Hjemmeværnet ved grænsen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hjemmeværnet ved grænsen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 26. apr 2016, 13:29

Angelina skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Angelina skrev:Men de kan vel flytte kegler og vifte folk igennem (jeg sagde ikke noget om de ikke kunne andet, jeg konstaterede blot at de opgaver kunne de godt varetage) ... !? At du så bliver stødt over at jeg kalder dem fritidssoldater ... altså, det er vel det de er? De er jo ikke fuldtidssoldater?


De er jo heller ikke kun fritidssoldater. En del af dem er på arbejde, og rykker ud i arbejdstiden, når de bliver indkaldt til en akutopgave.


Så må jeg hellere huske aldrig at ansætte en af dem.. nøj det må være trælst med medarbejdere der smutter fra deres job med jævne mellemrum... men jeg mener nu stadig det er noget de (primært) laver i deres fritid, også selvom nogle af dem skrider fra deres arbejde i ny og næ.


De gør det sgu da ikke uden det er afklaret med arbejdspladsen på forhånd! Og selv da er det kun i akutte situationer, når Forsvaret eller civile myndigheder rekvirerer hjælp til at redde liv og ammunitionsrydning og den slags. De skrider jo ikke bare midt i arbejdet for at lave normale øvelser og uddannelse.

En noget mere nobel årsag end at skride 5-10 minutter et par gange om dagen for at ryge, skulle jeg mene.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hjemmeværnet ved grænsen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 26. apr 2016, 13:35

Studsgaard skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Studsgaard skrev:
Inden vi fik børn var min mand aktiv i den del af politihjemmeværnet, der assisterede politiet i diverse opgaver. De var mere og bedre uddannede end de traditionelle hjemmeværnsfolk.



Politihjemmeværnet er ikke bedre uddannet. De er bare den eneste del af Hjemmeværnet der er uddannet til at dirigere trafik.


Læs nu hvad jeg skriver.
Han var i en del der var bedre uddannet, der var (aner ikke ret meget om hvordan det er delt op idag) en mindre gruppe der var mere/ekstra uddannet og var med i langt flere opgaver end de andre.

Og off topic, så syntes jeg da alle burde uddannes i trafik regulering, for jeg har mødt mange der står og dirigere trafik men er nogle fjolser til det.


Jeg læser hvad du skriver, og jeg forholder mig til det du skriver - ikke hvad du evt. måtte mene. Det giver ikke mening at skrive "den del af 'Hjemmeværnet, der assisterede politiet i diverse opgaver". Og da slet ikke hvis det du mener, er, at han var i en politihjemmeværnsdeling, hvor den ene gruppe var mere aktive end den anden.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hjemmeværnet ved grænsen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 26. apr 2016, 13:40

Angelina skrev:
Spørgsmålet er jo mere: ønsker man reel grænsekontrol (hvor folk reelt bliver kontrolleret) - eller ønsker man symbolpolitik, som nu hvor der står nogle betjente og vifter alt på nær ramponerede østeuropæiske varevogne igennem. For er det sidst nævnte, så ja, så kan HJV ligeså godt varetage opgaven, eller det kan blive et nyt aktiveringsprojekt af kontanthjælpsmodtagere - det er jo helt irrelevant hvem der står og vinker igennem og flytter kegler.

Ønsker man tilgengæld reel grænsekontrol, så er man jo nød til at have betjente og toldere stående, som kan udføre opgaven. Så duer HJV ligesom ikke.


Hjemmeværnet kan sagtens udføre opgaven. Det er et spørgsmål om man er villig til at lade dem gøre det. Hjemmeværnets hovedopgave og kernekompetence er bevogtning og adgangskontrol - det er også det de primært laver for Forsvaret i udlandet, når de bevogter og laver adgangskontrol til lejrene. De er langt skarpere til det, end politiet eller SKAT! Jeg tror ikke du forstår hvad det indebærer, hvis du tror at du kan sætte folk i aktivering til det.

Dengang vi havde rigtig grænsekontrol, var det jo også stikprøvekontroller og mavefornemmelse. Det er ikke symbolpolitik. Man vinkede ikke gud og hvermand ind, undtagen ved razzia.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hjemmeværnet ved grænsen

Indlægaf vibbsen » 26. apr 2016, 13:48

OK....Det fik jeg så lige ind som "dyreværnet ved grænsen" i første omgang..... :nerve: :nerve: :nerve: Det gav ingen mening... :lol:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hjemmeværnet ved grænsen

Indlægaf vibbsen » 26. apr 2016, 14:34

dykkersild skrev:Når nu vi taler om kontrol, så slår det mig:

Når vi tager til Sverige tjekkes vores pas på begge sider af sundet. På den svenske siden af politiet - men på den danske side, af en medarbejder fra rederiet. Det har jeg faktisk slet ikke tænkt over før nu - altså det med at vise sit pas til en privat-ansat person. Gad vide om der er forkert i det - sådan rent juridisk - anyone?

Det eneste jeg hidtil har tænkt over, er at en privat virksomhed har ekstra udgifter grundet et krav fra et andet land. Jeg ved, at rederiet har udtalt, at de ønsker kompensation for denne mer-udgift.


Det svarer jo til at du viser dit pas til en sas-ansat i forbindelse med check-in når du skal rejse fra København til Stockholm.
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Hjemmeværnet ved grænsen

Indlægaf Firebird » 26. apr 2016, 14:58

Er det ikke det der mærkværdige transportørsansvar der slår til der? Det er godtnok smart af svenskerne at indføre sådan noget. Havde jeg været statminister, havde jeg, kom frisk, nuppet en diplomatisk krise på den sag, plus et saganlæg ved Luxemburg for overtrædelse af EU reglerne om fri bevægelighed.

Men okay. Jeg er jo også bare farvet af mit svenskerhad, og mine studenterfester i Lund tilbage i 80erne,hvor skåningene fjerede det stockholmske blodbad som den største danske velgerning i sverige. :devil:
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hjemmeværnet ved grænsen

Indlægaf vibbsen » 26. apr 2016, 21:56

Firebird skrev:Er det ikke det der mærkværdige transportørsansvar der slår til der? Det er godtnok smart af svenskerne at indføre sådan noget. Havde jeg været statminister, havde jeg, kom frisk, nuppet en diplomatisk krise på den sag, plus et saganlæg ved Luxemburg for overtrædelse af EU reglerne om fri bevægelighed.

Men okay. Jeg er jo også bare farvet af mit svenskerhad, og mine studenterfester i Lund tilbage i 80erne,hvor skåningene fjerede det stockholmske blodbad som den største danske velgerning i sverige. :devil:


Jo....Det er nemlig transportør ansvaret der slår til.....Det betyder at det firma som lægger transportmiddel til hænger på "ansvaret" hvis det viser sig at en person ikke har gyldig indrejsedokumenter. Og de skal så sørge for at få vedkommende med tilbage til udgangspunktet. Og risikerer en bøde.

Det skal dog siges at de IKKE skal tjekke om der er tale om falske rejsedokumenter. Blot at disse er "gyldige"...D.v.s. at passet stemmer overens med personen på billedet som pas nu skal, og ikke er udløbet.

Når Scandic Lines mellem Helsingør og Helsingborg flippede sådan ud over dette, så handler det om at de stort set kører med bemandingsfri ind-check...Og så koster det altså kassen pludselig at skulle have folk til at tjekke at folk rent faktisk har ret til at rejse ind i Sverige.....

Vil man rejse mellem København og Oslo bliver man pænt bedt om at fremvise enten pas eller kørekort når man boarder...Til personale fra DFDS. Sådan har det været i årevis. DFDS har egentlig kunnet vælge at lade være. Men har valgt at gøre det alligevel....Det har aldrig givet anledning til protester.

Og jeg må indrømme at jeg synes at hele det der med at folk ikke vil vise indrejsepapirer med mindre der er tale om folk fra politi eller toldere er noget fis....Hvis man kan vise sit pas til check-in personalet i lufthavnen når man skal til Stockholm, så kan man vel også vise det til check-in personale når man rejse Helsingør - Helsingborg.....Det er fuldstændig samme princip.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hjemmeværnet ved grænsen

Indlægaf vibbsen » 26. apr 2016, 21:59

Angelina skrev:
De ville i hvert fald ikke få lov til at tjekke mit, det er jo personfølsomme oplysninger (cpr nr) ... men rent juridisk tror jeg godt de må stille det som et krav hvis du ønsker at sejle med dem (og så ville jeg så undlade at sejle med dem).


Så hvis du skulle rejse med fly til Stockholm så ville du nægte check-in personalet at se dit pas ?
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Hjemmeværnet ved grænsen

Indlægaf Firebird » 27. apr 2016, 02:13

vibbsen skrev:
Angelina skrev:
De ville i hvert fald ikke få lov til at tjekke mit, det er jo personfølsomme oplysninger (cpr nr) ... men rent juridisk tror jeg godt de må stille det som et krav hvis du ønsker at sejle med dem (og så ville jeg så undlade at sejle med dem).


Så hvis du skulle rejse med fly til Stockholm så ville du nægte check-in personalet at se dit pas ?


Jamen, der har du jo allerede dit boarding pass. Skal man så også vise pas? Det virker lidt dobbeltkonfekt på mig. :gruble:
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Hjemmeværnet ved grænsen

Indlægaf Lurende Peber » 27. apr 2016, 03:58

Firebird skrev:.....
Jamen, der har du jo allerede dit boarding pass. Skal man så også vise pas? Det virker lidt dobbeltkonfekt på mig. :gruble:
Et Boarding pass er jo ikke officiel billeddokumentation. Så du viser (nogen gange) passet for at vise, at du er den person, som nævnes på Boarding passet.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Hjemmeværnet ved grænsen

Indlægaf Firebird » 27. apr 2016, 04:07

Lurende Peber skrev:
Firebird skrev:.....
Jamen, der har du jo allerede dit boarding pass. Skal man så også vise pas? Det virker lidt dobbeltkonfekt på mig. :gruble:
Et Boarding pass er jo ikke officiel billeddokumentation. Så du viser (nogen gange) passet for at vise, at du er den person, som nævnes på Boarding passet.


Okay. Makes sense. :gogo:
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Hjemmeværnet ved grænsen

Indlægaf dykkersild » 27. apr 2016, 07:18

vibbsen skrev:
dykkersild skrev:Når nu vi taler om kontrol, så slår det mig:

Når vi tager til Sverige tjekkes vores pas på begge sider af sundet. På den svenske siden af politiet - men på den danske side, af en medarbejder fra rederiet. Det har jeg faktisk slet ikke tænkt over før nu - altså det med at vise sit pas til en privat-ansat person. Gad vide om der er forkert i det - sådan rent juridisk - anyone?

Det eneste jeg hidtil har tænkt over, er at en privat virksomhed har ekstra udgifter grundet et krav fra et andet land. Jeg ved, at rederiet har udtalt, at de ønsker kompensation for denne mer-udgift.


Det svarer jo til at du viser dit pas til en sas-ansat i forbindelse med check-in når du skal rejse fra København til Stockholm.


Det har du fuldstændig ret i - jeg har som sagt ikke skænket det en tanke. Nok fordi vi grundet vores nordiske samarbejde, aldrig før at skulle vise pas/legimitation. Vi tager den færge ret så ofte - så for mig bliver det ikke anderledes, jeg viser bare mit pas nu - men af ren interesse vil jeg spørge næste gang (hvis der ikke er kø ;) )
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hjemmeværnet ved grænsen

Indlægaf vibbsen » 27. apr 2016, 13:03

Angelina skrev:
Ja... jeg har aldrig oplevet andet end paskontrol har bedt om mit pas når jeg har været udenfor EU ... jeg kan slet ikke se hvad check in personalet skal med mit pas.


Så når du har været i udlandet har du har simpelthen fået lov til at gå igennem check-in proceduren i den danske lufthavn uden at vise nogen som helst form for gyldigt ID ? Med check-in mener jeg selve skranken eller selvbetjeningsmaskinen hvor du får dit boarding kort.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hjemmeværnet ved grænsen

Indlægaf Slettet bruger » 27. apr 2016, 13:20

Angelina skrev:
vibbsen skrev:
Angelina skrev:
De ville i hvert fald ikke få lov til at tjekke mit, det er jo personfølsomme oplysninger (cpr nr) ... men rent juridisk tror jeg godt de må stille det som et krav hvis du ønsker at sejle med dem (og så ville jeg så undlade at sejle med dem).


Så hvis du skulle rejse med fly til Stockholm så ville du nægte check-in personalet at se dit pas ?


Ja... jeg har aldrig oplevet andet end paskontrol har bedt om mit pas når jeg har været udenfor EU ... jeg kan slet ikke se hvad check in personalet skal med mit pas.


Det er fordi hvis du kommer frem og du så ikke har noget pas, så får flyselskabet en bøde.

Vel også fordi det er lidt rodet at have pas-løse folk der hænder ud i lufthavnen indtil de kan komme hjem.

Ku egl godt tænke mig at vide hvordan det foregår rent praktisk hvis du har planlagt at tage 14 dage til USA og de så afviser dig i lufthavnen, hvis du nu ikke har råd til at købe en ny billet for at komme hjem. Om man så bare venter 14 dage i lufthavnen eller hvad der sker.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hjemmeværnet ved grænsen

Indlægaf Slettet bruger » 27. apr 2016, 13:27

Nu de lissom er igang kunne de vel fint også overtage de omdiskuterede fartkontroller, så politiet kunne få endnu mere pusterum :)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"