Må pædagogen kysse dit barn?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Animi » 10. jul 2016, 09:53

http://www.b.dk/nationalt/paedagoger-fa ... e-boernene

http://www.b.dk/nationalt/boernehave-vi ... -af-pakken

Hvad synes I?
Er det okay hvis pædagogerne/medhjælperne kysser dit barn? Eller er det et no-go, i relationen mellem dem?
Hvis du arbejder/har arbejdet i en børnehave, kunne du så finde på at kysse børnene?
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Animi » 10. jul 2016, 09:58

Jeg har selv i 3 år arbejdet i den samme børnehave, som medhjælper. Der kunne jeg godt finde på at kysse børnene i håret eller på kinden - dog aldrig på munden pga bakterier.
Jeg tænkte aldrig over dengang at det kunne være et no-go. De andre pædagoger kunne også finde på det, børnene kom ofte over selv og ville kysses.
Jeg synes at det bør være plads til den slags i børnehaver - dog skal man respektere det, hvis forældrene (eller barnet selvfølgelig) ikke vil have det.
Men selvom det i princippet er en professionel relation mellem medarbejderne og barnet, så ser barnet det jo ofte ikke sådan. Og de faste medarbejderer der har børnene nærmest mere end forældrene, bliver jo i mine øjne også en forlænget del af barnets "familie." Så derfor synes jeg at der skal være plads til kys og kram i en børnehave.
Senest rettet af Animi 10. jul 2016, 10:20, rettet i alt 1 gang.
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Karkluden » 10. jul 2016, 10:05

Munden vil jeg gerne frabede mig. Det handler simpelthen dels om bakterier, dels at i min verden er mundkys noget man gør med familie og tætte venner.
Kys på kind, hår osv er helt fint. De er sammen med børnene i mange timer, og jeg ville elske, at mine børn fik fysisk kærlighed på den måde. Jeg har selv dejlige minder om pædagoger, der var fysisk kærlige.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Animi » 10. jul 2016, 10:13

Jeg er egentligt ret enig med det der bliver sagt her:

"På enhver anden professionel arbejdsplads accepterer vi, at når voksne mennesker bliver sat sammen på en adresse, opstår der relationer. Vi bliver venner med hinanden. Vi taler om privatlivet. Vi giver hinanden et kram, hvis noget bliver for svært, og et kys på kinden til dem, vi holder særligt meget af på kontoret. Nogle ledere taler endda om en familiekultur.

På børnenes daglige arbejdsplads, hvor deres eneste arbejdsopgave er, at de skal lære at være mennesker, skal der uforståeligt nok holdes en fysisk armslængde til dem"

http://www.b.dk/nationalt/maa-paedagoge ... paa-kinden
8
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Sangius » 10. jul 2016, 10:16

Jeg kan ikke se problemet. Pædagoger må gøre med mine børn, hvad de finder nødvendigt og naturligt for, at mine børn trives sammen med dem. :)
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Lilleluftballon » 10. jul 2016, 10:19

Ja, det ville da være forfærdeligt hvis de ikke kyssede lidt fra tid til anden. Min to-årige nægter at forlade et hus uden at have placeret et smækkys på munden af samtlige tilstedeværende. Det ville jeg da være ked af hvis han ikke måtte mere. Heldigvis har jeg aldrig oplevet den der regel i praksis, møder kun dejlige pædagoger der nusser, kysser og krammer ligeså meget som barnet har brug for.
2
Brugeravatar
Marichen12
Indlæg: 751
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2046

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Marichen12 » 10. jul 2016, 10:28

Ja!
3
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf LadyFox » 10. jul 2016, 11:10

Mine fiktive børn må kysses på både mund og kind, så længe at deres grænser bliver respekteret.
3
...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. jul 2016, 11:29

Ja, så længe det tager udgangspunkt i barnets behov. Jeg har oplevet pædagoger, og voksne generelt, der meget opfattede børn som en fælles masse, der kunne lide det samme, og hvor børn, der var anderledes end denne forestilling og derfor ikke reagerede som forventet, blev problematiseret, og det er jeg meget imod.
Det gælder selvfølgelig også den anden vej. Jeg ville ikke tænke dårligt om en pædagog, der ikke var lige så fysisk som sine kolleger. Nærhed kan være mange ting.
2
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf fisken80 » 10. jul 2016, 11:42

Lilleluftballon skrev:Ja, det ville da være forfærdeligt hvis de ikke kyssede lidt fra tid til anden. Min to-årige nægter at forlade et hus uden at have placeret et smækkys på munden af samtlige tilstedeværende. Det ville jeg da være ked af hvis han ikke måtte mere. Heldigvis har jeg aldrig oplevet den der regel i praksis, møder kun dejlige pædagoger der nusser, kysser og krammer ligeså meget som barnet har brug for.


Jeg er muligvis sippet, men din søn fik ikke lov til at kysse mig på munden. Jeg vil ikke kysses på munden af børn (jeg har ingen selv), hverken af børn jeg kender eller børn jeg ikke kender.
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Bimmerdyret » 10. jul 2016, 11:53

fisken80 skrev:
Lilleluftballon skrev:Ja, det ville da være forfærdeligt hvis de ikke kyssede lidt fra tid til anden. Min to-årige nægter at forlade et hus uden at have placeret et smækkys på munden af samtlige tilstedeværende. Det ville jeg da være ked af hvis han ikke måtte mere. Heldigvis har jeg aldrig oplevet den der regel i praksis, møder kun dejlige pædagoger der nusser, kysser og krammer ligeså meget som barnet har brug for.


Jeg er muligvis sippet, men din søn fik ikke lov til at kysse mig på munden. Jeg vil ikke kysses på munden af børn (jeg har ingen selv), hverken af børn jeg kender eller børn jeg ikke kender.


Den gik heller ikke hos mig...
Mundkys = parents only herhjemme.
Desuden med tanke på hvor dejligt smitteområde daginstitutioner er, så står jeg af for mundkysseri.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Sangius » 10. jul 2016, 11:55

Jeg har heller aldrig kysset et barn på munden, eller selv blevet kysset af en voksen på munden som barn. Lige så vel som voksne skal respektere børns grænser, så skal børn også respektere voksnes grænser. Et barn kan sagtens tåle at lære (og skal), at ikke alle vil de samme ting.

Problemet opstår når vi begynder at lovgive omkring det. Det er en situation som normale voksne mennesker sagtens selv kan håndtere, det er latterligt at lovgive på den måde. :)
5
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Animi » 10. jul 2016, 11:58

Allmost_Famous skrev:
fisken80 skrev:
Lilleluftballon skrev:Ja, det ville da være forfærdeligt hvis de ikke kyssede lidt fra tid til anden. Min to-årige nægter at forlade et hus uden at have placeret et smækkys på munden af samtlige tilstedeværende. Det ville jeg da være ked af hvis han ikke måtte mere. Heldigvis har jeg aldrig oplevet den der regel i praksis, møder kun dejlige pædagoger der nusser, kysser og krammer ligeså meget som barnet har brug for.


Jeg er muligvis sippet, men din søn fik ikke lov til at kysse mig på munden. Jeg vil ikke kysses på munden af børn (jeg har ingen selv), hverken af børn jeg kender eller børn jeg ikke kender.

Så er jeg endnu mere sippet. Jeg vil ikke engang kysses på munden af mit eget barn.

Til emnet: ja, såfremt knægten selv lægger op til at ville kindkysses, er det fint med mig.


Jeg er lidt nysgerrig - hvad er grunden til at du ikke vil kysses på munden af dit barn? :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Sangius » 10. jul 2016, 12:00

Animi skrev:
Allmost_Famous skrev:
fisken80 skrev:
Lilleluftballon skrev:Ja, det ville da være forfærdeligt hvis de ikke kyssede lidt fra tid til anden. Min to-årige nægter at forlade et hus uden at have placeret et smækkys på munden af samtlige tilstedeværende. Det ville jeg da være ked af hvis han ikke måtte mere. Heldigvis har jeg aldrig oplevet den der regel i praksis, møder kun dejlige pædagoger der nusser, kysser og krammer ligeså meget som barnet har brug for.


Jeg er muligvis sippet, men din søn fik ikke lov til at kysse mig på munden. Jeg vil ikke kysses på munden af børn (jeg har ingen selv), hverken af børn jeg kender eller børn jeg ikke kender.

Så er jeg endnu mere sippet. Jeg vil ikke engang kysses på munden af mit eget barn.

Til emnet: ja, såfremt knægten selv lægger op til at ville kindkysses, er det fint med mig.


Jeg er lidt nysgerrig - hvad er grunden til at du ikke vil kysses på munden af dit barn? :)


Jeg tror heller ikke jeg vil. Det falder mig ikke naturligt. I hele mit liv har jeg kun kysset folk på munden, som jeg har været romantisk interesseret i. :)
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Animi » 10. jul 2016, 12:02

Sangius skrev:Jeg tror heller ikke jeg vil. Det falder mig ikke naturligt. I hele mit liv har jeg kun kysset folk på munden, som jeg har været romantisk interesseret i. :)


Allmost_Famous skrev:At kys på munden altid har betydet noget seksuelt i mit liv, og jeg derfor slet ikke forbinder det med børn.


Tak for svar begge to :) Jeg kan godt forestille mig at det har meget med ens "kultur" at gøre i ens familie. Vi kysser nemlig meget i vores familie, så tanken om ikke at kysse sine børn ligger mig bare meget fjernt :P
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"