Sterilisering som 18 årig

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 14:40

Viskelæder skrev:Denne debat kommer jo til at fylde noget, fordi det for størstedelen af mennesker har en enorm værdi at få børn. Derfor bliver tanken om, at man kan beslutte sig for ikke at ville have børn - og så på en sådan (næsten) permanent facon - meget svært for mange at sætte sig ind i. Jeg er sikker på, at det er rigtigt, at der er mange, der fortryder, sikkert også 40%. Men der er også mange, der fortryder kosmetiske operationer, at de blev gift med den forkerte mand/kvinde, røvgevirs-tatoveringen, det enorme forbrugslån, de tog osv., som også er nogle ret permanente ting. Det er der ikke debat om på samme måde, fordi det her med fravalg af børn er og nok altid vil være enormt værdiladet.
Men for dem, der ikke har lyst til at få børn, så har det ikke den samme værdi. Så man prøver at argumentere ud fra ens egen værdi og logik til andre, der ikke har samme ønsker og værdier, om at de ikke skal have valget om at bestemme 100% selv. Det, synes jeg, er problematisk.

Man bestemmer selv over sig selv og egne valg, når man er 18 år, også om man vil have børn eller ej.
Hvis man så fortryder senere, så må man selv finde ud af at løse/håndtere det, ligesom man gør med alle de andre semi-permanente fejl, man har lavet i livet.


En del af debatten skyldes nu nok også, at sterilisation i modsætning til de andre dårlige beslutninger, er en beslutning, som samfundet skal udføre for en, og som i givet fald også skal omgøres på samfundets regning. (Det kan jeg godt se, at du skriver, det ikke skal være, men det er det jo i dag).
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 14:43

Angelina skrev:Med de danske tal - der siger 6-7% - så er vi altså ud i at der samlet er lige omkring 3-4 personer inden fra de sidste to år, der fortryder... det synes jeg nu ikke er så slemt.


Men det er jo fra da grænsen lå på 25 år, så det kan ikke uden videre overføres til den lavere grænse.

Mit bud vil være, at flere 18-årige end 25-årige fortryder, men jeg ved det selvfølgelig ikke.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 14:50

Angelina skrev:Til alle jer der mener man ikke skal have lov til at træffe permanente beslutninger, på statens regning når man er under 25 år - gælder det så også at få børn? Det er permanent, noget hvor statskassen skal hoste op med en del penge - har man ret til at træffe det valg når man er under 25 år?


Det er altid netop det, at man jo netop godt kan vælge at få alle de børn, man vil, når man er 18, der gør at jeg har meget svært ved at synes, at man så ikke må blive steriliseret samtidig - for begge dele er meget permanente reproduktive beslutninger.

Og man kan jo også fortryde børn, lige som de ganske rigtigt kan koste statskassen en masse penge.

Debatten her gør mig endnu mere i tvivl end jeg var i forvejen. Men jeg hælder nu stadig til, at refertilisering er for egen regning.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Viskelæder » 2. maj 2016, 14:55

Akehurst2 skrev:
Viskelæder skrev:Denne debat kommer jo til at fylde noget, fordi det for størstedelen af mennesker har en enorm værdi at få børn. Derfor bliver tanken om, at man kan beslutte sig for ikke at ville have børn - og så på en sådan (næsten) permanent facon - meget svært for mange at sætte sig ind i. Jeg er sikker på, at det er rigtigt, at der er mange, der fortryder, sikkert også 40%. Men der er også mange, der fortryder kosmetiske operationer, at de blev gift med den forkerte mand/kvinde, røvgevirs-tatoveringen, det enorme forbrugslån, de tog osv., som også er nogle ret permanente ting. Det er der ikke debat om på samme måde, fordi det her med fravalg af børn er og nok altid vil være enormt værdiladet.
Men for dem, der ikke har lyst til at få børn, så har det ikke den samme værdi. Så man prøver at argumentere ud fra ens egen værdi og logik til andre, der ikke har samme ønsker og værdier, om at de ikke skal have valget om at bestemme 100% selv. Det, synes jeg, er problematisk.

Man bestemmer selv over sig selv og egne valg, når man er 18 år, også om man vil have børn eller ej.
Hvis man så fortryder senere, så må man selv finde ud af at løse/håndtere det, ligesom man gør med alle de andre semi-permanente fejl, man har lavet i livet.


En del af debatten skyldes nu nok også, at sterilisation i modsætning til de andre dårlige beslutninger, er en beslutning, som samfundet skal udføre for en, og som i givet fald også skal omgøres på samfundets regning. (Det kan jeg godt se, at du skriver, det ikke skal være, men det er det jo i dag).


Du har helt ret, men det vil jeg stadig se som en funktion af det, jeg skriver. Der kommer debat om/kritik af, at samfundet skal betale det, fordi hele det her med permanent fravalg af børn er en værdiladet debat.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4927
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7920

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Nicolait » 2. maj 2016, 16:26

Et eller andet sted, så synes jeg at man må respektere den myndige persons beslutning. Men når man nu ved at den er så endelig, synes jeg at man skal gøre mere ud af oplysningerne som man får inden indgrebet, så vedkommende har et kvalificeret grundlag at træffe sin beslutning udfra.

Samtidig skal det gøres meget klart, hvis man fortryder sin beslutning så sker en evt. reetablering for egen regning.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9079
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Purple Haze » 3. maj 2016, 08:33

Angelina skrev:Til alle jer der mener man ikke skal have lov til at træffe permanente beslutninger, på statens regning når man er under 25 år - gælder det så også at få børn? Det er permanent, noget hvor statskassen skal hoste op med en del penge - har man ret til at træffe det valg når man er under 25 år?



Ja eller at stemme.

At blive steriliseret har selvfølgelig konsekvenser for den ene person.
Men at stemme har langt større konsekvenser, da det handler om hele samfundet og ikke bare den ene person. Sådan lidt overordnet set, hvis man ikke kan forventes at tage beslutninger der handler om en selv - så skal man da på ingen måde tildeles ansvar for hvad der skal ske for os alle sammen!
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2016, 10:51

Angelina skrev:Til alle jer der mener man ikke skal have lov til at træffe permanente beslutninger, på statens regning når man er under 25 år - gælder det så også at få børn? Det er permanent, noget hvor statskassen skal hoste op med en del penge - har man ret til at træffe det valg når man er under 25 år?


Statskassen hoster ikke op med penge, når folk får børn. Jo, de første par år, men på langt sigt vil vi gerne have fødselstallet op, så det giver ikke mening at gøre det sådan op.

Den ene beslutning har altså negative konsekvenser for samfundet, mens den anden ikke har.

Dertil kommer, at jeg endnu har til gode at møde en mor, der har fortrudt de børn, hun fik. Måske tidspunktet, men ikke børnene. Til gengæld er der jo tilsyneladende en del, der fortryder at blive steriliserede. Og når nu der er andre muligheder, ser jeg ikke behovet.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2016, 11:12

Angelina skrev:Arh, mere end det første par år - barsel, børnepenge, daginstitutioner, skole, uddannelse - betales altså (i hvert fald delvist) fra fælleskassen. Udover lægebesøg, vaccinationer og selvfølgelig selve fødslen + de sundhedsbesøg man har under graviditeten. Sådan et barn er en ret stor udskrivning for samfundet (som heldigvis oftest ender med at give overskud i sidste ende)

Så tror jeg faktisk prisen på en omgjort sterilisation er vand ved siden af, og næppe noget der kan ses på det store budget i den sidste ende.

Ja, iflg. tallene vil der være 2-3 stykker der fortryder, af dem der har fået det foretaget de sidste to år - hvilket vel er bedre end de 27-28 stykker bliver uønskede gravide.

For alle er der ikke så mange andre muligheder, uanset hvor meget man så bliver ved med at insistere på det.


Jeg tænker de første par år som barndomsårene. Det er trods alt ret få år, set ud af et helt liv. Og går man ned i detaljen, har et barn en række afledte effekter, der gør, at regnskabet ikke er så sort/hvidt i forhold til det offentliges indtægter og udgifter...

Nå, men jeg er ellers ret enig med dig i, at det primært er en teoretisk problemstilling. Og jeg vil i øvrigt ikke nægte nogen at få fertilitetsbehandling. Men jeg synes, det er interessant, hvis man reelt mener, at en 18-årig i fuldt ud i stand til at træffe store og varige beslutninger. Det mener jeg ikke, de er. Nogle gange er der ikke så meget at rafle om, og så må man jo tage konsekvensen - men når man taler om at tage et direkte valg, så nej, jeg kan ikke se, hvorfor 18-årige skal tage den slags beslutninger.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2016, 11:15

Nogle ting SKAL man jo beslutte. De fleste vælger karrierevej, når de er i den alder... og mange fortryder så igen. ;)

Men det her, det SKAL man ikke vælge mellem, når man er 18. Det har ikke nogen stor, negativ konsekvens for pigen at vælge et andet præventionsmiddel. Og deri ligger en pointe for mig - jeg ser ingen argumenter for at give dem det valg. Andet end de idealistiske... og dem giver jeg ikke meget for, når de kan medføre, at unge piger vælger forkert i noget så afgørende som at kunne få børn.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2016, 12:14

Angelina skrev:For nogle kvinder kan det altså have ret store negative konsekvenser ... uanset hvor meget man så insisterer på det "bare" er noget alle kan gøre.


Man kan tage et kondom på?
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9079
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Purple Haze » 3. maj 2016, 12:16

ajnaM skrev:
Angelina skrev:For nogle kvinder kan det altså have ret store negative konsekvenser ... uanset hvor meget man så insisterer på det "bare" er noget alle kan gøre.


Man kan tage et kondom på?


Ikke hvis man ikke kan tåle det.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Akehurst2 » 3. maj 2016, 12:18

Purple Haze skrev:
ajnaM skrev:
Angelina skrev:For nogle kvinder kan det altså have ret store negative konsekvenser ... uanset hvor meget man så insisterer på det "bare" er noget alle kan gøre.


Man kan tage et kondom på?


Ikke hvis man ikke kan tåle det.


Men hvor mange kvinder, der allerede som 18-årige ved, at de aldrig skal have børn og derfor vil steriliseres, kan ikke tåle nogen former for tilgængelig prævention?
1
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2016, 12:21

Angelina skrev:Men du kan godt se hvorfor de må blive gift, få børn, stemme, køre bil, blive soldat ? De må blot ikke beslutte sig for at vælge om de vil have børn eller ej?


At blive gift, stemme, køre bil og blive soldat er ikke varige valg. Det er det at få børn (eller at blive steriliseret, selvom pointen i at man potentielt stadig kan få taget æg ud og sat op selvfølgelig gør det mindre varigt).

Derfor synes jeg ikke rigtig, man kan sammenligne de ting. Jeg synes i øvrigt heller ikke, man kan sammenligne alvoren i at blive forælder - eller ikke at kunne blive det - med eksempelvis at stemme.

Men selvfølgelig er det et reelt spørgsmål, hvorfor man ikke skal have lov at vælge børn fra, når man nu har lov at vælge dem til. Og der tænker jeg, at der er flere ting i det. Først og fremmest ville konsekvenserne ved at forbyde kvinder at få børn, før de er eksempelvis 25, være ret uoverskuelige. Hvad er vi så ude i - tvangsaborter? Umyndiggørelse?
Dertil kommer, at mange ikke aktivt vælger at blive gravide, men bliver det ved en form for 'uheld'. Og til sidst så går jeg også ind for, at man giver rigtig meget oplysning til unge piger, så de (relativt få), der vælger at blive gravide som teenagere måske alligevel venter et par år. Men igen, man skal ikke tvinge noget igennem her.

Når det så kommer til steriliseringen, så er det et aktivt valg, og et valg der kræver et indgreb. Det er derfor ret nemt, og uden de store konsekvenser, at sætte en aldersgrænse på eksempelvis 25.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2016, 12:23

Purple Haze skrev:
Ikke hvis man ikke kan tåle det.


Hvis man lider af latexallergi, kan man vælge et kondom uden latex.

Men altså... det er virkelig få, der er tale om. Og der er rigtig mange forskellige valg, når det kommer til prævention.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Guldfisk » 3. maj 2016, 12:24

ajnaM skrev:
Angelina skrev:Til alle jer der mener man ikke skal have lov til at træffe permanente beslutninger, på statens regning når man er under 25 år - gælder det så også at få børn? Det er permanent, noget hvor statskassen skal hoste op med en del penge - har man ret til at træffe det valg når man er under 25 år?


Statskassen hoster ikke op med penge, når folk får børn. Jo, de første par år, men på langt sigt vil vi gerne have fødselstallet op, så det giver ikke mening at gøre det sådan op.

Den ene beslutning har altså negative konsekvenser for samfundet, mens den anden ikke har.

Dertil kommer, at jeg endnu har til gode at møde en mor, der har fortrudt de børn, hun fik. Måske tidspunktet, men ikke børnene. Til gengæld er der jo tilsyneladende en del, der fortryder at blive steriliserede. Og når nu der er andre muligheder, ser jeg ikke behovet.


Du kan fucke dit liv op - ved at få børn. Det må du gerne, fordi samfundet får et barn ud af det.
Du kan fucke dit liv op - ved ikke at kunne få børn. Det må du ikke få mulighed for, for det får samfundet ikke noget ud af.

Er det rigtigt forstået, at det er sådan du ser det?

Og som sidebemærkning: aborttallet vidner om, at der er en hel del, der fortryder deres børn.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"