Har Hillary Clinton en chance i USA?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Har Hillary Clinton en chance i USA?

Indlægaf dgd2007 » 23. jul 2016, 22:28

Så er der Demokratisk partikonvent i den kommende uge.

Det ser ud til, at Dem. har tænkt sig at tage for givet, at Sanders-fansene ikke går over til Trump, og at de kan lokke centrumsvælgere og endda nogle Republikanske over til sig. Den nye vicepræsidentkandat, Tim Kaine, fik også dette til at virke mere sandsynligt i sin første optræden i hvert fald.

Til gengæld lidt uheldigt for dem, at det er blevet wiki-leaket, at partiformanden fra starten af primærvalgene har søgt at "hjælpe" HC mod Sanders, blandt andet ved at opfordre til at gå ham på klingen mht. religion og den slags. :stoned:

Det er vist ikke helt kendt, om venstrefløjen i frma af Sanders og Warren vil være meget utilfredse eller vil bakke op.

Tilsyneladende har HC valgt ikke at prøve at prøve at komme til at se mere anti-establishment-agtig ud, men mere at sige, ja ja, det er meget godt med alt det, men kære vælgere, I vil jo hellere have det sikre, når det kommer til stykket, end det helt ukendte (uberegnelige).
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Har Hillary Clinton en chance i USA?

Indlægaf paint » 24. jul 2016, 07:51

dgd2007 skrev:Så er der Demokratisk partikonvent i den kommende uge.

Det ser ud til, at Dem. har tænkt sig at tage for givet, at Sanders-fansene ikke går over til Trump, og at de kan lokke centrumsvælgere og endda nogle Republikanske over til sig. Den nye vicepræsidentkandat, Tim Kaine, fik også dette til at virke mere sandsynligt i sin første optræden i hvert fald.

Til gengæld lidt uheldigt for dem, at det er blevet wiki-leaket, at partiformanden fra starten af primærvalgene har søgt at "hjælpe" HC mod Sanders, blandt andet ved at opfordre til at gå ham på klingen mht. religion og den slags. :stoned:

Det er vist ikke helt kendt, om venstrefløjen i frma af Sanders og Warren vil være meget utilfredse eller vil bakke op.

Tilsyneladende har HC valgt ikke at prøve at prøve at komme til at se mere anti-establishment-agtig ud, men mere at sige, ja ja, det er meget godt med alt det, men kære vælgere, I vil jo hellere have det sikre, når det kommer til stykket, end det helt ukendte (uberegnelige).


Der er bare den hage ved det, at "det sikre", er mere af det samme og det er netop dét, mange vælgere ikke vil have, fordi det er synonymt med, mere af det 'dårlige'.

Jeg tror at dem der stemmer på Clinton, gør det som et fravalg af Trump, mere end end tilvalg af hende.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Hillary Clinton en chance i USA?

Indlægaf dgd2007 » 24. jul 2016, 09:24

paint skrev:Der er bare den hage ved det, at "det sikre", er mere af det samme og det er netop dét, mange vælgere ikke vil have, fordi det er synonymt med, mere af det 'dårlige'.

Jeg tror at dem der stemmer på Clinton, gør det som et fravalg af Trump, mere end end tilvalg af hende.

Ja, vi må se, hvordan det går. Men jeg så præsentationen af Kaine og hørte hele hans tale i går og fik bestemt fornemmelsen af, at han godt kunne gøre det lettere for dem, der evt. pønsede på at skifte.

Jeg ved godt, det er mindre "segment", der interesserer sig for dette, men blandt andet er flere store gamle republikanere så ægte rystede over Trumps legen med tanken om ikke at forsvare Estland mod Rusland og ting af den slags. Nogle bliver mere tilbøjelige til at prøve noget vildt i usikre tider. Men nogle vil netop i samme situation i sidste ende foretrække det sikre. Det ser i hvert fald ud til, at det er det, DEm. har besluttet at satse på.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har Hillary Clinton en chance i USA?

Indlægaf Wizzze » 24. jul 2016, 10:39

Mareridts scenariet, men slet ikke en urealistisk analyse

http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-07-24 ... der-valget

Der mangler bare en ting, den ukendte faktor, det etellerandet der vil ske mellem nu og så valget. Det kan være en sindssyg ting Trump siger, det kan være et terrorangreb, en naturkatastrofe eller ulykke, en konkurs der efterlader tusinder uden job, eller lign.

Hillary har fordelen, men det er også hendes til at smide væk.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Hillary Clinton en chance i USA?

Indlægaf dgd2007 » 24. jul 2016, 10:55

Wizzze skrev:Mareridts scenariet, men slet ikke en urealistisk analyse
[...]

Michael Moore skrev:- At vende tilbage til Clinton-æraen vil for de unge være lige som pludselig at skulle betale for musik eller bruge MySpace eller bære rundt på en kæmpestor telefon.

:D
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Har Hillary Clinton en chance i USA?

Indlægaf paint » 24. jul 2016, 11:12

dgd2007 skrev:
paint skrev:Der er bare den hage ved det, at "det sikre", er mere af det samme og det er netop dét, mange vælgere ikke vil have, fordi det er synonymt med, mere af det 'dårlige'.

Jeg tror at dem der stemmer på Clinton, gør det som et fravalg af Trump, mere end end tilvalg af hende.

Ja, vi må se, hvordan det går. Men jeg så præsentationen af Kaine og hørte hele hans tale i går og fik bestemt fornemmelsen af, at han godt kunne gøre det lettere for dem, der evt. pønsede på at skifte.

Jeg ved godt, det er mindre "segment", der interesserer sig for dette, men blandt andet er flere store gamle republikanere så ægte rystede over Trumps legen med tanken om ikke at forsvare Estland mod Rusland og ting af den slags. Nogle bliver mere tilbøjelige til at prøve noget vildt i usikre tider. Men nogle vil netop i samme situation i sidste ende foretrække det sikre. Det ser i hvert fald ud til, at det er det, DEm. har besluttet at satse på.


Ja, der er ingen tvivl om at Clintons kampagne, kører på 'det sikre' og 'hos os, ved du hvad du får'. Problemet er bare, at mange ikke vil have det de får, fordi de vil have forandringer – til det bedre, hvilket vel også må siges at være hårdt tiltrængt, for store dele af befolkningen.

Der er noget i 'gære' i USA. Det er som om de er kommet til en skillevej, hvor det bare ikke kan fortsætte, som det plejer. De kan ikke 'køre' videre, med de enorme økonomiske forskelle, der er i befolkningen.
Den 'Amerikanske drøm', er blevet en fjern abstraktion, for de fleste. På linje med middelalderens religiøse: 'du får din løn i himlen' (så find dig i lortet). Amerikanerne, vil havde det nu og her. De vil ikke længere have pæne hensigtserklæringer og løfter om at det nok skal blive bedre, når bare vi står sammen, fordi de har opdaget at der ikke kommer noget bedre.

Samtidigt er amerikanerne, blevet langt mere oplyste om, hvad der foregår i andre lande – ironisk nok, via internettet. Og, hvis de ikke vidste det, så har Bernie Sanders til overflod, fortalt dem det. De ved, at vi i Europa, har et socialt sikringssystem og har haft det siden 1930-1940erne. De ved at vi har et veludviklet, universelt, velfærdssamfund. Men hvorfor har vi ikke også det, spørger især de unge nye vælgere.
Hvorfor, skal vi betale 1mio (eller mere) for en universitetsuddannelse, når den i de fleste europæiske lander er gratis? Hvorfor skal vi betale kæmpe regninger for hospitalsbehandling, når de ikke skal i andre lande etc.etc?

De hører at den amerikanske økonomi, er verdens største. Men de mærker intet til det, tværtimod.

De har ganske vist en forfatning, der lover 'guld og grønne skove', men den er så udhulet af de såkaldte amendments (der er vist 27 af dem) at store dele af den, i realiteten er uden reel virkning.

Præsident Roosevelt, holdt en berømt tale i 1941, i sin 'State of the Union tale'. Den gav mening i det daværende USA.(det gør den ikke rigtig længere)

”“we the People” forming “a more perfect Union” to “promote the general Welfare, and secure the Blessings of Liberty to ourselves and our Posterity.

han nævnte bl.a:

“equality of opportunity for youth and others,
jobs for those who can work,
security for those who need it,
the ending of special privileges for the few,
the preservation of civil liberties for all,”
higher taxes to pay for those things and for the cost of defensive armaments”


De har ikke set noget til ovenstående endnu.

Den amerikanske middelklasse, er skrumpet gevaldigt. De fleste ved, at netop middelklassen i et samfund, er en stabiliserende faktor, ud over at den også danner bro, mellem de laveste lag og de øvre (og dermed muligheden for at klatre opad).
Den tilstand (og størrelse) den amerikanske middelklasse er i nu, er katastrofal farlig og potentielt destabiliserende for hele det amerikanske samfund.
Det er lige netop hér, der plejer at komme en stærk mand ind fra højre og sige: ”Det klarer jeg, Bare stol på mig

Men hey! Han er der allerede Han hedder Trump. Og dét i sig selv, altså selve hans markante tilstedeværelse, er symptomatisk for en samfund i krise.

Jeg har (desværre) ikke hørt Clinton, sige noget som helst, der adresserer ovenstående, overhovedet. :trist:
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har Hillary Clinton en chance i USA?

Indlægaf Wizzze » 24. jul 2016, 11:43

paint skrev:
dgd2007 skrev:
paint skrev:Der er bare den hage ved det, at "det sikre", er mere af det samme og det er netop dét, mange vælgere ikke vil have, fordi det er synonymt med, mere af det 'dårlige'.

Jeg tror at dem der stemmer på Clinton, gør det som et fravalg af Trump, mere end end tilvalg af hende.

Ja, vi må se, hvordan det går. Men jeg så præsentationen af Kaine og hørte hele hans tale i går og fik bestemt fornemmelsen af, at han godt kunne gøre det lettere for dem, der evt. pønsede på at skifte.

Jeg ved godt, det er mindre "segment", der interesserer sig for dette, men blandt andet er flere store gamle republikanere så ægte rystede over Trumps legen med tanken om ikke at forsvare Estland mod Rusland og ting af den slags. Nogle bliver mere tilbøjelige til at prøve noget vildt i usikre tider. Men nogle vil netop i samme situation i sidste ende foretrække det sikre. Det ser i hvert fald ud til, at det er det, DEm. har besluttet at satse på.


Ja, der er ingen tvivl om at Clintons kampagne, kører på 'det sikre' og 'hos os, ved du hvad du får'. Problemet er bare, at mange ikke vil have det de får, fordi de vil have forandringer – til det bedre, hvilket vel også må siges at være hårdt tiltrængt, for store dele af befolkningen.

Der er noget i 'gære' i USA. Det er som om de er kommet til en skillevej, hvor det bare ikke kan fortsætte, som det plejer. De kan ikke 'køre' videre, med de enorme økonomiske forskelle, der er i befolkningen.
Den 'Amerikanske drøm', er blevet en fjern abstraktion, for de fleste. På linje med middelalderens religiøse: 'du får din løn i himlen' (så find dig i lortet). Amerikanerne, vil havde det nu og her. De vil ikke længere have pæne hensigtserklæringer og løfter om at det nok skal blive bedre, når bare vi står sammen, fordi de har opdaget at der ikke kommer noget bedre.

Samtidigt er amerikanerne, blevet langt mere oplyste om, hvad der foregår i andre lande – ironisk nok, via internettet. Og, hvis de ikke vidste det, så har Bernie Sanders til overflod, fortalt dem det. De ved, at vi i Europa, har et socialt sikringssystem og har haft det siden 1930-1940erne. De ved at vi har et veludviklet, universelt, velfærdssamfund. Men hvorfor har vi ikke også det, spørger især de unge nye vælgere.
Hvorfor, skal vi betale 1mio (eller mere) for en universitetsuddannelse, når den i de fleste europæiske lander er gratis? Hvorfor skal vi betale kæmpe regninger for hospitalsbehandling, når de ikke skal i andre lande etc.etc?

De hører at den amerikanske økonomi, er verdens største. Men de mærker intet til det, tværtimod.

De har ganske vist en forfatning, der lover 'guld og grønne skove', men den er så udhulet af de såkaldte amendments (der er vist 27 af dem) at store dele af den, i realiteten er uden reel virkning.

Præsident Roosevelt, holdt en berømt tale i 1941, i sin 'State of the Union tale'. Den gav mening i det daværende USA.(det gør den ikke rigtig længere)

”“we the People” forming “a more perfect Union” to “promote the general Welfare, and secure the Blessings of Liberty to ourselves and our Posterity.

han nævnte bl.a:

“equality of opportunity for youth and others,
jobs for those who can work,
security for those who need it,
the ending of special privileges for the few,
the preservation of civil liberties for all,”
higher taxes to pay for those things and for the cost of defensive armaments”


De har ikke set noget til ovenstående endnu.

Den amerikanske middelklasse, er skrumpet gevaldigt. De fleste ved, at netop middelklassen i et samfund, er en stabiliserende faktor, ud over at den også danner bro, mellem de laveste lag og de øvre (og dermed muligheden for at klatre opad).
Den tilstand (og størrelse) den amerikanske middelklasse er i nu, er katastrofal farlig og potentielt destabiliserende for hele det amerikanske samfund.
Det er lige netop hér, der plejer at komme en stærk mand ind fra højre og sige: ”Det klarer jeg, Bare stol på mig

Men hey! Han er der allerede Han hedder Trump. Og dét i sig selv, altså selve hans markante tilstedeværelse, er symptomatisk for en samfund i krise.

Jeg har (desværre) ikke hørt Clinton, sige noget som helst, der adresserer ovenstående, overhovedet. :trist:


Enig, hun skal fremlægge en New New Deal, og lige netop nu kan hun gøre det, for republikanerne har med Trump også fravalgt deres skatte retorik og Koch/Rove pengene. Så hun vil ikke drukne i negative historier, i samme grad som tidligere år.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Hillary Clinton en chance i USA?

Indlægaf dgd2007 » 24. jul 2016, 11:45

paint skrev:[...]
Jeg har (desværre) ikke hørt Clinton, sige noget som helst, der adresserer ovenstående, overhovedet. :trist:

I hvert fald efter forsoningsmødet med Sanders er hun begyndt at tale om uddannelsesudgifter - og hun har jo hele tiden talt for offentlig sygesikring.

Den slags får de jo i hvert fald ikke hos Trump. Eller hvis han begynder at love det også, vil man jo i hvert fald hurtigt kunne påpege, at langt de fleste af hans partifæller er imod det.

Men du har ret i, at HC skal formulere nogle lidt klarere budskaber fremover. Jeg må dog anholde din brug af af formuleringer som "amerikanerne vil have ..." De er jo lige så forskellige som os andre :) Og som en sagde forleden: "USA består jo ikke kun af fyrede stålværksarbejdere".

Trumps mulige problem er nok, at han får mange stemmer fra folk, der synes, det hele er noget lort og "rigged" osv., så vi gider slet ikke stemme. Eller ja, det har været hans oversete styrke. Men faren for ham må være, at hvis han kommer til at fremstå som bare endnu en platugle, kan en del af dem sikkert hurtigt falde tilbage til slet ikke at stemme.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Hillary Clinton en chance i USA?

Indlægaf dgd2007 » 26. jul 2016, 00:19

Nå, så er Dem.s konvent begyndt. Man må håbe, de har mere at byde på end succesfulde homeseksuelle og flinke, arbejdsomme, ulovlige indvandrere, som der har været en del af foreløbig. :) Det kan måske være meget tilforladeligt, men det er vist ikke nok til at vinde i november.

Men der kommer nogle af de store kanoner senere i nat. Spændende, hvad de vil sige: Michelle O., Sanders og Warren.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Har Hillary Clinton en chance i USA?

Indlægaf paint » 26. jul 2016, 11:31

dgd2007 skrev:Nå, så er Dem.s konvent begyndt. Man må håbe, de har mere at byde på end succesfulde homeseksuelle og flinke, arbejdsomme, ulovlige indvandrere, som der har været en del af foreløbig. :) Det kan måske være meget tilforladeligt, men det er vist ikke nok til at vinde i november.

Men der kommer nogle af de store kanoner senere i nat. Spændende, hvad de vil sige: Michelle O., Sanders og Warren.


Dette er én af den slags tilfælde, hvor jeg ville ønske at jeg tog fejl. Men jeg tror bare ikke at flotte taler er nok.
De taler, der blev holdt var gode taler, både fra Michelle Obama og Sanders side, og stemningen var rigtig god. Det store spørgsmål er bare, om det overbeviser andre end dem som allerede er det? (og dette er ikke nok)

De sagde alle de 'rigtige' ting. Nogle var så rørt at de sad og tudede. Men der er altså, ustyrligt mange andre, som også sidder derhjemme og tuder, i USA – ikke over en tale, men over deres miserable livssituation. Og dén (den miserable livssituation) tror jeg ikke, der sker så meget med.

Der skal helt andre og anerledes kontante tiltag til, før det rykker noget for dén store gruppe af befolkningen.

Men jeg håber at jeg tager fejl.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Hillary Clinton en chance i USA?

Indlægaf dgd2007 » 26. jul 2016, 23:08

Nu er hun da i det mindste nomineret :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Hillary Clinton en chance i USA?

Indlægaf dgd2007 » 28. jul 2016, 12:30

Morsomme (misundelige) kommentarer fra republikanere til Obamas tale: http://edition.cnn.com/2016/07/28/polit ... index.html ;)

Fx:
Still stunned. Feel like I'm in the twilight zone. Obama just defended America & conservative values from attacks by the Republican nominee.
1
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Har Hillary Clinton en chance i USA?

Indlægaf Jørn » 28. jul 2016, 13:09

Jeg håbede at Bernie Sanders ville vinde. Men troede aldrig på det. Og det kom jo til at passe.
Er ikke vild med Hillary Clinton ...

Men foretrækker hende - frem for Trump. Og mon ikke mange Amerikanere også gør det, trods alt ?

Repuplikanernes råb ::: "Lock her in" "lock her in" er da, ligesom middelalderen.
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Hillary Clinton en chance i USA?

Indlægaf dgd2007 » 28. jul 2016, 13:16

Jørn skrev:[...]
Repuplikanernes råb ::: "Lock her in" "lock her in" er da, ligesom middelalderen.

Ja, eller bare en lynch mob fra deres egne cowboy-film :shock:
De glemmer åbenbart, at helten plejer at være ham, der kommer stopper dem, fordi der skal være lov og ret, selv i det vilde vesten.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Har Hillary Clinton en chance i USA?

Indlægaf paint » 28. jul 2016, 16:56

Jeg synes ikke at der er behov for en særlig tråd til nedenstående. Men den er vel lidt relevant, i denne tråd, hvis man vil sammenligne danske og amerikanske forhold.
Det skal måske lige anføres, at 'Republikanerne' i denne sammenligning, ikke er lig med The Donald (Trump), men det mere 'normale' , traditionelle Republikanske parti.

Bernie Sanders, er nok, mere eller mindre på samme placering som Socialdemokraterne.

Billede

http://www.dr.dk/nyheder/udland/grafik- ... mokraterne
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"