Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf landsbytossen » 13. jul 2016, 13:18

Code71 skrev:
landsbytossen skrev:Hvordan vil du sikre, der er vogne til rådighed i områder, hvor der kan være 2-3 timer mellem turene om natten, hvis markedet gives 100 % fri ? Der er ikke mange, der vil bruge en nat på at tjene 100 kr. eller i værste fald ikke en eneste krone.


Jeg er ikke lovgiver, medlem af folketinget eller andet. Så det vil jeg lade dem om at sikre. Om det så skal ske via tilskud til den slags kørsel eller hvad det skal, skal jeg lade være usagt

Men at holde fast i en forældet lov med desperation og derved de facto dræbe enhver form for konkurrence på området. Den går sgu ikke i 2016. Det er så langt ude at alle de regler og alt muligt lort, skal legimitere at dansk taxakørsel er den dyreste i verden. Der hvor det så bliver helt galimatias, er når Hr og Fru Jensen holder fast i at det er den ENESTE mulige måde at gøre det på.

For naturligvis er det da på ingen måde det. Overhovedet. Der skal være mulighed for konkurrence. Det der foregår i Taxabranchen hvor de forskellige vognmænd endda aftaler start- & kilometer takster for ikke at komme ud i konkurrence, det kaldes i samtlige andre brancher for karteldannelse og er strafbar med bøde. Delvist enddog kæmpe bøder. Men fordi det er Taxa, er det som om det er en eller anden latterlig hellig hest som for alt i verden bare skal have lov til at bryde love, andre brancher skal holde.

Regulering er nødvendigt. Intet marked der er 100% frit vil fungere. Det viser historien meget klart. Men der er godt nok forskel på regulering og så decideret karteller i min verden

Vognmændene aftaler ikke start & kilometertakster. Kommunalbestyrelsen fastsætter maksimaltakster. Du kan ikke kalde det karteldannelse, fordi alle vælger at køre til højeste takst.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
fisken80
Indlæg: 22072
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf fisken80 » 13. jul 2016, 13:32

Code71 skrev:
Akehurst2 skrev:Og det vil så vise sig, om de kommunale kontrakter kan bære det, når de mest lukrativ ruter er taget af Uber. Og ellers må folk så bare sidde i Øster-Bøvelse.

Jeg synes det er bedre med en vis regulering af taxabranchen for at sikre dækning af hele landet.


Ja det er jeg enig i. Hvad jeg er uenig i er at der skal laves så mange lorteregler at det reelt er et monopol og som en anden påstod, så kan jeg simpelthen ikke tro at EU domstolen vil se med milde øjne på det scenarie. Jeg hørte i Tysk TV at Uber er ved at indbringe spørgsmålet for EU domstolen og selvom vi jo godt ved at en sådan afgørelse kan ligge både 5 og 10 år ude i fremtiden, så kan jeg ikke tro at de vil godtage det som det foregår i dag

Konkurrence er i mine øjne godt. Med en vis regulering. Men på ingen som helst måde så det reelt er et monopol. Så jeg hilser Uber velkommen og så har jeg et ønske om at de nuværende regler, kan mødes med Uber på midten så vi sikrer at al SKAT bliver betalt, men så der er REEL fri konkurrence på markedet


Det står nu enhver frit for at etablere sig som vognmand. Hvori består monopolet så?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Code71 » 13. jul 2016, 14:14

fisken80 skrev:Det står nu enhver frit for at etablere sig som vognmand. Hvori består monopolet så?


Aha. Så Uber er også velkommen til at etablere sig? Som de vil og har lyst til?
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf landsbytossen » 13. jul 2016, 14:45

Code71 skrev:
fisken80 skrev:Det står nu enhver frit for at etablere sig som vognmand. Hvori består monopolet så?


Aha. Så Uber er også velkommen til at etablere sig? Som de vil og har lyst til?

Deres chauffører kan søge bevilling og når de er mange nok, mener det er mindst 10, så kan de søge om tilladelse til at oprette eget bestillingskontor.

De skal stadig overholde reglerne om kontrolapparat og alle andre regler i taxalovgivningen. Og så kan de også blive pålagt at have vogne på gaden på tidspunkter, hvor der ikke er ret meget at lave. Ligesom de også kommer til at køre de uattraktive ture, hvor man kører 10-15 km frem til kunden for en tur til under 100 kr.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf landsbytossen » 13. jul 2016, 14:53

Uber har i dag tabt slaget om Ungarn. Deres chauffører kan blive frakendt kørekortet for at køre pirattaxa.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
fisken80
Indlæg: 22072
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf fisken80 » 13. jul 2016, 15:03

Code71 skrev:
fisken80 skrev:Det står nu enhver frit for at etablere sig som vognmand. Hvori består monopolet så?


Aha. Så Uber er også velkommen til at etablere sig? Som de vil og har lyst til?


Ja, så længe de følger de regler der er om taxakørsel og sørger for at få en bevilling. Men det er vist noget med, at den bevilling mangler temmelig meget, og derfor er chaufførerne dømt for piratkørsel
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 13. jul 2016, 16:17

Akehurst2 skrev:
Code71 skrev:
eks-Maupassant skrev:Ja. Hvis Uber tager de lukrative områder og taxachaufførerne kun har de områder tilbage der ikke er økonomi i, så dør taxaselskaberne jo selvsagt.


Aha så du vil helt ærligt påstå at fordi de københavnske taxa selskaber kunne risikere at blive udkonkurreret, så ville Esbjerg Taxi? Eller Kolding Taxi også dø? Du er ikke seriøs vel?


Nej, Esbjerg og Kolding Taxa skal nok klare sig. Der er bare ikke lige så mange vogne, så man kan ikke være sikker på, der som regler altid er en vogn, når man har brug for den - og der er ikke nogen, der gider køre en til Øster-Bøvelse.


Er der nogen speciel grund til at du tror det?

Så vidt jeg kan se har uber konkurrencefordelen, de kan sætte prisen lavere pga uber ikke behøver at bekymre sig om at skulle bruge penge på ansatte der er syge, skal på ferie, osv, og derfor vil uber udradere de normale taxaseskaber. De kan ganske enkelt dumpe prisen.
0
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 462

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Ubiquitous » 13. jul 2016, 17:37

fisken80 skrev:Jeg synes det er dumt at sammenligne taxaer med hoteller. Der er STADIG noget der hedder yderområde-dækning, og i dag er det et krav, at man dækker de områder, hvis man vil have en bevilling, tror du selv der er ret mange taxaer, der gider det, hvis det ikke længere er et krav? Hvor mange Über-biler er det lige, der kører i Øster-Bøvelse?


Hvis regeringen ønsker at dække de urentable yderområder, så kan de jo gå til valg på at lave en ordning, hvor man betaler over skattebilletten. Det er sådan vi plejer at gøre. Hvis området blev liberaliseret ville det måske også være muligt med nogle mere fleksible ordninger end i dag, og det vil blive tydeliggjort, hvor dyrt det egentlig er at understøtte taxakørsel i de områder.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf landsbytossen » 13. jul 2016, 17:53

Ubiquitous skrev:
fisken80 skrev:Jeg synes det er dumt at sammenligne taxaer med hoteller. Der er STADIG noget der hedder yderområde-dækning, og i dag er det et krav, at man dækker de områder, hvis man vil have en bevilling, tror du selv der er ret mange taxaer, der gider det, hvis det ikke længere er et krav? Hvor mange Über-biler er det lige, der kører i Øster-Bøvelse?


Hvis regeringen ønsker at dække de urentable yderområder, så kan de jo gå til valg på at lave en ordning, hvor man betaler over skattebilletten. Det er sådan vi plejer at gøre. Hvis området blev liberaliseret ville det måske også være muligt med nogle mere fleksible ordninger end i dag, og det vil blive tydeliggjort, hvor dyrt det egentlig er at understøtte taxakørsel i de områder.

Tja, jeg kender til et område, hvor man i en periode fjernede nogle busafgange om aftenen og lod taxier køre i stedet, hvis der var passagerer. Taxaerne var samlet set billigere end busdriften, fordi der på nogle afgange var meget få passagerer og andre slet ingen.

Desværre husker jeg ikke, hvorfor man gik tilbage til busdrift igen. Måske det kun var et tidsbegrænset forsøg.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Stars » 18. jul 2016, 12:57

landsbytossen skrev:
Ubiquitous skrev:
fisken80 skrev:Jeg synes det er dumt at sammenligne taxaer med hoteller. Der er STADIG noget der hedder yderområde-dækning, og i dag er det et krav, at man dækker de områder, hvis man vil have en bevilling, tror du selv der er ret mange taxaer, der gider det, hvis det ikke længere er et krav? Hvor mange Über-biler er det lige, der kører i Øster-Bøvelse?


Hvis regeringen ønsker at dække de urentable yderområder, så kan de jo gå til valg på at lave en ordning, hvor man betaler over skattebilletten. Det er sådan vi plejer at gøre. Hvis området blev liberaliseret ville det måske også være muligt med nogle mere fleksible ordninger end i dag, og det vil blive tydeliggjort, hvor dyrt det egentlig er at understøtte taxakørsel i de områder.

Tja, jeg kender til et område, hvor man i en periode fjernede nogle busafgange om aftenen og lod taxier køre i stedet, hvis der var passagerer. Taxaerne var samlet set billigere end busdriften, fordi der på nogle afgange var meget få passagerer og andre slet ingen.

Desværre husker jeg ikke, hvorfor man gik tilbage til busdrift igen. Måske det kun var et tidsbegrænset forsøg.

Jeg har både i Hobro og Vejle kørt med Flextrafik.
Det er lidt dyrere end en busbillet, men man kan til gengæld blive kørt lige til døren ... Du kan risikere medpassagerer og dermed en lidt længere rejsetid end alm. taxa og du må være lidt fleksibel med tidspunkt (mener det er -15min/+45min), men det er klart at foretrække med 35 kr for en flextur fremfor et par hundrede for en taxa eller en 8 km's travetur :)
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Akehurst2 » 18. jul 2016, 13:20

eks-Maupassant skrev:
Akehurst2 skrev:
Code71 skrev:
eks-Maupassant skrev:Ja. Hvis Uber tager de lukrative områder og taxachaufførerne kun har de områder tilbage der ikke er økonomi i, så dør taxaselskaberne jo selvsagt.


Aha så du vil helt ærligt påstå at fordi de københavnske taxa selskaber kunne risikere at blive udkonkurreret, så ville Esbjerg Taxi? Eller Kolding Taxi også dø? Du er ikke seriøs vel?


Nej, Esbjerg og Kolding Taxa skal nok klare sig. Der er bare ikke lige så mange vogne, så man kan ikke være sikker på, der som regler altid er en vogn, når man har brug for den - og der er ikke nogen, der gider køre en til Øster-Bøvelse.


Er der nogen speciel grund til at du tror det?

Så vidt jeg kan se har uber konkurrencefordelen, de kan sætte prisen lavere pga uber ikke behøver at bekymre sig om at skulle bruge penge på ansatte der er syge, skal på ferie, osv, og derfor vil uber udradere de normale taxaseskaber. De kan ganske enkelt dumpe prisen.



Det kan sagtens være, at de ikke klarer den, og måske gør de. Det var mere for at sige, at taxaer stadig kan være en forretning i byer, men det er umuligt uden for byer af en vis størrelse.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"