenet har fanget en af terroristerne og er overbevist om, at han ved, hvor bomben er placeret. Men han vil selvfølgelig ikke sige det.

Hvad nu, hvis vi kun kan forhindre tusindvis af menneskers død ved at udsætte den pågrebne terrorist for - skal vi sige - særdeles grove forhørsmetoder?"

"Er der noget, der hedder god tortur?

Hvad mener du?


Hvis præmissen var sand - om at tortur ville give de nødvendige informationer, at det ville ske i tide, og at man havde fat i den rigtige gerningsmand - så ville jeg ikke betænke mig to sekunder ved at billige det.

I øvrigt er tortur ikke "god" eller "ond", men i bedste fald "god" eller "dårlig".
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Tortur

Indlægaf Oveditlevsen » 5. sep 2016, 10:19

paint skrev:
Nej. Det siger jeg ikke. Jeg prøver bare at 'vende' situationen i hovedet, og se resultatet af andres og mine egne overvejelser. Her er der jo ikke tale om at få folk til at 'indrømme' diverse falske ting (som i middelalderen) men at få nogle særdeles relevante oplysninger ud af en given person.

Der findes altså 'metoder', som bl.a amerikanerne og mange andre har brugt, og som folk i ' branchen', har udtalt: det hele er et spørgsmål om tid. Alle siger noget, til sidst - spørgsmålet er bare hvornår og om det er i tide.


Så usand information er bedre end ingen?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"