Må pædagogen kysse dit barn?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf fisken80 » 10. jul 2016, 12:32

Allmost_Famous skrev:
Animi skrev:
Tak for svar begge to :) Jeg kan godt forestille mig at det har meget med ens "kultur" at gøre i ens familie. Vi kysser nemlig meget i vores familie, så tanken om ikke at kysse sine børn ligger mig bare meget fjernt :P

Jeg gider ikke engang kramme ret mange i min familie :lol:


Jeg er heller ikke krammetypen, og vi har aldrig krammet specielt meget i min familie. Dog har min mor udviklet sig til en notorisk krammer efter min fars død, og jeg nænner ikke at afvise hende, men jeg finder det ofte ret akavet det må jeg indrømme. Men jeg gør det, for værre er det jo heller ikke.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Tanten » 10. jul 2016, 12:45

Mine unger måtte kysse på, hvem de ville, da de var små, og jeg har aldrig tænkt, det kunne være et problem, hvis en pædagog eller medhjælper m/k kyssede igen. Jeg synes, det har taget totalt overhånd med de der nærhedsforskrækkede regler, der forhindrer naturlig kontakt mellem børn og de voksne, der passer dem 8-9 timer om dagen 5 dage om ugen, og jeg tænker, det bliver endnu mere opbevaring og mindre omsorg, hvis man ikke længere må give en krammer eller et kys på håret.
11
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Lilleluftballon » 10. jul 2016, 12:56

Rakel skrev:Ja, alt det de gider.

Jeg vil ikke have kys af fremmede børn på munden. Og forstår godt, hvis pædagoger har grænser - mit indtryk er, at det foregår stille og roligt, hvor vores børn er passet.

Klart nok, men så drejer man da bare lige hovedet 3 cm og får et kys på kinden i stedet. Ingen skal have overskredet grænser, men små børn skal da have lov at vise den kærlighed og glæde de har indeni.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Bimmerdyret » 10. jul 2016, 13:28

Lilleluftballon skrev:
Rakel skrev:Ja, alt det de gider.

Jeg vil ikke have kys af fremmede børn på munden. Og forstår godt, hvis pædagoger har grænser - mit indtryk er, at det foregår stille og roligt, hvor vores børn er passet.

Klart nok, men så drejer man da bare lige hovedet 3 cm og får et kys på kinden i stedet. Ingen skal have overskredet grænser, men små børn skal da have lov at vise den kærlighed og glæde de har indeni.


Jo, men fordi man er pædagog har man vel også grænser, og hvis man som pædagog ikke vil kysse alskens unger på daglig basis, der eksempelvis kan smitte, har ædt sand, har 11 taller - så må børnenes kærlighed og glæde vige.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Delfin » 10. jul 2016, 13:30

De må hjertens gerne kysse og kramme. Børn skal have masser af kram, og jeg tror såmænd ikke, at man behøver lave særregler om kys på munden. Der siger de fleste pædagoger vist selv fra. Både jeg og mine kolleger drejede i hvert fald lige hovedet, hvis barnet lagde op til en babyspytklasker
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Delfin » 10. jul 2016, 14:12

Bimmerdyret skrev:
Jo, men fordi man er pædagog har man vel også grænser, og hvis man som pædagog ikke vil kysse alskens unger på daglig basis, der eksempelvis kan smitte, har ædt sand, har 11 taller - så må børnenes kærlighed og glæde vige.


Selvfølgelig skal pædagogen have lov at sige fra. Det er mindst lige så vigtigt at lære børn, at mennesker har forskellige grænser, og at de/man har ret til at få respekteret sine grænser. Så kan man fx sige noget i retning af: "Jeg kan ikke så godt lide kys, men jeg vil gerne ..." sæt noget andet i stedet.
1
14 11 14
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Jørn » 10. jul 2016, 14:39

Jeg har, som pædagogmedhjælper, og uddannet pædagog i børnehave og vuggestue A*L*D*R*I*G kysset nogen børn.
Mener det er hører til privatlivet. Blandt familie og nærmeste venner.
Kan huske en, som jeg arbejde sammen med, nogle år. Hun kyssede i tide, og navnlig i utide. Og så var hun storryger. Lugtede altid af tobak fra sin kyssemund.
Hun var på en anden stue. Og jeg fik aldrig sagt noget imod det. Men, rent ud sagt, så var det da ulækkert. Efter min mening.
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Lulu » 10. jul 2016, 15:11

Pædagogerne i min søns institution må kysse på håret og kramme ligeså tosset de vil. Hvis min søn vil give kys på kinden eller munden til pædagogerne, så må han gøre det, i det omfang pædagogerne føler det er ok. Men jeg synes ikke at pædagogerne skal lægge op til at de kysser på munden, mere at de er ok med at modtage et kys på munden hvis han gerne vil.
Jeg har dog kun set kram, og kys i håret ved trøstning, eller når jeg har hentet et sløjt barn.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Bimmerdyret » 10. jul 2016, 16:14

Delfin skrev:
Bimmerdyret skrev:
Jo, men fordi man er pædagog har man vel også grænser, og hvis man som pædagog ikke vil kysse alskens unger på daglig basis, der eksempelvis kan smitte, har ædt sand, har 11 taller - så må børnenes kærlighed og glæde vige.


Selvfølgelig skal pædagogen have lov at sige fra. Det er mindst lige så vigtigt at lære børn, at mennesker har forskellige grænser, og at de/man har ret til at få respekteret sine grænser. Så kan man fx sige noget i retning af: "Jeg kan ikke så godt lide kys, men jeg vil gerne ..." sæt noget andet i stedet.


:) vi er helt enige
1
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Miss_no_More » 10. jul 2016, 20:38

Jeg arbejder med børn og det kan tælles på én hånd, hvor mange jeg har kysset på kinden. Jeg kysser aldrig på mund, mest pga. smittefaren. Og egentlig helst heller ikke på kinder af samme grund :ninja:
HAR et barn nu taget tilløb til et ordentligt smækkys, modtager jeg det, fremfor at vende mig væk/afvise barnet. Men jeg ser mig helst fri.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf dgd2007 » 11. jul 2016, 01:24

Nu er de jo omkring 30, så det ... :)

Nej, men kysse ville jeg nok have syntes, var lidt overdrevet. Klappe på hovedet eller sidde på skødet i vuggestuealderen var selvfølgelig helt ok.
1
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf JoyNips » 11. jul 2016, 07:01

Ja. Men jeg synes i det hele taget, det er lidt ulækkert med børnekys på munden og jeg tror ikke, mit eget barn kommer til at blive kysset på munden.
Jeg tvivler endda på, at det kommer til at få lov at drikke af mit glas. Børnemunde er altså lidt ulækre. Der er alt for meget spyt og de efterlader dykænder... :lol:
Senest rettet af JoyNips 11. jul 2016, 08:50, rettet i alt 1 gang.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Kattefjæs » 11. jul 2016, 08:28

Jeg kysser gerne mine nevøer og niecer på kinden, panden, håret - nusser og krammer og kilder og alt sådan noget... Kys på munden har jeg ikke lyst til, børn er bakteriebomber og lugter af makrel. :lol:

Jeg kan dog ikke se noget forkert ved det hvis en pædagog, som trods alt er både voksen, fornuftig og veluddannet, accepterer at modtage søde børns trutfjæs. Børn er kærlige størrelser og har ikke de samme hæmninger som voksne. Jeg håber at pædagogerne giver masser af kram, nus, kys i håret/panden/på kinden osv. på børnenes opfordring, men når det kommer til munden, tænker jeg at de må gøre op med sig selv om det er noget de har lyst til. Der er ikke noget i vejen med at lære børn at den slags hører hjemmet til, men det er også helt OK at tage imod hvis man ikke føler at det overskrider ens egen personlige grænse.

Hvis jeg var pædagog, så ville jeg sætte grænsen ved munden pga. hygiejne - men det har jo ikke noget med pædofiliforskrækkelse at gøre.
3
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2591
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3873

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Anlewi » 11. jul 2016, 08:44

Ja selvfølgelig, men ikke på munden
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Buller » 11. jul 2016, 09:55

nu har jeg ikke børn endnu, men jeg vil da håbe at ALLE som ikke er klamme pædofiler vil (og må) kysse og kramme og sidde på knæet og give mit barn så meget kærlighed og omsorg som de overhovedet orker.

Modgang skal de nok få, det har verden rigeligt af så lad os nu ikke prøve aktivt at begrænse omsorgen.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"