Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Indlægaf Thitida-No-Chey » 30. jun 2016, 07:58

Dette skal ikke læses som en kritik, men mere som generel og oprigtig undren.

Tilbage i november efter terrorangrebet i Paris bemærkede jeg, hvordan profilbillederne i mit Facebook feed begyndte at få et blåt, rødt og hvidstribet skær. Folk viste deres sorg og medfølelse ved at gå "flag"... Tidligere havde der været hashtags for Charlie Hebdo og tidligere denne måned i forbindelse med skyderiet i Orlando. Man står sammen i sorgen med kærlighed og viser hadets lede fjæs, at det ikke skal knægte os...! Det er ikke det, der undrer mig...

Derfor undrer det mig lidt, at mit feed lige pt. IKKE er fyldt med billeder af det tyrkiske flag... Eller rettere... Jeg forudså helt ærligt, at de ville mangle... Og jeg prøver at finde ud af HVORFOR....

Tilbage i marts var der farvelade overalt i forbindelse angrebet på Bruxelles lufthavn. Jeg har set max fem på min venneliste kommentere på angrebet i Istanbul og en enkelt kendis (og jeg følger et par stykker. Bless you, Chris Cornell....) har udtrykt sin sorg. Generelt set er der ikke samme reaktion, til trods for at Tyrkiet, især den vestlige del af Tyrkiet, hvor Istanbul ligger, er noget nær det tætteste vi kommer på "vestligt Mellemøsten". Det er et hyppigt besøgt turistmål for europæere, vi kender det her sted... og vi er ligeglade? Vi er i al fald ikke lige så berørte af det som vi var af de andre angreb. Man kan argumentere for, at selvmordsangreb i Mellemøsten eller Østen ikke påvirker os, fordi de er så langt væk, men det her er i bogstavligste forstand on our doorstep, og det forklarer ikke, hvorfor vi så reagerede på Orlando, som jo er endnu længere væk!

Hvorfor reagerer vi ikke på samme måde?
1
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Indlægaf bralle » 30. jun 2016, 08:12

Primært handler det vel om identifikation med ofrene. Belgien og Paris er tættere på mentalt og geografisk. Så det giver ikke samme facebook-streetcredit at råbe Je suis tyrker. Og så er terrorangreb i Tyrkiet ikke helt så overraskende, som de er i Vesteuropa. Men jeg synes nu ikke, at der var så meget opmærksomhed på angrebet i Orlando, og det hænger måske også sammen med at ofrene primært tilhørte en subkultur/minoritet.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Indlægaf Code71 » 30. jun 2016, 08:25

For mig er det forskelligheden i motivet. Når det sker i europa (eller for den sags skyld USA) så sker det for at få den europæiske levemåde "ned med nakken" At skabe frygt i den europæiske befolkning og generelt at grave grøften mellem muslimer og europæere dybere. For på den måde nemmere at kunne rekruttere nye medlemmer

Når det foregår i Tyrkiet og/eller andre muslimske lande, så har det meget ofte den politiske dagsorden at det først og fremmest er rettet mod landet selv. Som oftest i hvert fald. I det her tilfælde mod Tyrkiet ved at ramme dem på turismen. Således også i feks Egypten. De (terroristerne) kunne ikke være mere ligeglade med resten af de europæiske lande, det er ikke deres mål. Det er Tyrkiet selv i dette tilfælde

Jeg synes det er lige så forfærdeligt som når det foregår i Bruxelles eller Paris. Dog er forskellen for mig motivet. Altså at det er et internt anliggende
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Indlægaf Precaseptica » 30. jun 2016, 09:10

Der var også en sprængning i Pakistan et par dage efter massakren i Paris. Den var godt nok mindre ekstrem, men det skete stadig. Den debat du bringer her havde vi også dengang, fordi man undrede sig over hvorfor man var solidarisk med nogle nationer under angreb og ikke med andre.

Svaret kommer nok til at ramme præcis dine fordomme. At man finder nærmere sammenhold med sine naboer end med sine genboer og så fremdeles.

Egentlig ser jeg det ikke som en grund til at få flere flag med i puljen, men netop som en grund til at stoppe med alt det flagen. Hvad hjælper det? Det er for mig at se ikke anderledes end at rende rundt med en fodboldtrøje og "bekende kulør" overfor andre. At vise hvilket "hold" man er på. Den slags siger mig intet.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Indlægaf landsbytossen » 30. jun 2016, 09:15

Der sker så mange terrorangreb, at man nogle dage skal skifte flag flere gange, hvis ikke der skal gøres forskel. Det, tror jeg, er de færreste, der gider.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 30. jun 2016, 09:34

Thitida-No-Chey skrev:Dette skal ikke læses som en kritik, men mere som generel og oprigtig undren.

Tilbage i november efter terrorangrebet i Paris bemærkede jeg, hvordan profilbillederne i mit Facebook feed begyndte at få et blåt, rødt og hvidstribet skær. Folk viste deres sorg og medfølelse ved at gå "flag"... Tidligere havde der været hashtags for Charlie Hebdo og tidligere denne måned i forbindelse med skyderiet i Orlando. Man står sammen i sorgen med kærlighed og viser hadets lede fjæs, at det ikke skal knægte os...! Det er ikke det, der undrer mig...

Derfor undrer det mig lidt, at mit feed lige pt. IKKE er fyldt med billeder af det tyrkiske flag... Eller rettere... Jeg forudså helt ærligt, at de ville mangle... Og jeg prøver at finde ud af HVORFOR....

Tilbage i marts var der farvelade overalt i forbindelse angrebet på Bruxelles lufthavn. Jeg har set max fem på min venneliste kommentere på angrebet i Istanbul og en enkelt kendis (og jeg følger et par stykker. Bless you, Chris Cornell....) har udtrykt sin sorg. Generelt set er der ikke samme reaktion, til trods for at Tyrkiet, især den vestlige del af Tyrkiet, hvor Istanbul ligger, er noget nær det tætteste vi kommer på "vestligt Mellemøsten". Det er et hyppigt besøgt turistmål for europæere, vi kender det her sted... og vi er ligeglade? Vi er i al fald ikke lige så berørte af det som vi var af de andre angreb. Man kan argumentere for, at selvmordsangreb i Mellemøsten eller Østen ikke påvirker os, fordi de er så langt væk, men det her er i bogstavligste forstand on our doorstep, og det forklarer ikke, hvorfor vi så reagerede på Orlando, som jo er endnu længere væk!

Hvorfor reagerer vi ikke på samme måde?


Fordi at det vestlige Mellemøsten stadig er Mellemøsten, og de ligger os bare så fjernt mentalt, kulturelt og geografisk, at det ikke berører os stort. Slet ikke når man er blevet bedøvet af meldinger dernede fra om konflikt, uro og vold dagligt gennem hele livet.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Indlægaf Slettet bruger » 30. jun 2016, 12:02

det er underligt folk altid bliver overraskede over det - hver eneste gang der er et terroangreb uden for vesten er folk saadan WTF hvorfor er der ikke lige saa meget ramaskrig over det

der er nu en gang en raekke lande vi identificerer os mest med og gaar mest op i, lande vi gaardmindre op i, og lande vi ikke en gang ved hvad der sker i fordi vi alle inkl. alle i den her traad er ligeglade med dem

turkiet er saa placeret som et land hvor vi i det mindste faar nuheden, men uden at der kommer en sumpatibevaugelse i gang.

i samme periode har der vaeret terroranreb i lande hvor du ikke en gang har hoert om det, og derfor tanker du ikke en gang over hvorfor der ikke er sumpati over det - fordi de ligger saa langt udenfor din radar at du ikke en gang hoerer om terror der

du vil ikke en gang se folk der skriver OMG hvorfor er der ikke burmesiske flag overalt naar der har vaeret terror i Burma, fordi du ikke aner hvad der sker i Burma
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 30. jun 2016, 16:24

Thitida-No-Chey skrev:Hvorfor reagerer vi ikke på samme måde?
meh. der har lige været et terrorangreb i Afghanistan og et i Yemen. Begge mere blodige end det i Istanbul. Hvorfor reagerer du mere på det i Istanbul end de to andre? Der var vist også et terrorangreb i Madagascar. Et par stykker i Indien, og nogle ting i Phillipinerne. Og i Thailand nedbrændte en skole og dræbte en mængde skolepiger og i Israel er en 13årig pige blevet dolket ihjæl i sin seng af en palæstinensisk terrorist. Hvad med dem?

Jeg er i øvrigt jævnlige i lufthavnen i Istanbul. En af de bedre. Turkish Airlines er også godt.
3
Grab them by the pussy
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Indlægaf Modesty Blame » 30. jun 2016, 20:22

Jeg bruger ikke de der flag...jeg overvejede et irsk flag i søndags (men så tabte vi) og et islandsk i mandags, men så gad jeg ikke. Og det er enormt toneangivende for mit forhold til flag på facebook - jeg gider ikke.

Men jeg holder mig ikke for god til at tænke ting som "de mener jo ikke, at de er Charlie Hebdo, det er bare sympati-ynk" og så videre.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Indlægaf Slettet bruger » 30. jun 2016, 23:24

Der røg lige 15 i et selvmordsangreb i Cameroon

Tilfældigt jeg ser det på New York Times, tvivler på det overhovedet blir nævnt i nogen danske medier. Boko haram har slået næsten 500 ihjel der det seneste år åbenbart.

http://www.nytimes.com/aponline/2016/06 ... ?ref=world
1
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Indlægaf Thitida-No-Chey » 2. jul 2016, 08:50

Vlad Kalashnikov skrev:Hvorfor reagerer du mere på det i Istanbul end de to andre?

Lad venligst være med at udtale dig om noget, du ikke ved noget om.... Eksempelvis om hvorvidt jeg reagerer mere på det ene end på det andet. Jeg reagerer på samme måde hver gang et bombeangreb med civile ofre kommer mig for øre, lige meget hvor i verden det foregår... Nej, det er ikke en form for "pral", det er en forsvarsmekanisme. For jeg reagerer ikke længere... Lige meget om det er i Istanbul, Bangladesh, Paris eller København... Jeg er kold. Det er liv tabt, lige meget hvor eller hvem de er....
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Indlægaf dgd2007 » 2. jul 2016, 09:26

Det er måske også noget med, at folk tænker, franskmændene eller belgierne ville blive opmuntret af den symbolske støtte - mens man ikke rigtig ved, om det ville betyde noget for tyrkerne og bangladeshierne?

Det er selvfølgelig gætteri - jeg bruger dårligt nok min FB-konto.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 2. jul 2016, 11:40

Thitida-No-Chey skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Hvorfor reagerer du mere på det i Istanbul end de to andre?

Lad venligst være med at udtale dig om noget, du ikke ved noget om.... Eksempelvis om hvorvidt jeg reagerer mere på det ene end på det andet. Jeg reagerer på samme måde hver gang et bombeangreb med civile ofre kommer mig for øre, lige meget hvor i verden det foregår... Nej, det er ikke en form for "pral", det er en forsvarsmekanisme. For jeg reagerer ikke længere... Lige meget om det er i Istanbul, Bangladesh, Paris eller København... Jeg er kold. Det er liv tabt, lige meget hvor eller hvem de er....
Lad venligst være med at fortælle mig hvad jeg skal gøre...specielt ikke når du lægger ud med en antagelse om hvad "vi" gør – som så aligevel er et "vi" der ikke inkluderer dig selv. Hvilke også er det der kaldes "i". Altså: "Hvorfor reagerer i ikke på samme måde?" - det gør vi ikke.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. jul 2016, 11:53

Vlad Kalashnikov skrev:
Thitida-No-Chey skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Hvorfor reagerer du mere på det i Istanbul end de to andre?

Lad venligst være med at udtale dig om noget, du ikke ved noget om.... Eksempelvis om hvorvidt jeg reagerer mere på det ene end på det andet. Jeg reagerer på samme måde hver gang et bombeangreb med civile ofre kommer mig for øre, lige meget hvor i verden det foregår... Nej, det er ikke en form for "pral", det er en forsvarsmekanisme. For jeg reagerer ikke længere... Lige meget om det er i Istanbul, Bangladesh, Paris eller København... Jeg er kold. Det er liv tabt, lige meget hvor eller hvem de er....
Lad venligst være med at fortælle mig hvad jeg skal gøre...specielt ikke når du lægger ud med en antagelse om hvad "vi" gør – som så aligevel er et "vi" der ikke inkluderer dig selv. Hvilke også er det der kaldes "i". Altså: "Hvorfor reagerer i ikke på samme måde?" - det gør vi ikke.


Stort I og lille i betyder ikke sprogligt det samme. Især i din kontekst viser forskellen sig.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Jeg mangler et flag i mit Facebook feed

Indlægaf Thitida-No-Chey » 2. jul 2016, 12:53

Vlad Kalashnikov skrev:Lad venligst være med at fortælle mig hvad jeg skal gøre...specielt ikke når du lægger ud med en antagelse om hvad "vi" gør – som så aligevel er et "vi" der ikke inkluderer dig selv. Hvilke også er det der kaldes "i". Altså: "Hvorfor reagerer i ikke på samme måde?" - det gør vi ikke.
Vi tager den lige igen. Lad være med at antage, at du ved noget som helst om mig i den her sammenhæng, især når din antagelse er baseret på så løst og fejlagtigt et grundlag. Du vidste jo så absolut intet, det fik du bevist i dit første svar, og at du bliver ved gør bare det her endnu mere (tragi)komisk. For det er ikke "min antagelse". Det er en observation, som også andre end jeg har foretaget.

Derudover, så skal jeg da beklage, at det åbenbart ikke var åbenlyst for dig, at når jeg skrev "vi" i det oprindelige post, at det så i den sammenhæng underforstået betød "vi i Vesten"... "Vi i Vesten", som man kan sige meget generelt ud fra baseret på observationer. En enhed som jeg altså ER en del af, selvom du forsøger at ekskludere mig fra den i ovenstående.

Så har jeg vist klappet stavelser nok til at retfærdiggøre over for mig selv, at det er spild af tid fremover at forsøge at føre en saglig debat med dig. God lørdag.
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"