Code71 skrev:landsbytossen skrev:Hvordan vil du sikre, der er vogne til rådighed i områder, hvor der kan være 2-3 timer mellem turene om natten, hvis markedet gives 100 % fri ? Der er ikke mange, der vil bruge en nat på at tjene 100 kr. eller i værste fald ikke en eneste krone.
Jeg er ikke lovgiver, medlem af folketinget eller andet. Så det vil jeg lade dem om at sikre. Om det så skal ske via tilskud til den slags kørsel eller hvad det skal, skal jeg lade være usagt
Men at holde fast i en forældet lov med desperation og derved de facto dræbe enhver form for konkurrence på området. Den går sgu ikke i 2016. Det er så langt ude at alle de regler og alt muligt lort, skal legimitere at dansk taxakørsel er den dyreste i verden. Der hvor det så bliver helt galimatias, er når Hr og Fru Jensen holder fast i at det er den ENESTE mulige måde at gøre det på.
For naturligvis er det da på ingen måde det. Overhovedet. Der skal være mulighed for konkurrence. Det der foregår i Taxabranchen hvor de forskellige vognmænd endda aftaler start- & kilometer takster for ikke at komme ud i konkurrence, det kaldes i samtlige andre brancher for karteldannelse og er strafbar med bøde. Delvist enddog kæmpe bøder. Men fordi det er Taxa, er det som om det er en eller anden latterlig hellig hest som for alt i verden bare skal have lov til at bryde love, andre brancher skal holde.
Regulering er nødvendigt. Intet marked der er 100% frit vil fungere. Det viser historien meget klart. Men der er godt nok forskel på regulering og så decideret karteller i min verden
Vognmændene aftaler ikke start & kilometertakster. Kommunalbestyrelsen fastsætter maksimaltakster. Du kan ikke kalde det karteldannelse, fordi alle vælger at køre til højeste takst.