Fattige i København

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Fattige i København

Indlægaf vibbsen » 16. aug 2016, 11:44

Kattefjæs skrev:
paint skrev:

Det er da en ret afgørende forskel, hvis han en Folkepensionist; så ændres hans økonomiske forhold jo ikke. Det er en Kontanthjælpsreform, ikke en Pensionsreform, man har gang i.


Nej, det er det ikke. Tråden handler om boligsituationen i København og om det rimelige i at fattige flyttes væk, ikke kontanthjælpsloftet. Der findes fattige som ikke er kontanthjælpsmodtagere og deres situation er meget lignende.

Vær venlig at blive ved emnet i stedet for at afspore. Det er trods alt kun side ét af tråden.


Måske du selv skulle overveje at holde dig til emnet. Som helt specifikt handler om at man i forbindelse med kontanthjælpsreformen, kommer til at få en række borgere som modtager kontanthjælp som ikke længere vil have råd til at betale deres husleje....Tråden lægger ikke op til at der skal diskuteres kontanthjælpsloft. Men den boligsituation der opstår i kølvandet på at den kommende kontanthælpsreform. Din nabos situation har intet at gøre i denne debat med mindre han er på kontanthjælp. Hvilket han vel næppe er når han har boet i lejligheden i 60+ år. Han skal ikke flytte. For hans indtægt er ikke blevet sat ned. Hvilket er trådens emne.... :

For god ordens skyld får du lige det oprindelige indlæg :
Der er meget snak i medierne omkring den såkaldte "sorte onsdag" i næste måned, hvor kontanthjælpsmodtagere får at vide, hvor meget deres ydelse bliver reduceret. Særligt fordi det betyder, at mange ikke længere vil have råd til at være bosat i København og vil blive nødt til at flytte til omegnskommunerne. Det fremgår blandt andet af denne artikel i Information: https://www.information.dk/indland/2016 ... ign=buffer

I artiklen er der en undertone af, at dette er urimeligt, men jeg kan egentlig godt tænke mig at vide, hvad debatten mener. Er det urimeligt, at man ikke (længere) kan bo i nogle af landets mest attraktive kvarterer (hvilket gamle arbejderkvarterer som Vesterbro og Nørrebro jo har udviklet sig til) som kontanthjælpsmodtager? Eller er det en naturlig udvikling?

Hvorfor/hvorfor ikke?

(Det skal i øvrigt lige nævnes, at dette ikke skal være en diskussion af kontanthjælpsloftet generelt, men specifikt boligsituationen i København.)
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Fattige i København

Indlægaf ajnaM » 16. aug 2016, 11:45

englishchannel skrev:
Code71 skrev:Jeg har svært ved at se hvorfor kontanthjælps modtagere skal have bedre forudsætninger for at blive boende i attraktive områder. hvor andre med job så skal bo uden for kbh og dermed blokere trafikken med evige køer og sjove ting.


Jeg er egentlig lidt enig. Det lyder så fint at snakke om fattige vs. eliten, men i praksis vil sidstnævnte jo altid finde enten penge eller netværk til at bo i København. Dem, der holdes ude, er mellemindkomstgrupperne - sygeplejerskerne og tømrerne.


Man laver jo allerede tiltag for at få arbejdende ind i de almennyttige boligselskaber.

I min optik er problemet, at man har alt for få almennyttige boliger. Det er jo nærmest umuligt at finde en lejelejlighed i København, der er til at betale på en almindelig indkomst.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Fattige i København

Indlægaf ajnaM » 16. aug 2016, 11:50

Code71 skrev:
englishchannel skrev:
Code71 skrev:Jeg har svært ved at se hvorfor kontanthjælps modtagere skal have bedre forudsætninger for at blive boende i attraktive områder. hvor andre med job så skal bo uden for kbh og dermed blokere trafikken med evige køer og sjove ting.


Jeg er egentlig lidt enig. Det lyder så fint at snakke om fattige vs. eliten, men i praksis vil sidstnævnte jo altid finde enten penge eller netværk til at bo i København. Dem, der holdes ude, er mellemindkomstgrupperne - sygeplejerskerne og tømrerne.


Præcis og det må da være i alle interesse at have et pulserende boligmarked :-)


Vi har allerede et pulserende boligmarked i København. Så pulserende at flere er bange for en gentagelse af den sidste boligbobbel.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Fattige i København

Indlægaf Wizzze » 16. aug 2016, 11:54

Er hele pointen ikke at de på kontanthjælp som er truet af en nedsættelse, skal ud og have et mindre antal timers arbejde, så de undgår nedsættelsen og dermed risikoen for ikke at kunne betale huslejen?
0
Do as I say! :whip:
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Fattige i København

Indlægaf ajnaM » 16. aug 2016, 11:58

Wizzze skrev:Er hele pointen ikke at de på kontanthjælp som er truet af en nedsættelse, skal ud og have et mindre antal timers arbejde, så de undgår nedsættelsen og dermed risikoen for ikke at kunne betale huslejen?


Og så er vi tilbage i tanken om, at kontanthjælpsmodtagerne sagtens kan finde arbejde, men bare ikke gider.

Den køber jeg ikke. Var det så nemt, havde regeringens tiltag på socialområdet nok haft større effekt. Men okay, tror man, at det er sådan, det hænger sammen, så kan jeg sagtens forstå, at man vælger den løsning. Det ville da også være dejligt, hvis det var så enkelt!
Senest rettet af ajnaM 16. aug 2016, 11:58, rettet i alt 1 gang.
6
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Fattige i København

Indlægaf Wizzze » 16. aug 2016, 11:58

englishchannel skrev:Jeg har slet ikke forstand på boligmarkedet, så tilgiv mig, hvis jeg spørger dumt. Men kan det ikke hjælpe, hvis man sørgede for at indføre bopælspligt, så færre lejligheder stod tomme hen? Hvad er begrundelsen for, at man ikke har gjort det, hvis det kunne hjælpe på boligproblemerne?


Der er også bopælspligt på hovedparten af KBHs boligmasse.
0
Do as I say! :whip:
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Fattige i København

Indlægaf ajnaM » 16. aug 2016, 12:00

Wizzze skrev:
englishchannel skrev:Jeg har slet ikke forstand på boligmarkedet, så tilgiv mig, hvis jeg spørger dumt. Men kan det ikke hjælpe, hvis man sørgede for at indføre bopælspligt, så færre lejligheder stod tomme hen? Hvad er begrundelsen for, at man ikke har gjort det, hvis det kunne hjælpe på boligproblemerne?


Der er også bopælspligt på hovedparten af KBHs boligmasse.


Ja, men ikke på nybyggeri, der oftest falder uden for reguleringerne.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Fattige i København

Indlægaf Wizzze » 16. aug 2016, 12:02

ajnaM skrev:
Wizzze skrev:Er hele pointen ikke at de på kontanthjælp som er truet af en nedsættelse, skal ud og have et mindre antal timers arbejde, så de undgår nedsættelsen og dermed risikoen for ikke at kunne betale huslejen?


Og så er vi tilbage i tanken om, at kontanthjælpsmodtagerne sagtens kan finde arbejde, men bare ikke gider.

Den køber jeg ikke. Var det så nemt, havde regeringens tiltag på socialområdet nok haft større effekt.


Det er jo ikke job, men kortere ansættelser, den slags der introducerer folk der ikke har prøvet arbejdsmarkedet i lang tid, kan komme lidt i gang på igen, og måske med sigt komme frem til et rigtigt job. I mange andre kommuner bliver kontanthjælpsmodtagerne ikke ramt, fordi kommunen har sørget for at folk kommer ud i de her småjob. Men Københavns kommune har ikke foretaget sig noget, og nu bliver op til 6.000 på KH så muligvis ramt.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Fattige i København

Indlægaf vibbsen » 16. aug 2016, 12:02

Jeg synes at den kommende kontanthjælpsreform og de problemer som den kommer til at skabe for en række mennesker er symptomatiske for et ikke særlig tiltalende samfund.

Det handler for mig egentlig ikke om at man som kontanthjælpsmodtager ikke længere kan bo i nogen af de mest attraktive kvarterer i hovedstaden. Det handler for mig mere om det uigennemtænkte der ligger i den løsning som anvises til disse mennesker "Så må de jo flytte til Lolland/Mors/Vestjylland hvor de kan betale huslejen og få et job der"....For der er jo for fanden ikke nogen jobs at få de steder....Jo-jo, jeg ved godt at man flytter en masse offentlige arbejdspladser ud af hovedstaden. Men hvis man er kontanthjælpsmodtager så er man nok ikke lige i det segment....Det er bare så utiltalende at man laver den her slags reformer. Og så bare trækker på skulderen når det kommer til hvad vi så skal gøre med disse mennesker.

Jeg er ledig på dagpenge i øjeblikket, og var til samtale med min jobkonsulent i Jobcenteret i sidste uge, og vi talte faktisk netop om lige præcis dette emne. Hun sidder ganske vist ikke med de tunge sager, men som hun sagde : Vi kommer helt sikkert til at se en stigning i folk som er nødt til at bo på gaden når den nye reform træder i kraft. r
8
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Fattige i København

Indlægaf ajnaM » 16. aug 2016, 12:04

vibbsen skrev:Jeg synes at den kommende kontanthjælpsreform og de problemer som den kommer til at skabe for en række mennesker er symptomatiske for et ikke særlig tiltalende samfund.

Det handler for mig egentlig ikke om at man som kontanthjælpsmodtager ikke længere kan bo i nogen af de mest attraktive kvarterer i hovedstaden. Det handler for mig mere om det uigennemtænkte der ligger i den løsning som anvises til disse mennesker "Så må de jo flytte til Lolland/Mors/Vestjylland hvor de kan betale huslejen og få et job der"....For der er jo for fanden ikke nogen jobs at få de steder....Jo-jo, jeg ved godt at man flytter en masse offentlige arbejdspladser ud af hovedstaden. Men hvis man er kontanthjælpsmodtager så er man nok ikke lige i det segment....Det er bare så utiltalende at man laver den her slags reformer. Og så bare trækker på skulderen når det kommer til hvad vi så skal gøre med disse mennesker.

Jeg er ledig på dagpenge i øjeblikket, og var til samtale med min jobkonsulent i Jobcenteret i sidste uge, og vi talte faktisk netop om lige præcis dette emne. Hun sidder ganske vist ikke med de tunge sager, men som hun sagde : Vi kommer helt sikkert til at se en stigning i folk som er nødt til at bo på gaden når den nye reform træder i kraft. r


Og det store problem er jo så, at der heller ikke er job til kontanthjælpsmodtagerne i København. Og jeg tror ærligt talt heller ikke, der kommer det.

Vi har ikke været gode nok til globaliserings-gamet. Det bøder de svageste grupper så for nu. Og så kan man mene, at de er deres egen ulykkes smed, men det ændrer ikke på, at de ender med at stå med lorten.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Fattige i København

Indlægaf thomassneum » 16. aug 2016, 12:05

Wizzze skrev:
ajnaM skrev:
Wizzze skrev:Er hele pointen ikke at de på kontanthjælp som er truet af en nedsættelse, skal ud og have et mindre antal timers arbejde, så de undgår nedsættelsen og dermed risikoen for ikke at kunne betale huslejen?


Og så er vi tilbage i tanken om, at kontanthjælpsmodtagerne sagtens kan finde arbejde, men bare ikke gider.

Den køber jeg ikke. Var det så nemt, havde regeringens tiltag på socialområdet nok haft større effekt.


Det er jo ikke job, men kortere ansættelser, den slags der introducerer folk der ikke har prøvet arbejdsmarkedet i lang tid, kan komme lidt i gang på igen, og måske med sigt komme frem til et rigtigt job. I mange andre kommuner bliver kontanthjælpsmodtagerne ikke ramt, fordi kommunen har sørget for at folk kommer ud i de her småjob. Men Københavns kommune har ikke foretaget sig noget, og nu bliver op til 6.000 på KH så muligvis ramt.


Hvilke småjobs skulle det være? :gruble:
4
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Fattige i København

Indlægaf Charly » 16. aug 2016, 12:16

En del af de mennesker,der er endt på kontanthjælp er jo slet ikke i stand til at varetage et arbejde. Det er fuldstændigt utopisk at tænke at de bare lige napper et lille job til at booste timer (hvor ER de jobs i øvrigt??).

Og det er grotesk at de mennesker nu risikerer at havne på gaden, fordi de ikke kan leve op til nogle helt håbløse krav.
5
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Fattige i København

Indlægaf paint » 16. aug 2016, 12:21

Wizzze skrev:
ajnaM skrev:
Wizzze skrev:Er hele pointen ikke at de på kontanthjælp som er truet af en nedsættelse, skal ud og have et mindre antal timers arbejde, så de undgår nedsættelsen og dermed risikoen for ikke at kunne betale huslejen?


Og så er vi tilbage i tanken om, at kontanthjælpsmodtagerne sagtens kan finde arbejde, men bare ikke gider.

Den køber jeg ikke. Var det så nemt, havde regeringens tiltag på socialområdet nok haft større effekt.


Det er jo ikke job, men kortere ansættelser, den slags der introducerer folk der ikke har prøvet arbejdsmarkedet i lang tid, kan komme lidt i gang på igen, og måske med sigt komme frem til et rigtigt job. I mange andre kommuner bliver kontanthjælpsmodtagerne ikke ramt, fordi kommunen har sørget for at folk kommer ud i de her småjob. Men Københavns kommune har ikke foretaget sig noget, og nu bliver op til 6.000 på KH så muligvis ramt.


Det er ikke noget man har gjort i "mange" Kommuner. Man har gjort det i Fredericia Kommune, som beskætigelsesordføreren fra Venstre, nævnte i går. Men der er en pokkers forskel på København og Fredericia (rent antals-mæssigt)

Oveni kontanthjælpsloftet, er der så også indført 225-timers reglen, som vil skære yderligere i KH, hvis KH.modtagerne ikke får skaffet sig disse timer på 6 måneder. Som jeg har forstået det, er 'Kontanthjælpsloftet' og 225-timers reglen to forskellige tiltag.

Men ét eller andet sted, skal han vel hente pengene til nedsættelse af topskatten. Og det bliver så fra dem, der han mindst i forvejen.

Pudsigt nok, er det lige præcis disse tiltag, som blev kritiseret kraftigt, da den nuværende Beskæftigelsesminister, var Direktør For Dansk Arbejdsgiverforening, og fremlagde dette som arbejdsgivernes krav.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Fattige i København

Indlægaf Hunkat » 16. aug 2016, 12:32

Nu er KH jo ikke ligefrem lottomillionerne i forvejen, de KH-modtagerer som bor i KBH bor ikke i de dyre, lækre lejligheder som gør Vesterbro og Østerbro attraktive.

At presse folk ud af deres i forvejen rimelig billige bolig er fuldstændig absurd. Det kan da godt være at det kun koster 1500 kr om måneden at sidde i en ejerbolig på Lolland... men hvor skal det banklån komme fra? Så har man jo formue lige pludselig. Ellers skal man finde en lejebolig hvor der skal lægges indskud og depositum, gerne ca. 7 måneders husleje. Hvor skal de 30-50.000 kr. komme fra?
4
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Fattige i København

Indlægaf Code71 » 16. aug 2016, 13:21

ajnaM skrev:
englishchannel skrev:
Code71 skrev:Jeg har svært ved at se hvorfor kontanthjælps modtagere skal have bedre forudsætninger for at blive boende i attraktive områder. hvor andre med job så skal bo uden for kbh og dermed blokere trafikken med evige køer og sjove ting.


Jeg er egentlig lidt enig. Det lyder så fint at snakke om fattige vs. eliten, men i praksis vil sidstnævnte jo altid finde enten penge eller netværk til at bo i København. Dem, der holdes ude, er mellemindkomstgrupperne - sygeplejerskerne og tømrerne.


Man laver jo allerede tiltag for at få arbejdende ind i de almennyttige boligselskaber.

I min optik er problemet, at man har alt for få almennyttige boliger. Det er jo nærmest umuligt at finde en lejelejlighed i København, der er til at betale på en almindelig indkomst.


Det passer jo så bare ikke. Enhver familie med dansk mellem indkomst har nemt råd til at bo i København. Problemet er nok nærmere hvad folk mener en "mellem indkomst" dækker over og det er altså ikke feks kontanthjælp

Nu skal det jo heller ikke gøres dyrere end det reelt er. Jeg kender ikke en eneste med et job, som ikke har råd til at sidde i deres lejlighed i København
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"