Røgfrie boliger

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf Sangius » 1. maj 2016, 06:23

Man har som udgangspunkt IKKE lov at bestemme i egen bolig, når man bor i lejlighed. Det har man ALDRIG haft. Du må ikke feste som du vil, du må ikke larme efter kl. dit og dat, du må ikke anskaffe dig husdyr, du må ikke ændre på boligen, du har ingen rettigheder omkring udseende hverken indendørs eller udendørs - i bund og grund - du må ikke være til gene for dine naboer. Hvordan rygning ikke tidligere er inkluderet i alle disse regler er min en GÅDE.
'Du må ikke larme efter kl. 22.00, men det gør ikke noget, at du forpester hele opgangen, og samtlige af dine naboers indeklima.'
Hvordan giver det mening?

Hvis man vil have frihed, så må man flytte et sted hen, hvor man ikke skal tage hensyn til naboer. Sådan er det.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf vibbsen » 1. maj 2016, 08:59

Sangius skrev:Man har som udgangspunkt IKKE lov at bestemme i egen bolig, når man bor i lejlighed. Det har man ALDRIG haft. Du må ikke feste som du vil, du må ikke larme efter kl. dit og dat, du må ikke anskaffe dig husdyr, du må ikke ændre på boligen, du har ingen rettigheder omkring udseende hverken indendørs eller udendørs - i bund og grund - du må ikke være til gene for dine naboer. Hvordan rygning ikke tidligere er inkluderet i alle disse regler er min en GÅDE.
'Du må ikke larme efter kl. 22.00, men det gør ikke noget, at du forpester hele opgangen, og samtlige af dine naboers indeklima.'
Hvordan giver det mening?

Hvis man vil have frihed, så må man flytte et sted hen, hvor man ikke skal tage hensyn til naboer. Sådan er det.


Ingen kæledyr og mange af de der ting du nævner er ting der ligger i husordenen. Og dermed udarbejdet af beboerdemokratiet.

Det står ALTID den enkelte frit for at komme med forslag til ændringer af husordenen i eksisterende ejendomme. De skal så blot vedtages med det almindelige flertal.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf Pølsemix » 1. maj 2016, 14:44

vibbsen skrev:
Sangius skrev:Man har som udgangspunkt IKKE lov at bestemme i egen bolig, når man bor i lejlighed. Det har man ALDRIG haft. Du må ikke feste som du vil, du må ikke larme efter kl. dit og dat, du må ikke anskaffe dig husdyr, du må ikke ændre på boligen, du har ingen rettigheder omkring udseende hverken indendørs eller udendørs - i bund og grund - du må ikke være til gene for dine naboer. Hvordan rygning ikke tidligere er inkluderet i alle disse regler er min en GÅDE.
'Du må ikke larme efter kl. 22.00, men det gør ikke noget, at du forpester hele opgangen, og samtlige af dine naboers indeklima.'
Hvordan giver det mening?

Hvis man vil have frihed, så må man flytte et sted hen, hvor man ikke skal tage hensyn til naboer. Sådan er det.


Ingen kæledyr og mange af de der ting du nævner er ting der ligger i husordenen. Og dermed udarbejdet af beboerdemokratiet.

Det står ALTID den enkelte frit for at komme med forslag til ændringer af husordenen i eksisterende ejendomme. De skal så blot vedtages med det almindelige flertal.


Sangius har vel heller ikke påstået andet? :gruble:
Det kan vel ikke komme bag på nogen...
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf thomassneum » 3. maj 2016, 07:24

Hvordan vilel det være, hvis man skiftede smøger ud med f.eks. parafume, alkohol, chokolade?

Det er jo stadig bestyrelsens ret at lave de regler. Så må man grinde af dem, trække på skuldrene, eller bare være ligeglad. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf Akehurst2 » 3. maj 2016, 07:35

thomassneum skrev:Hvordan vilel det være, hvis man skiftede smøger ud med f.eks. parafume, alkohol, chokolade?

Det er jo stadig bestyrelsens ret at lave de regler. Så må man grinde af dem, trække på skuldrene, eller bare være ligeglad. :)


Det er i hvert fald en væsentlig overvejelse, hvor grænsen går.

Umiddelbart burde det jo ikke være muligt at begrænse noget, der ikke påfører andre gener, men folks grænser er meget forskellige og hvad der konstituerer en gene det derfor også. Parfume ligger lige for - det er beviseligt noget, der generer mange, og at forestille sig at der fx indføres forbud mod parfumeret vaskepulver i fælles vaskekælder eller parfume i rengøringsmidler, der bruges på fællesarealer kan jeg sagtnes se for mig.

Om det så er rimeligt er noget andet, men jeg tror da egentlig godt, man kunne indføre det.

Folks brug af parfume i eget hjem har jeg sværere ved at se, at man skulle kunne påvirke. Hvis nogen er påvirket af, at jeg bruger parfumeret hårshampoo hjemme hos mig selv, så er deres parfumeallergi så slem, at de må bo et sted langt fra naboer - eller oprette egentlige allergiboliger.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf thomassneum » 3. maj 2016, 10:31

Akehurst2 skrev:
thomassneum skrev:Hvordan vilel det være, hvis man skiftede smøger ud med f.eks. parafume, alkohol, chokolade?

Det er jo stadig bestyrelsens ret at lave de regler. Så må man grinde af dem, trække på skuldrene, eller bare være ligeglad. :)


Det er i hvert fald en væsentlig overvejelse, hvor grænsen går.

Umiddelbart burde det jo ikke være muligt at begrænse noget, der ikke påfører andre gener, men folks grænser er meget forskellige og hvad der konstituerer en gene det derfor også. Parfume ligger lige for - det er beviseligt noget, der generer mange, og at forestille sig at der fx indføres forbud mod parfumeret vaskepulver i fælles vaskekælder eller parfume i rengøringsmidler, der bruges på fællesarealer kan jeg sagtnes se for mig.

Om det så er rimeligt er noget andet, men jeg tror da egentlig godt, man kunne indføre det.

Folks brug af parfume i eget hjem har jeg sværere ved at se, at man skulle kunne påvirke. Hvis nogen er påvirket af, at jeg bruger parfumeret hårshampoo hjemme hos mig selv, så er deres parfumeallergi så slem, at de må bo et sted langt fra naboer - eller oprette egentlige allergiboliger.


Det er nemmelig gråzoner, hvor man må lade fornuften råde. Og hvor det bør være lokalbestyrelsen, som administrerer de forhold, og ikke absolut er afgrænset igennem loven.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. maj 2016, 10:44

Jeg synes det er et glimrende tiltag, og det ville i den grad appelere til mig hvis jeg stod og skulle flytte i en lejebolig.
Jeg synes også det ville være fint hvis man i almen nyttige boliger kontraktmæssigt lavet et forbud for rygning, for på den måde at kunne skabe en røgfri opgang eller blok på sigt.

Ja man kunne forbyde så meget andet der også kunne genere omgivelserne, - men for mig er røgen en bred palette, dels er der de lugtmæssige gener, eventuel manglende oprydning fra rygeren, men man ved også hvor sundhedsskadelig det reelt kan være at være passiv ryger, og passiv ryger er man nu engang i en eller anden form hvis man oplever røgen fra de øvrige boliger i ens opgang, får den ind igennem åbne vinduer og altandøre m.m.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"