De 16 fyrede regnskabsmedarbejdere i Københavns Kommune

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: De 16 fyrede regnskabsmedarbejdere i Københavns Kommune

Indlægaf LaScrooge » 9. jul 2016, 13:25

Jeg kender en der arbejder der og h*n fortalte om det for halvanden måneds tid siden. De mennesker der er blevet fyret er blevet forsøgt opkvalificeret mange gange tidligere men de har ikke været interesserede i at dygtiggøre sig. Derudover har de været lemfældige i forhold til vigtige procedurer, også efter bedragerisagen. I følge personen er det både en lettelse for afdelingen og velfortjent at de blev fyret.
0
And we both know: I will be delicious
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: De 16 fyrede regnskabsmedarbejdere i Københavns Kommune

Indlægaf Lys » 9. jul 2016, 13:34

Dikus skrev:
Lys skrev:
Dikus skrev:Nogle folk er altså også virkeligt gode til ikke at forstå, når man fortæller dem, de ikke gær deres arbejde godt nok.

"For sådan har de altså gjort i 30 år"

Man chokeres nogle gange over, hvor arrogante inkompetente mennesker ned forældede kompetencer kan være. Og tykhovede.


Klart nok, og vi kan jo heller ikke vide, hvad der faktisk er kommunikeret fra kommunens side. Jeg undrer mig bare over, at de pågældende ikke er fyret for længst, hvis de var så uduelige.

Et andet eksempel fra pressen var en kvinde, der var startet som elev (vistnok i 2009). Hende har kommunen jo selv lært op.

Jeg håber dog, at det viser sig, at kommunen har handlet saglig og forsvarligt og at de pågældende personer har klynket uden grund. For jeg synes, at det er meget trist, hvis landets største kommune har ageret så inkompetent som jeg synes, at pressedækningen lægger op til.


Det undrer ikke mig. Den slags medarbejdere findes overalt. Medarbejdere, det ikke udvikler sig, og som man selvfølgelig ikke skiller sig af med, men forsøger at bruge efter bedste evne. Netop fordi de har været der længe og engang var gode medarbejdere.


Men så har de vel også haft nogle kompetencer, man kunne bruge andetsteds og dermed ikke været så uduelige igen.
0
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: De 16 fyrede regnskabsmedarbejdere i Københavns Kommune

Indlægaf Lys » 9. jul 2016, 13:37

LaScrooge skrev:Jeg kender en der arbejder der og h*n fortalte om det for halvanden måneds tid siden. De mennesker der er blevet fyret er blevet forsøgt opkvalificeret mange gange tidligere men de har ikke været interesserede i at dygtiggøre sig. Derudover har de været lemfældige i forhold til vigtige procedurer, også efter bedragerisagen. I følge personen er det både en lettelse for afdelingen og velfortjent at de blev fyret.


Men så havde det da klædt kommunen som arbejdsgiver at afskedige de pågældende på det grundlag - evt efter en skriftlig advarsel - fremfor (som det er skitseret i pressen) alene på baggrund af en enkelt test efter et kort opkvalificeringsforløb.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: De 16 fyrede regnskabsmedarbejdere i Københavns Kommune

Indlægaf Bimmerdyret » 9. jul 2016, 13:39

achillaxedprune skrev:Hvad mener I om denne sag?


Med mit kendskab til Kbhs kommune og deres processer, så har medarbejderne ret...det er f.. underligt.
Hvis man ville fyre dem, så havde man gjort det uden at spilde penge på at sende dem på kursus - men det har åbenbart været nødvendigt at kunne komme med en "God" begrundelse.

I det ministerie jeg arbejder i, der er der skam også medarbejdere der trækkes ud til ekstraordinær kompetenceudvikling

- i form af:

Forløb i talent for ledelse, proceskonsulentudvikling osv.

Det er ikke fordi de er dårlige, det er fordi man gerne vil styrke og forstærke de medarbejdere man har.

Jeg håber at HK vinder, for det er f... en svinestreg.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: De 16 fyrede regnskabsmedarbejdere i Københavns Kommune

Indlægaf Bimmerdyret » 9. jul 2016, 13:45

Sool skrev:I følge ekstrabladets interview med en direktør ("En række medarbejdere havde et ekstraordinært behov for kompetenceudvikling, hvorfor der blev udviklet et særligt kompetenceudviklingsforløb for disse. Desværre viste det sig, at en del af dem på trods af det ekstraordinære kompetenceudviklingsforløb ikke kunne matche kompetencekravene, hvorfor vi var nødt til at tage afsked med dem.") så synes jeg det lyder som om, at der lægger meget mere til grund end blot en enkelt test - når han siger, at de havde "ekstraordinært behov for kompetenceudvikling" så lyder det for mig som om, at de ikke gjorde deres arbejde godt nok i forvejen. En leder/direktør/overordnet må ikke udtale sig direkte negativt om (tidligere) medarbejdere offentligt, må de? I så fald er "ekstraordinært behov for kompetenceudvikling" vel det tætteste han må komme på at sige, at de også var uduelige før kurset?


I så fald, så skulle de være fyret og der skulle ikke være spildt penge på at de kom på kursus , "fik en chance til".
Det er en typisk "afværge bemærkning" fra toppen af.

For ca 5 år siden var der massefyringer hvor jeg arbejdede, der blev afskediget omkring de 50 medarbejdere, der "ikke var arbejde til, hvor andre kompetencer kom fremadrettet i spil"
I dag er der ansat folk til eksakt samme stillinger, samt godt 30 flere....

Men man skal jo have undskyldningerne på plads...
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: De 16 fyrede regnskabsmedarbejdere i Københavns Kommune

Indlægaf Bimmerdyret » 9. jul 2016, 13:50

achillaxedprune skrev:
Lys skrev:Jeg synes det er fint, at man skiller sig af med inkompetente medarbejdere, men det klinger bare lidt sært, når nogle af dem har været ansat i adskillelige år (en vist tæt på 40 år) uden at medarbejderen har hørt noget om de manglende kompetencer. Har kommunen været så længe om at opdage det? Har kommunen undladt at kompetenceudvikle? Eller skal medarbejderen nu skifte så meget funktion, at det kræver helt nye kompetencer? Som de så får 3,5 dag til at opnå? Det virker altså lidt sært, synes jeg.

Dertil er det problematisk, at medarbejderne ikke var klar over konsekvenserne ved dumpet kursus, da kursusforløbet startede.

Men igen; hvis medarbejderne faktisk ikke har de nødvendige kompetencer, så duer det jo ikke. Det kan bare godt diskuteres - ud fra det der fremgår af aviserne - om det er sket på en fair og ordentlig måde.


Eftersom der har været kæmpe problemer på regnings- og udbetalingsområdet i årevis hos kommunen, så anser jeg set ikke for utænkeligt, at man først indenfor det sidste ca. 1 1/2 års tid har fået kigget området igennem i sømmene. Noget HAR altså været galt, når der har kunne forsvinde over 20 mio. kroner over en årrække, uden nogen har fanget at der var noget funky going on.

Det er jo skatteborgnes penge, der bliver brugt hver evig eneste gang en regning bliver betalt... Så nytter det ikke noget, hvis der ikke er styr på, hvad, hvorfor og til hvem, der betales.

Jeg arbejder selv i en kommune... Og jeg er virkelig blevet rystet over, at mine kollegaer ofte glemmer, at det er rigtige penge vi render rundt og bruger... Som om det er matador-penge, der bruges.

Pointen er: der kan sagtens have siddet inkompetente medarbejdere på området i årevis... Det virker ikke til, at der har været styr nok på det tidligere - forhåbentlig kommer der en bedre økonomistyring og regnskabsafdeling ud af dette i sidste ende.


Jo men samtidig skal man ikke glemme at selvom en "på bunden" gør opmærksom på uregelmæssigheder, så skal de gøre hvad de får besked på fra deres overordnede.
Det med problemer og regninger, der har det jo vist sig at det ikke var bunden, der var problemet men faktisk i toppen.
Desuden er kommunerne jo også under revision - der kunne man vel med rette sige at NOGEN skulle have opdaget noget.

Men.. hey,,,, når nej, de personer er jo fritstillet med løn i 18 mdr mens man "analyserer" om de har haft kompetencerne til at kunne løfte opgaven. :stoned:
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"