Når man placeres på fløjen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Når man placeres på fløjen

Indlægaf Precaseptica » 31. maj 2016, 17:19

Hej debatten!

Jeg kunne godt tænke mig vi havde en generel debat om en ting. Jeg oplever ofte, at blive regnet for at høre til på en bestemt politisk fløj når jeg deltager i konkrete debatter. Jeg bilder mig dog ikke ind at jeg er alene om det, så jeg hører gerne fra jer hvad jeres oplevelser med det er og jeres generelle indstilling til det.

For at tage to konkrete eksempler, så vil jeg nævne to emner, hvor jeg oplever konsekvent at blive placeret på en fløj. Denne tråd skal dog ikke handle om nogen af de emner. Jeg inkluderer dem blot for at håndgribeliggøre min pointe.

Det første eksempel er debatter om islam. Jeg oplever meget ofte, at min ret indgående kritik af religionen og kulturen ansporer nogle af mine meddebattører til at tro jeg hører til på den yderste højrefløj.

Det andet eksempel er debatter om borgerløn. Her oplever jeg ligeledes konsekvent at blive placeret på en fløj. Det er dog den yderste venstrefløj i dette tilfælde, eftersom jeg er skarp fortaler for ideen.

Så nu spørger jeg jer. Hvorfor tror I dette foregår? Jeg læser en række forums og ser det foregå ofte, at folk anbringes i kasser, selvom de tydeligvis ikke er tilstrækkelige for at dække over deres politiske overbevisninger.

Jeg håber vi kan bevare en god tone.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Når man placeres på fløjen

Indlægaf Karkluden » 31. maj 2016, 18:22

Mit bud er at det gør mange, fordi mange af os (mig selv inklusive) har en hjerne, der rummer verden bedst, når den er i kasser, systemer og rammer.
Nogle af os, deriblandt mig, er så selv opmærksomme på ikke at få sat alt og alle i kasser og ikke sige alt højt. Andre er ikke, og får så gjort det.

Derudover er det jo nok en erfaringsting. Min oplevede erfaring er også at indædte kritikere af islam oftest er stærkt højreorienterede og at borgerlønsfortalere er stærkt venstreorienterede. Og at mange veganere stemmer Alternativet og mange CBS'ere LA. Agtigt. Så får man jo nok den idé i hovedet, når nogle udtrykker de holdninger - igen er nogle af os så bare bedre til lige at spørge ind fremfor at antage, mens andre måske nemt bare antager det.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Når man placeres på fløjen

Indlægaf Karkluden » 31. maj 2016, 18:23

Men jeg kender det godt. Når jeg siger, at nogle patienter på psykiatrisk (hvor jeg arbejder) simpelthen ikke fejler noget som helst andet end at der aldrig er nogen, der har sagt: tag dig sammen, så er der også mange, der tror jeg er Joachim B. Olsens bedste ven. I virkeligheden stemmer jeg ultrarødt.
Men åbenbart kan man ikke synes, at nogle bør stramme lidt op og stemme rødt.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Når man placeres på fløjen

Indlægaf dgd2007 » 1. jun 2016, 06:58

[slettet]
Senest rettet af dgd2007 1. jun 2016, 12:18, rettet i alt 1 gang.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Når man placeres på fløjen

Indlægaf JoyNips » 1. jun 2016, 07:42

Det er vel ikke overraskende, hvis man udtrykker at man har en politisk holdning til et emne, at man associeres med den fløj, der deler den pågældende holdning...
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Når man placeres på fløjen

Indlægaf dgd2007 » 1. jun 2016, 08:01

JoyNips skrev:Det er vel ikke overraskende, hvis man udtrykker at man har en politisk holdning til et emne, at man associeres med den fløj, der deler den pågældende holdning...

Nej, men jeg forstår sådan set godt TS. I hvert fald på punkter, hvor man synes, fløjene har nogle (for dem) unaturlige synspunkter eller automatreaktioner.

Fx har jeg haft det svært med, at EU-modstand var en venstrefløjsting - i andre lande var det jo en højrefløjsting (og er også efterhånden ved at blive det her, men oprindeligt og i lang tid var det omvendt DK).

At det skal være venstrefløjen, der altid skal komme hardcore muslimer til undsætning, og højrefløjen, der skal angribe deres livssyn, er jo rent faktisk også underligt ... al den stund at hardcore muslimer jo står langt til højre for højrefløjen, og hvis det havde været hardcore kristne, ville venstrefløjen have angrebet dem med alle kanoner.
1
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Når man placeres på fløjen

Indlægaf Precaseptica » 1. jun 2016, 09:02

JoyNips skrev:Det er vel ikke overraskende, hvis man udtrykker at man har en politisk holdning til et emne, at man associeres med den fløj, der deler den pågældende holdning...


Hvis man alene siger noget ekstremt og ikke uddyber, så ja. Men når man kommer med en mere kompleks argumentation, så burde der kunne ses nuancer i det, ville jeg mene.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Når man placeres på fløjen

Indlægaf Precaseptica » 1. jun 2016, 09:07

Karkluden skrev:Men jeg kender det godt. Når jeg siger, at nogle patienter på psykiatrisk (hvor jeg arbejder) simpelthen ikke fejler noget som helst andet end at der aldrig er nogen, der har sagt: tag dig sammen, så er der også mange, der tror jeg er Joachim B. Olsens bedste ven. I virkeligheden stemmer jeg ultrarødt.
Men åbenbart kan man ikke synes, at nogle bør stramme lidt op og stemme rødt.


Lige præcis. Det er påfaldende, at man ikke kan tilføje nuancer til tingene på denne måde. Det tages for givet at du er 100% for eller 100% imod, og hvis du på nogen måde komplicerer det selv, eksempelvis ved at gå i dybden, så tager dine meddebattører valget for dig og placerer dig modsat af dem selv. Fordi de ikke længere er komplet enige med dig.

Problemet er så, at de store emner der tiltrækker dette fænomen er ofte dem, der har brug for folk der er lidt mindre på fløjene og lidt mere i centrum til at bygge bro eller til at foreslå helt nye alternativer.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Når man placeres på fløjen

Indlægaf kidkomb » 1. jun 2016, 10:30

Det er fordi det der med nuancer ikke falder i nogen kategori. Den findes ikke rigtig i den måde samfundet debatterer politik på :devil:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Når man placeres på fløjen

Indlægaf Precaseptica » 7. jun 2016, 09:04

Bad Samaritan skrev:Måske ER det slet ikke ideologisk kassetænkning. Måske er der slet ikke nogen, der ser dig som en frådende racist. Måske er det bare den dér finkulturelle overbærenhed, hvor noget der ikke lige lugter af ens egne lommer skal gøres til noget farligt samfundsnedbrydende - og allerhelst noget, man kan sidestille med det allermest usympatiske og angstprovokerende, man kan grave op af den fællesmenneskelige mødding? Måske er det skyklapperne? Den dér måde, hvordan alt lige pludselig koges ned til, hvad der er spiseligt for blot fem millioner af ni milliarder mennesker, i stedet for lige at se lidt ud over det provinsielle perspektiv? Måske er det fordi postulerende bedrevidenhed - eller uvidenhed, er det også ofte - desværre bare gør at så meget om så mange kan få lov til at så nærmesthelt uimodsagt hen?

Altså, jeg siger ikke, at det ER sådan - men hvis udgangspunktet for en diskussion ligesom er, at sådan som man selv oplever tingene, sådan ER de også i virkeligheden - så løber man nok ind i det same problem igen og igen og igen og igen... og så er det jo ikke rigtig en samfundstendens, men mere ens eget udgangspunkt, der halter lidt, hvis du spørger mig.


Kan vi ikke prøve at højne debatten til at snakke generelt? Alle de her anklager om skyggeklapper og finkulturel overbærenhed og postuleret bedrevidenhed er jo kun ord, der skaber splid. Hvis man mener at en meddebattør tager fejl, så ville den saglige debatmetode være at gå efter bolden fremfor manden og vise hvor der tages fejl.

Jeg forsøger at debattere sagligt hver gang jeg deltager i et emne. Men et par gange er stødt på folk, der insisterer på at forstå mig som deltager i en gruppe jeg ikke hører til i. Sideløbende kan jeg så se at andre bliver udsat for samme kategoriske afskrivning. Dét er hvad vi her i tråden debatterer.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Når man placeres på fløjen

Indlægaf Akehurst2 » 7. jun 2016, 10:32

Jeg oplever ude i virkeligheden at folk bliver fuldstændigt lamslåede, når de hører at jeg arbejder frivilligt som fængselsbesøgsven - for jeg er jo liberal og liberale "tænker kun på andre, når de onanerer".

Det er sådan lidt mærkeligt det med at man ikke kan være en borgerlig humanist.
5
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Når man placeres på fløjen

Indlægaf Rapfisk » 7. jun 2016, 10:38

Jeg tror også, man kan komme til at tage det for personligt. Når man siger noget, der traditionelt hører til på en fløj eller i et bestemt parti, må man forvente, at folk, der ikke kender én, kategoriserer éns holdninger sådan. Det handler jo netop ikke om éns person, men om de ytringer, man er kommet med. Det kan da være irriterende, at folk i den handling tillægger én nogle yderligere holdninger, man ikke har, men det handler jo mere om manglende personkendskab eller om den, der kategoriserer, end det handler om én selv.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Når man placeres på fløjen

Indlægaf dgd2007 » 7. jun 2016, 11:06

Akehurst2 skrev:[...] for jeg er jo liberal og liberale "tænker kun på andre, når de onanerer". [...]

Dagens joke :D :D :D

Men jeg tror nu, de fleste skelner mellem "liberal" og "liberalist".
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Når man placeres på fløjen

Indlægaf dgd2007 » 7. jun 2016, 11:12

Rapfisk skrev:Jeg tror også, man kan komme til at tage det for personligt. Når man siger noget, der traditionelt hører til på en fløj eller i et bestemt parti, må man forvente, at folk, der ikke kender én, kategoriserer éns holdninger sådan. Det handler jo netop ikke om éns person, men om de ytringer, man er kommet med. Det kan da være irriterende, at folk i den handling tillægger én nogle yderligere holdninger, man ikke har, men det handler jo mere om manglende personkendskab eller om den, der kategoriserer, end det handler om én selv.

Det er nok også nogle gange lidt i stråmandsafdelingen, når folk konkluderer: "Aha, hvis du mener dit, mener du vel også også dat ... og dat er i hvert fald forkert" (selv om man slet ikke har udtalt sig om "dat") :)

Men noget andet er, at en del sikkert også selv vælger lidt på den måde. Altså hvis de nu er enige med et bestemt parti eller en bevægelse om et eller andet, de går op i, så har de måske en tendens til at være enig med disse på nogle punkter, som de egentlig ikke selv har tænkt særlig meget over, men bare fordi det mener man nu engang i de kredse.
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Når man placeres på fløjen

Indlægaf Lurende Peber » 7. jun 2016, 11:15

For mange virker det nemmere at kalde "modparten" for nazist eller hippie frem for at bruge tid på at lytte til andre argumenter end deres egne.
Kompleksitet er forvirrende. Og måske folk generelt har fået sværere ved at (ønske at) se andre synspunkter og ... oh rædsel ..i yderste konsekvens skifte eller bare nuancere sin mening.
0
Registreret Gammel Gris :gris:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"