Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Code71 » 13. jul 2016, 11:37

Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:Nu var det sådan set fuldstændig bevidst, at jeg postede hele listen frem for et link. Code bad meget specifikt om at se de mange regler, der gjorde taxa dyrt, og det fik han så lov til.

Jeg synes det er dumt at sammenligne taxaer med hoteller. Der er STADIG noget der hedder yderområde-dækning, og i dag er det et krav, at man dækker de områder, hvis man vil have en bevilling, tror du selv der er ret mange taxaer, der gider det, hvis det ikke længere er et krav? Hvor mange Über-biler er det lige, der kører i Øster-Bøvelse?


Det er jo meget nemt at være for Uber, hvis man er københavner og kun har brug for taxa en sjælden gang imellem.


Bliver konventionelle taxaselskaber udkonkurreret der hvor der ikke kører Uber da? Feks i yderområderne? Hvordan kan man blive udkonkurreret hvor der ikke er nogen konkurrence?
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 13. jul 2016, 11:45

Code71 skrev:
Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:Nu var det sådan set fuldstændig bevidst, at jeg postede hele listen frem for et link. Code bad meget specifikt om at se de mange regler, der gjorde taxa dyrt, og det fik han så lov til.

Jeg synes det er dumt at sammenligne taxaer med hoteller. Der er STADIG noget der hedder yderområde-dækning, og i dag er det et krav, at man dækker de områder, hvis man vil have en bevilling, tror du selv der er ret mange taxaer, der gider det, hvis det ikke længere er et krav? Hvor mange Über-biler er det lige, der kører i Øster-Bøvelse?


Det er jo meget nemt at være for Uber, hvis man er københavner og kun har brug for taxa en sjælden gang imellem.


Bliver konventionelle taxaselskaber udkonkurreret der hvor der ikke kører Uber da? Feks i yderområderne? Hvordan kan man blive udkonkurreret hvor der ikke er nogen konkurrence?


Ja. Hvis Uber tager de lukrative områder og taxachaufførerne kun har de områder tilbage der ikke er økonomi i, så dør taxaselskaberne jo selvsagt.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Akehurst2 » 13. jul 2016, 11:45

Code71 skrev:
Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:Nu var det sådan set fuldstændig bevidst, at jeg postede hele listen frem for et link. Code bad meget specifikt om at se de mange regler, der gjorde taxa dyrt, og det fik han så lov til.

Jeg synes det er dumt at sammenligne taxaer med hoteller. Der er STADIG noget der hedder yderområde-dækning, og i dag er det et krav, at man dækker de områder, hvis man vil have en bevilling, tror du selv der er ret mange taxaer, der gider det, hvis det ikke længere er et krav? Hvor mange Über-biler er det lige, der kører i Øster-Bøvelse?


Det er jo meget nemt at være for Uber, hvis man er københavner og kun har brug for taxa en sjælden gang imellem.


Bliver konventionelle taxaselskaber udkonkurreret der hvor der ikke kører Uber da? Feks i yderområderne? Hvordan kan man blive udkonkurreret hvor der ikke er nogen konkurrence?


Det handler jo om, at de konventionelle taxa er forpligtet til at køre alle ture, også dem, der er kortere eller længere end de lige foretrækker og i alle dele af landet.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf landsbytossen » 13. jul 2016, 11:55

For 25 år siden fik Fiktive Frank kørekort. Lærlingelønnen var ikke stor og han ville gerne ud og cruise i sin fars gamle Opel Manta. Derfor kørte han hver fredag og lørdag ind til Københavns Rådhusplads, hvor han tilbød at køre folk hjem mod betaling. Forretningen gik godt indtil han blev for kendt og politiet stoppede ham og sigtede ham for at køre pirattaxa. Det fik Frank til at stoppe med sin piratkørsel.

Et par år senere kom GSM-netværket til mobiltelefoner og Nokias mursten af en telefon 1011 blev allemands eje. Frank så en mulighed for at genoptage sin lille weekendbeskæftigelse fra Rådhuspladsen. Nu var han ikke længere kun afhængig af gadekunder. Han kunne uddele sit telefonnummer til de faste kunder. Endnu en gang var Fiktive Frank uheldig at komme i politiets søgelys. Atter blev han straffet for at køre pirattaxa og han stoppede igen sin lille forretning.

Så kom smartphones og app´en Uber. Fiktive Frank hørte historier fra de varme lande om deleøkonomi og samkørsel. Nu mener Fiktive Frank, at han ikke længere kan straffes for at køre pirattaxa, fordi nogle amerikanere har hjernevasket ham med ordet samkørsel.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Code71 » 13. jul 2016, 12:00

eks-Maupassant skrev:Ja. Hvis Uber tager de lukrative områder og taxachaufførerne kun har de områder tilbage der ikke er økonomi i, så dør taxaselskaberne jo selvsagt.


Aha så du vil helt ærligt påstå at fordi de københavnske taxa selskaber kunne risikere at blive udkonkurreret, så ville Esbjerg Taxi? Eller Kolding Taxi også dø? Du er ikke seriøs vel?
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf landsbytossen » 13. jul 2016, 12:05

Code71 skrev:
eks-Maupassant skrev:Ja. Hvis Uber tager de lukrative områder og taxachaufførerne kun har de områder tilbage der ikke er økonomi i, så dør taxaselskaberne jo selvsagt.


Aha så du vil helt ærligt påstå at fordi de københavnske taxa selskaber kunne risikere at blive udkonkurreret, så ville Esbjerg Taxi? Eller Kolding Taxi også dø? Du er ikke seriøs vel?

En app er ikke begrænset til bestemte områder. Det er kun et spørgsmål om tid før Uber vil brede sig til Esbjerg, hvis ikke den ulovlige kørsel stoppes.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Slettet bruger » 13. jul 2016, 12:06

Code71 skrev:
eks-Maupassant skrev:Ja. Hvis Uber tager de lukrative områder og taxachaufførerne kun har de områder tilbage der ikke er økonomi i, så dør taxaselskaberne jo selvsagt.


Aha så du vil helt ærligt påstå at fordi de københavnske taxa selskaber kunne risikere at blive udkonkurreret, så ville Esbjerg Taxi? Eller Kolding Taxi også dø? Du er ikke seriøs vel?


Jeg påstår at en virksomhed ikke kan overleve kun ved at bedrive sin virksomhed i urentable områder. Det er vist meget middle of the road. :)

Det blir det samme overalt, at uber sætter sig på de områder hvor der kan tjenes flest penge, og taxaselskaberne får så de døde områder som de ikke kan drive virksomhed på. I Esbjerg så tager uber bare det der kan betale sig, hvad det så end er.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Akehurst2 » 13. jul 2016, 12:06

Code71 skrev:
eks-Maupassant skrev:Ja. Hvis Uber tager de lukrative områder og taxachaufførerne kun har de områder tilbage der ikke er økonomi i, så dør taxaselskaberne jo selvsagt.


Aha så du vil helt ærligt påstå at fordi de københavnske taxa selskaber kunne risikere at blive udkonkurreret, så ville Esbjerg Taxi? Eller Kolding Taxi også dø? Du er ikke seriøs vel?


Nej, Esbjerg og Kolding Taxa skal nok klare sig. Der er bare ikke lige så mange vogne, så man kan ikke være sikker på, der som regler altid er en vogn, når man har brug for den - og der er ikke nogen, der gider køre en til Øster-Bøvelse.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Code71 » 13. jul 2016, 12:10

Akehurst2 skrev:
Code71 skrev:
eks-Maupassant skrev:Ja. Hvis Uber tager de lukrative områder og taxachaufførerne kun har de områder tilbage der ikke er økonomi i, så dør taxaselskaberne jo selvsagt.


Aha så du vil helt ærligt påstå at fordi de københavnske taxa selskaber kunne risikere at blive udkonkurreret, så ville Esbjerg Taxi? Eller Kolding Taxi også dø? Du er ikke seriøs vel?


Nej, Esbjerg og Kolding Taxa skal nok klare sig. Der er bare ikke lige så mange vogne, så man kan ikke være sikker på, der som regler altid er en vogn, når man har brug for den - og der er ikke nogen, der gider køre en til Øster-Bøvelse.


Det forpligter de sig så bare til i dag, mod at få de kommunale kontrakter og det kommer ikke til at ændre sig hvis københavnske taxaer bliver udkonkurreret
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Akehurst2 » 13. jul 2016, 12:23

Code71 skrev:
Akehurst2 skrev:
Code71 skrev:
eks-Maupassant skrev:Ja. Hvis Uber tager de lukrative områder og taxachaufførerne kun har de områder tilbage der ikke er økonomi i, så dør taxaselskaberne jo selvsagt.


Aha så du vil helt ærligt påstå at fordi de københavnske taxa selskaber kunne risikere at blive udkonkurreret, så ville Esbjerg Taxi? Eller Kolding Taxi også dø? Du er ikke seriøs vel?


Nej, Esbjerg og Kolding Taxa skal nok klare sig. Der er bare ikke lige så mange vogne, så man kan ikke være sikker på, der som regler altid er en vogn, når man har brug for den - og der er ikke nogen, der gider køre en til Øster-Bøvelse.


Det forpligter de sig så bare til i dag, mod at få de kommunale kontrakter og det kommer ikke til at ændre sig hvis københavnske taxaer bliver udkonkurreret


Og det vil så vise sig, om de kommunale kontrakter kan bære det, når de mest lukrativ ruter er taget af Uber. Og ellers må folk så bare sidde i Øster-Bøvelse.

Jeg synes det er bedre med en vis regulering af taxabranchen for at sikre dækning af hele landet.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Code71 » 13. jul 2016, 12:30

Akehurst2 skrev:Og det vil så vise sig, om de kommunale kontrakter kan bære det, når de mest lukrativ ruter er taget af Uber. Og ellers må folk så bare sidde i Øster-Bøvelse.

Jeg synes det er bedre med en vis regulering af taxabranchen for at sikre dækning af hele landet.


Ja det er jeg enig i. Hvad jeg er uenig i er at der skal laves så mange lorteregler at det reelt er et monopol og som en anden påstod, så kan jeg simpelthen ikke tro at EU domstolen vil se med milde øjne på det scenarie. Jeg hørte i Tysk TV at Uber er ved at indbringe spørgsmålet for EU domstolen og selvom vi jo godt ved at en sådan afgørelse kan ligge både 5 og 10 år ude i fremtiden, så kan jeg ikke tro at de vil godtage det som det foregår i dag

Konkurrence er i mine øjne godt. Med en vis regulering. Men på ingen som helst måde så det reelt er et monopol. Så jeg hilser Uber velkommen og så har jeg et ønske om at de nuværende regler, kan mødes med Uber på midten så vi sikrer at al SKAT bliver betalt, men så der er REEL fri konkurrence på markedet
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf landsbytossen » 13. jul 2016, 12:47

Code71 skrev:
Akehurst2 skrev:Og det vil så vise sig, om de kommunale kontrakter kan bære det, når de mest lukrativ ruter er taget af Uber. Og ellers må folk så bare sidde i Øster-Bøvelse.

Jeg synes det er bedre med en vis regulering af taxabranchen for at sikre dækning af hele landet.


Ja det er jeg enig i. Hvad jeg er uenig i er at der skal laves så mange lorteregler at det reelt er et monopol og som en anden påstod, så kan jeg simpelthen ikke tro at EU domstolen vil se med milde øjne på det scenarie. Jeg hørte i Tysk TV at Uber er ved at indbringe spørgsmålet for EU domstolen og selvom vi jo godt ved at en sådan afgørelse kan ligge både 5 og 10 år ude i fremtiden, så kan jeg ikke tro at de vil godtage det som det foregår i dag

Konkurrence er i mine øjne godt. Med en vis regulering. Men på ingen som helst måde så det reelt er et monopol. Så jeg hilser Uber velkommen og så har jeg et ønske om at de nuværende regler, kan mødes med Uber på midten så vi sikrer at al SKAT bliver betalt, men så der er REEL fri konkurrence på markedet

Hvordan vil du sikre, der er vogne til rådighed i områder, hvor der kan være 2-3 timer mellem turene om natten, hvis markedet gives 100 % fri ? Der er ikke mange, der vil bruge en nat på at tjene 100 kr. eller i værste fald ikke en eneste krone.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Akehurst2 » 13. jul 2016, 12:52

landsbytossen skrev:
Code71 skrev:Konkurrence er i mine øjne godt. Med en vis regulering. Men på ingen som helst måde så det reelt er et monopol. Så jeg hilser Uber velkommen og så har jeg et ønske om at de nuværende regler, kan mødes med Uber på midten så vi sikrer at al SKAT bliver betalt, men så der er REEL fri konkurrence på markedet

Hvordan vil du sikre, der er vogne til rådighed i områder, hvor der kan være 2-3 timer mellem turene om natten, hvis markedet gives 100 % fri ? Der er ikke mange, der vil bruge en nat på at tjene 100 kr. eller i værste fald ikke en eneste krone.


Det er jo det.

Jeg synes bestemt godt, man kan se på, om taxabranchen er overreguleret og har for lidt konkurrence (man kan i det hele taget se på om der er for meget regulering og for lidt konkurrence her i landet, men det er en anden historie), men man er nødt til at holde sig for øje, at det jo ikke er lige lukrativt at køre taxa alle vegne og forholde sig til, hvad man synes der er rimelig dækning og til hvilken pris.

Blot at lade et nyt selskab køre taxa uden nogen form for taxaregulering er i hvert fald ikke vejen frem, synes jeg.
1
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf Code71 » 13. jul 2016, 13:00

landsbytossen skrev:Hvordan vil du sikre, der er vogne til rådighed i områder, hvor der kan være 2-3 timer mellem turene om natten, hvis markedet gives 100 % fri ? Der er ikke mange, der vil bruge en nat på at tjene 100 kr. eller i værste fald ikke en eneste krone.


Jeg er ikke lovgiver, medlem af folketinget eller andet. Så det vil jeg lade dem om at sikre. Om det så skal ske via tilskud til den slags kørsel eller hvad det skal, skal jeg lade være usagt

Men at holde fast i en forældet lov med desperation og derved de facto dræbe enhver form for konkurrence på området. Den går sgu ikke i 2016. Det er så langt ude at alle de regler og alt muligt lort, skal legimitere at dansk taxakørsel er den dyreste i verden. Der hvor det så bliver helt galimatias, er når Hr og Fru Jensen holder fast i at det er den ENESTE mulige måde at gøre det på.

For naturligvis er det da på ingen måde det. Overhovedet. Der skal være mulighed for konkurrence. Det der foregår i Taxabranchen hvor de forskellige vognmænd endda aftaler start- & kilometer takster for ikke at komme ud i konkurrence, det kaldes i samtlige andre brancher for karteldannelse og er strafbar med bøde. Delvist enddog kæmpe bøder. Men fordi det er Taxa, er det som om det er en eller anden latterlig hellig hest som for alt i verden bare skal have lov til at bryde love, andre brancher skal holde.

Regulering er nødvendigt. Intet marked der er 100% frit vil fungere. Det viser historien meget klart. Men der er godt nok forskel på regulering og så decideret karteller i min verden
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Oplys mig! Hvad er det der Über for noget?

Indlægaf landsbytossen » 13. jul 2016, 13:11

Akehurst2 skrev:
landsbytossen skrev:
Code71 skrev:Konkurrence er i mine øjne godt. Med en vis regulering. Men på ingen som helst måde så det reelt er et monopol. Så jeg hilser Uber velkommen og så har jeg et ønske om at de nuværende regler, kan mødes med Uber på midten så vi sikrer at al SKAT bliver betalt, men så der er REEL fri konkurrence på markedet

Hvordan vil du sikre, der er vogne til rådighed i områder, hvor der kan være 2-3 timer mellem turene om natten, hvis markedet gives 100 % fri ? Der er ikke mange, der vil bruge en nat på at tjene 100 kr. eller i værste fald ikke en eneste krone.


Det er jo det.

Jeg synes bestemt godt, man kan se på, om taxabranchen er overreguleret og har for lidt konkurrence (man kan i det hele taget se på om der er for meget regulering og for lidt konkurrence her i landet, men det er en anden historie), men man er nødt til at holde sig for øje, at det jo ikke er lige lukrativt at køre taxa alle vegne og forholde sig til, hvad man synes der er rimelig dækning og til hvilken pris.

Blot at lade et nyt selskab køre taxa uden nogen form for taxaregulering er i hvert fald ikke vejen frem, synes jeg.

Systemet med bevillinger udstedt af kommunalbestyrelse ( i visse området af et taxinævn for flere kommuner) behøver der ikke gøres noget ved. Antallet af bevillinger reguleres bl.a. i forhold til antal borgere i kommunen. Desuden kan mange klager fra borgere gøre, at kommunen udsteder flere bevillinger.

Der er et punkt, jeg gerne ser ændret ved taxaer. Det skal være muligt at bestille en taxa med vognnummer og ikke som nu, hvor man bare får en tilfældig vogn. Ved gadeture fra taxaholdepladserne har kunden ret til at vælge, hvilken vogn og chauffør, der skal have turen. Det kan skabe utilfredshed i taxakøen, hvis jeg som kunde ikke vil køre med de 5 første i køen, men de kan ikke nægte mig at vælge og den jeg vælger har kørepligt - med mindre jeg er synligt beruset eller kan tilsmudse bilen. Jeg vil også gerne have den mulighed, når jeg ringer efter en taxa. Og jeg er sikker på, det på sigt vil rense ud i de uheldige elementer i taxabranchen og få resten til at gøre en ekstra indsats for at få kunder.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"