Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 13. maj 2016, 20:34

Dikus skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Culpøs skrev:
Prestigen er forlængst væk.



Nope. Den er undersøgt så sent som sidste år. Fra september 2012 og til februar 2015:

"Erhvervsuddannelserne er dermed den ungdomsuddannelse, der har mistet mest prestige i befolkningen med et fald på 21 procent på kun lidt over to år."

"I en måling, som YouGov har foretaget for Momentum blandt et repræsentativt udsnit af den voksne befolkning hen over nytår, svarer 22 procent, at de forbinder en erhvervsuddannelse med høj status"

"Ikke blot erhvervsuddannelserne, men også de gymnasiale uddannelser, har oplevet et fald i prestige fra 2012 til i dag. 52 procent af danskerne svarer i Momentums undersøgelse, at de forbinder den klassiske, almene studentereksamen med høj status, mens 62 procent forbandt den rødbåndede skipperkasket med høj status i 2012. Andelen med høje tanker om de erhvervsgymnasiale uddannelser hhx og htx er også faldet fra henholdsvis 55 og 53 procent i 2012 til, at begge uddannelser nu tillægges høj status blandt 46 procent af danskerne. Relativt set er de gymnasiale uddannelser dog alle faldet mindre i status end erhvervsuddannelserne."


Tjahhh... De procenttal underbygger ganske fint min opfattelse af, hvem der forbinder noget så simpelt som en studenteruddannelse med status.


Ja, halvdelen af befolkningen. Det hænger ikke så godt sammen med "prestigen er væk", vel? Medmindre du selvfølgelig taler om prestigen ved erhvervsuddannelserne...


min kommentar er gået på emnet og den type, det fastholder, en simpel studentereksamen er prestigefuld. Det passer nu fint med din statistik.


Aha. Så du mener at du kan udlede en bestemt type ud af 52 % af landets befolkning.. Fortæl endelig mere om hvordan den type er. Og når nu studentereksamen er "simpel", hvad er et svendebrev så?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 14. maj 2016, 06:07

Fjern reglerne der begrænser og lad alle kører i studentervogn som de har lyst.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Purple Haze » 14. maj 2016, 08:49

Vlad Kalashnikov skrev:Fjern reglerne der begrænser og lad alle kører i studentervogn som de har lyst.


Synes egentlig det er helt OK at der er nogle regler for hvordan man må transportere folk.
Det kan godt være de er for stramme, men mener ikke at det skal bære tilladt at kører rundt med folk på ladstbiler og lignende sådan generelt.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. maj 2016, 10:01

Dikus skrev:Nej. Det mener jeg ikke. Jeg mener blot det passer fint med den type, vi taler om. Præcis som du selv gør.


Jamen, så skær dog ud i pap præcis hvad du mener, i stedet for at skifte mening hver gang du bliver konfronteret med betydningen af det du siger!
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. maj 2016, 10:07

Vlad Kalashnikov skrev:Fjern reglerne der begrænser og lad alle kører i studentervogn som de har lyst.


Hell yeah. Og i samme ånd - fjern regler der påbyder sikkerhedsseler, obligatorisk kørelys i dagslys, forbyder håndholdte mobiltelefoner og alle hastighedsgrænser, og lad folk gøre som de har lyst til.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. maj 2016, 11:08

Dikus skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:Nej. Det mener jeg ikke. Jeg mener blot det passer fint med den type, vi taler om. Præcis som du selv gør.


Jamen, så skær dog ud i pap præcis hvad du mener, i stedet for at skifte mening hver gang du bliver konfronteret med betydningen af det du siger!


Jeg skifter ikke mening, fordi du fejltolker det, jeg skriver ved at udstrække meningen.


Igen taler du udenom. Skriv helt konkret hvad du mener - hvilken type taler du om? Hvis studentereksamen er simpel, hvad er erhvervsuddannelsen så? Er der prestige i en studentereksamen? Er der prestige i en erhvervsuddannelse?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. maj 2016, 11:41

Dikus skrev:drt er typisk en holdning, jeg ser hos de personer, der er blandt de første i deres familie til at få studentereksamen. For dem er det noget helt særligt, der skal beskyttes. Til trods for, de typisk ikke havde fået den eksamen, hvis den var forblevet hvad den var tidligere.


Så giver det ikke mening at du siger at meningsmålingen bekræfter din opfattelse, for det er ikke 52 % af landets befolkning, der får en studentereksamen, som de første i deres familie.

Alle ungdomsuddannelser er simple i mine øjne. Studentereksamen adskiller sig fra en del andre ved at være ikke-kompetencegivende. Dermed er studenterkørsel mm i mine øjne ikke for at fejre endt uddannelse, men for at give et pusterum sommeren før, man fortsætter mere uddannelse.


For det første så er det ikke rigtigt at studentereksamen ikke er kompetencegivende. Det er rigtigt at den ikke er rettet mod en bestemt profession eller et bestemt fag, men det betyder bestemt ikke at den ikke er kompetencegivende. Man kan jo bare slå op i diverse studieordninger, læreplaner, bekendtgørelser, m.v., og læse sig til hvad uddannelsen giver af kompetencer. Derudover kan man godt få job på baggrund af en studentereksamen, og ingen yderligere gennemført uddannelse. Det er bestemt ikke et krav at man læser videre.

For det andet, hvis det virkelig forholdt sig som du sagde - at studentereksamen ikke er endt uddannelse, men at studenterkørsel er en midtvejsfejring - så skal erhvervsuddannelsesfolkene jo heller ikke ud at køre studenterkørsel. For de fejrer ikke midtvejsfest.

Hvor det er langt mere forståeligt, man ønsker at fejre sit svendebrev, f.eks. Der har man jo en afsluttet uddannelse.


Næ, næ. Hvis studenter kun er midtvejs, fordi de har muligheden for at læse videre, så må det samme gælde for dem med svendebrev. De har også muligheden for at læse videre, så de er jo heller ikke færdige, bare fordi de har fået svendebrevet.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Sevii » 14. maj 2016, 13:32

Jeg synes det er ok. Det handler ikke om at stjæle traditioner, men at folk gerne vil fejre den uddannelse de er færdige med. Og det siger jeg endda med en rød hue gemt under min seng.
Hvis de gerne vil betale for en dyr hue de aldrig tager på igen og en vogntur oveni, så lad dem. Det skader ikke mig. :klovn:
0
:banan: :banan:
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Thomas31 » 14. maj 2016, 16:37

Jamen fint. Jeg er faktisk overrasket over, at det ikke allerede var en mulighed.
Det er fint nok at mene, at der måtte mangle ritualer for dem, der går længst i uddannelsessystemet, men i så fald er det mere på universitetsniveau, man skulle fokusere. At nogen, men ikke andre, skulle have ret til et ritual, der endda har et reelt indhold, somat køre rundt til forældre, er da grotesk, grænsende til absurd. Så længe, man har gjort en indsats over nogle år er det fint. Mange nye har sikkert fortjent det mere end dem, der lige fik snittet over seks på en studentereksamen.

Hvis der var tale om at stjæle farver eller symboler eller lignende var det noget andet. Men det her. At nogen, der tager relevante uddannelser aktivt skal hindres i at fejre det. Latterligt.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. maj 2016, 19:12

Dikus skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:drt er typisk en holdning, jeg ser hos de personer, der er blandt de første i deres familie til at få studentereksamen. For dem er det noget helt særligt, der skal beskyttes. Til trods for, de typisk ikke havde fået den eksamen, hvis den var forblevet hvad den var tidligere.


Så giver det ikke mening at du siger at meningsmålingen bekræfter din opfattelse, for det er ikke 52 % af landets befolkning, der får en studentereksamen, som de første i deres familie.

Alle ungdomsuddannelser er simple i mine øjne. Studentereksamen adskiller sig fra en del andre ved at være ikke-kompetencegivende. Dermed er studenterkørsel mm i mine øjne ikke for at fejre endt uddannelse, men for at give et pusterum sommeren før, man fortsætter mere uddannelse.


For det første så er det ikke rigtigt at studentereksamen ikke er kompetencegivende. Det er rigtigt at den ikke er rettet mod en bestemt profession eller et bestemt fag, men det betyder bestemt ikke at den ikke er kompetencegivende. Man kan jo bare slå op i diverse studieordninger, læreplaner, bekendtgørelser, m.v., og læse sig til hvad uddannelsen giver af kompetencer. Derudover kan man godt få job på baggrund af en studentereksamen, og ingen yderligere gennemført uddannelse. Det er bestemt ikke et krav at man læser videre.

For det andet, hvis det virkelig forholdt sig som du sagde - at studentereksamen ikke er endt uddannelse, men at studenterkørsel er en midtvejsfejring - så skal erhvervsuddannelsesfolkene jo heller ikke ud at køre studenterkørsel. For de fejrer ikke midtvejsfest.

Hvor det er langt mere forståeligt, man ønsker at fejre sit svendebrev, f.eks. Der har man jo en afsluttet uddannelse.


Næ, næ. Hvis studenter kun er midtvejs, fordi de har muligheden for at læse videre, så må det samme gælde for dem med svendebrev. De har også muligheden for at læse videre, så de er jo heller ikke færdige, bare fordi de har fået svendebrevet.


Gad vide, om du virkeligt ikke forstår forskellen på at de 52 % underbygger mit udsagn og at de 52 % alle har den holdning til tudenterkørsel, som udsagnet omhandler : gruble:

Resten håber jeg virkeligt, du godt kender svaret på. Ellers står det seriøst sløvt til.


Jeg er ligeglad med om du er uenig med mig, men personangrebene kan du godt stoppe lige nu! Forhold dig til emnet i stedet for min person.

Derudover så var dit udsagn at "drt er typisk en holdning, jeg ser hos de personer, der er blandt de første i deres familie til at få studentereksamen." - og det underbygger de 52 % ikke. Man kan ikke engang udpege hvor stor en del af de 52 % i undersøgelsen, der var de første til at få en studentereksamen eller om de overhovedet har en. Så det er fuldstændigt uunderbygget at påstå at undersøgelsen bekræfter dine udsagn. Undersøgelsen tager ikke stilling til dine udsagn og du kender ikke baggrunden på de knap 1.100 personer, som har svaret på undersøgelsen.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25609

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Delfin » 15. maj 2016, 00:00

Thomas31 skrev:Jamen fint. Jeg er faktisk overrasket over, at det ikke allerede var en mulighed.
Det er fint nok at mene, at der måtte mangle ritualer for dem, der går længst i uddannelsessystemet, men i så fald er det mere på universitetsniveau, man skulle fokusere. At nogen, men ikke andre, skulle have ret til et ritual, der endda har et reelt indhold, somat køre rundt til forældre, er da grotesk, grænsende til absurd. Så længe, man har gjort en indsats over nogle år er det fint. Mange nye har sikkert fortjent det mere end dem, der lige fik snittet over seks på en studentereksamen.

Hvis der var tale om at stjæle farver eller symboler eller lignende var det noget andet. Men det her. At nogen, der tager relevante uddannelser aktivt skal hindres i at fejre det. Latterligt.


Det har det også været. Dvs. der var forskellig praksis i politikredsene. Først for 4 år siden besluttede rigspolitichefen, at der skulle være ens regler i alle kredse, og det blev så et forbud, som nu bliver ændret til, at der skal gives tilladelse i alle kredse.
http://nyheder.tv2.dk/article.php/id-50 ... F%BDr.html
0
14 11 14
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 15. maj 2016, 21:00

Culpøs skrev:3) Så har der ALDRIG været tale om 52% af landets befolkning, men nærmere 52% af de adspurgte i undersøgelsen.
4) Endvidere er der forbundet en vis usikkerhed ved sådanne undersøgelser, hvorfor der kan sættes spørgsmålstegn ved resultatet.


Der er tale om en repræsentativ meningsmåling lavet af et professionelt bureau på baggrund af knap 1.100 respondenter. Det er anerkendt som værende tilpas sikkert at overføre til landsbasis. Usikkerheden er på plus/minus 3 %, så antallet svinger mellem 49 % og 56 %.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 15. maj 2016, 21:18

Culpøs skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Culpøs skrev:3) Så har der ALDRIG været tale om 52% af landets befolkning, men nærmere 52% af de adspurgte i undersøgelsen.
4) Endvidere er der forbundet en vis usikkerhed ved sådanne undersøgelser, hvorfor der kan sættes spørgsmålstegn ved resultatet.


Der er tale om en repræsentativ meningsmåling lavet af et professionelt bureau på baggrund af knap 1.100 respondenter. Det er anerkendt som værende tilpas sikkert at overføre til landsbasis. Usikkerheden er på plus/minus 3 %, så antallet svinger mellem 49 % og 56 %.

Præcis, hvilket bare understøtter mit ovenstående.


Ikke specielt. Resultatet er det samme. Du vil bare gerne spinne det til at lyde så dårligt som muligt. Der er stadig tale om den repræsentative mening hos halvdelen af befolkningen.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 17. maj 2016, 06:14

Purple Haze skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Fjern reglerne der begrænser og lad alle kører i studentervogn som de har lyst.


Synes egentlig det er helt OK at der er nogle regler for hvordan man må transportere folk.
Det kan godt være de er for stramme, men mener ikke at det skal bære tilladt at kører rundt med folk på ladstbiler og lignende sådan generelt.
Så længe de selv frivilligt går derop og eftersom det allerede er lovligt i nogle situationer er det vel ikke så slemt.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 17. maj 2016, 06:16

Advocatus-Diaboli skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Fjern reglerne der begrænser og lad alle kører i studentervogn som de har lyst.


Hell yeah. Og i samme ånd - fjern regler der påbyder sikkerhedsseler, obligatorisk kørelys i dagslys, forbyder håndholdte mobiltelefoner og alle hastighedsgrænser, og lad folk gøre som de har lyst til.
Syntes du det? Ja det må du jo syntes siden du nu skriver det, og ikke andre har skrevet noget i den retning, og alt andet ville være idiotisk debatskik.
0
Grab them by the pussy

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"