Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf BlueBunny » 6. aug 2016, 07:30

Mani skrev:http://www.vice.com/en_dk/read/jeg-er-afrodansker-og-nej-du-kan-ikke-kalde-mig-neger-for-sjov?utm_source=vicefbdk


Ok hun kalder sig afrodansker. Fair nok. Jeg ville kalde hende dansker født i Uganda. Det fortæller mig om et tilhørsforhold. Det fungerer evt som navneord.

Det fungerer ikke rigtig som tillægsord/adjektiv.
Hvis der står en gruppe mennesker. Feks et klassebillede. Og jeg (nemt) skulle udpege feks Mary fra artiklen. Så ville det være fint hvis hudfarve/race ikke var "tabu".
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21922

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Purple Haze » 6. aug 2016, 10:34

HerErJeg skrev:Vi snakkede lige om, hvad kalder man egentlig dem med Downs Syndrown? I daglig tale kaldes de rask væk mongoler, men er det er helt fint i forhold til dem der kommer fra Mongoliet??
Jeg vil faktisk mene det er noget værre end at kalde en sort afrikaner for NEGER.



Mongoler?
Hvor er det at de bliver omtalt som sådan, jeg tror ikke jeg har hørt det de måske sidste 20 år.

Kun som i "fuck dig du er sådan en mongol"

Det hedder vel bare, 'det er Morten og Peter, de har downs'

På samme måde som man ikke omtaler folk med skitzofreni som en skitsofren.
Folk er ikke deres sygdom eller kromosonfejl, det er "bare" noget de har.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 6. aug 2016, 12:01

Mani skrev:http://www.vice.com/en_dk/read/jeg-er-afrodansker-og-nej-du-kan-ikke-kalde-mig-neger-for-sjov?utm_source=vicefbdk

Hvad er vi andre så ... eurodanskere? ;)
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Mani » 6. aug 2016, 13:07

dgd2007 skrev:
Mani skrev:http://www.vice.com/en_dk/read/jeg-er-afrodansker-og-nej-du-kan-ikke-kalde-mig-neger-for-sjov?utm_source=vicefbdk

Hvad er vi andre så ... eurodanskere? ;)

Jeg ved det virkelig ikke. Det er ikke for at negligerer, at hub sikkert oplever ubehagelige episoder, men en del af hendes eksempler sker også jævnligt for mig, som er ... eurodansker ... så jeg tror måske også hun overtænker nogle ting.

Jeg har aldrig hørt begrebet afrodansker før - og i går skulle min veninde beskrive os for nogle fremmede og sagde, at de skulle finde den sorte kvinde i grøn trøje og den gråhårede i norsk strik. Det er da åbenlyst at bruge noget af det der adskiller en til beskrivelse uden derved at være ude på at diskriminerer og fremmedgøre.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 6. aug 2016, 14:43

Mani skrev:[...]
Jeg har aldrig hørt begrebet afrodansker før - [...]

Jeg synes, det er noget rod at bruge geografiske betegnelser på den måde (altså med en hemmelig ikke-geografisk betydning).
Der er jo over hundrede millioner afrikanere, som er "hvide", altså ikke kun dem i Sydafrika, men de fleste nord for Sahara ... arabere og berbere.
Og alle de "hvide" kommer vist oprindeligt fra Nordindien. Så det er noget rod med den der geografiske betegnelse.

Nogle bruger også "mellemøstlig", når de ikke kan lide at sige "muslimsk". Jeg har hørt både Afghanistan og Marokko omtalt som "mellemøstlige" lande. Selvom de er hhv. syd-/centralasiatisk og nordvestafrikansk. Og på den anden side kunne ingen vist finde på at kalde Israel for et mellemøstligt land, selvom det rent faktisk er det :)
2
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Lurende Peber » 6. aug 2016, 15:13

dgd2007 skrev:....Og på den anden side kunne ingen vist finde på at kalde Israel for et mellemøstligt land, selvom det rent faktisk er det :)
Øh jo. Hvad ville du ellers kalde det?
2
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 8. aug 2016, 04:17

Lurende Peber skrev:
dgd2007 skrev:....Og på den anden side kunne ingen vist finde på at kalde Israel for et mellemøstligt land, selvom det rent faktisk er det :)
Øh jo. Hvad ville du ellers kalde det?
Zionist Occupation Government (ZOG) :lun:
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Aspargsen » 11. aug 2016, 12:13

Jeg kalder dem neger, og hvis snakken kom på Morten og Peter ja, så ville jeg kalde dem mongoler

kan ikke huske jeg nogen sinde har haft en samtale om folk fra mongoliet, men på den anden side er det jo ikke det eneste ord på dansk der betyder flere ting
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"