Folkekirken

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Folkekirken

Indlægaf Precaseptica » 17. maj 2016, 13:27

mulledit skrev:
Zorglup skrev:Det er hans ret. De må finde en anden præst.
Jeg fatter ikke folk vil have en guds velsignelse for noget, de ved Han syntes er gris. Det svarer til, at min søn vil have min accept til, at begå et bankrøveri. Det sker ikke.


Jeg er enig. Han er uddannet i det der står i Biblen, hvorfor skal han så gøre det modsatte. Jeg forstår godt præsten. Tiden er bare løbet fra kirken.


Hvis man mener således, så står det jo en frit for ikke at benytte institutionen.

Er et kirkeligt bryllup så vigtigt, at man med lov og ret skal tvinge præster til at vie folk, på trods af at troen de vies under forbyder deres handlinger og ser ned på deres personlige seksualitet?
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Folkekirken

Indlægaf Precaseptica » 17. maj 2016, 13:29

Jeg synes ærligt talt folk opfører sig som om kirken er til for at blive tørt røv i nogle gange.

Kulturkristen eller ej. Det er ikke en legeplads hvor vi kan komme og gå som vi vil, uagtet at vi er overbeviste om at det er løgnhistorier de spinder i kirken. Der er faktisk folk der tror på det der bliver sagt og det kunne man godt have et minimum af respekt for. Den respekt yder vi som regel andre trosretninger.

Det kan sagtens være beklageligt, at der findes en gruppe mennesker i Danmark, der ikke synes om homoseksuelle SAMTIDIGT MED at vi yder den respekt ikke at påkræve os retten til alligevel at skulle vies af disse mennesker i deres hus.
1
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Folkekirken

Indlægaf mulledit » 18. maj 2016, 06:55

Precaseptica skrev:
mulledit skrev:
Zorglup skrev:Det er hans ret. De må finde en anden præst.
Jeg fatter ikke folk vil have en guds velsignelse for noget, de ved Han syntes er gris. Det svarer til, at min søn vil have min accept til, at begå et bankrøveri. Det sker ikke.


Jeg er enig. Han er uddannet i det der står i Biblen, hvorfor skal han så gøre det modsatte. Jeg forstår godt præsten. Tiden er bare løbet fra kirken.


Hvis man mener således, så står det jo en frit for ikke at benytte institutionen.

Er et kirkeligt bryllup så vigtigt, at man med lov og ret skal tvinge præster til at vie folk, på trods af at troen de vies under forbyder deres handlinger og ser ned på deres personlige seksualitet?


Netop. Nok også derfor at kirken ikke bruges af flere.. Og dem der bruger det er hykleriske kulturkristne.

Jeg forstår ikke hvorfor man har brug for en præst, når han signalerer alt det modsatte af hvad man selv er.

Måske man bør åbne op for at kirken kan bruges uden en religiøs handling, til vielser og lign. Det er jo smukke og historiske bygninger, som de fleste gerne ser bevaret.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Folkekirken

Indlægaf Precaseptica » 18. maj 2016, 07:00

mulledit skrev:Netop. Nok også derfor at kirken ikke bruges af flere.. Og dem der bruger det er hykleriske kulturkristne.

Jeg forstår ikke hvorfor man har brug for en præst, når han signalerer alt det modsatte af hvad man selv er.

Måske man bør åbne op for at kirken kan bruges uden en religiøs handling, til vielser og lign. Det er jo smukke og historiske bygninger, som de fleste gerne ser bevaret.


Jeg har ikke noget problem med at folkekirken fortsat opererer. Jeg synes dog det burde være forbeholdt for kristne at gøre mere end blot at besøge kirkerne for kulturens skyld. Ikke ved lov, forstås. Men at konsensus flyttede sig fra at vi alle skal døbes, konfirmeres, vies og begraves under en institution vi ville afvise i døren uden at blinke.
0
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Folkekirken

Indlægaf mulledit » 18. maj 2016, 08:01

Precaseptica skrev:
mulledit skrev:Netop. Nok også derfor at kirken ikke bruges af flere.. Og dem der bruger det er hykleriske kulturkristne.

Jeg forstår ikke hvorfor man har brug for en præst, når han signalerer alt det modsatte af hvad man selv er.

Måske man bør åbne op for at kirken kan bruges uden en religiøs handling, til vielser og lign. Det er jo smukke og historiske bygninger, som de fleste gerne ser bevaret.


Jeg har ikke noget problem med at folkekirken fortsat opererer. Jeg synes dog det burde være forbeholdt for kristne at gøre mere end blot at besøge kirkerne for kulturens skyld. Ikke ved lov, forstås. Men at konsensus flyttede sig fra at vi alle skal døbes, konfirmeres, vies og begraves under en institution vi ville afvise i døren uden at blinke.


Jeg tror størstedelen er enige med dig. MEN idag tager man traditionen over troen og det er jo hyklerisk. En ændring sker før ved at adskille kirke og stat.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Folkekirken

Indlægaf Stars » 18. maj 2016, 08:43

mulledit skrev:
Precaseptica skrev:
mulledit skrev:
Zorglup skrev:Det er hans ret. De må finde en anden præst.
Jeg fatter ikke folk vil have en guds velsignelse for noget, de ved Han syntes er gris. Det svarer til, at min søn vil have min accept til, at begå et bankrøveri. Det sker ikke.


Jeg er enig. Han er uddannet i det der står i Biblen, hvorfor skal han så gøre det modsatte. Jeg forstår godt præsten. Tiden er bare løbet fra kirken.


Hvis man mener således, så står det jo en frit for ikke at benytte institutionen.

Er et kirkeligt bryllup så vigtigt, at man med lov og ret skal tvinge præster til at vie folk, på trods af at troen de vies under forbyder deres handlinger og ser ned på deres personlige seksualitet?


Netop. Nok også derfor at kirken ikke bruges af flere.. Og dem der bruger det er hykleriske kulturkristne.

Jeg forstår ikke hvorfor man har brug for en præst, når han signalerer alt det modsatte af hvad man selv er.

Måske man bør åbne op for at kirken kan bruges uden en religiøs handling, til vielser og lign. Det er jo smukke og historiske bygninger, som de fleste gerne ser bevaret.


Det er muligt, jeg misforstår jer, men det er da ikke mit indtryk, at Folkekirken er imod vielse af homoseksuelle og fraskilte?
Der er nogle enkelte (i mine øjne radikale) præster, der er imod, og ærligt - så synes jeg da, at de hører hjemme i den katolske kirke, der for mig at se er mere tro mod det gamle testamente, hvor den lutheranske fokuserer mere på Jesu tolerance?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Folkekirken

Indlægaf Precaseptica » 18. maj 2016, 08:55

Stars skrev:Det er muligt, jeg misforstår jer, men det er da ikke mit indtryk, at Folkekirken er imod vielse af homoseksuelle og fraskilte?
Der er nogle enkelte (i mine øjne radikale) præster, der er imod, og ærligt - så synes jeg da, at de hører hjemme i den katolske kirke, der for mig at se er mere tro mod det gamle testamente, hvor den lutheranske fokuserer mere på Jesu tolerance?


Det har du ret i. Men der vil jeg så mene at folkekirken bør tage stilling til, at det eneste biblen siger om homoseksualitet er at det er forkert.

Der er væsentligt større forskel på protestantisme og katolicisme, end at man "blot vælger" den ene over den anden alt efter personligt værdisæt. Det her med at man blander-for-en-femmer, når det kommer til religiøs dogmatik, er noget helt nyt og bør ikke blandes ind i kulturforståelsen af hvad det vil sige at være kristen (eller anden form for troende).
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Folkekirken

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 18. maj 2016, 10:19

Rakel skrev:Man? Det er kirkens ejendom.


Nu udtaler du dig igen om noget som du åbenbart ikke har styr på. Det er uafklaret om staten eller kirken ejer langt de fleste kirker i Danmark.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke- ... 700-kirker
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Folkekirken

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 18. maj 2016, 10:24

Stars skrev:Det er muligt, jeg misforstår jer, men det er da ikke mit indtryk, at Folkekirken er imod vielse af homoseksuelle og fraskilte?
Der er nogle enkelte (i mine øjne radikale) præster, der er imod, og ærligt - så synes jeg da, at de hører hjemme i den katolske kirke, der for mig at se er mere tro mod det gamle testamente, hvor den lutheranske fokuserer mere på Jesu tolerance?


Fra Politiken, før politikerne ændrede loven og muliggjorde homovielser:

"En rundspørge, Politiken har foretaget, viser, at 43 procent af sognepræsterne siger nej til, at det skal være muligt at vie homoseksuelle, mens 46 procent siger ja. 815 præster har svaret." http://politiken.dk/indland/ECE1063555/ ... lkekirken/

Det er vist mere end blot "nogle enkelte radikale præster".
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Folkekirken

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 18. maj 2016, 10:31

Rakel skrev:Det må kirkens medlemmer bestemme. Præster vælges af MR. Biskopper af MR og præster. MR vælges af sognets medlemmer. Vil man ændre forholdene i folkekirken, så kan man jo stille op til MRvalget og påtage sig et ansvar for udviklingen.


Hvis man vil ændre på forholdene i Folkekirken, så skal man nok stille op til folketingsvalg, eftersom grundlovens § 66 siger at Folkekirkens forfatning ændres ved lov. Menighedsrådene har for det første ikke magt til at overtrumfe lovgiverne, og de har for det andet ikke magt i andre sogn end deres eget. Så det er et temmelig dårligt sted at melde sig ind, hvis man vil ændre på noget i Folkekirken.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Folkekirken

Indlægaf mulledit » 18. maj 2016, 10:37

Rakel skrev:
mulledit skrev:
Precaseptica skrev:
mulledit skrev:
Zorglup skrev:Det er hans ret. De må finde en anden præst.
Jeg fatter ikke folk vil have en guds velsignelse for noget, de ved Han syntes er gris. Det svarer til, at min søn vil have min accept til, at begå et bankrøveri. Det sker ikke.


Jeg er enig. Han er uddannet i det der står i Biblen, hvorfor skal han så gøre det modsatte. Jeg forstår godt præsten. Tiden er bare løbet fra kirken.


Hvis man mener således, så står det jo en frit for ikke at benytte institutionen.

Er et kirkeligt bryllup så vigtigt, at man med lov og ret skal tvinge præster til at vie folk, på trods af at troen de vies under forbyder deres handlinger og ser ned på deres personlige seksualitet?


Netop. Nok også derfor at kirken ikke bruges af flere.. Og dem der bruger det er hykleriske kulturkristne.

Jeg forstår ikke hvorfor man har brug for en præst, når han signalerer alt det modsatte af hvad man selv er.

Måske man bør åbne op for at kirken kan bruges uden en religiøs handling, til vielser og lign. Det er jo smukke og historiske bygninger, som de fleste gerne ser bevaret.


Man? Det er kirkens ejendom. Dermed også kirkens beslutning, hvad de bruges til. Det er næppe i kirkens interesse at stille bygninger til rådighed blot fordi 'man' finder dem smukke og i forvejen er mange kirker i brug dagligt til kirkelige formål.
Dertil er udgiften til at stille dem til rådighed for alle højere end de fleste tror i forhold til slitage/opsyn/med mere.


Som det er nu, så er det helt okay. Jeg tænker fremtiden, når kirke og stat adskilles. Hvis vi gerne vil bevare bygningerne, så kan det jo være nødvendigt at åbne op - mod betaling self.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Folkekirken

Indlægaf Zorglup » 18. maj 2016, 11:01

[quote="Stars]
Det er muligt, jeg misforstår jer, men det er da ikke mit indtryk, at Folkekirken er imod vielse af homoseksuelle og fraskilte?
Der er nogle enkelte (i mine øjne radikale) præster, der er imod, og ærligt - så synes jeg da, at de hører hjemme i den katolske kirke, der for mig at se er mere tro mod det gamle testamente, hvor den lutheranske fokuserer mere på Jesu tolerance?[/quote]

Biblen siger det er noget gris. Vor kristne tro bygger på den.
Når der nu står, at Gud syntes det er noget pis med homo, hvorfor skulle præsterne så give velsignelsen i hans navn ? Det vil da gøre dem til dårlige præster. De skal jo oplyse og lede folk, der oprigtigt er interesserede, i hvordan og hvorledes Herren vil det. Det er jo det en præst gør. :)
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"